linoleum schreef:Shiloh, goede toevoeging! Het financiële voordeel van de aflossingen had ik nog niet meegenomen. Dan dus eigenlijk nog een spreadsheet waarin je de aflossingen voordeel kan vergelijken met de voordelen van spaarrente![]()
Al heb ik al besloten om sowieso toch maandelijks af te gaan lossen en daarnaast extra te sparen. Dan kan ik ook niet die maandelijkse aflossing ergens anders aan uitgeven ipv sparen. Ik ken mezelf langer dan vandaag, ik zit niet voor niets in deze situatie
Dat ligt er maar helemaal aan hoe de spaarrente berekend wordt. Samengestelde rente per maand? Per dag? Geen flauw idee, dat zou je aan de bank moeten vragen. Als je dat weet is het op zich wel te berekenen op dezelfde manier, met het verschil dat je je huidige spaarbedrag pakt in plaats van schuld, en in plaats van dat je het maand bedrag ervan af haalt, tel je die er bij op.
Vervolgens zou je het cumulatieve rente bedrag kunnen vergelijken.
Maar als je je spaarpot nog moet opbouwen is het sowieso niet voordeliger. Als je het hele schuld bedrag op de spaarrekening hebt staan dan zou het gunstiger kunnen zijn. Maar als je spaarpot praktisch leeg is dan is de rente over het gespaarde bedrag veel minder, dan je verschuldigde rente over de hele openstaande schuld.