serveerster troubles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jokonootje

Re: serveerster troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:39

Vjestagirl schreef:

Geen baan is zo zwaar als het werk in de horeca, daar ben ik van overtuigd.
Ik doe meer dingen, heb in een winkel gestaan, ik werk in de keuken van een verzorgingstehuis, heb daar ook geholpen met verhuizen enz. En het is allemaal appeltje eitje. Er word eigenlijk niets van je gevraagd. Nergens niet. Overal is het 2 of 3 uurtjes een beetje werken, koffie drinken, dan weer een uurtje of 3 werken, dan gaan we aan de lunch, nog 2 uurtjes werken en HOP het is alweer koffie tijd. Ik vind dat je als gast best respect mag hebben voor het feit dat wij wel uren achter elkaar op onze benen staan, altijd blijven lachen en altijd vriendelijk blijven.

Gevaarlijke overtuiging ik daag je uit om een dag met mij mee te lopen.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:41

Haha nou ik weet wel dat Horeca heel zwaar is .. maar niet zoo zwaar als werk in de paarden ,.. ik spreek uit ervaring met mn opleiding op Deurne ...

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:44

Er zijn zat banen die op een andere manier zwaar zijn...
Natuurlijk weet ik ook dat werken in de horeca lichamelijk erg zwaar is maar daar heb je uiteindelijk wel zelf voor gekozen. Je hoort mij ook niet klagen dat mijn werk zowel lichamelijk erg zwaar kan zijn als emotioneel altijd zwaar is...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 01:34

Paula1990 schreef:
Haha nou ik weet wel dat Horeca heel zwaar is .. maar niet zoo zwaar als werk in de paarden ,.. ik spreek uit ervaring met mn opleiding op Deurne ...

Idd, ik heb geen ervaring in de horeca maar wel met de paarden, dat is ook stom doorgaan en lichamelijk zwaarder dan dienbladen tillen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 02:36

Ik heb ongeveer 10 jaar in de horeca gewerkt en behalve dat ik het mis (en daarom maar op festivals werk Clown ) vond ik het ook zwaar soms.
Niet zozeer lichamelijk, ik was toen wel veel sterker en fitter dan nu (of krijg ik nu de rekening van 10 jaar stapels borden en kratten tillen?) maar vooral omdat het kei- en keihard hollen, soms tot aan rennen naar de keuken toe was.
En weer 100 meter naar het terras terug, als het terrasweer was. En weer terug met lege borden. Ondertussen sta je de bestelling op te nemen en hoor je het belletje in de keuken en je weet dat het van jou is. Niet vergeten die fles wijn van tafel 3 nog aan te slaan. Geen theelepeltjes in de prullenbak gooien bij het leeggooien van de borden. Oh oliebol tafel 6 had nog 4 ijsjes (maakten we zelf) besteld. Tafel 1 moet ik nog stokbrood voor snijden. Heeft tafel 5 de salades al op tafel? Oh nieuwe gasten op tafel 7 *glimlach op* "goedenavond, wat wilt u drinken? Hier is alvast de kaaaaaaart Pling ", He oliebol is de kaars ook nog op. Tafel 4 wil afrekenen, ondertussen loopt de man van tafel 12 ook naar de kassa, oliebol dat is niet mijn tafel, waar is de bediening van tafel 12? Tafel 1 is klaar, oh allemaal lege borden, maar eerst de ijsjes van tafel 6. *pling* het hoofdgerecht van tafel 2 is klaar. oliebol. Tafel 7 zit ook al te kijken waar blijft de bediening met de drankjes. *pling* De voorgerechten van tafel 1 zijn klaar. Nu al? Ondertussen is er een groep van 15 man aangekomen en de afspraak is, kleine tafels eerst uitvragen, daarna de groten, dus ik moet gauw zorgen dat de kleine tafels allemaal zo snel mogelijk aan het hoofdgerecht zitten.
Ondertussen zit tafel 1 te zwaaien voor nog een drankje, heeft tafel 3 een klacht over het hoofdgerecht, wil tafel 6 inmiddels koffie en moet tafel 4 schoongemaakt worden want de nieuwe gasten staan te trappelen om er te kunnen zitten.

