Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

11AFotograaf

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:52

Kun je je BTW aangifte al doen voor 1 juli? Dacht dat ie dan pas online kwam.

Wat betreft een AOW klopt het wel wat je zegt, kay, maar met mijn omzet nu is het veel te duur. Maar hou het wel in m'n achterhoofd.
misschien nog een goede tip voor diegene die uit loondienst komen: dan kun je een goedkopere afsluiten bij het UWV!
En let op waar je je voor verzekerd, want je kunt je verzekeren voor ongeschikt voor je werk wat je nu doet, of ongeschikt in het algemeen. De laatste is goedkoper, maar slechter.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:29

11AFotograaf schreef:
Kun je je BTW aangifte al doen voor 1 juli? Dacht dat ie dan pas online kwam.

Haha, ik ben vanwege de vakantie wat met de dagen in de war en dacht dat het al juli was. :o Maar ik kon al wel aangifte doen over het 2e kwartaal, dus ik heb er ook niet bij nagedacht dat het nog geen juli was. Nou ja, ben ik mooi op tijd deze keer.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:24

Haha, dat kan gebeuren! Maar als het al kan, kun jed het beter idd gedaan hebben!

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:43

Ik kreeg een mailtje dat ik de belasting (digitaal) kon opgeven.

...waar ik dus ook gelijk vragen over heb. Ik heb er eens naar gekeken, zoals gezegd heb ik nog geen inkomsten, maar wel uitgaven gedaan, moet ik dat opgeven? Het gaat om een kleine 20,- aan betaalde BTW, dus niet om over naar huis te schrijven. ;) Moet ik het gewoon laten zitten, of is het handig om het toch in ieder geval in te vullen? En waar vul ik dan wat in? Ze hanteren van die moeilijke termen! :o

@11A: kan iedereen na loondienst terecht bij het UWV, ook als je zelf ontslag genomen hebt??

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:48

Dat kan je invullen bij "voorbelasting" (5b of zo? beetje aan het einde)
Denk je dat je dit jaar nog wel gaat verdienen? Genoeg dat je uiteindelijk moet gaan betalen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:56

Wie zou voor mij (via pb) eens naar een engelstalige mail willen kijken die ik gehad heb?
Ik denk dat het spam is....ben er alleen niet zeker van.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:59

google is your best friend ;-) inderdaad spam!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:46

Dat wordt nog veel erger Timokyana. Ik reset standaard een paar keer per jaar mijn mailadressen om de rommelaars weer even wat uit te roeien. Het is soms om niet goed van te worden hoeveel mails er binnen komen.

Ka als je helemaal niets aan inkomsten hebt, dan hoef je alleen 5 in te vullen.
Dus je laat alle vakjes gewoon leeg en je klikt gewoon door totdat je bij 5 uitkomt.
5b, de voorbelasting moet je nu gaan invullen.
Pak je rekening overzicht van de bank, pak al je bonnen, check of alles klopt.
Tel nu van alle bonnen de btw die daar op staat bij elkaar op.
Dit bedrag rond je af naar boven en vul je in bij 5b. (dus 19,70 wordt 20 euro)
En nu ben je klaar.
Het programma moet nu aan geven: [x] terug te vragen, het bedrag wordt overgemaakt op rekeningnummer (jouw rekeningnummer)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 06:40

Hoe doe je dat dan Holly? Je mailadressen resetten?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:08

daar ben ik ook benieuwd naar.
Krijg wel regelmatig over ing (niet serieus dus) en nu van ene richard hoffman.Lariekoek dus ook..

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:20

kay27 schreef:
@11A: kan iedereen na loondienst terecht bij het UWV, ook als je zelf ontslag genomen hebt??

Hoe het precies werkt weet ik niet! FF bij het UWV informeren zou ik zeggen!

Wat betreft e-mailadressen ben ik er wel achter dat info@ adressen veel meer spam opvangen als andere adressen, omdat 'iedereen' zo'n adres heeft. Vandaar dat ik daar ook niet voor gekozen heb. Maar ik ben wel benieuwd hoe dat resetten werkt!!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:28

Oh gut uhm, dat doe je door no such person here in te voeren ergens in je emailaccountdingies. Ik moet er zelf ook altijd weer diep over na denken hoe dat ook alweer ging. Misschien dat google kan uitleggen wat je precies moet doen en wat dat dan precies doet. Het is mij namelijk een keertje gezegt hoe te doen en dat doe ik braaf, maar verder ikke niet snap he.

