Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:24

Het is een wat ouder topic maar wellicht kan ik hier goede tips vinden zonder een nieuw topic te hoeven openen.

Mijn nieuwe vriend is Duits en ik heb alleen wat onderbouw - middelbare Duits gehad, wat intussen toch wel even terug is (15 jr).

Uiteraard heb ik Duolingo aan staan.
Maar wat zijn nou leuke, makkelijke films op bijv Netflix om te kijken. De enige die ik kon bedenken was Die Kaiserin, maar aangezien die historisch is is dat niet altijd even makkelijk haha

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:50

Even denken hoor…

Op Netflix:

Kitz is een serie over een meisje die wraak wil nemen voor de dood van haar broer. Een beetje een Oostenrijkse versie van Gossip Girl, kijkt heel makkelijk weg.

Verder is Kleo ook een serie met een grote schare fans. Het gaat over een Stasi spion die allerlei avonturen meemaakt.

Je hebt ook nog Dark, maar die serie heb ik niet gezien. Het heeft iets van 3 seizoenen en is best populair geloof ik.

Duitsers zijn over het algemeen enorm fan van het nasynchroniseren van films dus er zijn ook heel veel Engelstalige films en series die je in het Duits kunt kijken, je hoeft enkel de taal te wisselen in de instellingen. :D

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:01

Ik wilde net zeggen; waarschijnlijk kun je alles wel in het Duits kijken? Mijn tip zou zijn om een film te nemen die je al (goed) kent. Misschien een animatiefilm? Als het dan toch iets Duits moet zijn, kijk of je Fack ju Göthe kunt vinden. Die vond ik wel leuk (komedie).

Kleo kwam ik niet volgens mij niet zo goed in, iig niet verder gekeken, maar ligt voor mij vermoedelijk aan het genre - niet aan de taal.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 23:35

Love_Rosie schreef:
Het is een wat ouder topic maar wellicht kan ik hier goede tips vinden zonder een nieuw topic te hoeven openen.

Mijn nieuwe vriend is Duits en ik heb alleen wat onderbouw - middelbare Duits gehad, wat intussen toch wel even terug is (15 jr).

Uiteraard heb ik Duolingo aan staan.
Maar wat zijn nou leuke, makkelijke films op bijv Netflix om te kijken. De enige die ik kon bedenken was Die Kaiserin, maar aangezien die historisch is is dat niet altijd even makkelijk haha

Ik kijk heel veel Duitse docu's op Youtube. Stern TV, NDR Ratgeber, Leeroy will's wissen (iemand die telkens mensen interviewt, de ene keer iemand die gewond geraakt is, de andere keer een moordenaar, enz), Quarks Dimensionen Ralph (populair wetenschappelijk), TRU Doku, BR24, Hessischer Rundfunk, SWR Doku, ATV die Reportage, MDR Mitteldeutsche Rundfunk, SRF Wissen (Zwitsers Duits, is Zwitserse zender), ZDF Infodokus, Achtung Abzocke, NDR Doku, MDR Investigativ.
Dan heb ik de meeste wel gehad denk ik waar ik op geabonneerd ben. Uiteraard kijk ik alleen wat me interesseert, maar dit zijn wel toegankelijke dingen om mee te beginnen.

Quarks en Quarks Dimensionen en Leeroy will's wissen zijn heel toegankelijk.
Misschien heb je er wat aan.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 00:18

En dan taal + ondertiteling op Duits of ondertiteling weg laten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 09:40

