Winkelpersoneel: niet menswaardig, maar minderwaardig..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Winkelpersoneel: niet menswaardig, maar minderwaardig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:30

Ik hoor wat jullie zeggen wel vaak, maar dat durf ik echt niet. Ik ben vrij verlegen tegen vreemde mensen, dus altijd keurig netjes met u, groeten en gedag zeggen. Ik vind dat ook zoals het hoort maar hoor het een heleboel in mijn niveau niet zeggen. (toevallig in mijn mentorklas wel, maar het is de eerste nette klas van velen op dit niveau, vwo)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:16

Terugtellen aan de kassa vind ik zelf ook moeilijk. Voor de ene keer dat ik daar dan ook zit dan doe ik het niet (of als het rustig is dan probeer ik het wel met behulp van de klanten Tong uitsteken ) (zo'n beetje 7 maanden geleden voor het laatst op kassa Clown ).

Vleeswaren ligt mij dan toch beter Ja

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 08:21

Dat kan ik wel waarderen hoor dan.. Dan toon je toch initiatief dat je het wel wil leren... Maar in principe hoef je het maar een paar keer te doen en dan heb je m al.. Vind eigenlijk dat het hoort bij de basis van een cassiere, ook voor bijdraaiers... Toch ook een stukje klantvriendelijkheid, en controle voor jezelf.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:25

Ik werk ook in een winkel..
En ik herken het helemaal..

Geen goededag zeggen bij t binnenkomen als wij dat wel zeggen, geen hallo of juist helemaal niet reageren bij het afrekenen. Als ze dan betaald hebben en ik stop alles in een tasje dan moest het ineens voor een kadotje.. Terwijl we dat altijd standaard vragen..

Verder inderdaad het gefluit, geroep en ge-joehoe als ze je nodig hebben. Ik reageer er echt niet op..
Onze baas doet dit ook niet en zegt ook van niet reageren..
Als ze dan eindelijk naar je toe komen is het van 'Ja, hoor je me niet ofzo?' en dan een kwade blik..

Ik word er soms gek van..
Ook als je met je handen bomvoloopt nog net even voor je langs schieten of tegen je aanlopen.. Heerlijk is dat.. Scheve mond

Verder ben ik altijd uitermate vriendelijk en behulpzaam.. Maar ik ben geen hond die je even bij je kan fluiten, dat roepen is ook het enige wat ik van klanten negeer..
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 24-08-08 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:27

Weet je wat ik een keer had! Ik werkte in een ruitersport winkel en we verkochten van die 10 kg zoutblokken. Ik was op de toonbank een paklijst aan het controleren. Komt er een boer met een zoutblok en gooit die zo op de toonbank met mijn vingenrs eronder.. Dus dat deed natuurlijk ontzettend zeer dus ik sloeg zegmaar een kreet van Auw! zegt die man jah dan moet je je handen niet op de toonbank houden. Ik was zooo kwaad dat ik maar weggelopen ben naar achter.. ik dacht als ik nu blijf staan dan krijgt die man er toch van langs...

MetteAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:39

Laura1989 schreef:
Weet je wat ik een keer had! Ik werkte in een ruitersport winkel en we verkochten van die 10 kg zoutblokken. Ik was op de toonbank een paklijst aan het controleren. Komt er een boer met een zoutblok en gooit die zo op de toonbank met mijn vingenrs eronder.. Dus dat deed natuurlijk ontzettend zeer dus ik sloeg zegmaar een kreet van Auw! zegt die man jah dan moet je je handen niet op de toonbank houden. Ik was zooo kwaad dat ik maar weggelopen ben naar achter.. ik dacht als ik nu blijf staan dan krijgt die man er toch van langs...

Wat een schatje zeg.. Boos!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:51

Wij hebben een bordje op het werk hangen met: Bij gebrek aan personeel werken hier mensen, behandel ze met respect, ze zijn zeldzaam..
Ik werk niet in een winkel maar in de Horeca, en op knippen met vingers, op een rare manier aandacht trekken, nee, daar hoef ik gelukkig niet op te reageren.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:53

Karin_88 schreef:
Zoals de titel al enigszins vertelt; ik wil het graag hebben over winkelpersoneel.
De laatste paar dagen dat ik gewerkt heb (en daarvoor ook al) irriteer ik me toch behoorlijk aan klanten die denken dat we geen mens, maar robotjes zijn ofzo die je met sleutelwoorden aan moet sturen.. ("anderhalve ons rosbief", "ik wil een halve boulogne")

De laatste tijd heb ik gezien dat collega's werden toegefloten, als "aandacht" zodat mijn collega verbaasd omkeek, en ze haar wat konden vragen.

