Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:31

Okay, dat is mooi om te weten, want ik heb geen hond, maar een kat ;)

Lastig wel dat sommige leveranciers niet willen leveren aan webwinkels, dit heb ik ook wel eens gehad. Niet op het gebied van sieraden, maar ik wilde wat woonacessoires inkopen om mee op een markt te staan, maar dat feest ging niet door.

In mijn gebied zijn er wel weer een hoop leveranciers waarbij je niet via het internet bij hun kan bestellen. En tsja, ik ga niet helemaal naar bijvoorbeeld Brabant rijden om in te kunnen kopen. Ook dat beperkt me wel eens. Daarbij het feit dat ik in bovenstaand geval geen foto's heb van de artikelen, en dat vind ik een groot pluspunt als ik het wél online kan bestellen.

Georgette

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:33

Hannah, ik krijg éénmaal per jaar een factuur van HBD, dat heeft te maken met de detailhandel. Die zal jij dan ook wel krijgen neem ik aan...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:45

Ja ik moet sowieso lid worden van het hoofdbedrijfsschap detailhandel (nu moet ik nog weer de aanduiding DetailHandel in mijn bestemmingsplan zien te krijgen zoals het er eerst wel in stond :+ maar goed ik ga er maar even vanuit dat dat gisteren gelukt is := ). Maar heb jij dat lidmaatschap dus alleen voor je webwinkel?

Veel van mijn vragen bij de KvK zullen ook gaan over de HACCP-code (ik zit op het gebied van voeding) en dat soort zaken. En ik heb nog een hele waslijst, dus ik vind die 30 euro een koopje hahaha.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:59

Niet aan webwinkel willen leveren is in mijn branche ook veel :\ Of een groot minimum order bedrag komt ook veel voor. Hannah, dat is om de gewone winkeliers te beschermen. De winkeliers moeten meestal een hogere marge hanteren omdat ze hogere vaste lasten hebben als huur van pand enzo. Als je een alleen een webwinkel hebt kan je lagere marges hanteren en dat is niet eerlijk tov de winkeliers, daarom willen sommige groothandels niet aan webwinkels leveren.

Ik moet een uur rijden als ik naar de groothandel ga := Omdat de benzinekosten er ook bij komen koop ik dus niet maandelijks in en kan ik eigenlijk ook niet echt aan nabestellingen doen. Dat vind ik wel jammer maarja, andere groothandels waar ik in kan kopen zijn er niet dus moet het doen met wat ik heb. Eerst zat er nog 1 op de weg naar wat familie toe zodat ik er vaker kwam maar deze is helaas failliet. Via internet kan ook niet, maar ik wil het ook wel liever live zien. Kan ik het materiaal goed zien/voelen/bekijken en zien hoe de afmetingen enzo over komen. Sieraden koop ik gelukkig wel in de buurt in :)

HBD krijg ik ook 1x per jaar...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:02

_Michelle_ schreef:
Foxy, als jij met je marge ver onder de 2,2 zit dan is dat niet best hoor := Dan houd je er toch maar heel weinig aan over :P ?

Het is ook niet de bedoeling dat ik er rijk van word hé. Maar ik ga er binnenkort maar weer eens kritisch naar kijken.
Bij de richtprijzen die ik van mijn leveranciers krijg, is het soms zelfs 2 ipv 2.2 (hangt ook wel weer van het product af)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:16

Wat mij geweldig lijkt is om een bedrijf op te starten en vooral te richten op kleine eenmanszaken en particulieren om te helpen wanneer zij in financiele problemen komen. het gaat er dan dus om om voor die mensen hun financien weer op de rit te krijgen en het begeleiden daarvan. Het lijkt mij erg mooi en dankbaar werk maar ook erg lastig :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:20

Oja, die minimum orderbedragen zijn soms ook niet normaal! Had maandag zo'n vrouwtje aan de lijn: "goedemorgen mevrouw, ik las dat u interesse heeft in onze producten, maar van webwinkels eisen wij wel dat ze vanuit eigen voorraad leveren en daarom is het minimale orderbedrag van de eerste bestelling €750,00" Nou sorry, daar ga ik dus niet aan beginnen, want ik ze leveren alleen braintraining games en wat honden/katten manden. Kijk, als ik daar nou praktisch mn hele voorraad in kan kopen, dan is het een ander verhaal, maar voor 750 euro aan spelletje vind ik van de zotte! Dus ik heb vriendelijk bedankt...