Een kleine update van mijn Duolinge ervaring: de app heeft zich bij mij terugverdiend (en ik heb nooit een euro uitgegeven aan de app, gebruik de gratis versie). Net terug uit Mexico en de paar woorden die ik spreek hebben me toegang gegeven tot een paar grotten, en het is gelukt om een poging van de politie om ons op te lichten met een fake snelheidsovertreding af te wimpelen.
En je komt er ook achter dat je simpele woorden bij duolingo niet leert die wel belangrijk zijn. Hoe ga je vragen waar een garage is om een lekke band te laten repareren? Dat zit er niet in. Maar met problemo con carro, pneumatico is het wel gelukt. En nu weet ik dat ik een llanteria moet zoeken. Ook houden we het woord 'retroexcavadora' er maar in, dit is een laad-kiepcombinatie die je in Nederland niet ziet. Totaal nutteloos woord, maar wel leuk om te onthouden.
Een paar andere figuren die niet helemaal lekker lekken te zijn druipten af toen ze doorhadden dat ik wat Spaans sprak. En de weg vragen om af te leggen met een kayak is me ook gelukt.
Qua leuke gesprekken heb ik met iemand gesproken in het zwembad die voor de Tren Maya werkt, 14 dagen achter elkaar werkt en dan 5 dagen naar huis mag in Mexico stad.
We zijn in gebieden geweest waar de mensen echt geen Engels spreken en dus was het wel handig dat ik wat Spaans spreek. Maar we zijn ook mensen tegengekomen die alleen maar Maya spreken en dat spreek ik ook weer niet. :+

Ik merk wel dat een vloeiend gesprek voeren echt niet zomaar gaat. Dat is wel jammer. En dat ik het begrijpen van bedragen wel lastig vind, maar na een herhaling weet ik het dan gelukkig vaak wel. Het gaat dus nog wel hakkelend, maar vertellen dat ik een duikgids ben gaat inmiddels vloeiend en bepaalde andere dingen ook. Maar een gemiddeld gesprek is echt nog wel zoeken naar woorden helaas. Het lukt wel om dingen gedaan te krijgen of om antwoorden te begrijpen. En veel mensen vinden het dan ook wel leuk dat ik het wel probeer.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:00

Tof is dat he, via een app een taal leren.
Het is ook gewoon echt een kwestie van doorzetten. Elke dag oefenen.
Wat leuk dat je er dan nu in Mexico ook nog baat van had, in de praktijk brengen is toch wel de ultieme test.

Ikzelf heb via een app, niet duolingo maar Nemo app, genoeg Pools geleerd om gister een vervelende onder invloed lijkende Pool die een sjaaltje stal en die aan mij en mn dochter wilde meegeven gezegd ons met rust te laten.
Dat maakte meer indruk dan ik had verwacht. Hij droop gelijk af en wij konden het sjaaltje terughangen.
Was de eerste keer dat ik de taal eens in de praktijk kon testen lol.

pol013

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:16

Ik ben echt super blij met duolingo.
De manier van leren past mij super. Het hoeft niet veel tijd te kosten en juist daardoor doe ik het iedere dag. En ik laat me dan vaak heerlijk verleiden om nog een lesje te doen, en nog een oefening op te pakken. Wat ik moet met de punten en diamanten? Het is me een volslagen raadsel maar als het mij motiveert om nog 5 minuten door te leren vind ik het helemaal prima.

Ik ben 3 weken voor onze vakantie naar ecuador begonnen en dat was natuurlijk veeeel te weinig. Maar toch kon ik al handen en voeten gesprekken voeren met onze taxichauffeur ik week 6 na de start. Dat was heel gaaf.
Nu ben ik al 188 dagen achter elkaar heel braaf elke dag een paar lessen aan het doen.

Een (kinder)luisterboek (storytel) gaat me nog iets te snel (tip: zet de snelheid omlaag, dat helpt) maar ik merk dat ik er steeds meer van begrijp.
Liedjes kan ik nog geen chocolada van maken op een paar woorden na.
Latijns Americaanse films kan ik al best veel van meekrijgen met de ondertiteling aan.
Spaans spaanse films gaan mij nog te rap.