Ik werkte toen in het drukste restaurant van het dorp en ik had altijd de zwaarste wijk. Daarvoor heb ik jaren in het centrum van Amsterdam gewerkt en ik vond de toeristen helemaal niet vervelend meer, toen ik daarna in een restaurant in een dorp ging werken Clown
Wat een vervelende mensen kunnen Nederlanders zijn Bloos Altijd weer dezelfde stomme grapjes, zeiken over geld of dat het te heet/ koud etc is binnen, weinig fooi, niet gauw tevreden, irritante kinderen mee die liepen te schreeuwen en te rennen.

In het centrum van Amsterdam heb ik echt veel leuke mensen aan tafel gehad, de enige die ik soms liever zag gaan dan komen waren groepen Italianen; geen woord Engels en elke keer maar 1 drankje of 1 potje mayo bestellen. Zo bleef je zoet met alleen die tafel Rolleyes

In de horeca werken is ook zwaar, als je priveproblemen hebt, je vriendje je net voor de kerst heeft gedumpt en al die kloterige kerstliedjes staan aan en jij loopt daar gezellig stelletjes en allemaal blije mensen te bedienen, het is zwaar als je net te horen hebt gehad dat iemand uit je vriendenkring is overleden en je moet glimlachend een kopje koffie naar de tafel brengen, het is zwaar irritant als mensen zich met je priveleven gaan bemoeien of je veroordelen (in een hotel, waar vooral doordeweeks groepen mannen van buiten de randstad ivm werk op bijv. schiphol de hele week daar zaten en alleen mij hadden om tegenaan te zeiken) het is vervelend op zijn zachtst gezegd als mensen in je gezicht niks zeggen en op hoge poten naar je baas gaan met een klacht waar jij net je best heb staan doen, het is zwaar als je precies in jouw wijk die klasgenote ziet zitten die je vroeger heeft gepest en jij die nu vriendelijk glimlachend moet bedienen, het is zwaar als je net 'smiddags van je paard gedonderd bent en je hebt pijn in je poot maar je kan niet naar huis, het is best zwaar in de zomer als iedereen in korte broek loopt en jij verplicht bent dat stomme warme pak en sloof aan te trekken, het is zwaar als het ineens 30 graden is en iedereen buiten wil zitten terwijl jij nog moet omschakelen naar warmte binnen + hard werken, het is soms zo druk dat je de halve nacht nog wakker bent vanwege de adrenaline, enzovoort enzovoort.

Na 10 jaar had ik er ook geen zin meer in, ik merkte dat ik mensen-moe werd soms en op een gegeven moment heb je ook geen zin meer om altijd maar bordjes en kopjes koffie weg te brengen en te werken als iedereen vrij is, haast geen relatie kan hebben om die reden want tja jij bent aan het werk als hij vrij is.

Maarja, het zit in mijn bloed, ik mis het best wel.

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:35

anneliesdj schreef:
Paula1990 schreef:

Idd, ik heb geen ervaring in de horeca maar wel met de paarden, dat is ook stom doorgaan en lichamelijk zwaarder dan dienbladen tillen.

als je geen horeca ervaring hebt dan kan je dit niet zeggen denk ik, bij paardenwerk gebruik je hele andere spieren, maar ik moet zeggen dat wanneer ik m'n 2 paarden uitgemest hebt die kruiwagen makkelijker richting de mesthoop gaat dan die 6 biervusten die je even snel aan moet sluiten/op moet tillen omdat er 150 EK-kijkers dorst hebben. Je huppelt niet alleen maar met een dienblad met 3 glazen erop rond, je neemt met het afruimen ook zomaar even 15 (!!)(mits de mensen braaf hun bordje leeg gegeten hebben) borden mee met bestek, dat je relatief toch wel veeeeeeel zwaarder op je polsje dan die zakken voer van 20 kg die je even een metertje de lucht in moet tillen met heel je armen en rug.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:08