Ikzelf had het laatst ook, en toen ik verbaasd omkeek kreeg ik nog even naar mijn hoofd gesmeten hoe ik het in mijn hoofd durfde te halen zo lelijk te kijken, want je werkt wel bij Albert Heijn...!!! (dus ik mag niet meer mens zijn en verbaasd zijn dat mensen me op een rare toon (hard) roepen met Hey hallo je moet me helpen!!!!

Kennen deze mensen dan niet de vraag, pardon.. mag ik u iets vragen?

Ik moet zeggen, we zijn echt veel gewend in ons filiaal (veel asociale klanten), maar soms snap ik toch echt niet dat mensen dit kunnen. Ik zou dit echt niet kunnen, of ben ik dan te braaf voor deze samenleving dat ik altijd vraag of ik ze mag storen??

Moeten we nou echt alles opzij zetten en ongevoelig, alles-pikkend werken, en pas weer je normen en waarden uit je kluisje halen als je klaar bent met werken en de winkel uitloopt??? Want.. Als we ook maar iets van onszelf laten zien, wordt dit niet gewaardeerd door dhr of mevr. de Klant.

HAHA, na je eerste alinea dacht ik al, die werkt bij de Albert Heijn Haha! Ik sta ook op de deli (en regelmatig ook op brood), en heb precies hetzelfde. Mensen die fluiten om je aandacht te trekken, of een kaasklant JOEHOE ZIE JE ME NIET? als ik met een klant van 't vlees bezig ben. Mensen die roepen: "BELEGEN KAAS, 1 POND, PLAKJES". Kan het niet laten om er dan nog iets van te vragen zoals, dunne of dikke plakjes? "DIKKE!"

Ik vind het ook lastig om me in te houden, en af en toe als ik ben omgedraaid floept er bij mij wel eens zachtjes een "Astjeblieft?" uit. Van de week kwam toevallig mijn leidinggevende met het verhaal dat een klant vond dat wij (deli) niet klantvriendelijk waren, want wij keken haar niet aan terwijl ze iets bestelde. Ik dus piekfijn de beste man uitgelegd dat klanten die bij ons komen soms zachtsgezegd niet vriendelijk zijn. Dan heb ik zoiets van, ik doe wat ik moet doen, wens men een prettige dag en klaar. Wat dat betreft zou het fijn zijn dat sommige leidinggevende eens een dagje meedraaien bij ons, snappen ze het precies.

Ook stond ik laatst op brood, en idd zijn die boulognes in trek. Supersnel ben ik nog niet op de broodafdeling dus ik had de Boulognes nog achter staan om in te pakken. Mensen die er vriendelijk om vragen, heel leuk, en ik snij ze, geef ze mee en klaar. Sommigen worden pissig dat het brood niet in de winkel ligt.. Vaak ook omdat 't nog te warm is. Misschien heb ik ook nog andere dingen te doen, en als je er om vraagt krijg je ze toch? Ik doe m'n best, meer kan ik niet doen. Toppunt, een mevrouw om half 8 op zaterdagavond (donker getinte madam, met een heerlijk Afrikaans (?) accent): "HE MEISJE! WAAR HEB JE AL HET BROOD GELATEN? BAK NOG ES F WAT!" En dan mij vreemd aankijekn omdat iki vreemd opkijk Clown

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:53

Dat is een goed bord zeg Ja

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:13

Karin_88 schreef:
Dat kan ik wel waarderen hoor dan.. Dan toon je toch initiatief dat je het wel wil leren... Maar in principe hoef je het maar een paar keer te doen en dan heb je m al.. Vind eigenlijk dat het hoort bij de basis van een cassiere, ook voor bijdraaiers... Toch ook een stukje klantvriendelijkheid, en controle voor jezelf.

Ik heb een half jaar achter de kassa gestaan, waar ik ook moest terug tellen, maar 't is er nooit ingekomen en 't is me ook nooit echt gelukt om de logica te vinden achter zoveel cent erbij geven. Ja, als iets 9.20 is en ze geven me 10 + 0.20, dat gaat nog, maar verder? Oefenen helpt écht niet bij mij, ik kan ook nog steeds geen tafels moeilijker dan 5 en geen breuken en dat heb ik toch wel zoveel geoefend Clown

Tsja, het is inderdaad echt naar hoe je soms behandelt wordt als winkelpersoneel. Ik heb dus bij de Kiosk op het station gewerkt, en daar kom je me toch rare mensen tegen... Heel veel drugstoeristen ook, en die zijn al niet de aardigsten.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:14

heel herkenbaar topic! Heb ook bij de AH gewerkt als cassiere..

Ik had heel vaak dat klanten cassieres echt als domme mensen zien... Alsof we te dom zijn om een opleiding te doen en daarom dit ongeschoolde werk fulltime doen. Terwijl de meeste mensen het gewoon als bijbaantje deden en ernaast gewoon studeerden.

