Studieschuld van 50k, hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 11:06

@ SheeHan ;-)

Ergens toch wel wat, de instelling hard werken om zo zoveel mogelijk schuldenvrij te blijven is imo (en natuurlijk, er zijn uitzonderingen) nou niet bepaald de instelling van de meeste hedendaagse studenten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:10

Ik woon in Belgie en die grote studieschulden kennen we hier volgens mij niet.Mijn kinderen woonden gewoon thuis,we hebben het geluk vlak bij de stad te wonen waar ze konden studeren.

Maar wat heb ik ineens een bewondering voor mijn zus die alleenstaande moeder is van 4 kinderen,2 afgestudeerd en 2 nog studerend.Maar ook allemaal tot nu toe zonder studie schuld.Wel thuis wonend en met OV naar hun studie en werk toe.Mijn ene neef heeft naast zijn studie zelfs een kleine bedrijfje opegericht van uit zijn studie.

Mijn man heeft nooit gestudeerd en is zo'n dom mens wat handenarbeid doet.Maar door zijn werk leven wij in luxe in een afbetaald huis met paarden aan huis,kan ik de job doen die ik leuk vind en hebben de kinderen zo kunnen studeren.Zonder mensen die hun handen niet kunnen gebruiken draait de wereld echt niet zomaar door.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:16

Resistance schreef:
Wildgirl schreef:
Overigens, wat ik me net zit te realiseren...50 jaar geleden kon je studeren als je geld had. Anders niet.
Anno 2019 ''moet iedereen kunnen studeren'' ook als je dus het geld niet hebt.
Waar heeft de switch plaatsgevonden van ''Ik heb het geld niet dus ik leg me er bij neer dat ik niet ga studeren, of pas later ga studeren'' en '' Iedereen heeft het recht te gaan studeren, dus ook al heb ik het geld niet, ik ga toch''.

Iemand haalde in het begin van dit topic al aan dat de gemiddelde timmerman welke goed zijn vak verstaat 3x meer werk heeft en 3x meer salaris krijgt dan de gemiddelde HBO starter. Ik denk dat dit, als ik zo om me heen kijk, ook wel klopt en, ergens is het ook wel logisch natuurlijk want dit soort ambachtslieden zijn door alle ''we gaan studeren'' mensen steeds minder beschikbaar.

Maar het kromme is dan wel weer dat mijn modevakschool opleiding tot kleermaker een paar pagina's terug uitgemaakt werd voor hobby. :') Dus áls je er dan zo'n vakopleiding naast doet en een ambacht leert, dan is het ook niet goed.

En welke kleding wordt er in Nederland ook alweer gemaakt, door autochtonen? Geen...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:28

Heb het meeste gelezen...

Ik ben dus zo’n iemand ‘die niet aan de bak komt’.
En eerlijk, ik ben nu 31 en had liever een studieschuld gehad maar wel een ‘papiertje’.
Ik heb vroeger het vmbo gedaan (die was het dichtste bij, mijn moeder heeft dat besloten.)
En na het vmbo een 1 jarige interne particuliere opleiding MBO paarden. Papiertje netjes gehaald.
Toen was ik 18, plotseling zwanger en moest ik noodgedwongen gaan werken.
Mijn particuliere opleiding? Die is opgeheven en wordt niet meer erkend.
Ik heb in de supermarkt gestaan, productiewerk, inpakwerk, schoonmaakwerk en fabriekswerk gedaan.
Wegens -inmiddels- zeer slechte longfunctie en zware astma, mag ik veel werk niet meer doen. (Schoonmaakmiddelen, stof en zware lichamelijke handelingen als tillen en veel lopen mag ik niet meer doen)

Nu ben ik 31, werkloos en me rot aan het solliciteren. Zelfs toen ik solliciteerde bij de Zeeman, werd er mbo 3 gevraagd. Uiteindelijk werd ik afgewezen omdat ze ‘iemand met ervaring’ zochten. (Ik was gewoon te oud en dus te duur in mijn optiek) Twee weken later staat er een 16 jarig meisje in de winkel.