Nicolletje schreef:
En weer 100 meter naar het terras terug, als het terrasweer was. En weer terug met lege borden. Ondertussen sta je de bestelling op te nemen en hoor je het belletje in de keuken en je weet dat het van jou is. Niet vergeten die fles wijn van tafel 3 nog aan te slaan. Geen theelepeltjes in de prullenbak gooien bij het leeggooien van de borden. Oh oliebol tafel 6 had nog 4 ijsjes (maakten we zelf) besteld. Tafel 1 moet ik nog stokbrood voor snijden. Heeft tafel 5 de salades al op tafel? Oh nieuwe gasten op tafel 7 *glimlach op* "goedenavond, wat wilt u drinken? Hier is alvast de kaaaaaaart Pling ", He oliebol is de kaars ook nog op. Tafel 4 wil afrekenen, ondertussen loopt de man van tafel 12 ook naar de kassa, oliebol dat is niet mijn tafel, waar is de bediening van tafel 12? Tafel 1 is klaar, oh allemaal lege borden, maar eerst de ijsjes van tafel 6. *pling* het hoofdgerecht van tafel 2 is klaar. oliebol. Tafel 7 zit ook al te kijken waar blijft de bediening met de drankjes. *pling* De voorgerechten van tafel 1 zijn klaar. Nu al? Ondertussen is er een groep van 15 man aangekomen en de afspraak is, kleine tafels eerst uitvragen, daarna de groten, dus ik moet gauw zorgen dat de kleine tafels allemaal zo snel mogelijk aan het hoofdgerecht zitten.
Ondertussen zit tafel 1 te zwaaien voor nog een drankje, heeft tafel 3 een klacht over het hoofdgerecht, wil tafel 6 inmiddels koffie en moet tafel 4 schoongemaakt worden want de nieuwe gasten staan te trappelen om er te kunnen zitten.

Dat klinkt als te weinig personeel. Maar zonder gekheid, zo gaat het ook als je werkt op een springstal.

maudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:56

En in een winkel, en op kantoor. Overal dus.

Mensen mensen, wat zijn jullie zielig. De posting van Nicolletje van 2.36 is op 9 van de 10 werknemers van toepassing. Als ik fooi wil geven dan geef ik fooi, als ik het niet wil dan geef ik het niet. Wie ben jij om te bepalen dat ik 6 euro kan missen op een rekening van 2000 euro. Misschien heb ik daar 5 jaar voor gespaard. Je kunt nóóit in de portemonnee van een ander kijken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 00:23

anneliesdj schreef:
Dat klinkt als te weinig personeel. Maar zonder gekheid, zo gaat het ook als je werkt op een springstal.

Dat is gewoon een drukke avond in de drukste wijk. Nog meer personeel dan er liep kon er niet meer bij

maudy schreef:
Mensen mensen, wat zijn jullie zielig.

En bedankt. Ik post hier ook 1 post Verward

Op kantoor, waar ik nu ook al een paar jaar werk, is het op de drukste dagen niet zo, als in de horeca. Maar dat is mijn mening.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 00:35

Ik werk ook in de horeca als kok. Wij krijgen ook geen fooi alleen de bediening. Het is idd wel zwaar werk en dagen van 10 uur is heel normaal en met feestdagen maak je dagen tot wel 16 uur met maar1 uurtje pauze(kerst).
Ik vind wel dat sommige mensen een beetje jaloers of geiriteerd reageren op het fijt dat iemand fooi krijgt in de horeca.
En dan zeggen van wij krijgen ook geen fooi en werken ook hard. Dat geloof ik ook wel maar jullie coa is waarschijnlijk wel beter. Overuren betaald en vaak nog 150% weekenden en feestdagen extra betaald. ADV dagen hoger uurloon betere regelingen enz. Ik wou dat mensen dat ook eens besefte. Ja enb dan kun je zeggen waarom doe je het dan nog?... omdat ik als die dingen voor lief neem omdat het werk onzettend leuk is en het is altijd fijn als je gasten tevreden naar huis gaan

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 01:21

Ah Nicole...echt, net alsof je mijn werk beschrijft.
Heb jaren op Texel gebuffeld, t'is net alsof ik terugblik op mijn restaurant. Alleen miste ik de vloekende en tierende chef als je te laat bij het uitgeefluik kwam.. Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 01:24

Jacimatho, wij hadden die ook hoor Haha!
Michael. Oeh wat kon die blaffen.

En mijn baas was toen een gezellige ronde blozende waard net als de naam van het restaurant.
En als iemand jarig was liep hij luid zingend met ijsjes door de tent en moest het hele personeel klappend en zingend meelopen Nagelbijten / Gniffelen

En in de keuken stond ie achter je: WEET JE HOE DUUR DIE THEELEPELTJES ZIJN DIE NET WEGGLIJDEN IN DE PRULLEBAK!!

Clairee schreef:
Ik: Goedemiddag!
Gast: Wat heb u allemaal op de kaart?
Ik: Dat staat op het bordje voor uw neus op tafel. Het enige wat wij kunnen bereiden in de keuken helaas.
Gast: Hebt u ook tosti's of bitterballen?
Ik: Nee sorry, dat staat niet op de kaart.
Gast: Oh jammer.. Een pannenkoek misschien?
Ik: Even kijken op het bordje hoor.. Nee helaas ook niet..!

