FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:55

Emmaa_ schreef:
Ik vind het doorbetalen van reiskostenvergoeding wel een lastige. Ik kreeg namelijk sowieso al geen reiskostenvergoeding omdat ik relatief in de buurt van mijn werk woon, terwijl ik wel thuiswerkkosten heb. Snap dat het voor mensen die verder weg wonen wel heel gunstig is :))

Dat snap ik inderdaad ook! Voor mij zou het mooi zijn als het zo blijft :j Maar als je inderdaad dichtbij werkt dat zou een thuiswerkvergoeding wel heel fijn zijn

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:56

Electra63 schreef:
Dit zijn gewoon goede afspraken tussen werkgever en vakbonden.
Daarom moeten andere sectoren zorgen voor een sterkte bond, dus veel leden. :D

Ik werk in de zorg, voel me niet of nauwelijks vertegenwoordigd door de bonden en ben dus ook al jaren geen lid meer. De bonden in de zorg zijn er niet voor staf en ondersteunend personeel.
Als ik thuiswerk krijg ik uiteraard geen reiskostenvergoeding. Logisch ook, want ik reis immers niet.

Wat me steekt is dat wij overal buiten de boot vallen omdat de overheid, waar die ambtenaren voor werken, voor de zorg continu de hand op de knip houdt. Maar dan wel dit soort exorbitante bedragen uitkeert aan het eigen personeel.
Maar een loonsverhoging in de zorg zit er niet in, en de zorgbonus die zo ruim zou worden toegekend? Vergeet het maar, blijkbaar is de ene medewerker waardevoller dan de andere. Ook al heb je je beide uit de naad gewerkt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:57

Simbaa schreef:
Ik vind het logisch dat het nu voor ambtenaren geregeld is. Zij zijn in dienst van de overheid en de overheid moet hierin het goede voorbeeld geven imo.

Als de overheid zoiets al niet goed regelt, hoe kunnen ze het dan van het bedrijfsleven vragen? Hopelijk komt er snel voor alle sectoren een regeling!

Dit is een heel goed punt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:02

Ik krijg al 20 euro (netto) per maand aan vergoeding. Daarnaast krijg ik ok nog representatie kosten, dat was voorheen 90 euro (netto) maar omdat ik niet meer bij klanten over de vloer kom, hebben ze die terug gezet naar 40 euro. Dat gebruik ik o.a. voor het wassen van mijn auto, het betalen van parkeerkosten onder de 10 euro etc. :)

Ik ben er blij mee! Ook al werkte ik voor de crisis al 4 dagen vanuit huis. Dat zin er nu 5 :P

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:11

Achterom schreef:
Electra63 schreef:

Ik werk in de zorg, voel me niet of nauwelijks vertegenwoordigd door de bonden en ben dus ook al jaren geen lid meer. De bonden in de zorg zijn er niet voor staf en ondersteunend personeel.
Als ik thuiswerk krijg ik uiteraard geen reiskostenvergoeding. Logisch ook, want ik reis immers niet.

Wat me steekt is dat wij overal buiten de boot vallen omdat de overheid, waar die ambtenaren voor werken, voor de zorg continu de hand op de knip houdt. Maar dan wel dit soort exorbitante bedragen uitkeert aan het eigen personeel.
Maar een loonsverhoging in de zorg zit er niet in, en de zorgbonus die zo ruim zou worden toegekend? Vergeet het maar, blijkbaar is de ene medewerker waardevoller dan de andere. Ook al heb je je beide uit de naad gewerkt.

Nogmaals, dit geldt lang niet voor alle ambtenaren, dus dit is wat kort door de bocht. En om exorbitante bedragen gaat het ook niet. Hopelijk kan t idd vooral een voorbeeld zijn voor andere sectoren om ook zoiets te doen.

