Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:08

karuna schreef:
Heb je voordeel aan die aaneengesloten dagen?

Nee, helemaal niet. Ik doe 5 minuten per dag, dat zijn 1 of 2 lessen. Meer tijd wil ik er niet aan besteden.
Maar ik wil proberen door te gaan tot 1 jaar en dan kan ik zeggen dat ik 1 jaar bezig geweest ben met een taal. Maar de cursus is dan nog niet klaar. Ik zit voor Spaans nu halverwege level 4 en er zijn 10 levels. Maar dan schijn je het ook bijna vloeiend te spreken.

Als ik online testen doe kom ik op A2 niveau uit. Maar het grote nadeel van Duolingo is dat je geen woordenlijsten hebt en werkwoordsvervoegingen krijg je geen overzicht van. Als ik dus een les werkwoordsvervoegingen heb zoek ik het werkwoord met alle vervoegingen op online en maak zo mijn les. Dan maak ik en geen fouten en ik zie meteen alle vervoegingen van het werkwoord er weer bij.
Ik gebruik dan deze website:
https://www.esfacil.eu/nl/werkwoorden/v ... 12-ir.html

En ik leer zo meteen het klokkijken mee zonder dat ik me er in hoef te verdiepen.
Verder gebruik ik naast Duolingo gewoon google translate. Soms wil ik de Nederlandse vertaling er even letterlijk naast hebben.
Ik gebruik dus de app en dan de laptop voor de rest.

Als ik weinig tijd heb doe ik een luisterboek. Daar doe ik 3 minuten over gemiddeld en die telt als les van 5 minuten. (ik doe gemiddeld sneller dan 5 minuten per les, soms krijg ik in een week van weinig tijd 26 minuten besteedt aan Duo, terwijl ik wel elke dag een les gedaan heb). En ze zijn makkelijk dus je hoeft niet echt na te denken. Ik probeer minstens 20 luisterboeken 'vrij' te houden voor dagen dat ik geen zin heb of tijd heb. Dat gaat goed.

Wat ik mis is geheel zelf een zin maken, dat zit er echt niet in en hoewel ik dus best een stuk Spaans kan lezen nu, kan ik het echt niet spreken of verstaan. Ik kijk verder geen tv, dus een Spaanse serie bekijken kan ik ook niet.

Ik ben eigenlijk nooit door mijn 5 hartjes. Als dat een keer gebeurt is dat omdat ik toch meerdere lessen per dag doe, of omdat ik ergens sta waar ik me niet kan concentreren.

LoveGlove

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:20

Ik doe het ook niet alleen met duolingo hoor. Ik zorg er ook voor dat ik, wanneer ik een beetje de taal kan verstaan op globale lijnen, interactief mee bezig ben elke dag. Voor mij is dat dus bijvoorbeeld liedjes leren in de betreffende taal, of games op een andere taal zetten. Gamen is een van de beste manieren om een taal te leren.

Met films of series kan ik ook met de taal en ondertiteling spelen. En ik praat vaak ook tegen mezelf om de taal te oefenen :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:27

LoveGlove schreef:
Ik doe het ook niet alleen met duolingo hoor. Ik zorg er ook voor dat ik, wanneer ik een beetje de taal kan verstaan op globale lijnen, interactief mee bezig ben elke dag. Voor mij is dat dus bijvoorbeeld liedjes leren in de betreffende taal, of games op een andere taal zetten. Gamen is een van de beste manieren om een taal te leren.

Met films of series kan ik ook met de taal en ondertiteling spelen. En ik praat vaak ook tegen mezelf om de taal te oefenen :P

Dat kan ik dus niet, ik kijk geen tv (heb dat officieel van ziggo, maar niet aangesloten), en ik game ook niet, daar heb ik niets mee, sorry.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:43

Germie, via YouTube kan je ook filmpjes opzoeken in de taal die je leert. Dus ook zonder Tv kan je makkelijk gesproken taal mee krijgen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:53

Ik heb even de gehele cursus Duits er in 10 minuten doorheen gejaagd. Wat is die slecht van Duolingo zeg. Als die 4 checkpoints alles zijn, dan is het niveau echt laag. Ik kon het inderdaad foutloos. De Nederlands-Duits cursus.

Eens zien of ik nog tijd heb en zin heb om de Engelse cursus te beoordelen van het Duits. Daar gaat het dan mis denk ik op de vertaling in het Engels.