Dat doe je niet goed Haha!

"We hebben een keuze uit vijf heeeerlijke broodjes meneer! Kijkt u maar even op de kaart, er zit vast iets voor u bij Pling "

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 03:18

maudy schreef:

Onzin, in een winkel en op kantoor hebben ze vaste pauze's ed en praat me niet van werken op kantoor zeg, sorry hoor maar dat is echt niet vergelijkbaar met werken in de horeca of paardensport/handel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 03:30

anneliesdj schreef:
maudy schreef:

Onzin, in een winkel en op kantoor hebben ze vaste pauze's ed en praat me niet van werken op kantoor zeg, sorry hoor maar dat is echt niet vergelijkbaar met werken in de horeca of paardensport/handel.

Heb in beide gewerkt;
Mijn ervaring is dat op kantoor ik veel meer geestelijk druk ben enn in de horeda meer lichamelijk.

Niet dat je daar niet hoeft na te denken hoor Haha!,
Maar in de horeca is het meer rennen en vliegen.

Op kantoor zit je veel meer (95%), en kun je makkelijker een koffietje tussendoor pakken.
In de horeca kun je af en toe een slokje drinken nemen en voor en na de drukte even zitten, voor de rest sta je op je benen (99%.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 04:03

Brainless schreef:
Op kantoor zit je veel meer (95%), en kun je makkelijker een koffietje tussendoor pakken.
In de horeca kun je af en toe een slokje drinken nemen en voor en na de drukte even zitten, voor de rest sta je op je benen (99%.

Dat bedoel ik dus, ik heb al veel verschillend werk gedaan en de paardensport was duidelijk het zwaarst. Lichamelijk zwaar, geen vaste koffiepauze's, uberhaupt heel weinig pauze en lang doorwerken 's avonds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 04:09

Och ja de horeca. Dat was nog eens feest.
Ik werkte een jaartje echt in zo'n vreetschuur. Was opzich heel gezellig maar het is verbazend hoeveel mannen opeens aan je kont gaan zitten als je een rok aan hebt en ze drankjes brengt.
Werken tot diep in de nacht. Zelfs een keer van 10 tot 10. Slavendrijvers.
Gasten in een restaurant denken ook echt dat ze je ongegeneerd mogen afsnauwen.
Soms krijg je toch gewoon zin om in de koffie te spugen?
Maar ondanks al het gezeur, blaren op de voeten en uitgeputte ledematen en maag, is het superleuk werk. Ja

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:57

Poeah, ik heb ook in de horeca gewerkt en ik werd er ook niet blij van. Dagen van 12 uur met 20 minuutjes pauze, lichamelijk inderdaad zwaar (lopen, sjouwen met kratten) waardoor ik elke avond met rugpijn thuis kwam en geestelijk ook vreselijk omdat we nogal eens arrogante ballen van gasten hadden en de baas ook niet mijn beste vriend was.

Nee, voor mij niet meer hoor. Ik vond het emotioneel ook gewoon helemaal niet fijn om in zo'n 'dienende' positie te zitten. Je moet immers altijd beleefd blijven, ook al word je zelf afgesnauwd, je moet reageren op mensen die écht neerbuigend doen (vingerknippen), niks voor mij.

Ik vond het dus ook zwaar. Om te zeggen dat er geen ander werk zo zwaar is vind ik kort door de bocht, maar het is echt wel pittig.

Maar laten we eerlijk zijn. Is dit nou een wedstrijdje 'wie heeft het zwaarste werk'? Wat maakt het uit? Ik denk dat het punt dat de ts wilde maken vooral is dat ze, óók als serveerster, graag fatsoenlijk behandeld wil worden. En dat lijkt me helemaal niet zo onredelijk. Iemand loopt daar voor 4 euro per uur de zolen uit zijn schoenen, dan hoef je die als 'gast' niet ook nog eens als sloofje te gaan behandelen. Want laten we eerlijk zijn: met je vingers knippen, overdreven zwaaien, 'jooeehooeee' roepen, 'hey wijffie' over het terras brullen en de serveerster op de kont slaan, dat soort dingen zíjn toch ook gewoon onbeschoft?

Aan de andere kant geef ik trouwens ook niet altijd fooi, hoor. Tegenwoordig wel vaker, maar toen ik vroeger zelf voor het minimumloon aan de lopende band stond, had ik geen zin om van die 5 gulden (!) die ik per uur verdiende er ook nog één of twee weg te gaan geven aan iemand die net zo veel of meer verdiende als ik.