Ik vind het wel heel zuur als de reiskosten komen te vervallen. Want t is niet dat ik ineens geen auto meer heb dus die blijft gewoon geld kosten. Ik rij 70km per dag en daar krijg ik €13,30 per dag voor (19 cent per km). Aan diesel kost het me 4 euro dus ik zie de reiskostenvergoeding ook als gedeeltelijke vergoeding voor verzekering en wegenbelasting. Die blijf ik betalen als de vergoeding weg valt, dus best fijn als er wat tegenover staat.

Flicka12

Re: FNV wil thuiswerkvergoeding afdwingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:03

Inderdaad wat je zegt, ik heb mijn auto grotendeels gekocht om op kantoor te kunnen komen. Die wordt niet opeens gratis ofzo :Y)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:10

Ik zou dezelfde reiskosten hebben als Miccamaaike, ook met het oog op woon-werk en file rijden een automaat aangeschaft ipv mijn goedkope Fiatje 500. Maar omdat wij op declaratiebasis werken, krijg ik dus geen cent. En ook geen thuiswerkvergoeding.
En ook 4 weken vakantie per jaar. En werken met deadlines net als ieder ander in het bedrijfsleven. Wie wil er nog ambtenaar worden :P

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:37

Ik heb een diesel gekocht voor de dienstreizen, maar ja, die vallen weg en ik krijg ook alleen maar woon-werk indien ik daadwerkelijk naar kantoor ga. Nieuwe laptop gekocht, grotere uitvoering want ook voor het thuiswerk etc.

Ook ambtenaar hier.....maar voor de semi overheid met andere CAO. Dus geen thuiswerk vergoeding.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:04

Achterom schreef:
Electra63 schreef:

Ik werk ook in de ondersteunende dienst.

Ik vind het soms best vervelend, dat werknemers geen lid zijn van de bond, maar wel profiteren van de voordelen, zoals een nieuwe cao.
Hoe meer leden, hoe sterker de.bond staat tegenover de werkgevers.

Ik kan het weten, want ik heb jaren geleden voor een werkgeversorganisatie gewerkt. :D

Bij ons loopt de reiskostenvergoeding door totdat de thuiswerkvergoeding is geregeld.
Ik vind dat prima.

De bonus is nog niet zo gemakkelijk geregeld. Niet iedereen komt daar voor in aanmerking en moet vergoed worden door de overheid.
Terwijl cao-onderhandelingen gaan tussen werkgevers en werknemers.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:06

Fitzroy schreef:
Ik zou dezelfde reiskosten hebben als Miccamaaike, ook met het oog op woon-werk en file rijden een automaat aangeschaft ipv mijn goedkope Fiatje 500. Maar omdat wij op declaratiebasis werken, krijg ik dus geen cent. En ook geen thuiswerkvergoeding.
En ook 4 weken vakantie per jaar. En werken met deadlines net als ieder ander in het bedrijfsleven. Wie wil er nog ambtenaar worden :P

Er zijn ook voordelen :D
Goede ouderschapsverlof-regeling, Goede regeling met minder werken als je ouder bent en best een goed pensioenfonds ;)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:08

Ik vind het best bijzonder welke argumenten hier worden aangedragen t.o.v eventuele vergoeding krijgen voor het thuiswerken. Zaken als je huis warm stoken, koffie moeten halen of andere aspecten is toch volledig je eigen keuze? :+ Je kan ook thee of water drinken. Als je je huis niet warm wil stoken, trek je een extra sweater aan. Sorry, maar dat zijn wel de minste zaken.

Ik denk dat er zeker bepaalde aspecten zijn waar een comepensatie op z'n 'plek' zou zijn, maar dat heeft ook te maken met verschillende factoren. Ik heb een baan waardoor ik ontzettend veel langdurig achter m'n laptop zit. Ik heb een prachtige nieuwe Macbook Pro 13" van m'n werk, maar voor mijn werkzaamheden is dat én te klein én te laag om de hele dag op te kijken. Gelukkig heb ik een workstation met een standaard + groot scherm die ik nu optimaal kan benutten, maar wanneer mensen dit nog niet in bezit hebben zou dit, ten behoeve van lichamelijke klachten bijvoorbeeld, wel iets zijn wat interessant kan zijn om in te compenseren op dit soort momenten. Op kantoor zijn er flexibele bureau's en schermen beschikbaar, maar daar zijn we momenteel niet aanwezig.