Maargoed zo heb ik dus heel wat beledigende opmerkingen over me heen gekregen... No way dat ik dan ook nog eens aardig en beleeft terug ga doen. (dat verwachten ze dan ook nog Scheve mond)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:40

In jou beroep hoor je ten alle tijden beleefd te zijn. Wat je in je vrije tijd doet moet je zelf weten maar je hoort gewoon je fatsoen te houden ongeacht wat een klant ook zegt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:36

Idd Mistral. Jij als winkelmedewerker hoort de klanten een goed gevoel te geven zodat ze terugkomen. Doordat jij je 'agresief' opsteld omdat zij dat ook tegen jou doen dan zullen ze niet meer terugkomen.

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:44

Ik herken het echt helemaal. Ik werk in een campingsuper, kan je nagaan, dan is iedereen op vakantie en dan doen ze nog stééds zo!
vanochtend nog. Ik zit aan de kassa en er komt een vrouw, 2 mannen en een kind aan de kassa. Ik zeg netjes hallo; geen reactie. Met z'n vieren komen ze bijna áchter de kassa staan, naast mij, en kijken mee op het scherm. Als ik zeg hoeveel het kost loeit die vrouw door me heen: EN NOG EEN TASSIE DR BIJ!
dus ik een tasje erbij en netjes met 'alsjeblieft' en 'dankjewel' afrekenen; geen reactie. ook gewoon allemaal niks zeggen als ze weglopen...

Zo raar, als je dan klaar ben met werken en je loopt in je gewone kleren nog even in precies dezelfde winkel, doen ze ineens wel normaal tegen je... net of je niet kan nadenken als je een winkelshirtje draagt ofzo Clown
word altijd zo chagrijnig als er een rijtje mensen aan de kassa staan die allemaal niks zeggen. Ga dan altijd extra vrolijk doen of juist ook niks meer zeggen en alleen geld terug gooien in hun hand, als ik dat duidelijk genoeg doe draaien ze meestal wel bij en zeggen ze aardig gedag als ze weggaan Vork

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:51

Ow dat is hier juist helemaal anders. Sta je als personeel zijnde in de rij bij de kassa te wachten mag je 9 van de 10 keer voor, sta je in je normale kleren kijken ze eens een keer achterom maar zeggen niks.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:54

xSharonax schreef:
Ik herken het echt helemaal. Ik werk in een campingsuper, kan je nagaan, dan is iedereen op vakantie en dan doen ze nog stééds zo!
vanochtend nog. Ik zit aan de kassa en er komt een vrouw, 2 mannen en een kind aan de kassa. Ik zeg netjes hallo; geen reactie. Met z'n vieren komen ze bijna áchter de kassa staan, naast mij, en kijken mee op het scherm. Als ik zeg hoeveel het kost loeit die vrouw door me heen: EN NOG EEN TASSIE DR BIJ!
dus ik een tasje erbij en netjes met 'alsjeblieft' en 'dankjewel' afrekenen; geen reactie. ook gewoon allemaal niks zeggen als ze weglopen...

Zo raar, als je dan klaar ben met werken en je loopt in je gewone kleren nog even in precies dezelfde winkel, doen ze ineens wel normaal tegen je... net of je niet kan nadenken als je een winkelshirtje draagt ofzo Clown
word altijd zo chagrijnig als er een rijtje mensen aan de kassa staan die allemaal niks zeggen. Ga dan altijd extra vrolijk doen of juist ook niks meer zeggen en alleen geld terug gooien in hun hand, als ik dat duidelijk genoeg doe draaien ze meestal wel bij en zeggen ze aardig gedag als ze weggaan Vork

Wat zou jij doen als het jou overkwam?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:02

MISTRAL94 schreef:
In jou beroep hoor je ten alle tijden beleefd te zijn. Wat je in je vrije tijd doet moet je zelf weten maar je hoort gewoon je fatsoen te houden ongeacht wat een klant ook zegt.

Mijn oude werkgever zei altijd, 'Klant is koning, maar ik ben nog altijd keizer'.
Met andere woorden, als hij of zijn personeel een of andere beledigende opmerking of wat dan ook naar het hoofd kreeg mochten wij er heus wel wat van zeggen. Wij zijn ook mensen met gevoel, geen robots die zomaar routinematig ingeprogrammeerd staan om ons werk te doen.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:04

Gister was er bij ons ook een man vet boos op iemand. Dus die schreeuwde zo door de winkel dat ie hier nooit meer kwam. Zegt dat meisje zo heel rustig: maar dat hoeft ook helemaal niet. Huilen van het lachen ROFL

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:05

Dus jij mag een muil open trekken van hier tot gunder? Ik geloof er niets van dat jij klanten de huid vol mag schelden als zij niet vriendelijk zijn. Dat je er iets van zeggen mag is niets mis mee maar het gaat om de manier waarop je dat doet. Zo onbeschoft als mensen hier omschrijven? Nee dat geloof ik niet dat dit van jou baas mag. Als dit wel gebeurd dan hou je weinig klanten over en terecht ook!

