Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 17:18

superpony schreef:
De lonen zijn niet helemaal eerlijk in Nederland. Heel veel mensen met MBO niveau verdienen vaak nog steeds minder dan als je van het HBO/Uni af komt. Terwijl alle beroepen min of meer belangrijk zijn.

Ik weet niet goed in hoeverre dit niet eerlijk is... Je opleiding is een investering. Je verantwoordelijkheden moeten beloond worden. Een arts heeft (als waarschijnlijk caseverantwoordelijke) nu eenmaal een grotere verantwoordelijkheid te dragen dan een verpleegkundige. Die verantwoordelijkheid mag best een passende beloning krijgen, anders wil er niemand nog arts worden :+

Het ergens op neer kijken staat daar volgens mij volledig los van. En daar kan je je slachtoffer van voelen (als plattelandsmeisje wiens ouders geen dokter of advocaat waren, voelde ik me dat wel eens op mijn middelbare school in de stad waar voornamelijk 'kakkers' zaten), maar het is veel belangrijker om te leren gelukkig te zijn met wie je bent ongeacht je baan of afkomst. Mensen willen altijd maar erkenning van anderen, maar het zichzelf geven? Hoo maar...
Ik denk dat dit volledig losstaat van een financiële discussie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 17:28

Janine1990 schreef:
superpony schreef:
De lonen zijn niet helemaal eerlijk in Nederland. Heel veel mensen met MBO niveau verdienen vaak nog steeds minder dan als je van het HBO/Uni af komt. Terwijl alle beroepen min of meer belangrijk zijn.

Ik weet niet goed in hoeverre dit niet eerlijk is... Je opleiding is een investering. Je verantwoordelijkheden moeten beloond worden. Een arts heeft (als waarschijnlijk caseverantwoordelijke) nu eenmaal een grotere verantwoordelijkheid te dragen dan een verpleegkundige. Die verantwoordelijkheid mag best een passende beloning krijgen, anders wil er niemand nog arts worden :+

Het ergens op neer kijken staat daar volgens mij volledig los van. En daar kan je je slachtoffer van voelen (als plattelandsmeisje wiens ouders geen dokter of advocaat waren, voelde ik me dat wel eens op mijn middelbare school in de stad waar voornamelijk 'kakkers' zaten), maar het is veel belangrijker om te leren gelukkig te zijn met wie je bent ongeacht je baan of afkomst. Mensen willen altijd maar erkenning van anderen, maar het zichzelf geven? Hoo maar...
Ik denk dat dit volledig losstaat van een financiële discussie.

Ben ik het echt niet mee eens.

Ik heb echt heel vaak in het ziekenhuis gelegen en als patient heb je het meest te maken met de verpleegkundigen. Die geven je medicatie, moeten je controleren en hebben juist een hele grote verantwoordelijkheid.

Studeren kost geld ja, maar het is natuurlijk niet in verhouding over een heel arbeidsleven dat mensen tonnen meer verdienen op enkele duizenden verschil voor de studies. Ex het bij lenen, want dat vind ik ook eigen verantwoordelijkheid.

Dat neerkijken gebeurt gewoon en ook overal. Ik kwam uit Amsterdam, sprak plat en ging naar de middelbare in t Gooi, dus kwam behoorlijk van het een in het ander terecht.
Mij boeide het niet, met middenstander ouders, weet je dat ze hard werken en niks minder zijn. Het is het gebrek van de ander om neer te kijken op iemand zonder titel of in diens ogen een mindere baan.

Mijn moeder was kapster. Dat was vroeger echt de opleiding waar iedereen terecht kon, ook zonder afgeronde middelbare. Vaak was er ook een gebrek aan motivatie bij jonge meiden die toch maar iets moesten.
Maar al die mensen met een zgn topjob zullen de kappers heel erg missen als die morgen massaal wegvallen.