Maar ik merk echt zo veel vooruitgang. Heel leuk. Ik heb er wel vertrouwen in dat ik zo een heel eind ga komen. Zeker met de mix van boeken en films erbij.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 10:56

Ik ben momenteel aan het proberen om een beetje Noors te leren, waarschijnlijk moet ik op den duur (als ik er woon) wel echt lessen gaan doen (dat werkt denk ik toch beter dan zelf leren), maar momenteel heb ik nog geen les.

Wat ik wel doe is online, gratis taalcursussen die via Universiteiten aangeboden worden. Ik vind dit fijner dan bijvoorbeeld Duolingo (heb ik ook gedaan). Duolingo geeft geen uiteg over gramatica, het is goed om woordjes te leren maar deze online cursussen helpen mij echt zo veel beter dan Duolingo.

Ik doe nu een MOOC, via: https://www.futurelearn.com/
Hierop staan heel veel cursussen (niet alleen talen) en als je de gratis versie gebruikt kun je elke week een paar lessen doen (als je betaald krijg je meteen toegang tot de hele cursus en kan je alles op je eigen tempo doen). Werkt heel goed vind ik :)

En als er nog iemand is die Noors leert of heeft geleerd, en tips voor mij heeft (bijvoorbeeld boeken/series in makkelijk Noors) hoor ik het graag :D

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 11:35

Ja hier 1300+ dagen streak Noors!

Het boek: Short stories in Norwegian van Olly Richards vind ik echt top. Niet duur en voor een paar euro extra kun je het luistergedeelte erbij kopen. Na elk verhaaltje zitten vragen (in het Noors) om te checken of je het echt goed begrepen hebt

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 12:35

Ghostattack schreef:
Ja hier 1300+ dagen streak Noors!

Het boek: Short stories in Norwegian van Olly Richards vind ik echt top. Niet duur en voor een paar euro extra kun je het luistergedeelte erbij kopen. Na elk verhaaltje zitten vragen (in het Noors) om te checken of je het echt goed begrepen hebt

Oh top, dankje! Dat ziet er wel goed uit, ook fijn dat er vragen bij zitten :D
Ze zullen die hier in Noorwegen vast wel in de boekhandel verkopen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 13:42

Vast wel haha, ik vind m in ieder geval ideaal! Verhaaltjes gaan van simpel naar steeds lastiger. Voor mij precies het goede niveau, simpel genoeg om te begrijpen maar niet het "maan, roos, vis" gevoel :') Als je snapt wat ik bedoel

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:26

Er zijn tegenwoordig trouwens ook goede taal leer podcasts te vinden, dat kan een hele goede aanvulling zijn op online lessen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 22:02

Vandaag liep ik tegen een bijzondere bug aan. Ik heb een friendsquest en daarbij moeten we 10 lessen foutloos maken. Prima. Degene met wie ik dat moet doen is momenteel niet actief, maar 10 lessen zijn wel te doen. Dus ik dacht ik zit nu op 7 (vandaag en gisteren), en doe er nog 1 bij. Die afgerond, maar de teller blijft op 7 staan. :+

Morgen is er weer een dag. Ik zit nu in sectie 5 van de 8. Ooit waren het 212 onderdelen en zat ik op 120, toen werd de hele app door elkaar gegooid en hadden we heel veel secties, maar moest je herhalen. Toen werden het 10 secties en nu zijn het er 8. Ik ga nog steeds door en ooit hoop ik de cursus Spaans afgerond te hebben, maar met al die updates word je steeds weer een stuk teruggezet en je kunt niet zomaar meer een hele sectie verder. Dan moet je weer allerlei testjes doen.

Ook mijn volledig afgeronde cursus Duits (Engels) staat weer ergens aan het begin zie ik. Nu doe ik verder niets met Duits (had ooit wel 10 minuten nodig om alle examens te doen, want spreek vloeiend Duits), maar vind het wel jammer dat die na al die updates niet meer op afgerond staat.

