karuna schreef:Heb je voordeel aan die aaneengesloten dagen?
Nee, helemaal niet. Ik doe 5 minuten per dag, dat zijn 1 of 2 lessen. Meer tijd wil ik er niet aan besteden.
Maar ik wil proberen door te gaan tot 1 jaar en dan kan ik zeggen dat ik 1 jaar bezig geweest ben met een taal. Maar de cursus is dan nog niet klaar. Ik zit voor Spaans nu halverwege level 4 en er zijn 10 levels. Maar dan schijn je het ook bijna vloeiend te spreken.
Als ik online testen doe kom ik op A2 niveau uit. Maar het grote nadeel van Duolingo is dat je geen woordenlijsten hebt en werkwoordsvervoegingen krijg je geen overzicht van. Als ik dus een les werkwoordsvervoegingen heb zoek ik het werkwoord met alle vervoegingen op online en maak zo mijn les. Dan maak ik en geen fouten en ik zie meteen alle vervoegingen van het werkwoord er weer bij.
Ik gebruik dan deze website:
https://www.esfacil.eu/nl/werkwoorden/v ... 12-ir.html
En ik leer zo meteen het klokkijken mee zonder dat ik me er in hoef te verdiepen.
Verder gebruik ik naast Duolingo gewoon google translate. Soms wil ik de Nederlandse vertaling er even letterlijk naast hebben.
Ik gebruik dus de app en dan de laptop voor de rest.
Als ik weinig tijd heb doe ik een luisterboek. Daar doe ik 3 minuten over gemiddeld en die telt als les van 5 minuten. (ik doe gemiddeld sneller dan 5 minuten per les, soms krijg ik in een week van weinig tijd 26 minuten besteedt aan Duo, terwijl ik wel elke dag een les gedaan heb). En ze zijn makkelijk dus je hoeft niet echt na te denken. Ik probeer minstens 20 luisterboeken 'vrij' te houden voor dagen dat ik geen zin heb of tijd heb. Dat gaat goed.
Wat ik mis is geheel zelf een zin maken, dat zit er echt niet in en hoewel ik dus best een stuk Spaans kan lezen nu, kan ik het echt niet spreken of verstaan. Ik kijk verder geen tv, dus een Spaanse serie bekijken kan ik ook niet.
Ik ben eigenlijk nooit door mijn 5 hartjes. Als dat een keer gebeurt is dat omdat ik toch meerdere lessen per dag doe, of omdat ik ergens sta waar ik me niet kan concentreren.