En wat ik zeg; ook die arts wil dat zijn huisvuil wordt opgehaald. Ook hij wil dat zijn auto VEILIG rijdt of het ov op tijd gaat.
Als ik morgen een auto repareer, 4 wielen wissel en 1 niet goed vast maak, heb ik een behoorlijke verantwoordelijkheid.

Bakkers stonden altijd vreselijk vroeg op, zodat we een lekker broodje kunnen eten. Ook die arts die levens moet redden kan dat niet op een lege maag.

Je kan gewoon niet zeggen dat het ene belangrijker is dan het andere.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 17:40

superpony schreef:
Ben ik het echt niet mee eens.

Ik heb echt heel vaak in het ziekenhuis gelegen en als patient heb je het meest te maken met de verpleegkundigen. Die geven je medicatie, moeten je controleren en hebben juist een hele grote verantwoordelijkheid.

Studeren kost geld ja, maar het is natuurlijk niet in verhouding over een heel arbeidsleven dat mensen tonnen meer verdienen op enkele duizenden verschil voor de studies. Ex het bij lenen, want dat vind ik ook eigen verantwoordelijkheid.

Dat neerkijken gebeurt gewoon en ook overal. Ik kwam uit Amsterdam, sprak plat en ging naar de middelbare in t Gooi, dus kwam behoorlijk van het een in het ander terecht.
Mij boeide het niet, met middenstander ouders, weet je dat ze hard werken en niks minder zijn. Het is het gebrek van de ander om neer te kijken op iemand zonder titel of in diens ogen een mindere baan.

Mijn moeder was kapster. Dat was vroeger echt de opleiding waar iedereen terecht kon, ook zonder afgeronde middelbare. Vaak was er ook een gebrek aan motivatie bij jonge meiden die toch maar iets moesten.
Maar al die mensen met een zgn topjob zullen de kappers heel erg missen als die morgen massaal wegvallen.

En wat ik zeg; ook die arts wil dat zijn huisvuil wordt opgehaald. Ook hij wil dat zijn auto VEILIG rijdt of het ov op tijd gaat.
Als ik morgen een auto repareer, 4 wielen wissel en 1 niet goed vast maak, heb ik een behoorlijke verantwoordelijkheid.

Bakkers stonden altijd vreselijk vroeg op, zodat we een lekker broodje kunnen eten. Ook die arts die levens moet redden kan dat niet op een lege maag.

Je kan gewoon niet zeggen dat het ene belangrijker is dan het andere.

Ik zeg nergens dat het een belangrijker is dan het ander... Weet niet waar je dat weg haalt...

Ik zeg alleen dat de mate van verantwoordelijkheid dragen bepaalt wat er op je bankrekening wordt bijgeschreven. Naast schaarste, vraag en aanbod.
Hoe hard een verpleegkundige ook werkt, hij of zij is nooit caseverantwoordelijke. Als een onderzoek verkeerd geïnterpreteerd wordt, waardoor een patiënt bijvoorbeeld komt te overlijden, dan is dat onderzoek nog altijd beoordeeld door de arts. Of wil je die verantwoordelijkheid bij de verpleegkundige neerleggen? Die misschien niet eens over die kennis beschikt waardoor de arts verantwoordelijk kan worden gehouden? Dat zou toch heel erg raar zijn?

Als jij die banden niet goed genoeg vast draait en er een causaal verband is tussen jouw fout en geleden schade, draai jij niet op voor de kosten. Daar draait het bedrijf voor op. Die lijden naast financiële schade wellicht imagoschade. Afhankelijk van hoe ze dit oppakken. Maar die schade lijdt jij niet.

Als een arts een grove fout maakt en een patiënt verliest, lijdt de arts hierin imagoschade. Niet de verpleegkundige. En wellicht loopt het ziekenhuis patiënten mis. Maar de verpleegkundigen niet...

