STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:38

Dais_ schreef:
Ik ben er gisteravond om half 11 nog doorgekomen. Ik kreeg alleen een foutmelding op de duur van de opleiding. Hij duurt 9 maanden, maar je mag er anderhalf jaar over doen. Het maximum voor de stap aanvraag is 1 jaar dus werd hij afgekeurd. Nu heb ik 9 maanden ingevuld zoals het op de website staat (en niet in mijn bevestiging van de opleider) en toen kwam ik er wel door, maar een bevestiging blijft uit. Ik hoor van anderen dat ze wel al een bevestiging hebben gehad.

Nouja, is het deze ronde niet, dan is het een andere ronde :-).

En waarom gisteren iedereen wilde aanmelden?

Ik kreeg gisteren 2 emails én een sms dat je je aanvraag kon doen vanaf 10 uur én op=op!! Dus dan krijg je dat mensen panisch gaan inschrijven. Ze hebben het er zelf naar gemaakt op die manier.

Dit. + dat het nieuw was en niemand een idee had hoe snel het budget er doorheen zou gaan.

Als ik gisteren had geweten dat het 's avonds ook nog had gekund, dan had ik het lekker rustig in de avond of nacht gedaan, ipv direct om 10:00.

Maar omdat er overal zo hard geadverteerd wordt met op=op, wilde ik niet het risico nemen dat de overheid eens wél z'n systemen op orde zou hebben en dat binnen 5 minuten alle budget al vergeven zou zijn.

Toen aan het einde van de middag het berichtje te zien was, dat er nog 95% beschikbaar was, ging bij mij de spanning er echt wel af. Toen was het zo van: de overheid heeft z'n zaakjes niet op orde, zó hard gaat het dus niet.

Prairy

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:22

Voor mensen die in Noord Brabant wonen (je moet foto paspoort insturen dus geen andere provincies) check even Brabantleert.Nl Voor zolang het duurt kun je daar gratis cursussen doen gericht op de arbeidsmarkt. Zijn heel divers.

Wellicht dat je op deze manier ook andere cursussen kunt doen als via stap.

Is/was een onderdeel van NL leert dat overgegaan is naar STAP, maar de site van Brabant leert is nog online en er staat nog steeds veel op.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:25

Prairy schreef:
Voor mensen die in Noord Brabant wonen (je moet foto paspoort insturen dus geen andere provincies) check even Brabantleert.Nl Voor zolang het duurt kun je daar gratis cursussen doen gericht op de arbeidsmarkt. Zijn heel divers.

Wellicht dat je op deze manier ook andere cursussen kunt doen als via stap.

Is/was een onderdeel van NL leert dat overgegaan is naar STAP, maar de site van Brabant leert is nog online en er staat nog steeds veel op.

Handig..... tegenwoordig zijn paspoorten/ id kaarten 10 jaar geldig. Woon nu in Brabant, maar paspoort en id kaart zijn in het verleden in een andere provincie aangevraagd. Lekker over na gedacht daaro.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 13:28

Oh dat is ook interessant!
Verder, ik begrijp de discussie over aanvragen, ik wil hem ook niet doodslaan, maar laten we niet oordelen. Ik wilde juist met dit topic bereiken dat meer mensen op de hoogte waren en er gebruik van konden gaan maken, in het kader van delen en elkaar gunnen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:28

Ik denk dat het gaat op basis administratie, dus als je in Brabant woont zullen ze dat heus wel kunnen zien.

Ik heb al een cursus Motorkettingzagen gedaan en ga nu Revit tekenen basis volgen. Laag drempelig om mee te doen vind ik, erg fijn.

Ik zou ook nog basis webdevelopment doen maar daarvan zijn de data nog niet bekend/of het doorgaat. Als er een datum bij staat gaat het in ieder geval wel door is mijn ervaring. Als er staat in overleg dan is het minder zeker.

Ik had nog even verder gezocht:

https://www.ser.nl/nl/thema/leven-lang- ... lpmiddelen

Bij kosteloze ontwikkeling staan een aantal links naar gratis (e) learnings. Niet alles zal meer werken maar misschien staat er toch nog wat interessants tussen, ook voor niet-brabanders.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:05

Ik heb het bewijs van mijn opleider gehad, ik wil 16 maart starten.
Dus alles ingevuld, maar nu krijg ik de melding: De startperiode van de gekozen scholing komt (nog) niet in aanmerking voor STAP-subsidie.
Ik dacht dat alles t/m mei in aanmerking zou komen?
Iemand meer info?