Een contactformulier op je site, zoals ik er 5 heb, is ook een ingang voor spam.
Mail adressen open en bloot is dat ook.

Je hoeft niet perse elk mailtje te blokkeren, je kunt ook de domainnaam waarvan de mail afkomstig is blokken, dan krijg je helemaal geen mail meer van die verstuurder. Maar let wel op dat je dan niet hotmail, gmail, home, etc blokkeerd natuurlijk.

ING is idd spam.
Spam bevat vaak spelfouten en aan het emailadres van de afzender kun je het vaak ook wel zien.
Lijkt het je toch een echte email te zijn, zoek dan even op google of in de telefoongids naar de contactgegevens en bel ze even op. Gebruik hiervoor nooit de contactgegevens uit de mail zelf.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:24

@Leedebee: dat hoop ik toch wel, is wel de bedoeling! Ik heb nu aangifte gedaan, vraag maar liefst 13,- terug. :') Bedankt voor de uitleg!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:02

Ik heb volgende week een gesprek met iemand,die hebben een evenement(Culinesse) en dat duurt 3 dagen.Ik heb gewoon een mail gestuurd,het gaat over eten dus een waarzegger heeft daar niks te zoeken zou je denken.Maar ik heb de gok gewaagd en ik mag daar komen met mijn tentje.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:15

kay27 schreef:
@Leedebee: dat hoop ik toch wel, is wel de bedoeling! Ik heb nu aangifte gedaan, vraag maar liefst 13,- terug. :') Bedankt voor de uitleg!

Dat zijn toch 10 ijsjes! :D

Als op jaarbasis de te betalen btw niet meer dan € 1.883,- is, dan kan je gebruik maken van de kleine ondernemers regeling. Je mag het jaartotaal dan op 0 zetten. Voorbeeldje:
1e kw. € 50,- betaald
2e kw. € 50,- betaald
3e kw. € 50,- betaald
4e kw. € 50,- uitgerekend
Totaal € 200,-

Bij de aangifte van het 4e kwartaal vul je alles in zoals je zou doen (dus € 50,- te betalen) en dan mag je € 200,- invullen bij kl.ond.reg. Dit gaat er dan af.
Resultaat: 4e kw. wordt 0 en de eerste 3 kwartalen krijg je terug = € 150,-
Het jaartotaal komt dan dus altijd op 0 uit, maar mag dan nooit in de - uitkomen!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:35

Ik heb vandaag een 0-nota gekregen van De Telefoongids voor vermelding in de de telefoongids en de gouden gids. Heb daar niet om gevraagd, heb ze niet aan de lijn gehad. Alleen mijn vriend heeft ze naar mij doorverwezen. Nu nog maar zien hoe ik er weer af kom. Geen gewoon emailadres, alleen via een contactformulier waar ik oa mijn klantnr moet invullen. Ben geen klant dus wil ook niet het nr dat zij hebben ingevuld gaan invullen. Ben een beetje paranoia wat dit soort dingen betreft.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:48

Ja, dat zijn nou dus van die klote dingen waar je weer fijn achter aan kunt gaan zitten.
Zij zorgen er op een geniepige manier voor dat je aan ze vast komt te zitten en jij mag er achter heen om e boel weer recht te krijgen. Alsof je er op zit te wachten alles opzij te moeten leggen om hier een halve middag mee zoet te mogen zijn. Aso is het, maar ook hier geld weer, dat ga je nog veel vaker mee maken.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:57

@Leedebee: ik kan de berekening niet helemaal volgen. :o Ik had wel begrepen dat er voordeel zit in de kleine ondernemersregeling, en ik verwacht ook dat ik daar iig dit jaar onder zal vallen. Klopt het dat als je onder een bepaald bedrag blijft (die € 1.883,-) dat je dan dus gewoon geen belasting hoeft af te dragen? Wordt dat in latere jaren nog weer terugverrekend?

En hoe zit het met de teruggave die ik nu krijg, kan dat zomaar, ook al heb ik er geen inkomsten tegenover staan?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:07

Zo, ik heb vanavond ook m'n administratie weer gedaan. Toch altijd best een flinke klus.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:37

kay27 schreef:
@Leedebee: ik kan de berekening niet helemaal volgen. :o Ik had wel begrepen dat er voordeel zit in de kleine ondernemersregeling, en ik verwacht ook dat ik daar iig dit jaar onder zal vallen. Klopt het dat als je onder een bepaald bedrag blijft (die € 1.883,-) dat je dan dus gewoon geen belasting hoeft af te dragen? Wordt dat in latere jaren nog weer terugverrekend?