Ik zal wel een gigantisch gebrekkig inzicht hebben, maar ik kan op geen enkele manier rijmen dat een vuilnisman evenveel moet verdienen als een arts/chirurg. Een ook een verpleegkundige, hoezeer ik hun werk ook kan bewonderen, evenmin. Ik zie dat niet als gelijke verantwoordelijkheden...
Ik ben echter ook opgevoed door een vader die niet verder kwam dan de toenmalige groene school, die na 31 jaar mijn naam nog vaker fout dan goed schrijft, en als hij het goed schrijft is het autocorrect... Maar die over een duurdere levensstijl altijd zegt: "Dan had ik maar een vak moeten leren."

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:24

superpony schreef:
Tja, je mag nooit oordelen en iets vinden. Maar ik ken zat mensen die dan zeggen dat ze afgekeurd zijn en die zie ik wel genoeg andere dingen doen. En daar zijn ook altijd weer 100 smoesjes voor.

Ik ben al jaren chronisch ziek, heb meerdere auto immuun ziekte's en div operaties gehad. Maar er zijn heel veel dingen die ik wel kan. Niet full time, dat niet, maar tussen niks of veel is nog wel een groot grijs gebied.

Dan weet je ook wel dat je niet zomaar kan oordelen over andermans ziekte. En helemaal niet over dat ze sommige dingen wel kunnen en andere niet. Juist dan zou je moeten weten dat er vaak veel voor gelaten wordt. En ik vind het wel kwalijk dat je er meteen vanuit gaat dat het allemaal smoesjes zijn van die mensen? Misschien kunnen ze dat ene ding dat jij ziet alleen maar omdat ze dagen daarvoor en daarna niks doen.

Qua afkeuren is het ook voor een heel groot deel afhankelijk van het salaris dat je had. Dan kan je dus mensen hebben die nog heel veel kunnen, maar zoveel inkomensverlies hebben waardoor ze afgekeurd zijn. En mensen die zo goed als niets kunnen en te weinig afgekeurd worden, omdat inkomensverlies te weinig is vanwege bijv net boven minimumloon. Plus dat er veel discussie is over wat het uwv vindt dat je kan en behandelende artsen. Daar krijg je hele rare situaties van.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:34

Als alleenstaande met een huis,auto en 5 pony's vind ik dat ik het nog best goed voor elkaar heb :')

Rondkomen lukt nog, maar ook meer omdat ik creatief genoeg ben met geld. Van geld kun je geld maken. Heb inmiddels 2 pensionpony's erbij gekregen en doe in de zomer kinderfeestjes/ponymiddagen met mijn pony's. Op deze manier probeer ik de pony's zichzelf te laten bekostigen :)

En verder verkoop ik 2e hands loungesets, als je goed inkoopt kun je een leuke marge overhouden.

In de zomer veel werken en goed verdienen zodat ik in de winter kan interen op spaargeld mocht dat nodig zijn :)

Dus ja, ik kom rond, maar niet alleen van mijn salaris uit loondienst.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 18:46

Wij komen zeer goed rond, maar hebben beide ook zeer goedbetaalde fulltime banen met ploegentoeslag. Tot nu toe ook nog niets gemerkt van de verhoogde prijzen. Wij leven zuinig, kijk altijd naar aanbiedingen, kopen seizoensgroentes en houdbare producten worden groot ingeslagen. Verhoogde prijs van koffie ook nog niet gemerkt, want heb de laatste maanden geen koffie gekocht.
Frisdrank drinken we niet, koekjes en snacks gebruiken wij ook niet. Geen gadgets of high tech, wij lopen een 20 jaar achter op veel gebieden en hebben er ook geen behoefte aan. Wonen dicht bij het werk, we hebben wel 2 auto's vanwege geen OV in de buurt en buitengebied (winkels ook minimaal 5 km verderop) maar de hoofdauto is 23 jaar oud. Wij zijn handig, is iets kapot repareren we het (plus alles van de hele buurt :') ).
Wat betreft werk en studie, ik heb MBO gedaan (zonder schulden en zonder bijdrage van ouders, maar vanaf mijn 15de ook altijd veel erbij gewerkt en alle vakanties gewerkt), maar wel een richting waar werk in te vinden is (tot afgrijzen van mijn ouders, techniek was niets voor meisjes). Mijn man idem dito voor zijn HBO studie. Beiden hebben we nu dezelfde baan bij hetzelfde bedrijf op universitair nivo. Dus ja, eigenhandig wel opgewerkt.
De enige lening die wij ooit zijn aangegaan is de hypotheek, daar ook nooit maximaal geleend. Dus ook geen lease contracten of iets dergelijks. Ons motto is pas iets kopen als je het kunt betalen.
Uitjes kosten ons geen geld, onze uitjes zijn bijvoorbeeld lange wandelingen. Terrasjes doen wij niet aan, uit eten nauwelijks, eten bezorgen doe ze hier niet en afhaal zit ver weg. Onze uitgaves (hypotheek niet meegerekend) zijn vele malen lager dan bij veel anderen.