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:06

Daihyo schreef:
Ik heb het bewijs van mijn opleider gehad, ik wil 16 maart starten.
Dus alles ingevuld, maar nu krijg ik de melding: De startperiode van de gekozen scholing komt (nog) niet in aanmerking voor STAP-subsidie.
Ik dacht dat alles t/m mei in aanmerking zou komen?
Iemand meer info?

Er moet minimaal 4 weken zitten tussen het aanvragen en starten als ik dat goed begreep.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 15:12

Dat klopt, ik quote mezelf even eerder uit dit topic:

Century schreef:
Moska schreef:
Had gelezen dat het binnen drie maanden moet starten na inschrijving of toekenning? Dat zal wel geen probleem zijn bij hetgeen ik op het oog heb. Ben benieuwd of er ook een run op ontstaat.

En er zitten vier weken verwerkingstijd bij volgens mij. Dus als je op 1 maart aanvraagt dan moet je opleiding op z'n vroegst 29 maart starten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:28

Ah top. Nu wel gelukt. Is een online training, dus startdatum is flexibel. Thanx!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:03

Bij mij is hij voorlopig toegekend! *\o/*

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:11

Muurp schreef:
Bij mij is hij voorlopig toegekend! *\o/*

*\o/* *\o/* hier ook *\o/* *\o/*

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:55

Waar is te zien of er nog budget beschikbaar is?

Ik vind het echt een interessant initiatief met zo te zien ontzettend divers aanbod ook.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:02

Bienotje schreef:

Ik vind het echt een interessant initiatief met zo te zien ontzettend divers aanbod ook.

https://www.stapuwv.nl/stap/p/voorportaal

Maar teller staat op 0%. Is dus al op voor deze periode.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:04

Ik heb hem gister ingediend. In de middaguren.

Bij mij nog geen toekenning. Er stond dat het 4 weken kan duren dacht ik.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:10

mvdende schreef:
Bienotje schreef:

https://www.stapuwv.nl/stap/p/voorportaal

Maar teller staat op 0%. Is dus al op voor deze periode.

Thanks voor de info!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:14

Peuk schreef:
Ik heb hem gister ingediend. In de middaguren.

Bij mij nog geen toekenning. Er stond dat het 4 weken kan duren dacht ik.

Ja, officieel kan het 4 weken duren.

Maar ik had hem binnen enkele uren toegekend gekregen, dus verwacht dat als je hem krijgt, je morgen wel een berichtje hebt ontvangen.

Misschien duurt het nu wat langer, omdat ze eerst goed moeten uitzoeken wie er als eerste de aanvraag heeft gedaan. Aangezien ze zelf zeggen: first Come, first serve.

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:31

Ik heb mijn aanvraag vanmiddag rond half 5 ingediend en deze is ook al toegekend.

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:06

Het budget was eind middag op. Mei nieuwe ronde nieuwe kansen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:47

Ik zit in het tweede jaar van de pabo en ben 30+. Ik dacht dan ook dat ik recht zou hebben op het STAP budget. Geprobeerd aan te vragen op 1 maart maar je hebt blijkbaar een STAP aanmeldingsbewijs nodig van de hogeschool. Ik gemaild (want: vakantie). Dag erna word ik gebeld door de hogeschool: ze hebben nog nooit gehoord van STAP. :roll:

Later kreeg ik een mail van mijn hogeschool dat mijn studie (nog) niet in aanmerking komt.

Ik kom er zelf ook niet uit of dit in de toekomst wel gaat gelden, weet iemand dit?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:38

Weet het UWV dat zelf niet?

Mijne is ook toegekend. Tof! Weer een mooie uitbreiding van kennis voor mijn eigen bedrijfje.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:33

Dorientjuh krjjg jij niet een andere tegemoetkoming voor je studie? Voor onderwijs studies is ook een extra potje voor zij instroom.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:14

Ik doe helaas geen zij-instroomtraject; ik had hiervoor geen ervaring in het onderwijs en dan kom je echt niet als zij-instromer in zo’n traject. Ik doe nu de flexibele deeltijdopleiding en ben achteraf gezien blij dat het zo is gelopen (ik had het niet getrokken, zonder ervaring meteen voor de groep staan en dan de studie ernaast doen).

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:21

Mijn opleiding is ook voorlopig goedgekeurd, maar mijn examens zijn bij een landelijk instituut en niet via de opleider dus die kosten moet ik zelf betalen. Precies even duur als de opleiding zelf. Moet ik dus nog 500 zelf betalen van de opleiding :=

Maargoed, het scheelt ook weer 500 euro want ik had de opleiding hoe dan ook willen volgen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:46

Ik heb hem 2 maart aangevraagd en kreeg vandaag bericht dat de aanvraag is goedgekeurd.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 23:51

Toch veel goedgekeurd lees ik, fijn! Ik ga later dit jaar ook een poging doen.