@Hannahfrouk: Ik heb nog niets gehoord over dat hoofdbedrijfsschap detailhandel, ik zal dat eens opzoeken!

@Georgette: Wel lastig dat je veel dingen niet online kunt inkopen! Zo zie je maar weer dat je altijd overal wel tegen problemen aanloopt...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:42

Joyce, ik had dat net gisteren nog voor m'n neus, heb het even opnieuw opgezocht:

Informatie over de bedrijfsschappen:
http://www.ser.nl/sitecore/content/Inte ... e/PBO.aspx

Als je doorklikt op detailhandel krijg je dit en als je wat naar beneden scrollt duikt daar de webwinkel op (ik weet dus niet of je daarvoor weer wat aparts moet doen, zover ben ik nog niet)
http://www.hbd.nl/

en van de KvK
http://www.kvk.nl/brancheinformatie/pro ... fschappen/

Ik weet ook alle regeltjes nog niet, ik weet wel dat hoe langer je zoekt hoe meer regeltjes je vindt waar je aan moet voldoen. Ik word er al een beetje simpel van hier: vergunning voor een vlag ophangen, uitstalvergunning, procariorecht, bestemmingsplannen, KvK, de bank, openingstijden, HACCP-code, hygienetoestand (levensmiddelen), diploma's, brancheorganisaties .... pfff, vergeet ik nog iets?

heb in elk geval vanavond al een flink stuk afgeschreven van mijn bedrijfsplan, dat schiet op!

Ik had hier een aardige link gevonden:
http://www.vlao.be/images_sub/pdf/start ... n%20LR.pdf

dus die gebruik ik nu als leidraad

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:53

K heb het ff door zitten kijken en ik zag staan dat je je inprincipe niet zelf aan hoeft te melden, ze maken gebruik van de gegevens van de KVK en je krijgt dan vanzelf een bericht als je verplicht mee moet doen met het hele feest ;)

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:58

Dat klopt Joyce, je krijgt vanzelf een factuur ;) Je hoeft geen lid te worden, dat wordt je na je eerste betaling vanzelf...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:59

Kijk, daar hou ik van, tenzij het heel duur is, dan hoop ik dat ze me vergeten ;)

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:06

Het hangt geloof ik mede van je inkomen af. Vorig jaar kreeg ik er eentje van rond de 253 euro. Toen bleek dat ik m'n belastingaangifte nog niet had gedaan van 2007 (gewoon inkomsten vanuit werkgever), en toen werd het rond de 30 euro.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:07

Pfoe, 253 euro is toch wel ff een bedrag... Hopelijk krijg ik er ook eentje van 30 euro, gezien ik 38 uur per week in loondienst ben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:12

Frouk, even kort berichtje, heb je PM ontvangen hoor, maar net een paar dagen in het buitenland geweest (vakbeurs) en nog druk m'n mailachterstand etc aan het wegwerken...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:39

Ik ben tot nu toe nog geen verplichte lidmaatschappen tegengekomen hoor.
Wel formuliertjes van allerhande stichtingen die je dan terug moet sturen dat je commercieel geen muziek aan hebt in je pand enzo :+

Binnenkort is het wel Dibevo vakbeurs, daar wil ik wrs. wel heen!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:08

Ok Nouks ;-).