Tenslotte, wij hebben geen kinderen. Wel hond en pony, maar de laatste is fokmerrie. Weinig aan materialen voor nodig, geen tuig, dekjes etc.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 19:03

Cayenne schreef:
Wij hebben geen schulden of studieschulden. Dat scheelt ook heel erg.
(Hoewel een hypotheek natuurlijk ook een soort schuld is :+ ).

Ik heb wel een studieschuld, maar mede door die studie kan ik nu wel makkelijk rondkomen ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 19:20

Tiggs schreef:
Cayenne schreef:
Wij hebben geen schulden of studieschulden. Dat scheelt ook heel erg.
(Hoewel een hypotheek natuurlijk ook een soort schuld is :+ ).

Ik heb wel een studieschuld, maar mede door die studie kan ik nu wel makkelijk rondkomen ;)

Mijn studieschuld kost me 44 euro per maand, dat is minder dan mijn hypotheekrenteaftrek zeg maar...
Plus dat ik een hypotheek heb gehad op een loon dat bruto ongeveer 1200 euro lager lag dan ik nu heb...

Charlottemv

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 19:28

Ik werk tussen de 60-80 uur per week en heb het financieel heel goed. Ik ben blij dat ik gezond ben en zo veel kan werken want als ik gewoon 32 of 36 uur zou werken dan kwam ik gigantisch tekort elke maand.
Helaas woon ik alleen en sta ik dus ook voor alle vaste lasten in mijn eentje.

In de toekomst zou ik ook graag een huis kopen, maar ik zien niet in hoe dat ooit mogelijk is. Daar baal ik van.. ik ben bijna 32 en zou wel wat willen kopen inmiddels.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 20:07

Laten we het er op houden dat ik blij ben dat mijn ouders en ik de kosten van ons paard delen en dat ik thuis/bij mijn vriend woon.
Ik werk 32 uur. Net een opleiding afgerond en nog niet uit over verdere keuzes. :=

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 20:11

Ik merk het inderdaad vooral in het sparen.. De loonsverhoging van de CAO van dit jaar bruto was ik echt tevreden mee, netto al gewoon blij maar met alle stijgende prijzen is het nu net of ik minder ben gaan verdienen -O- Ondanks dat ik minder uitgeef aan dingen als bijvoorbeeld kleding, maar dat wat ik daarop bespaar geef ik dan weer dubbel uit aan dingen als gas.

Ik mag in mn handen knijpen dat ik 3 jaar terug een sociale huurwoning heb toegewezen gekregen, maar als ik een van de huurappartementen had gehad waar ik destijds ook naar keek van 900 excl dan had ik nu absoluut niet meer kunnen rondkomen, en ik denk dat ik dan echt terug naar mijn ouders had moeten verhuizen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 21:47

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 22:18

Een pakje schouderham is bij aldi. Van 1,19 naar 1.49 gegaan.
En de mayonaise van 1.19 naar 1.55.
Dat is op 2 producten al 0.66 cent.
En als je dan een kar vol hebt. Tikt het wel aan.
Veel producten zijn niet met 2 of 3 cent duurder geworden maar meteen met 30 of 50 cent.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 22:30