Qua niveau is sectie 5 B1 volgens Duolingo. Ik ben nog steeds niet goed in al die werkwoordvervoegingen, maar kan me er per les wel mee redden. Maar zou je het door elkaar vragen, dan zou ik rustig 'ik liepen' schrijven zeg maar waar het zou gaan om 'ik ga lopen' of 'ik heb gelopen'.
Dat vind ik wel een beetje een manco nog steeds. Maar daar komen we wel overheen. En wees eerlijk, men begrijpt echt wel als ik zeg 'ik liepen door een winkelstraat'.

De luisterboeken vind ik soms best lastig. Maar ben wel blij dat die er in zitten. Ik heb geen betaalde versie.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 08:59

Ik ben echt super blij met duo lingo. Als ik dat wil ben ik blijkbaar super gevoelig voor het verslavende effect en dat is voor mij dus precies de kracht: ik hou dit heel makkelijk vol. Iedere dag minimaal 1 lesje en meestal laat ik me verleiden voor nog 2 of 5 lessen.
En zolang ik gewoon stug doorga zal mijn spaans er alleen maar beter op worden dan het was de dag ervoor. Ik heb echt geen tijd voor vast omlijnde momenten en dan een uur een taal te leren. Maar zo tussendoor kom ik best aan wat tijd per week.

Verder zit ik er ook wel zo in als jij germie. Als ik ergens op vakantie ben zullen ze het mij echt wel vergeven als ik dat soort fouten maak. Lekker boeiend. En dat wordt vanaf het moment dat je echt gesprekjes kunt gaan hebben ook vanzelf snel beter.

Na 40 dagen Spaans met duolingo (en ooit een cursus op cd) kon ik zelfs al een handen en voeten gesprek voeren met de Ecuadoriaanse taxi chauffeur over hobby's, zijn kinderen en reizen. En enthousiast dat die man was dat ik zo goed spaans sprak :+ Leek natuurlijk nergens op maar het begin van elkaar verstaan was er. En zodra er interactie is, wordt het leuk.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 09:44

Wat leuk nog meer actieve duo lingo gebruikers, ik gebruik het om Frans te leren. Heb dit nooit op school gehad en heb totaal geen talen knobbelen. Dus extra lastig.

Mijn moeder is verhuist naar Frankrijk, vandaar dat ik voor het frans ben gegaan. Wij hebben wel een betaald account met de hele familie. Zo zijn we allemaal lekker frans aan het oefenen.

Ik doe elke dag sowieso een lesje (want verslavend) en soms zit ik er wat langer voor. Ik kan nu echt al wel wat losse woordjes herkennen. Maar het praten vind ik eng en moeilijk. Maar ik ben dan ook pas bij sectie 2 hoofdstuk 4.

en tuurlijk wat jullie beide zeggen, mensen vinden het al tof dat je het probeert. dus ze gaan je daarvoor echt niet gek aankijken. mogelijk verbeteren ze je, maarja daar leer je weer van :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 09:53

Als je het durft te spreken, dan vinden mensen fouten helemaal niet erg. Ze zijn allang blij dat je het probeert.
Maar in Mexico begon ik in maart netjes in het Spaans, blijkt die pompbediende alleen Mayan te spreken. Dat was ook wel apart. HIj kon nog net in het Spaans zeggen dat hij geen spaans spreekt, haha.

Maar dankzij zo'n gesprekje bij de pomp had ik het woord voor 'zand', arena al eerder geleerd dan dat het in duolingo zat. Het kwam op het feit dat ik in Tulum op vakantie was en NIET op het strand wilde liggen. Ik zo van eh ja, ik heb een hekel aan eh ja, die dinges wat dan tussen je tenen kruipt. Oh, 'arena'. Juist. Ik verbrand levend op een strand en dat zand, tja, dat is niet mijn ding. Dus weer een nieuw woord geleerd.
En ook het woord 'llanteria' helaas uit noodzaak geleerd omdat de auto een lekke band had en we dus een garage zochten om deze te laten repareren. Oh zeiden ze, rij gewoon naar tulum en pak een willekeurige 'llanteria'. Dat zijn bedrijfjes die alleen banden doen. Zien er niet uit, rommel overal, maar ze weten echt goed banden te plakken. En hebben soms nog modern materiaal ook (wat daar alleen dan tussen de olie en andere rommel staat).