Die rekening van die muziek in je pand heb ik ook gehad, dat vond ik eigenlijk best wel een irritant ding. Kwam echt over van "je draait het toch dus betalen maar". Maar ik heb dus echt nergens muziek aan, dus ik heb dat direct teruggestuurd (moest je invullen geloof ik).

Dat HBD is dan nog best een gepeperde rekening. Leg maar op de stapel hahahaha, ik ben onlangs ook lid geworden van een tweede vakvereniging (moest wegens omstandigheden van de oude vereniging), ja hoor, hup weer een rekening. Maar ja, staat tegenover dat ik nu ook op die website vermeld word ...

vibabu schreef:
Wat mij geweldig lijkt is om een bedrijf op te starten en vooral te richten op kleine eenmanszaken en particulieren om te helpen wanneer zij in financiele problemen komen. het gaat er dan dus om om voor die mensen hun financien weer op de rit te krijgen en het begeleiden daarvan. Het lijkt mij erg mooi en dankbaar werk maar ook erg lastig :)

Vibabu gewoon interesse hoor, heb je daar opleiding voor? Kan me voorstellen dat bv kennis van bedrijfsadministratie dan wel een must is bijvoorbeeld.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 08:14

De HBD baseert hun bedrag mede op je inschrijving bij de KvK. Wij hadden in eerste instantie bij onze KVK inschrijving ook staan dat we op markten en braderieen zouden staan. En hup, dan komt er gelijk weer een bedrag bij voor de ambulante handel. Dus let daar goed op.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 08:50

HF wees gerust. Als je aan de HBD moet betalen, dan weten ze je vanzelf te vinden, hoef je niets voor te doen :+
Wat betreft een webwinkel. Ga (tijdelijk) voor de gratis opties zoals mijnwebwinkel of oscommerce. Je hebt het geld niet om dat uit te besteden, doe dat dan ook niet. Hoe mooier je het wil maken hoe meer verstand van html/php je moet hebben ben ik van mening, dus als je daar weinig mee hebt zou ik nu niet al te hoge eisen stellen en het mooier/naar smaak maken uitstellen tot je wat inkomsten ermee maakt.
Je bent een beetje perfectionist en ik snap dat je het tip top wilt hebben, maar ben echt voorzichtig met geld uitgeven want straks raak je in de problemen en dat zou zo'n zonde zijn.

Buma/Stemra inderdaad voor de muziek. Dat vind ik nou dus echt onzin he.

Oh en het CBP is er ook eentje waar even naar gekeken moet worden.

Joyce onze hond is weer helemaal verliefd. Ze speelt heel graag, dus hadden we een kegelding mee genomen (een kong maar dan van plastic zeg maar, een roze) De eerste keer was even uitproberen hoe het werkt, maar de tweede dag oegjee, ze moest perse dat speeltje uit de speelgoedmand hebben (ze mag altijd 1 speeltje kiezen, anders liggen er binnen no time overal ballen, touwen, botten etc :P ) maar vullen met brokjes had ze geen geduld voor. Stond naast me te springen en te piepen, geef nou, geef nou, geef nou :D
Ze heeft er zo fanatiek mee gespeeld dat hij op een gegeven moment in 2 lag.
Je ziet hem al aankomen, ik moet dus weer naar de winkel voor een nieuw speeltje. ;)

Dat niet leveren aan webwinkel, enorm startbedrag, of andere rare eisen is heel normaal, dus het is heel handig om daar altijd rekening mee te houden als je een webshop wilt beginnen, want in het zoeken naar leveranciers gaat best wat tijd in zitten.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 09:58

HannahFrouk schreef:
Ok Nouks ;-).

Die rekening van die muziek in je pand heb ik ook gehad, dat vond ik eigenlijk best wel een irritant ding. Kwam echt over van "je draait het toch dus betalen maar". Maar ik heb dus echt nergens muziek aan, dus ik heb dat direct teruggestuurd (moest je invullen geloof ik).