Edit, ook al in level 4 van de Engels-Duits, maar inderdaad, soms zit ik net als met het Spaans met de woordvolgorde in het Engels, dus niet de taal die ik wil leren zelf. In Duits-Engels zitten ook luisterboeken zie ik
Laatst bijgewerkt door germie op 05-04-22 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:06

germie schreef:
karuna schreef:
Heb je voordeel aan die aaneengesloten dagen?

Nee, helemaal niet. Ik doe 5 minuten per dag, dat zijn 1 of 2 lessen. Meer tijd wil ik er niet aan besteden.
Maar ik wil proberen door te gaan tot 1 jaar en dan kan ik zeggen dat ik 1 jaar bezig geweest ben met een taal. Maar de cursus is dan nog niet klaar. Ik zit voor Spaans nu halverwege level 4 en er zijn 10 levels. Maar dan schijn je het ook bijna vloeiend te spreken.

Als ik weinig tijd heb doe ik een luisterboek. Daar doe ik 3 minuten over gemiddeld en die telt als les van 5 minuten. (ik doe gemiddeld sneller dan 5 minuten per les, soms krijg ik in een week van weinig tijd 26 minuten besteedt aan Duo, terwijl ik wel elke dag een les gedaan heb). En ze zijn makkelijk dus je hoeft niet echt na te denken. Ik probeer minstens 20 luisterboeken 'vrij' te houden voor dagen dat ik geen zin heb of tijd heb. Dat gaat goed.

Ik ben eigenlijk nooit door mijn 5 hartjes. Als dat een keer gebeurt is dat omdat ik toch meerdere lessen per dag doe, of omdat ik ergens sta waar ik me niet kan concentreren.

Ik heb precies hetzelfde. Mijn vriend is Spaanstalig en leert Nederlands, ik leer Spaans (we praten samen Engels).
De streak is nutteloos.. Maar soort van verslavend haha. Ik zit nu op 354 dagen en bijna op checkpoint 2. Ik ben dan wel zo iemand die alle lessen door gaat tot het liefst goud (of paars)
Als ik een dag geen tijd of zin heb dan doe ik ook een verhaaltje, daar ben je zo doorheen.
Ik probeer wel de podcasts te beluisteren in de auto of tijdens het douchen, en soms ben ik zelfs zo fanatiek dat ik thuis het transcript erbij haal en mee lees.

Soms ben ik dat Spaans zat en dan ga ik een paar dagen over op Duits, om toch mijn streak te behouden :Y)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:17

Ok, hele cursus Duits er door. :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:20

Oh dan hoef ik er niks mee. :+ competitie boeit me niet, of ik eerste of laatste sta ergens boeit me niet. :n Ik wil de taal leren. Dat is het. Daarop aansluitend hoe krijg ik de berichtjes niet meer dat iemand me is voorbijgegaan in geen idee wat. Zoals gezegd ik ben niet geinterresserd in welke competitie dan ook. Ik zal er niet meer of minder door leren. Het irriteert me alleen maar _-:(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:28

karuna schreef:
Oh dan hoef ik er niks mee. :+ competitie boeit me niet, of ik eerste of laatste sta ergens boeit me niet. :n Ik wil de taal leren. Dat is het. Daarop aansluitend hoe krijg ik de berichtjes niet meer dat iemand me is voorbijgegaan in geen idee wat. Zoals gezegd ik ben niet geinterresserd in welke competitie dan ook. Ik zal er niet meer of minder door leren. Het irriteert me alleen maar _-:(

Hier ook hoor. Of ik nu eerste of laatste word in een league, boeien.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:29

Voor de mensen die de betaalde versie hebben, die extra oefening voor hartjes kun je die nog doen als je dus onbeperkt hartjes hebt? Vind ze wel goed eigenlijk namelijk

Ik moet zeggen dat die werkwoordvervoegingen wel moeilijk blijven hoor. Blijft een beetje gokken omdat bij mij het kwartje nog niet helemaal valt. Ben nu pas bij intro 2 dus misschien gaat het kwartje nog vallen.. ik hoop het

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 09:50

karuna schreef:

De competitie an sichhuvind ik lollig, maar niet super belangrijk.

De srreak vind ik wel leuk, werkt voor mij als soort extra motivatie om wat te doen.