En de 'retroexcavadora'. Dat is een totaal nutteloos woord voor een graaf-kiep-combinatie, maar we wilden dat woord weten omdat een reisgenoot helemaal weg is van alles wat met hydrauliek te maken heeft. En je ziet bij ons deze combinaties niet. :D Maar zo leer je dus ook nutteloze woorden er bij als je op vakantie gaat :D :D :D :D :D

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:46

Ik ben ook fanatiek met duolingo. Zit nu op een streak van rond de 500 dagen. Merk dat het echt veel scheelt om een grotere woordenschat te krijgen, dan kun je veel sneller duidelijk maken wat je bedoelt. Ik heb de cursus al afgerond, alles compleet, maar ga lekker verder met elke dag herhaling. Merk dat ik hierdoor grammaticaal ook al veel automatisch goed doe. Ik wil nu kijken naar een andere taal vanuit het Nederlands erbij. Maar moet nog even kijken wat er vanuit het Nederlands allemaal beschikbaar is. Vind het ideaal, want een lesje is in 2-3 minuten klaar, en vaak doe je toch wel snel een paar extra.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:13

Ik kom hier even binnen vallen met ern vraag over duolingo. Ik oefen Frans, al een tijd, met de gratis app.
Nou loop ik steeds vast op deze oefening.
Afbeelding
Elke keer zegt ie dat ik verkeerd uitspreek terwijl ik 100 % zeker weer dat ik de vertaling goed heb en het goed uitspreek. Heb het zelfs nog even gecheckt met een vertaalapp. Probeer dan zelfs verschillende manieren van uitspraak, alles wordt afgekeurd.
Is dit een truc om je aan de betaalde versie te krijgen?
Ps soms weet ik het zeker dat ik het verkeerd uitspreek en wordt het wel goed gekeurd, bv un chat uitspreken als une chat werd goedgekeurd, echt belachelijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 17:19

Ik heb dat ook wel eens, en je kunt wel gewoon verder met de cursus. Heb je al 'pomme' geprobeerd? I.p.v. 'pom'. En 'pommeeeeee'?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:03

Heb ik geprobeerd ja, blijft fout. En ik weet ook heus wel hoe ik non, ce, ces en bon uitspreek, alles fout, wel 10 manieren gerobeerd.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:57

Het zou aan je microfoon kunnen liggen. Als ik met mijn iPhone oefen geeft Duolingo regelmatig aan dat ik een woord niet goed uitspreek, met mijn iPad vrijwel geen problemen. En als ik via internet oefen (dus niet via de app maar op de website) krijg ik geen uitspraak oefeningen :+

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 19:59

Maar als ik de andere oefening doe, waarbij je een zin nazegt, heb ik het altijd goed, dus microfoon lijkt mij onwaarschijnlijk

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:17

Ik deed eerst ook graag aan Duolingo, maar het is nu zoveel lange reclame steeds, nog andere alternatieven :P ?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:24

moonsparkle schreef:
Ik deed eerst ook graag aan Duolingo, maar het is nu zoveel lange reclame steeds, nog andere alternatieven :P ?

Die reclamespam ben ik ook op afgeknapt (ik deed bahasa Indonesia). Misschien begin ik er wel weer aan, inmiddels gebruik ik in mijn e-mail de zoekfunctie om in 1x alle spam van bepaalde bedrijven eruit te gooien, en dat maakt dat ik het wel weer aandurf, haha.

Ik mis wel de grammatica bij zulke apps. Nu is dat bij Indonesisch behoorlijk simpel, maar ik zou bij sommige talen toch echt iets kiezen waarbij ook de grammatica uitgelegd wordt.