Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Noisy schreef:Je kunt inderdaad in lakens gewikkeld worden of op een baarplank als je niet in een kist wil. Voordat je dan de oven ingaat wordt er een natte doek overheen gelegd zodat het doek wat je in gewikkeld ligt niet gelijk vlam vat.
Mijn beste vriend is op deze manier opgebaard en gecremeerd. Tijdens de dienst lag hij in doeken gewikkeld en in de ovenruimte hebben ze er een natte doek overheen gelegd en zo ingebracht in de oven.
TheWelsh schreef:Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd hoe het werkt als je in doeken wilt worden gewikkeld ipv een kist en dan wilt worden gecremeerd.
Kan dat? Hoe wordt je getoond tijdens de dienst?
Ik bedoel, normaal staat de kist bij de dienst vooraan in de zaal.
En hoe zit het kwa kosten?
Mijn man wil dit nl graag.
Lauriannnn schreef:Wil het topic verder niet overnemen, maar een vriendin van mij heeft een bedrijf hierin. Uitvaartwade.nl en daarop staan voorbeeldfoto's en zie je alle verschillende wades zoals je het noemt.
Ik heb ze een poos bezorgd met de daarbij behorende planken/ manden en alle stoffen zie ik regelmatig en kende het voor ik haar kende niet maar vind het zelf wel erg mooi!!
Maar op de website zie je foto's en voorbeelden als je het interessant vind.
Suzanne F. schreef:idinn schreef:Belachelijk.. want de hele cake kost misschien €1 .. al wijken we nu beetje af
Dan neem je een eigen cake mee toch?
Hier geen probleem want er is geen familie om cake voor te hebben. Dus hier geen koffie momentje.
Polly schreef:en je loopt het risico dat het zo hard gaat dat de vlammen de oven uit komen lijkt me, is ook niet helemaal veilig voor het personeel
Noisy schreef:De oven is zo'n 1200gr en dan zijn die lakens natuurlijk binnen no-time weg. Je wilt niet zien dat de vlammen al beginnen aan je dierbare denk ik.
Noisy schreef:De oven wordt ruim voor de crematie al opgestookt inderdaad. Hij moet het zijn voordat er een overledene ingebracht wordt.
Een beetje een luguber vergelijk misschien maar als jij een ovenschotel maakt verwarm je de oven ook voor
Suzanne F. schreef:Maar je hoeft er niet bij te zijn toch? Je mag toch gewoon afscheid nemen en de as komen ophalen als alles achter de rug is? Ik zou het geen fijn idee vinden om mijn geliefde de oven in te schuiven.
Popstra schreef:Ik begreep dat als de kist in de oven staat en ze de deur gesloten hebben het gas in de oven dan pas hoog gaat. Zou anders toch niet te harden van de hitte zijn voor diegeen die het deurtje bedienen moet
Suzanne F. schreef:Maar je hoeft er niet bij te zijn toch? Je mag toch gewoon afscheid nemen en de as komen ophalen als alles achter de rug is? Ik zou het geen fijn idee vinden om mijn geliefde de oven in te schuiven.
Popstra schreef:Ik begreep dat als de kist in de oven staat en ze de deur gesloten hebben het gas in de oven dan pas hoog gaat. Zou anders toch niet te harden van de hitte zijn voor diegeen die het deurtje bedienen moet
StalNollie schreef:Suzanne F. schreef:
Dan neem je een eigen cake mee toch?
Hier geen probleem want er is geen familie om cake voor te hebben. Dus hier geen koffie momentje.
Dat mag niet.
Een simpele uitvaart (helaas in Dec 1 moeten regelen) kostte bijna 8000 euro.