Verder zijn secundaire zaken als koffie of andere dingen iets wat ik echt niet vind vallen onder kosten die 'vergoed' zouden moeten worden. Daar kies je toch zelf voor?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:19

daantjuhhh schreef:
Simbaa schreef:
Ik vind het logisch dat het nu voor ambtenaren geregeld is. Zij zijn in dienst van de overheid en de overheid moet hierin het goede voorbeeld geven imo.

Als de overheid zoiets al niet goed regelt, hoe kunnen ze het dan van het bedrijfsleven vragen? Hopelijk komt er snel voor alle sectoren een regeling!

Dit is een heel goed punt.

Misschien moet Rutte dat eens uitleggen aan zijn belgische collega's.

Hier bij mij is het electriciteitsverbruik wel degelijk omhoog gegaan en dat met zonnepanelen ook nog. Vooral nu ik de kamer waar ik werk weer moet gaan verwarmen met een elektrisch kacheltje.

Goede bureaustoel heb ik zelf aangekocht want wilde niet met mijn stoel gaan leuren van kantoor zelf. Wij mogen maximum 2 dagen per week naar kantoor en dit nog tot het einde van dit jaar en ik zie het nog gebeuren dat het voor volgend jaar ook geldt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:20

Electra63 schreef:

Ik vind het soms best vervelend, dat werknemers geen lid zijn van de bond, maar wel profiteren van de voordelen, zoals een nieuwe cao.

Ik kan het weten, want ik heb jaren geleden voor een werkgeversorganisatie gewerkt. :D

Bij ons loopt de reiskostenvergoeding door totdat de thuiswerkvergoeding is geregeld.
Ik vind dat prima.

De bonus is nog niet zo gemakkelijk geregeld. Niet iedereen komt daar voor in aanmerking en moet vergoed worden door de overheid.

Ik voelde me slecht vertegenwoordigd door de bond, ik deel hun standpunten niet. Dus waarom zou ik lid worden.
Overigens heeft een collega die ook bij de bond heeft gewerkt een boekje open gedaan over hoe het er daar aan toe gaat. Dat sterkte mijn mening wel... Mensen in dit soort functies worden neergezet als profiteurs door de bond, maar dat lees je sowieso al terug in hun berichtgeving.

Overigens is het voor de zorg te kort door de bocht om te zeggen dat een CAO een zaak is tussen werkgevers en werknemers.
Werkgevers zijn immers in de onderhandelingen beperkt door de OVA, die wordt vastgesteld door de overheid/VWS :+

Die bonus is vooral ingewikkeld gemaakt door de ambtenaren met hun vreemde criteria.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:30

Achterom schreef:
Electra63 schreef:

Ik vind dat prima.

Ik voelde me slecht vertegenwoordigd door de bond, ik deel hun standpunten niet. Dus waarom zou ik lid worden.
Overigens heeft een collega die ook bij de bond heeft gewerkt een boekje open gedaan over hoe het er daar aan toe gaat. Dat sterkte mijn mening wel... Mensen in dit soort functies worden neergezet als profiteurs door de bond, maar dat lees je sowieso al terug in hun berichtgeving.

Overigens is het voor de zorg te kort door de bocht om te zeggen dat een CAO een zaak is tussen werkgevers en werknemers.
Werkgevers zijn immers in de onderhandelingen beperkt door de OVA, die wordt vastgesteld door de overheid/VWS :+

Die bonus is vooral ingewikkeld gemaakt door de ambtenaren met hun vreemde criteria.

Ik heb weleens een opleiding gedaan en daar zat iemand van de bond.
Wat zij vertelde, daar werd ik niet vrolijk van.
Ook bij een reorganisatie vond ik de afspraken gemaakt door de bonden, niet altijd even sterk.
Opvallend is dan wel, dat ineens iedereen dan wel lid wil worden van een bond.