Ik wil even een tip geven voor degene die het moeilijk vinden om rond te komen
Je hebt een app: Too Good To Go
Daarmee ga je voedsel verspilling tegen en kan je voor een hele leuke prijs producten kopen
Nadeel is dat je niet altijd weet wat het is
Bakkers, supermarkten, broodjeszaken maar ook bv de Hema doet hieraan mee
Ipv €15 - betaal je dan een €5,-
Soms zijn het groenten en fruit pakketen, brood of zuivel en soms van alles wat
Ik denk de moeite waard

Verder, niet elke dag in bad scheelt veel geld ( deed ik wel :o ) kort douchen met een besparende kraan
En 1+1 gratis aanbiedingen, ik hou ervan :D Ook al hebben we iets nog niet nodig

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 22:37

Too good to go Kan handig zijn maar ik ben best een lastige eter, laatst kreeg ik vooral snacks die ik normaal ook niet zou nemen/eten, dan was het toch een beetje zonde. Ook twee keer gehad dat het aantal producten echt maar net boven de kosten zaten van het pakket en die supermarkten waren niet om de hoek, dat hoort natuurlijk niet maar om dan weer terug te rijden is ook weer zonde.

Bij de bakker hier loont het soms wel dan heb je bijvoorbeeld 4 broden en nog wat kleine broodjes dus als we dat afhalen eten we die avond een soepje met de extra broodjes

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 22:38

Ik doe alleen maar toogoodtogo of jumbo verspil mij niet bakken.

20 euro pw max aan boodschappen kwijt. Ik ben alleen.

Vandaag voor 8 euro gehaald in België.

Afbeelding

Afbeelding

En woensdag bij Flink voor 4,99 een prachtig pakket.

Afbeelding

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 22:53

Leuk die good to go pakketen maar in mijn woonplaats kom je er echt niet tussen.
Of je kan dunken donuts halen in Batavia stad.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 22:56

listiglistje schreef:
Ik doe alleen maar toogoodtogo of jumbo verspil mij niet bakken.

20 euro pw max aan boodschappen kwijt. Ik ben alleen.

Vandaag voor 8 euro gehaald in België.

[ [url=m/mjnB5Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Qkur3p.jpg]Afbeelding[/url] ]

En woensdag bij Flink voor 4,99 een prachtig pakket.

[ [url=m/hFZ6EY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben er ook helemaal fan van :o

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 22:58

Kijk dat loont in ieder geval. Ik kijk ook wel altijd in de 0,25 of kortingsbakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:16

paddington schreef:
Leuk die good to go pakketen maar in mijn woonplaats kom je er echt niet tussen.

Dit. Wat een beetje de moeite is is direct weg. Verder veel bloemen od.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:25

Moestuin schreef:
paddington schreef:

Dit. Wat een beetje de moeite is is direct weg. Verder veel bloemen od.

Wat ontzettend jammer!
Hier kan ik bij bijna alle supermarkten wel terrecht, behalve AH
Bakkers, Hema en zelfs het ziekenhuis met smooties, broodjes en warme maaltijden....

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:34

Doubtless schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dat is hét artikel dat ik zou hebben geschreven als ik daar enigszins aanleg voor had, prachtig verwoord!

Citaat:
Nee, je hebt geen duurzame familiebanden meer. Nee, je hebt geen tussenjaar gehad als student. Nee, je studententijd was allesbehalve de beste tijd uit je leven. Nee, als kind oefende je geen hobby’s uit. Nee, je gelooft niet dat alles wat je bereikt hebt, simpelweg een kwestie van hard werken is. Nee, je bent niet trots op het feit dat je ‘het’ gemaakt hebt. Het feit dat je nog leeft vind je al heel wat en elke minuut ben je bang dat je alles met één klap ook weer kwijtraakt.

