Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:22

Ik heb idd gelezen dat bij een crematie een kartonnen kist niet mag. Dat bleek te maken te hebben met de hoge temperaturen in de oven dan vast de'kist' al vlam voordat hij in de oven is met alle gevolgen vandien

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:29

idinn schreef:
Belachelijk.. want de hele cake kost misschien €1 .. al wijken we nu beetje af :+

Dan neem je een eigen cake mee toch?
Hier geen probleem want er is geen familie om cake voor te hebben. Dus hier geen koffie momentje.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:40

Mijn moeder wilde perse niet dat er koffie gedronken werd in het crematorium want dat zijn afleggers zei ze altijd :')
Gaan jullie maar naar een café oid maar ja, die waren gesloten dus hebben we bij mijn zus nog een bakkie gedaan.
Weet dat mijn opa, jaren geleden, zich helemaal het schompes is geschrokken wat ze voor de koffie rekenden na de crematie van mijn oma, hij had het er weken erna nog over.
Ze gooien hun eigen glazen in op deze manier.

TheWelsh

Re: Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:52

Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd hoe het werkt als je in doeken wilt worden gewikkeld ipv een kist en dan wilt worden gecremeerd.
Kan dat? Hoe wordt je getoond tijdens de dienst?
Ik bedoel, normaal staat de kist bij de dienst vooraan in de zaal.
En hoe zit het kwa kosten?

Mijn man wil dit nl graag.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 15:54

Ja B-B-B inderdaad. Ik vind het ook schofterig wat er voor gevraagd wordt en de grootste van ons land is daar het allerbeste in.
Om dan gelijk terug te komen op de vraag van het salaris...
Ik zie er maar weinig van terug op mijn bankrekening :roll: Het is niet een bijzonder goed betaald beroep zeg maar. Het wordt geschaard onder ongeschoold werk omdat er geen officieel rijks erkend diploma aan vast hangt. Dat is ook iets waar wij als werknemers mee bezig zijn want het is zowel fysiek als mentaal zwaar. Dit is echt iets wat je doet omdat je het graag wil doen, niet omdat het nou zo goed verdiend.

Je kunt inderdaad in lakens gewikkeld worden of op een baarplank als je niet in een kist wil. Voordat je dan de oven ingaat wordt er een natte doek overheen gelegd zodat het doek wat je in gewikkeld ligt niet gelijk vlam vat.
Mijn beste vriend is op deze manier opgebaard en gecremeerd. Tijdens de dienst lag hij in doeken gewikkeld en in de ovenruimte hebben ze er een natte doek overheen gelegd en zo ingebracht in de oven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:09

Noisy schreef:
Je kunt inderdaad in lakens gewikkeld worden of op een baarplank als je niet in een kist wil. Voordat je dan de oven ingaat wordt er een natte doek overheen gelegd zodat het doek wat je in gewikkeld ligt niet gelijk vlam vat.
Mijn beste vriend is op deze manier opgebaard en gecremeerd. Tijdens de dienst lag hij in doeken gewikkeld en in de ovenruimte hebben ze er een natte doek overheen gelegd en zo ingebracht in de oven.

Kan je dat uitleggen? Want ik snap niet goed waarom de lakens niet meteen vlam mogen vatten?
Ik neem aan dat het hout van een kist ook meteen vlam vat onder die hoge temperaturen?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 16:16

De oven is zo'n 1200gr en dan zijn die lakens natuurlijk binnen no-time weg. Je wilt niet zien dat de vlammen al beginnen aan je dierbare denk ik.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:24

en je loopt het risico dat het zo hard gaat dat de vlammen de oven uit komen lijkt me, is ook niet helemaal veilig voor het personeel

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:34

TheWelsh schreef:
Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd hoe het werkt als je in doeken wilt worden gewikkeld ipv een kist en dan wilt worden gecremeerd.
Kan dat? Hoe wordt je getoond tijdens de dienst?
Ik bedoel, normaal staat de kist bij de dienst vooraan in de zaal.
En hoe zit het kwa kosten?

Mijn man wil dit nl graag.

Wil het topic verder niet overnemen, maar een vriendin van mij heeft een bedrijf hierin. Uitvaartwade.nl en daarop staan voorbeeldfoto's en zie je alle verschillende wades zoals je het noemt.

Ik heb ze een poos bezorgd met de daarbij behorende planken/ manden en alle stoffen zie ik regelmatig en kende het voor ik haar kende niet maar vind het zelf wel erg mooi!!

Maar op de website zie je foto's en voorbeelden als je het interessant vind.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:39

Lauriannnn schreef:
Wil het topic verder niet overnemen, maar een vriendin van mij heeft een bedrijf hierin. Uitvaartwade.nl en daarop staan voorbeeldfoto's en zie je alle verschillende wades zoals je het noemt.

Ik heb ze een poos bezorgd met de daarbij behorende planken/ manden en alle stoffen zie ik regelmatig en kende het voor ik haar kende niet maar vind het zelf wel erg mooi!!

Maar op de website zie je foto's en voorbeelden als je het interessant vind.

Dank je wel voor de tip, ik ga daar eens naar kijken!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:42

Suzanne F. schreef:
idinn schreef:
Belachelijk.. want de hele cake kost misschien €1 .. al wijken we nu beetje af :+

Hier geen probleem want er is geen familie om cake voor te hebben. Dus hier geen koffie momentje.

Dat mag niet.