Maar de cao-verhogingen/afspraken heb je gewoon te danken aan de vakbond. Die kan je als individuele werknemer niet afdwingen, zeker niet de werknemers in de lager betaalde functies.

Maar iedereen profiteert mee, van deze cao-afspraken, terwijl soms niet eens de helft lid is.
In het kader van de solidariteit, vind ik dat normaal.
Maar als niemand lid is, dan zal je toch snel merken, dat er geen cao-verhogingen meer zullen volgen en dat wordt iedereen lid. ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 18:12

Electra63 schreef:
Er zijn ook voordelen :D
Goede ouderschapsverlof-regeling, Goede regeling met minder werken als je ouder bent en best een goed pensioenfonds ;)

Geen kinderen, en de rest is ook niet meer wat het geweest is. Het ABP heeft al tijden de pensioenen niet kunnen indexeren. De dekkingsgraad is één vd laagste samen met Pensioenfonds voor de Kleinmetaal.
Anyway, ik ben wel al bijna 25 jaar ambtenaar *\o/* en ik zie dus ook hoeveel er ingeleverd is aan arbeidsvoorwaarden in de loop der tijd.
Nu nog een thuiswerkvergoeding.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:34

Courses schreef:
Ik vind het best bijzonder welke argumenten hier worden aangedragen t.o.v eventuele vergoeding krijgen voor het thuiswerken. Zaken als je huis warm stoken, koffie moeten halen of andere aspecten is toch volledig je eigen keuze? :+ Je kan ook thee of water drinken. Als je je huis niet warm wil stoken, trek je een extra sweater aan. Sorry, maar dat zijn wel de minste zaken.

Ik denk dat er zeker bepaalde aspecten zijn waar een comepensatie op z'n 'plek' zou zijn, maar dat heeft ook te maken met verschillende factoren. Ik heb een baan waardoor ik ontzettend veel langdurig achter m'n laptop zit. Ik heb een prachtige nieuwe Macbook Pro 13" van m'n werk, maar voor mijn werkzaamheden is dat én te klein én te laag om de hele dag op te kijken. Gelukkig heb ik een workstation met een standaard + groot scherm die ik nu optimaal kan benutten, maar wanneer mensen dit nog niet in bezit hebben zou dit, ten behoeve van lichamelijke klachten bijvoorbeeld, wel iets zijn wat interessant kan zijn om in te compenseren op dit soort momenten. Op kantoor zijn er flexibele bureau's en schermen beschikbaar, maar daar zijn we momenteel niet aanwezig.

Verder zijn secundaire zaken als koffie of andere dingen iets wat ik echt niet vind vallen onder kosten die 'vergoed' zouden moeten worden. Daar kies je toch zelf voor?

_/-\o_

Ik vind het heel bijzonder dat veel werknemers deze gehele situatie maar op het bordje van de werkgever willen schuiven.
Tuurlijk is het goed dat een werkgever meedenkt of help een goede werkplek te creëren, door bijvoorbeeld voor goed kantoormateriaal op een thuiswerkplek te voorzien.

Maar inderdaad, het stoken van je huis en de koffie 8)7
En dan de auto zodat jij op je werk kan komen, in zo'n geval denk ik ... wees blij dat je werk hebt of zoek anders lekker een baan dichter in de buurt.
Je maakt mij daarnaast niet wijs dat dat iedereen die dit roep de auto alleen voor woon/werkverkeer gebruikt :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:46

Happinez schreef:
Courses schreef:

_/-\o_

Ik vind het heel bijzonder dat veel werknemers deze gehele situatie maar op het bordje van de werkgever willen schuiven.
Tuurlijk is het goed dat een werkgever meedenkt of help een goede werkplek te creëren, door bijvoorbeeld voor goed kantoormateriaal op een thuiswerkplek te voorzien.

En dan de auto zodat jij op je werk kan komen, in zo'n geval denk ik ... wees blij dat je werk hebt of zoek anders lekker een baan dichter in de buurt.
Je maakt mij daarnaast niet wijs dat dat iedereen die dit roep de auto alleen voor woon/werkverkeer gebruikt :+

Ben het helemaal met je eens hoor.