Nog nooit meegemaakt dat iets online zo nauw bij mijn persoonlijke ervaringen aan zou sluiten, ik ben aardig onder de indruk :o

Terug on topic, too good to go klinkt interessant, ga ik ff googlen. Toen ik nog bij AH werkte mochten we wat bijna over de datum spul voor 10-20% van de winkelprijs meenemen, dat was het enige dat mooi was aan die baan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:45

Hier vooral veel tankstations met bv worstenbroodjes. Maar dan heb je bv 3 worstenbroodjes voor €3 want het pakket is €9 waard en ze kosten €3 per stuk. Ja, het is eten, maar dan heb ik liever een klein brood en een pakje paté, daar doe je langer mee :) Supermarkten doen hier nauwelijks mee. Lidl, Aldi, Ah etc allemaal niet. Lidl heeft wel zijn eigen zero waste boxen met vervallen groenten en fruit (gekneusd, te rijp od. Die komen te koop vanaf 18.00 en om 17.30 staan de graaiers al aan te schuiven die zo rustig 8/9 boxen meenemen. Die hebben eens mijn man opzij geduwd toen wij het financieel nog zwaarder hadden en echt leefden op die boxen. Er waren er een stuk of 10 en stonden netjes met 2 andere personen aan te schuiven. Kar komt eraan met de boxen. Man wil er 1 nemen en er wordt direct naar hem geblaft: Ik alles, ik alles en hij krijgt daar gewoon een flinke duw :n

De boxen van de bakker is wekker zetten om 18.10 en dan elke 20 seconden refreshen of je grijpt er alsnog naast.
Anyway, ik ben blij dat we de voorbije maanden wat ruimer zijn gaan zitten waardoor wij die boxen niet meer nodig hebben om brood op de plank (letterlijk) te hebben. Wat een hoop stress gaf dat…
Wij zijn letterlijk nog gaan winkelen met de laatste €9 cash op zak.

We hadden al zware jaren en hebben op anderhalf jaar tijd €15.000 moeten ophoesten aan onverwachtse kosten. Spaarpotje is helaas niet oneindig en als je €12.000 in 1 maand moet leggen dan is het gewoon op. Gaat putje winter de ketel nog stuk, moesten wij €2000 terug geven aan de belastingen, €500 extra voor electra ondanks verhogen voorschot, €450 extra voor water en ga zo maar door. €1000 aan dierenarts onverwachts. Je weet niet meer waar je het moet halen. Tot overmaat van ramp is dan onze moestuin met de overstromingen vorig jaar overstroomd. Om te huilen. Alles was gewoon rot na die dagen toen het water eindelijk zakte. Onze laatste hoop. En ja, dan hakt het erin dat diesel van 1.35 naar 2.00 is gegaan. Dat je brood wil bakken en het meel zowat overal weg was door de hamsteraars. Dus ga je een brood halen: €2.70 ipv €2.30. Anyway, ik wijk te veel uit. Maar wij hebben heel veel dieren verkocht en overleefd op het geld van die verkopen. Ik weet dat wij niet de enigste zijn in deze situatie. En ik kan enkel hopen dat, nu wij weer wat eieren en brood kunnen missen, mensen zeker bij ons durven aan te kloppen. Want het weegt echt door, aanschuiven in een rijtje om groenten en fruit hopelijk te bemachtigen.

En ja, dan ben ik blij met de dieren die wij nog hebben en groot krijgen op gras en zelf slachten. Vlees hebben wij gelukkig altijd genoeg gehad. Het is regelmatig vlees met pasta zonder groenten geweest.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 01:19

Janine1990 schreef:
Ik zeg nergens dat het een belangrijker is dan het ander... Weet niet waar je dat weg haalt...

Ik zeg alleen dat de mate van verantwoordelijkheid dragen bepaalt wat er op je bankrekening wordt bijgeschreven. Naast schaarste, vraag en aanbod.
Hoe hard een verpleegkundige ook werkt, hij of zij is nooit caseverantwoordelijke. Als een onderzoek verkeerd geïnterpreteerd wordt, waardoor een patiënt bijvoorbeeld komt te overlijden, dan is dat onderzoek nog altijd beoordeeld door de arts. Of wil je die verantwoordelijkheid bij de verpleegkundige neerleggen? Die misschien niet eens over die kennis beschikt waardoor de arts verantwoordelijk kan worden gehouden? Dat zou toch heel erg raar zijn?