Een simpele uitvaart (helaas in Dec 1 moeten regelen) kostte bijna 8000 euro.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:43

Polly schreef:
en je loopt het risico dat het zo hard gaat dat de vlammen de oven uit komen lijkt me, is ook niet helemaal veilig voor het personeel

Noisy schreef:
De oven is zo'n 1200gr en dan zijn die lakens natuurlijk binnen no-time weg. Je wilt niet zien dat de vlammen al beginnen aan je dierbare denk ik.

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik zoiets nog niet heb hoeven aanschouwen. Ik dacht altijd dat pas wanneer de kist in de oven stond, de oven aangezet zou worden.
Niet dat de oven gewoon al aan staat...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:45

Ik ben er wel bij geweest. Dat was erg mooi. Je ziet niet veel maar je voelt wel van de buitenkant dat hij warm is.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 16:45

De oven wordt ruim voor de crematie al opgestookt inderdaad. Hij moet het zijn voordat er een overledene ingebracht wordt.
Een beetje een luguber vergelijk misschien maar als jij een ovenschotel maakt verwarm je de oven ook voor

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:46

Volgende vraag, gaat die oven wel ooit helemaal uit?
Ik heb altijd het idee gehad dat deze altijd op een soort waakvlam aanblijft.

edit, lees nu dit :)
Noisy schreef:
De oven wordt ruim voor de crematie al opgestookt inderdaad. Hij moet het zijn voordat er een overledene ingebracht wordt.
Een beetje een luguber vergelijk misschien maar als jij een ovenschotel maakt verwarm je de oven ook voor

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:51

ik heb samen met mijn vader de kist van mijn moeder ingevoerd in de oven, waren veel veiligheidsmaatregelen voor als de kist bv de zijkant van de oven raakt.
Ik heb het (voor privé gebruik) ook mogen filmen en je ziet inderdaad aan het licht dat het voorste stuk van de kist vlam vat tijdens het invoeren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:06

Maar je hoeft er niet bij te zijn toch? Je mag toch gewoon afscheid nemen en de as komen ophalen als alles achter de rug is? Ik zou het geen fijn idee vinden om mijn geliefde de oven in te schuiven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:08

Ik begreep dat als de kist in de oven staat en ze de deur gesloten hebben het gas in de oven dan pas hoog gaat. Zou anders toch niet te harden van de hitte zijn voor diegeen die het deurtje bedienen moet

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:12

Suzanne F. schreef:
Maar je hoeft er niet bij te zijn toch? Je mag toch gewoon afscheid nemen en de as komen ophalen als alles achter de rug is? Ik zou het geen fijn idee vinden om mijn geliefde de oven in te schuiven.

Dat is de gebruikelijke weg. Wij zijn op ons eigen uitdrukkelijke verzoek meegegaan. Mijn moeder was heel jong en we hebben het hele stervensproces samen beleefd, we hebben haar zelf gewassen en aangekleed, ze heeft thuis opgebaard gelegen en we hebben haar zelf gekist.
Ik ben ook meegereden in de rouwauto en het leek me afschuwelijk om haar achter te laten in de aula, wij wilden als gezin samen zijn tot het allerlaatste moment.
De uitvaartverzorging was ook haar beste vriendin en die heeft alles fantastisch begeleid.

Popstra schreef:
Ik begreep dat als de kist in de oven staat en ze de deur gesloten hebben het gas in de oven dan pas hoog gaat. Zou anders toch niet te harden van de hitte zijn voor diegeen die het deurtje bedienen moet

Ze bedienen het deurtje niet. De kist staat op een baar met een soort schuif erachter, met een druk op de knop gaat de deur een stukje open en duwt de schuif de kist naar binnen. Er staan alleen mensen bij om te zorgen dat hij recht naar binnen gaat

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:37

Suzanne F. schreef:

En toch is dat wel een mooi moment. Ik heb het met mijn vader afgelopen zomer gedaan voor oma.

Het wordt schijnbaar best veel gedaan en de mensen van de uitvaartverzorging doen het echt heel mooi.
Is ook helemaal niet luguber of eng.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 17:38

Popstra schreef:

De oven wordt voorverwarmd en zodra de kist is ingebracht gaat hij nog een tandje hoger naar de 1200gr inderdaad. Die tussenstap was ik net vergeten te benoemen, excuses :o

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:40

StalNollie schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat mag niet.

Een simpele uitvaart (helaas in Dec 1 moeten regelen) kostte bijna 8000 euro.

De koffietafel niet bij het crematorium doen scheelt je meer dan de helft van het geld.

Oma van mijn vriend alles zelf geregeld. Het ging haar niet gebeuren dat de gasten vieze broodjes van het crematorium kregen haha.

We hebben uitgebreid geluncht in een restaurant in het dorp. Was echt veel goedkoper dan op het crematorium.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:22

Suzanne F. schreef:

Ze hebben het ons wel gevraagd, maar wij hebben inderdaad aangegeven niet mee te willen toen mijn moeder de oven in ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:28

Maar serieus.. €8000 om in de grond gestopt te worden. Wat absurd. Hoe is die kostenverdeling dan eigenlijk opgebouwd?

Schandalig trouwens dat dit qua salaris zo slecht verdiend. Is toch best zwaar werk, zeker ook mentaal gezien. Dat mag van mij best gewaardeerd worden. Geld verdienen ze zo te lezen zat aan een uitvaart.

Ik heb echt respect voor jou TS, dat je dit kan :j Het lijkt mij machtig mooi om te kunnen, maar zou het mentaal denk niet trekken.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 18:30

Maar hoe werkt dat dan als je kiest voor geen kist en je na een paar dagen niet meer 'mooi' bent?