Moet wel zeggen dat ik mijn auto echt amper gebruik. Ik rij een keer in de 2 weken een rondje omdat dat beter is voor de auto. Maar heb echt maanden op 1 tank gereden terwijl ik normaal elke week tank.
Maar dan nog. Die auto die voor het huis staat zijn de kosten niet. Daarnaast heeft de auto nu ook heel weinig afschrijfkosten.
Banden gaan een jaar langer mee zo :') :Y)

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:32

Heeft er iemand (al) een thuiswerkovereenkomst? Ben benieuwd naar een voorbeeld ervan, mag ook via PB.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:58

Happinez schreef:
Courses schreef:

_/-\o_

Nee mijn auto is prive en ik maak er gebruik voor voor mijn werk, dus het is best prettig dat dat gecompenseerd wordt. En van de woonwerk vergoeding kan ik echt mijn auto niet betalen, no worries :+ Maar t maakt de auto voor de deur wel ietsje goedkoper en dat is toch prettig. Ik heb deze baan aangenomen rekening houdend met de vergoeding, dus ja dan is het wel wat zuur als die vergoeding er af gaat.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:33

Happinez schreef:
Courses schreef:

_/-\o_

En dit is ook een van de dingen die inderdaad ook echt niet onderschat 'mogen' worden. Het is niet zo dat we het nu hebben over een situatie die een van onze opdrachtgevers bewust gecreëerd heeft. Ik ben mijn baan, waar ik jaren keihard voor gewerkt heb, in één klap kwijt geraakt door corona. En ja, dit lag puur aan corona.

Als ik dan een paar kopjes koffie zelf moet betalen, trust me; dat zou je echt niks uitmaken. Ik ben er zoveel meer aan kwijt, dat is een kwestie van prioriteiten. Ik vind het bijna genant om dan te beginnen over koffie of andere secundaire zaken ...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:42

Courses schreef:
En dit is ook een van de dingen die inderdaad ook echt niet onderschat 'mogen' worden. Het is niet zo dat we het nu hebben over een situatie die een van onze opdrachtgevers bewust gecreëerd heeft. Ik ben mijn baan, waar ik jaren keihard voor gewerkt heb, in één klap kwijt geraakt door corona. En ja, dit lag puur aan corona.

Als ik dan een paar kopjes koffie zelf moet betalen, trust me; dat zou je echt niks uitmaken. Ik ben er zoveel meer aan kwijt, dat is een kwestie van prioriteiten. Ik vind het bijna genant om dan te beginnen over koffie of andere secundaire zaken ...

Dan vallen zaken als koffie inderdaad in het niets.

Ik ben dankbaar dat ik in loondienst gewoon thuis mijn werk kan voortzetten.

Sterkte, ik hoop dat er snel betere tijden voor je aankomen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:04

@Courses; sterkte, dat is moeilijk.

Ik vind dat werknemers best kunnen vragen om een thuiswerkvergoeding bij de bedrijven waar het goed gaat (thuiswinkelbedrijven, Banken, etc). Er zijn namelijk ook best veel bedrijven die gewoon goed draaien, ook in corona tijd en nu veel winst maken, omdat de kantoorkosten laag zijn. Het is heel verschillend, want er zijn ook bedrijven die het heel slecht hebben nu. Dan is inderdaad een thuiswerkvergoeding wel het laatste waar je aan denkt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:20

Maar Courses, omdat jij je baan kwijt raakt mag een ander niet gecompenseerd worden voor dat kopje koffie en het opstoken van je woning omdat je thuis werkt?

Vind ik een kromme beredenering. Voorop gesteld dat ik het heel erg vind hoor, dat mensen werkloos raken door Corona en daardoor in de problemen komen. Dat gun ik niemand.

Maar dat betekend in mijn ogen niet dat je zelf maar de extra kosten van het thuiswerken moet dragen, terwijl het je vanuit de overheid en je werkgever wordt opgelegd.

