Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Tieneke schreef:Je gaat naar de arts daar en laat een attest opmaken. In veel landen zijn artsen namelijk wel bevoegd. Er zijn ook documenten voor internationale ziektemeldingen, maar daar weet ik niet superveel over. In zo'n geval neem je best gewoon contact op met de juiste instanties (mutualiteit) om te vragen wat je moet doen.
Binnen de EU is Nederland toch een vrij uniek geval op dat vlak. Wij nemen bij mijn weten attesten van alle Europese artsen aan, behalve van Nederlandse artsen.
Citaat:Het medisch getuigschrift moet het volgende vermelden [4]:
het principe van de arbeidsongeschiktheid;
de vermoedelijke duur van de arbeidsongeschiktheid;
of de werknemer zich in de mogelijkheid bevindt om zich naar een andere plaats te begeven om zich aan de controle te onderwerpen (met name of de werknemer in staat is om zich te verplaatsen);
de datum waarop het medisch getuigschrift opgemaakt werd;
de naam, het adres en de handtekening van de geneesheer;
de identiteit van de werknemer.
De aard van de ziekte wordt nooit vermeld vermits dat onder het medisch geheim valt.
Karin schreef:Dan heb je als Belg toch wel een uitdaging als je (ik noem maar een voorbeeld) in een Gronings ziekenhuisbed belandt. Dan mag je idd hopen op een meewerkende baas en meewerkende instanties.
Tieneke schreef:Wat bedoel je precies? Een Nederlandse arts heeft de bevoegdheid niet om een periode van arbeidsongeschiktheid voor te schrijven. Ik dacht dat dat al duidelijk was. En dat is Nederlandse wetgeving.
Sclimpre schreef:Karin schreef:Dan heb je als Belg toch wel een uitdaging als je (ik noem maar een voorbeeld) in een Gronings ziekenhuisbed belandt. Dan mag je idd hopen op een meewerkende baas en meewerkende instanties.
Ik denk dat je je zorgen maakt om niets. Het aantal Belgen dat in een Gronings ziekenhuis beland of met oorproblemen kampt op een duikvakantie in Egypte is niet zo groot. Voor die mensen zal er wel een oplossing gevonden worden.
Heeft trouwens niets te maken met de vraag van TS. Zij is Nederlandse, geen Belg.
En gezien het aantal Nederlanders dat in Belgie studeert zal het probleem van het ziektebriefje waarschijnlijk ook niet onoverkomelijk zijn.

Tieneke schreef:TS: En toch mag het niet. Het is maar wat je van wie aanneemt hier natuurlijk. Werkgevers (en dus mogelijk ook de universiteit) zijn hier niet altijd van op de hoogte, omdat het niet logisch lijkt. Maar dat maakt het nog niet onwaar.
Cowgirl83 schreef:Ik begrijp dat mensen in Nederland verondersteld worden om hun werkgever bijna dagelijks op de hoogte te houden van het feit of ze nog arbeidsongeschikt zijn. Dat lijkt mij helemaal vervelend. Ik ga de eerste dag ziekte naar de dokter, mail het briefje door naar mijn werk, en daarna laten ze mij gerust.
Joy_Mennings schreef:Tieneke schreef:TS: En toch mag het niet. Het is maar wat je van wie aanneemt hier natuurlijk. Werkgevers (en dus mogelijk ook de universiteit) zijn hier niet altijd van op de hoogte, omdat het niet logisch lijkt. Maar dat maakt het nog niet onwaar.
Ik zeg ook niet dat het onwaar is. Maar het lijkt mij dat mijn universiteit toch een soort van oplossing te bieden wanneer dit zou voorkomen.
Whale schreef:Cowgirl83 schreef:Ik begrijp dat mensen in Nederland verondersteld worden om hun werkgever bijna dagelijks op de hoogte te houden van het feit of ze nog arbeidsongeschikt zijn. Dat lijkt mij helemaal vervelend. Ik ga de eerste dag ziekte naar de dokter, mail het briefje door naar mijn werk, en daarna laten ze mij gerust.
Ligt eraan waar je werkt hoor, bij mijn vorige baan stuurde ik een appje of mailtje of ik belde ik om te melden dat ik ziek was, en dan zagen ze me wel weer een keer verschijnen eenmaal beter.
Karin schreef:Sclimpre schreef:[Ik denk dat je je zorgen maakt om niets. Het aantal Belgen dat in een Gronings ziekenhuis beland of met oorproblemen kampt op een duikvakantie in Egypte is niet zo groot. Voor die mensen zal er wel een oplossing gevonden worden.
Heeft trouwens niets te maken met de vraag van TS. Zij is Nederlandse, geen Belg.
En gezien het aantal Nederlanders dat in Belgie studeert zal het probleem van het ziektebriefje waarschijnlijk ook niet onoverkomelijk zijn.
Ik maak mij geen zorgen, ik vraag het mij af.
Bij mij rijst puur uit interesse de vraag: wat doet een Belg (of breder: iemand die in België werkt of studeert) die niet op het werk kan verschijnen als hij door ziekte of ongeval strandt in het buitenland en geen verzuimbriefje kan laten tekenen door een Belgische arts?
Karin schreef:Ik stelde het breder: iemand die in België werkt of studeert, zoals TS.
Die kan dus niet naar de mutualiteit bellen om alles in orde te brengen. Die heeft dus pech gehad en is ongeoorloofd afwezig, zoals uit de reacties van en op de TS in dit topic blijkt.
Joy_Mennings schreef:Ik heb inmiddels een reactie van mijn universiteit. Eigenlijk komt het er op neer dat ik gewoon pech heb als ik in Nederland ziek wordt. Geen briefje is ongewettigd afwezig wat betekend minpunten in geval van een werkcollege of geen herkansing meer in geval van een examen.