Als jij die banden niet goed genoeg vast draait en er een causaal verband is tussen jouw fout en geleden schade, draai jij niet op voor de kosten. Daar draait het bedrijf voor op. Die lijden naast financiële schade wellicht imagoschade. Afhankelijk van hoe ze dit oppakken. Maar die schade lijdt jij niet.

Als een arts een grove fout maakt en een patiënt verliest, lijdt de arts hierin imagoschade. Niet de verpleegkundige. En wellicht loopt het ziekenhuis patiënten mis. Maar de verpleegkundigen niet...

Ik zal wel een gigantisch gebrekkig inzicht hebben, maar ik kan op geen enkele manier rijmen dat een vuilnisman evenveel moet verdienen als een arts/chirurg. Een ook een verpleegkundige, hoezeer ik hun werk ook kan bewonderen, evenmin. Ik zie dat niet als gelijke verantwoordelijkheden...
Ik ben echter ook opgevoed door een vader die niet verder kwam dan de toenmalige groene school, die na 31 jaar mijn naam nog vaker fout dan goed schrijft, en als hij het goed schrijft is het autocorrect... Maar die over een duurdere levensstijl altijd zegt: "Dan had ik maar een vak moeten leren."

Het gaat niet om eind verantwoordelijk. Het gaat erom dat verpleegkundigen zich de benen uit het lijf lopen en wel heel veel verantwoordelijkheden in de zin dat zij aan het bed staan en ook beslissingen nemen, medicatie uitdelen etc. Als zij een fout maken, heeft dat wel degelijk gevolgen.

Ook als een arts een patient verliest, hoeft hij niet eind verantwoordelijk te zijn.

En ja, ik zeg; iedereen is belangrijk. Maar tijdens Corona bijv werd het wel duidelijk dat dit in de praktijk niet zo is. Toch hebben we ook de mensen nodig die geen primair beroep hebben, omdat je ook gewoon mensen nodig hebt die geld verdienen en uitgeven.

Jij en blijkbaar heel veel mensen vinden dat een vuilnisman niet evenveel hoeft te verdienen, maar wat gebeurt er als die niet meer langskomen?

Niet iedereen heeft het vermogen om te gaan studeren. Maar als iemand op zijn 16e gaat werken als bijv stucadoor werkt diegene, levert een bijdrage aan de samenleving, zorgt voor zichzelf en doet veel ervaring op.
Als iemand op zijn 25e klaar is met studeren, heeft die stucadoor dan al bijna 10jr gewerkt, ook geleerd, belasting betaald en geld uitgegeven.
Dan kunnen mensen wel zeggen dat die student flink heeft geinvesteerd, maar dan moeten we nog maar zien of het die investeringen waard was.
Nu is de arbeidsmarkt anders, maar er waren jaren dat veel mensen na hun studie niet aan de bak kwamen en niks anders wilden of konden en dus geld kostte.

MyWishMax schreef:
Dan weet je ook wel dat je niet zomaar kan oordelen over andermans ziekte. En helemaal niet over dat ze sommige dingen wel kunnen en andere niet. Juist dan zou je moeten weten dat er vaak veel voor gelaten wordt. En ik vind het wel kwalijk dat je er meteen vanuit gaat dat het allemaal smoesjes zijn van die mensen? Misschien kunnen ze dat ene ding dat jij ziet alleen maar omdat ze dagen daarvoor en daarna niks doen.

Qua afkeuren is het ook voor een heel groot deel afhankelijk van het salaris dat je had. Dan kan je dus mensen hebben die nog heel veel kunnen, maar zoveel inkomensverlies hebben waardoor ze afgekeurd zijn. En mensen die zo goed als niets kunnen en te weinig afgekeurd worden, omdat inkomensverlies te weinig is vanwege bijv net boven minimumloon. Plus dat er veel discussie is over wat het uwv vindt dat je kan en behandelende artsen. Daar krijg je hele rare situaties van.