Fe manier waarop mensen gemotiveerd raken is sowieso verschillend voor verschillende mensen. Duolingo gebruikt een aantal verschillende klassiekers en dat vind ik wel slim. Voor veel mensen is er dan wel iets dat motivatie hoog houdt. (Ik heb inmiddels tenminste 5 bekende systemen gespot)

Langere streak levert wel iets op, weet even niet of dat xp is of gems.
Die laatste vind ik belangrijker :)

Ik vind de verhaaltjes het leukst eigenlijk.
Voor mij werkt dan super motiverend.

Werkwoord vervoegingen ben ik wel in een lesje tegengekomen, en de meeste die ik nu krijg zijn regelmatige werkwoorden.
Dus dat gaat eigenlijk automatisch goed bij mij.
De onregelmatige zijn een keer behandeld, en bij twijfel kun je altijd op het woord klikken als hij onderstreept is. Dan krijg je vertaling, plus in geval van werkwoord de vervoeging.

Het lastigste voor mij is mannelijk/vrouwelijk.
En slordigheid, dan denk ik 'simpel' knal het antwoord eruit en druk op controleren, om dan te zien dat ik een typefout heb gemaakte, of dat ik in nl heb geantwoord ipv in Engels :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 09:51

Fitzroy schreef:
Femke, bedankt hè, voor dit topic :+
Ik ben ook weer helemaal verslaafd. En omdat ik nog zoveel gems heb, hoef ik ook niet te stoppen, ik koop gewoon hartjes bij.

You are welcome.

In beide betekenissen :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:57

pluisje88 schreef:
Voor de mensen die de betaalde versie hebben, die extra oefening voor hartjes kun je die nog doen als je dus onbeperkt hartjes hebt? Vind ze wel goed eigenlijk namelijk

Ja hoor, dat kun je gewoon blijven doen!

Bij mij werkt mijn streak motiverend op dagen dat ik het druk heb of moe ben aan het einde van de dag :+

En je kunt bij lessen ook kiezen voor tips, daar vind je bijv de werkwoordvervoegingen of uitleg over uitdrukkingen.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:05

LoveGlove schreef:

Doe ik ook! Maar dan met series. Eerste paar afleveringen kijk ik met Engelse ondertiteling, de rest zoveel mogelijk zonder.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:14

gomir schreef:
pluisje88 schreef:

Ja hoor, dat kun je gewoon blijven doen!

Bij mij werkt mijn streak motiverend op dagen dat ik het druk heb of moe ben aan het einde van de dag :+

En je kunt bij lessen ook kiezen voor tips, daar vind je bijv de werkwoordvervoegingen of uitleg over uitdrukkingen.

Tips heb ik gezien inderdaad. Heb daar zelfs een samenvatting van gemaakt in word. Maar toch zelfs met dat erbij blijft het soms een gok wat in te vullen. In het Engels moesten we vroeger van die rijtjes uit ons hoofd leren wat ik toen complete kolder vond. Maar gebruik ze nog steeds had has has ed. Denk dat er zoiets in het Spaans ook bestaat maar nog niet gevonden. Blijf een beetje stuk gaan op die voorzetsels en welke vervoeging er dan precies achter komt, yo,tu el ed.. terwijl er wel een patroon in zit blijft het mis gaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 10:18

Volgens mij:

Yo - -o
tú - -es of as afhankelijk van ww
Él/ella - e of a afhankelijk van ww

Drinken, beber;

Bebo
Bebes
Bebe

Praten, hablar

Hablo
hablas
Habla

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:25

Thanks! Dat komt wel aardig in de richting met mijn conclusie. Super fijn. Zonder houvast is het gokken en ik begrijp graag dingen ;) ik ben niet zo van de multiplegok.

Ben ook nog aan het zoeken met de yo, tu, el enz. Zelfs met de uitleg van de tip erbij wil het er bij mij nog niet in. In de tip beschrijven ze bijvoorbeeld yo=i soy= i am. Maar in een zin schrijven ze dan yo soy…. Dan zou het zijn ik ik ben …
Zelfde als tu en eres dat achter elkaar gebruikt wordt of el en es.

Oké vaag dit. Snap je een beetje wat ik bedoel?

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 10:28

Even opgezocht,

Klopt idd;

-AR werkwoorden (Andar, hablar, cantar, enzovoort): o, as, a, amos, áis, an;
-ER werkwoorden (Beber, conocer, nacer, comer, tener, coger, enzovoort): o, es, e, emos, éis, en;
-IR werkwoorden (Vivir, conducir, elegir, huir, enzovoort): o, es, e, imos, ís, en.