Edit: En als jij goed zou lezen zou je zien dat ik ook niet schrijf dat je niets zeggen mag. Ik heb het erover dat je je fatsoen houden moet ongeacht wat er gezegd wordt. Je mag iemand best wijzen op bepaald gedrag dat is ook het hele communicatieproces maar het ligt er wel aan de manier waarop!
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 24-08-08 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:07

MISTRAL94 schreef:
Dus jij mag een muil open trekken van hier tot gunder? Ik geloof er niets van dat jij klanten de huid vol mag schelden als zij niet vriendelijk zijn. Dat je er iets van zeggen mag is niets mis mee maar het gaat om de manier waarop je dat doet. Zo onbeschoft als mensen hier omschrijven? Nee dat geloof ik niet dat dit van jou baas mag. Als dit wel gebeurd dan hou je weinig klanten over en terecht ook!

Ik heb het niet over schelden, vloeken ect.. Ik zeg 'wij mochten er heus iets van zeggen'. Mensen uitschelden zoals hier ook beschreven word is ronduit onbeschoft, en waar haal jij uit mijn post dat wij 'onze muil' (we hebben nog altijd een mond) zo onbeschoft open mochten trekken.
Juist, dat staat nergens..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:09

Ik hoef alleen de reacties van mensen hier maar te lezen om te oordelen dat bij een aantal het fatsoen ver te zoeken is. En nee ik sta er ook niet raar van te kijken dat mensen idd beginnen te schelden en te vloeken, is ook niet uitzonderlijk dat dit tegenwoordig gebeurd. Overigens had ik nog iets toegevoegd in mijn post

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:10

Ik werk zelf ook in een supermarkt
eerst als caissiere, wat ik nog het vervelends vond was dat mensen met een bekende achter hun gaan lopen praten en dan zo langzaam mogenlijk inpakken als het erg druk is.
Ook als je het bedrag wil zeggen gaan ze nog gewoon door met praten.
Op het laats als die klant weg is nog de hele band vol leg met spullen en hun verder praten en als je de volgende klant wil helpen geen plek meer heb om de boodschappen te scheiden zodat het alleen maar dukker wordt.

Nu werk ik op de slagerij en heb ik er gelukkig geen last meer van ; alleen nog dat als ze vragen heb je nog sucadelappen ofzo en ik ga ze in de koeling zoeken dat ze dan gewoon de afdeling op lopen om te zien of je wel echt aan t zoeken ben en toekijken , als ik ze dan vriendelijk vertel dat ze daar niet mogen komen wordt het niet erg gewadeerd.

Verder hoe aardiger de klant is hoe meer ik voor ze wil doen.

Onze winkel wordt nu steeds leger omdat het ah wordt dus komen er heel vaak boze mensen met dat hoor je in je assortiment te hebben.Als je dat uitleg dat we niet alles meer erin hebben omdat we over 2 weken overgaan naar ah worden ze alleen maar bozer.

Of klanten die steeds vragen ; hebben jullie dit? en als je dan nee zeg dat verkopen wij niet ; Maaaar ah wel.
wij zijn ah toch nog niet?

Grr maar al bij al heb ik het er nog steeds erg naar me zin en zijn ze over het algemeen best aardig.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:12

Ja je hebt wel gelijk, sommige reacties gaan inderdaad over de top.. Zo behandel je je hond bij wijze van nog niet eens..
Zoals ik al eerder zei, ik blijf altijd vriendelijk. Maar laat ook echt niet met me sollen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:12

Lees hier trouwens alleen supermarkt (voedselbranche) verhalen.. Zijn er ook nog mensen die in een andere branche werken?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:15

Sita_ schreef:
Ja je hebt wel gelijk, sommige reacties gaan inderdaad over de top.. Zo behandel je je hond bij wijze van nog niet eens..
Zoals ik al eerder zei, ik blijf altijd vriendelijk. Maar laat ook echt niet met me sollen.

Maar dat hoeft ook niet! Dat zou ik ook niet doen maar als iemand gaat staan schelden, of het wisselgeld terug gooit vind ik dus gewoon ronduit onbeschoft. Je hebt je fatsoen te houden ongeacht wat iemand ook zegt. Vaak pak je ze meer als je iemand met een glimlach wijst op zijn of haar gedrag dan dat je begint te schreeuwen of wat dan ook.