Dat HBD is dan nog best een gepeperde rekening. Leg maar op de stapel hahahaha, ik ben onlangs ook lid geworden van een tweede vakvereniging (moest wegens omstandigheden van de oude vereniging), ja hoor, hup weer een rekening. Maar ja, staat tegenover dat ik nu ook op die website vermeld word ...

vibabu schreef:

Vibabu gewoon interesse hoor, heb je daar opleiding voor? Kan me voorstellen dat bv kennis van bedrijfsadministratie dan wel een must is bijvoorbeeld.

Ik studeer op t moment bedrijfseconomie met als specialicatie accountancy. Je heb er volgens mij niet specifieke opleidingen voor maar wel cursussen.

Ik werk nu bij een accountantskantoor en zie gewoon om me heen dat vooral kleine bedrijven het erg moeilijk hebben. Ze worden geholpen met regelingen treffen met bijv de belastingdienst maar daar houd het wel een beetje mee op.mij lijkt het juist leuk om die mensen verder te helpen en echt bij de mensen binnen te kijken wat er veranderd kan worden (ala dubbeltje op z'n kant etc)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:24

@Chubby: Wij gaan waarschijnlijk ook naar de Dibevo beurs, had al 2 uitnodigingen ontvangen en vind het ook wel leuk om te zien welke gezichten er bij welke groothandels horen en dergelijke. Wie weet wat het oplevert zo'n dagje "netwerken".

@Holly: Gaaf is dat kong ding he! Mn ouders hebben er ook eentje en vooral de jongste hond is helemaal leip van dat ding, geweldig om te zien hoe fanatiek ze daar mee spelen!

Ik moet en zal ook echt Kong & Rogz verkopen, dat vind ik echt geweldige merken, waarvan ik ook weet wat de kwaliteit is en wat je daar aan hebt!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:07

Die naam "kong" doet me altijd aan heel andere dingen denken hihi. := := := . Maarreh Joyce, als je ze eenmaal verkoopt, koop ik er eentje bij je. Als ze maar wel geschikt zijn voor een klein Malthezertje (of eigenlijk Cotonnetje).

Vibabu wel een verstandige keuze dan haha, dan is daar vast nog wel wat rendabels in te beginnen ;-). Hopelijk niet teveel mensen uit dit topic :+ .

Holly , ik wil de webshop gewoon zelf maken, de vraag is alleen welk pakketje het beste voor mij gaat werken en wat voor mogelijkheden die pakketten hebben. Dat weet ik nog niet. De layout van zowel website en webshop blijft sowieso heel simpel, geen toeters en bellen, rechttoe / rechtaan. Ik word tenslotte geen designer, fotograaf of reclamebureau. Bedankt voor de links. :P

Ik kwam toevallig op de website van een fotograaf terecht vlakbij mij in de buurt (kreeg ik doorgestuurd). Is voor mijn doel te hoog gegrepen, maar WAT een gave foto's zeg !!! Echt respect zeg, een genot om naar te kijken. Misschien wel leuk om even te zien.
http://www.martinhogeboom.nl

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:16

Ik ga een hele grote sprong wagen in zeer diep water, ik ga naar de nationale gezondheidsbeurs in januari.Ik heb daar een stand,bbbbbrrrrrrrrr dood eng.Althans ik ben bezig met een stand, en zoek nog wat informatie en zo.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:31

Gaaf joh! Ik heb even geen zin om terug te lezen, dus ik vraag het maar even, wat doe je ook alweer?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:37

Ik heb een praktijk waar ik van alles doe,wat ik daar wil gaan doen is iets met bloesems.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:50

oja, dat was het idd, de bloesems! Ik wist wel dat ik het wist ;) Het zou mooi zijn als je een soort van voorbeeld situaties hebt, met hoe het was voor het gebruik van de bloesems en na het gebruik van de bloesems. Iets wat mensen echt kunnen zien, in een folder of op een filmpje.