En hoe zit het met de teruggave die ik nu krijg, kan dat zomaar, ook al heb ik er geen inkomsten tegenover staan?

Begrijpelijk ;)

Je kan rustig terug vragen ook al heb je nog geen inkomsten.

De k.o.r. pas je toe bij je aangifte van het 4e kwartaal, want dan kan je eigenlijk pas zien wat je jaartotaal is Je kijkt dan wat je over alle 4 de kwartalen totaal hebt betaald / moet betalen. wat je al betaald had kan je dan alsnog terug vragen. Dit kan niet als je jaartotaal op een teruggaaf uitkomt, want dan valt er niks terug te vragen ;) Met de k.o.r. moet je altijd op 0 uitkomen. Misschien moet ik het zo zetten:

1e kw. € - 13,-
2e kw. € 50,-
3e kw. € 50,-
4e kw. € 50,-*
Totaal € 137,-
k.o.r. € -137,-** (dit vul je bij het 4e kw. in)
jaartot.€ 0,-

Bij de aangifte 4e kw. krijg je dan € 50,-* als uitkomst van je gewone aangifte 4e kw. Dan vul je bij "vermindering k.o.r." € 137,-** in, waardoor de uitkomst van het 4e kw een teruggaaf wordt van € - 87,-

Of heb ik het nu alleen maar nog ingewikkelder gemaakt!? :o

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:56

Ik heb hier ook aan de administratie gezeten. Eerst mijn urenlijst bijgewerkt in Excell en uitgeprint. Hij stuurt alles door vanuit mijn telefoon maar de opmerkingen neemt hij niet mee. Die vul ik dus later in.
En rekeningoverzicht gecontroleerd met mijn rekeningen en boekhouding. Ben halverweg.
Zag wel dat ik twee foutieve rekeningen had gestuurd. Wel 19% BTW erop gezet maar het 6%bedrag ingevuld. Gaat me de geld kosten.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 07:19

Dat is balen, Fleur! Volgende keer misschien iets meertijd nemen? Dit zijn idd wel dure fouten!

De kor werkt idd zo, maar je krijgt alleen maar al je gelf terug als je onder de 1335 euro af te dragen BTW zit per jaar. Tussen dat bedrag en die 1800 nogwat is het maar een deel, maar hoeveel weet ik niet meer precies. De belastingdienst heeft het op hun website heel gemakkelijk uitgelegd, dus misschien dat het dan duidelijker is.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:27

11AFotograaf schreef:
De kor werkt idd zo, maar je krijgt alleen maar al je gelf terug als je onder de 1335 euro af te dragen BTW zit per jaar. Tussen dat bedrag en die 1800 nogwat is het maar een deel, maar hoeveel weet ik niet meer precies. De belastingdienst heeft het op hun website heel gemakkelijk uitgelegd, dus misschien dat het dan duidelijker is.

Je hebt helemaal gelijk! Ik zat ff te slapen :o

€ 1.345 of minder = alles terug
€ 1.346 t/m € 1.883 = gedeelte -> 1883 - je totale jaar btw= ... x 2,5 = bedrag wat je in mag vullen bij kor.
meer dan € 1.883 = niks terug

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:52

Jaggie hoe is het ondertussen met jou?

En waar ik benieuwd naar ben. JulienSVU hoe gaat het met jou?
Kunnen de jassen en hoeden inmiddels al in de winkels bewonderd worden?
Hoe ervaar je het zelf allemaal?

Ook ben ik nieuwsgierig hoe het gaat met bijvoorbeeld Haike, Russel, Frozenstar, Cissy etc.

En verder zijn we Xono, Foxy80, Suelza, Tante_tent enz onderweg ergens verloren.
Waar zitten jullie verstopt?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:09

ik ben niet verstopt, ik lees mee :) maar heb niks te melden....
Mijn opleiding zit nu in zomerstop en de praktijkdagen beginnen weer in september. Heb een heel poosje veel klusjes gehad maar nu is het ineens stil. Staat nog wel eea in de planning en je weet nooit wanneer er weer iets voorbij komt. Ik hoef er niet van te leven dus ik vind die rust nu wel erg prettig omdat het op mijn werk momenteel erg druk is vanwege een burnout van mn collega en ik moet haar werk erbij doen.
Nu is het wachten op mijn burnout..... :D :o