Bij meervoud wordt het nog iets complexer blijkbaar, maar daar ben ik nog niet :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 10:33

pluisje88 schreef:
Thanks! Dat komt wel aardig in de richting met mijn conclusie. Super fijn. Zonder houvast is het gokken en ik begrijp graag dingen ;) ik ben niet zo van de multiplegok.

Ben ook nog aan het zoeken met de yo, tu, el enz. Zelfs met de uitleg van de tip erbij wil het er bij mij nog niet in. In de tip beschrijven ze bijvoorbeeld yo=i soy= i am. Maar in een zin schrijven ze dan yo soy…. Dan zou het zijn ik ik ben …

[ [url=m/2Ut2Ro.png]Afbeelding[/url] ]

Ja snap ik, heb ik ook mee gepuzzeld.

Het lijkt beide te kunnen.

Omdat Soy alléén gebruikt wordt met Yo, kun je yo weglaten.

Het spreekt door de vervoeging vanzelf dat het yo móet zijn.

Ga je later vaker tegenkomen.

Yo quiero agua is ik wil water,
quiero agua is óók ik wil water.

En dat gaat regelmatig ook op bij andere werkwoorden.

¿Quieres agua? Lijkt hetzelfde te zijn als ¿Tú quieres agua?
Namelijk wil jij water?

Quieres hoort als ww-vervoeging echt alleen bij tú
En dus heeft het woordje tú weinig extra nut in de zin

Zoiets was ik op uitgekomen.

Ik hoop dat ik het logisch uitleg, ben zelf ook nog beginner natuurlijk :+

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:35

Femke_Tweety schreef:
pluisje88 schreef:

[ [url=m/2Ut2Ro.png]Afbeelding[/url] ]

Ja snap ik, heb ik ook mee gepuzzeld.

Het lijkt beide te kunnen.

Omdat Soy alléén gebruikt wordt met Yo, kun je yo weglaten.

Het spreekt door de vervoeging vanzelf dat het yo móet zijn.

Ga je later vaker tegenkomen.

Yo quiero agua is ik wil water,
quiero agua is óók ik wil water.

En dat gaat regelmatig ook op bij andere werkwoorden.

¿Quieres agua? Lijkt hetzelfde te zijn als ¿Tú quieres agua?
Namelijk wil jij water?

Quieres hoort als ww-vervoeging echt alleen bij tú
En dus heeft het woordje tú weinig extra nut in de zin

Zoiets was ik op uitgekomen.

Ik hoop dat ik het logisch uitleg, ben zelf ook nog beginner natuurlijk :+

Mwah dat klinkt zeker wel aannemelijk :j
Thanks! Ze hadden dan alleen beter de instructie nog even kunnen aanpassen in het begin denk ik. Maar het wordt al een stuk duidelijker zo in ieder geval. Thanks!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:36

De streak is bij mij inmiddels een principe geworden. Vind het zonde om 754 dagen verloren te laten gaan :))

Ik mis bij Duolingo ook vaak wel een waarom uitleg. Noors is geen moeilijke taal, maar ik mis wel de uitleg waarom en wanneer je 'boken min' gebruikt of 'min bok'

Het Noors kent ook geen lidwoorden zoals wij ze kennen. Het paard = hesten, een paard = en hest :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:43

Femke_Tweety schreef:
Volgens mij:

Yo - -o
tú - -es of as afhankelijk van ww
Él/ella - e of a afhankelijk van ww

Drinken, beber;

Bebo
Bebes
Bebe

Praten, hablar

Hablo
hablas
Habla

Totdat je met verleden tijd begint. Hablaba en hablara. Ik haal ze altijd door elkaar.
Yo bebo, yo beba, yo bebia.

Duolingo leert je Mexicaans spaans, dus vosotros wordt niet gebruikt.
Laatst bijgewerkt door germie op 05-04-22 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:45

Hihi ik ben pas bij het tweede kroontje dus daar ben ik nog lang niet gok ik :D als ik ooit zo ver kom heet dat. Moet zeggen dat ik het wel leuk vind om iets nieuws erbij te leren.

Hmm Mexicaans Spaans. Gaat dit je dan wel voldoende kennis geven om er iets aan te hebben? Of is het vergeefse moeite?

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:52

In zuid Amerika gebruiken ze inderdaad alleen ustedes.
Dat is de nette variant van vosotros, daarmee kom je prima uit de voeten in Spanje

Ik ga vooral vaak fout met namen, in mijn beleving blijft Jose een vrouwennaam :')

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:08

Haha net de Engels naar Duits test gedaan. Mag bij unit 4 beginnen.