Die kachel niet opstoken, betekend koude handen en minder productief. Zit niemand op te wachten.
Maar het gas is niet gratis en sommige mensen moeten elk dubbeltje omdraaien, ook in loondienst met een baan. Dan is die vergoeding meer dan welkom.

Wij hebben thuis de luxe van een energie neutrale woning, altijd warm en door het energie overschot van onze zonnepanelen lijden we niet wat qua kosten wat we niet kunnen dragen. Daarbij verdienen we beide een royaal inkomen.
Maar er is wel duidelijk te zien dat de eerste 6 weken dat mijn partner thuis heeft gewerkt, er veel meer stroom en water is verbruikt. Ik snap best dat sommige mensen dit vergoed willen zien.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:35

MarliesV schreef:
Maar Courses, omdat jij je baan kwijt raakt mag een ander niet gecompenseerd worden voor dat kopje koffie en het opstoken van je woning omdat je thuis werkt?
.

Dat zegt ze niet.
Ze geeft alleen aan dat er mensen zijn die heel bekrompen doen vanwege een kopje koffie wat zelf betaald moet worden.
Ze zegt nergens dat je niet om een thuiswerk vergoeding mag vragen.

Er zijn ook werkgevers die het nu ontzettend moeilijk hebben. Dan kan je als werknemer dat kopje vergoed willen zien. Maar als je uit eindelijk werkloos raakt omdat je werkgever failliet is heb je geen bal aan die vergoeding want dan zit je thuis in de WW en moet je dat kopje koffie ook zelf betalen

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:39

MarliesV schreef:

Vind ik een kromme beredenering. Voorop gesteld dat ik het heel erg vind hoor, dat mensen werkloos raken door Corona en daardoor in de problemen komen. Dat gun ik niemand.

Maar dat betekend in mijn ogen niet dat je zelf maar de extra kosten van het thuiswerken moet dragen, terwijl het je vanuit de overheid en je werkgever wordt opgelegd.

Die kachel niet opstoken, betekend koude handen en minder productief. Zit niemand op te wachten.
Maar het gas is niet gratis en sommige mensen moeten elk dubbeltje omdraaien, ook in loondienst met een baan. Dan is die vergoeding meer dan welkom.

Wij hebben thuis de luxe van een energie neutrale woning, altijd warm en door het energie overschot van onze zonnepanelen lijden we niet wat qua kosten wat we niet kunnen dragen. Daarbij verdienen we beide een royaal inkomen.

Dat zeg ik nergens. Ik zeg wél dat ik het inderdaad een rare beredenering vind t.o.v het grote geheel en de discussie rondom een thuiswerkvergoeding. Niemand verplicht je om koffie te drinken, dus om dat terug te gaan eisen is wel een beetje een gekke manier van zeggen 'oh, thuiswerkvergoeding ja want; mijn koffie'.

MarliesV schreef:
Maar er is wel duidelijk te zien dat de eerste 6 weken dat mijn partner thuis heeft gewerkt, er veel meer stroom en water is verbruikt. Ik snap best dat sommige mensen dit vergoed willen zien.

Maar oprecht; hoezo? Als je nou verplicht thuis zat door een situatie die je werkgever gecreëert had (weet ik veel, verbouwing van kantoor loopt dusdanig uit omdat er asbest gevonden is); snap ik. Maar hier kan letterlijk niemand wat aan doen. Dit zijn externe factoren waar niemand een oplossing voor kan bieden op dit moment. Je werkgever bedenkt dit niet voor de grap of om jullie eens even lekker dwars te zitten.

Als we nou praten over aanschaf van een nieuwe laptop (a 1500 euro) omdat je anders je werk niet kan doen en je werkgever weigert dit te betalen, ala. Maar zeker met energie zuinige huizen zoals je zelf benoemd; Waar praten we dan over? Een paar euro? Je bent toch zelf ook bewust van je gebruik? Of je nou thuis werkt of in het weekend 2 minuten langer onder de douche staat, komt op hetzelfde neer.