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 11:59

Nicolletje schreef:
Clairee schreef:
Ik: Goedemiddag!
Gast: Wat heb u allemaal op de kaart?
Ik: Dat staat op het bordje voor uw neus op tafel. Het enige wat wij kunnen bereiden in de keuken helaas.
Gast: Hebt u ook tosti's of bitterballen?
Ik: Nee sorry, dat staat niet op de kaart.
Gast: Oh jammer.. Een pannenkoek misschien?
Ik: Even kijken op het bordje hoor.. Nee helaas ook niet..!

Dat doe je niet goed Haha!

"We hebben een keuze uit vijf heeeerlijke broodjes meneer! Kijkt u maar even op de kaart, er zit vast iets voor u bij Pling "

Truetrue, misschien dat dat helpt Haha! Ben bang van niet Clown

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:05

Wij hadden gisteren een grote schoolklas zitten. 60 kinderen tussen de 12 en de 15 die allemaal friet met een snack kregen. En we liepen met 2 man, dus het was wat druk. En al die kinderen maar roepen als ze zagen wat ze hadden besteld. Staat ineens die docent op 'Zitten, mondhouden! Als jullie horen wat je besteld hebt dan steek je je hand op en houd je je mond. Niemand reageerd op 'Hiero'.' Ik moest toch wel ff lachen, die had het begrepen

maudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:57

anneliesdj schreef:
maudy schreef:

Goh, zijn alle kantoren en winkels hetzelfde? Waar het mij om gaat: het horeca personeel wat ik ken, is erg trots op het feit dat ze in de horeca werken. Niet omdat ze trots zijn op het werk op zich, maar omdat horeca "synoniem" staat voor laat, veel uur, hard werken, weinig verdienen. Met andere woorden: kijk mij eens hard werken voor mijn geld. Daar is niks mis mee, maar ga dan niet zeggen dat je vindt dat je fooi hoort te krijgen. Je kiest ergens voor, accepteer dan ook de consequenties en nadelen.

Zo, nu weer on topic? Schijnheilig

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:13

Hahaha.
Hoe herkenbaar.
Ik werk zelf ook in de horeca en het komt me heel bekend voor! Knipoog
Wat ik altijd ook heel fijn vind is als mensen in de zin van een handje helpen al hun lege glazen opeens op je dienblad gaan zetten.
Of als klanten denken dat ze nog rustig kunnen bestellen als de keuken al een uur dicht is. Huilen
Toch vind ik horeca wel heel leuk! Sommige mensen zijn vreselijk, maar sommige ook te gezellig! Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:49

Of als je een blad vol drankjes hebt het lege glas naar je uitsteken. Alsof je plek hebt t neer te zetten

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:59

Ja precies. Altijd heel aardig bedoeld van mensen die je willen helpen, maar ik zet zelf wel de spullen op het dienblad en haal het er af. Er is niets zo hinderlijk als mensen die spulen op je dienblad zetten of zo iets van je dienblad af pakken.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:17

Ik werk nu ongeveer 2 maanden in de bediening,
jemig wat is dat afzien. Jij de benen onder je lijf uit lopen,
en dan nog zeggen op een sarcastische toon: Och we hebben toch alle tijd! Grrr.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:24

Ik werk sinds kort bij een cateringbedrijf in de bediening, en jeetje, het is zwaar hoor!
Ik vind het geweldig leuk werk, het contact met de mensen, atijd lekker druk bezig en mensen blij maken, maar na een avond ben ik kapot. De hele tijd van hot naar her rennen met loodzware dienbladen vol wijn, bier, fris etc., en maar lachen.

Bij een cateringbedrijf is wel heel leuk omdat het afwisselend werk is. Soms werk ik 'gewoon' op een terras in de bediening, maar laatste hadden we een receptie en dat was pas zwaar! Heb van 16.00 tot 20.30 continu met een volgeladen dienblad door de grote zaal gelopen, en als mensen wat wilden drinken mochten ze het pakken. Blad half leeg? Hup naar achteren en nieuw blad pakken. Kan wel zeggen dat mijn armen echt gesloopd waren, ik kon niet meer die avond. Hele tijd zo'n zwaar blad op 1 hand houden en door de massa heen zien te manouvreren Nors opkijken . Maar het was wel leuk om te doen!

Ben echt tevreden na een dag werken, heb er plezier in!