Ik zeg niet iedereen. Maar ik denk dat iedereen weet dat veel mensen afgekeurd zijn en wel een hele hoop andere dingen kunnen. En ja, daar vind ik wat van.

Er zijn ook mensen MET ziekte, pijn, beperkingen die wel altijd werken en doorgaan.

Dat afgekeurd thuis zitten loont is echt het grootste probleem.

Maar wat ik zei; je mag niks zeggen. Heel veel mensen weten het, zien het om zich heen en vinden wat, maar houden wijs hun mond.
En dan heeft niemand het over de mensen die echt niet kunnen werken, echt niet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 06:43

superpony schreef:
Janine1990 schreef:

Het gaat niet om eind verantwoordelijk. Het gaat erom dat verpleegkundigen zich de benen uit het lijf lopen en wel heel veel verantwoordelijkheden in de zin dat zij aan het bed staan en ook beslissingen nemen, medicatie uitdelen etc. Als zij een fout maken, heeft dat wel degelijk gevolgen.

Ook als een arts een patient verliest, hoeft hij niet eind verantwoordelijk te zijn.

En ja, ik zeg; iedereen is belangrijk. Maar tijdens Corona bijv werd het wel duidelijk dat dit in de praktijk niet zo is. Toch hebben we ook de mensen nodig die geen primair beroep hebben, omdat je ook gewoon mensen nodig hebt die geld verdienen en uitgeven.

Jij en blijkbaar heel veel mensen vinden dat een vuilnisman niet evenveel hoeft te verdienen, maar wat gebeurt er als die niet meer langskomen?

Niet iedereen heeft het vermogen om te gaan studeren. Maar als iemand op zijn 16e gaat werken als bijv stucadoor werkt diegene, levert een bijdrage aan de samenleving, zorgt voor zichzelf en doet veel ervaring op.
Als iemand op zijn 25e klaar is met studeren, heeft die stucadoor dan al bijna 10jr gewerkt, ook geleerd, belasting betaald en geld uitgegeven.
Dan kunnen mensen wel zeggen dat die student flink heeft geinvesteerd, maar dan moeten we nog maar zien of het die investeringen waard was.
Nu is de arbeidsmarkt anders, maar er waren jaren dat veel mensen na hun studie niet aan de bak kwamen en niks anders wilden of konden en dus geld kostte.

MyWishMax schreef:

Ik zeg niet iedereen. Maar ik denk dat iedereen weet dat veel mensen afgekeurd zijn en wel een hele hoop andere dingen kunnen. En ja, daar vind ik wat van.

Er zijn ook mensen MET ziekte, pijn, beperkingen die wel altijd werken en doorgaan.

Dat afgekeurd thuis zitten loont is echt het grootste probleem.

Maar wat ik zei; je mag niks zeggen. Heel veel mensen weten het, zien het om zich heen en vinden wat, maar houden wijs hun mond.
En dan heeft niemand het over de mensen die echt niet kunnen werken, echt niet.

Met die gedachte loop jij echt 20 jaar achter, dat was ooit misschien zo onder de oude wao regeling.
Tegenwoordig worden mensen op een andere manier gekeurd, en dat levert schrijnende gevallen op kan ik je zeggen.
Mensen die vroeger onder de WAO zouden vallen zitten nu in de bijstand, met geen enkele mogelijkheid daar ooit nog uit te komen.
Verdiep je daar maar eens in, dan kijk je er wellicht anders naar.

De mensen die afgekeurd zijn en toch vanalles kunnen en doen, die ken ik ook, maar dat zijn stuk voor stuk afgekeurden van lange tijd terug...
Misschien moeten ze alle mensen die al meer als 10 jaar in de (oude) WAO zitten nog maar eens herkeuren?