Zelfs voor de meest simpele banen wordt een mbo 3 of 4 diploma gevraagd.
Ik woon in een krimpgebied, al wéken geen nieuwe vacatures.
Uit pure nood (mijn ziektewetuitkering houdt in juni op) heb ik maar weer gesolliciteerd op schoonmaakwerk. Een eigen huis en een kind dat na de zomer naar het voortgezet onderwijs gaat, dus er zal gewoon geld binnen moeten komen.

Achteraf gezien, kwam ik er pasgeleden pas achter dat ik als advies na mijn Cito, gemakkelijk HAVO/VWO had kunnen doen. Mijn moeder was alleenstaand met 2 kinderen, dus helaas. Vmbo werd het. Van mijn advies wist ik helemaal niets af. Ik kwam van de vrije school, en daar werken ze in de onderbouw niet met niveaus.

Nu ben ik 31, zelfs als ik nu zou gaan studeren, val ik buiten iedere regeling. -alles zelf betalen, ook niet lenen.
Als ik Hbo wil doen, moet ik eerst een willekeurige tenminste 3 jarige mbo opleiding volgen. (Tenminste 7 jaar in totaal dus)
Ik heb geprobeerd binnen te komen bij werkgevers die een mbo opleiding aanbieden binnen hun bedrijf, maar omdat ik geen ervaring heb in hun vakgebied, wordt ik steeds afgewezen.

Nu klinkt dit allemaal heel negatief, zo beleef ik dat gelukkig zelf niet. :)
Máár ik denk wel dat als ik de mogelijkheden ‘vroeger’ zou hebben gehad, dat ik liever nu 30k schuld zou hebben, een baan die ik leuk vind, en iets meer geld dan een minimumloon voor werk dat mijn lichaam niet aankan.
Ik weet dat ik een hbo denkniveau bezit, ik leer makkelijk, spreek meerdere talen, onthou ‘alles’ wat ik lees/leer. En toch kan ik er niks mee.
Een opleiding zou ik nu niet zelf kunnen betalen, ik hou amper geld over voor mijn autorijlessen.

Ookal zou je dan misschien niet in je vakgebied aan het werk gaan, voor veel werkgevers is zo’n papiertje dus WEL belangrijk, ook omdat ze je denkniveau willen kunnen zien, je competenties.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:30

Ik vraag me vooral de hele tijd af, terwijl ik dit topic lees, wat heeft TS voor last van mijn studieschuld? :+

Niet iedereen wil direct na hun studie een koophuis, niet iedereen wil direct zich vermeerderen. Ik zie het allemaal wel hoe het leven loopt, heb inmiddels wel ondervonden dat je niet alles in de hand hebt.

En ik qua afstand prima thuis kunnen blijven wonen, maar daar was de situatie niet naar. Mijn eigen veiligheid is belangrijker dan geen studieschuld hebben hoor. Dus ik woon op kamers en heb een dikke schuld doordat ik daarom moest lenen. En op een gegeven moment maakte ik weken van 50 uur en dan moest ik mijn huiswerk nog op mijn enige vrije dag (zondag doen). Dan nog verdiende ik niet genoeg om mijn lening stop te zetten.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:33

Ik ben 1 van die domme mensen. En voel me totaal niet aangevallen. Maar weet precies wat ermee bedoelt word! De mensen die erover vallen zijn gok ik niet de MBO-ers?

En ook ik kan mij in de OP vinden van TS. De manier waarop ik het lees zijn het ook gewoon dingen die ze zich afvraagt en zie ik een heleboel aangevallen reageren terwijl dat volgens mij nergens voor nodig is. Ik vraag mij ook wel is af hoe je dat moet aflossen na je studie en een toekomst kan opbouwen?

MarlindeRooz

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:34

Net zoals dt mensen een hypotheek aflossen toch? Elke maand een stukje terugbetalen? Mensen met een hele dure hypotheek of een andere schuld kunnen toch ook een toekomst opbouwen?

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:37

Nou dat weet ik niet. Want je krijgt een stuk minder hypotheek met een studieschuld? Tegenwoordig word het je al aangerekend als je een mobiel abonnement hebt met telefoon erbij. En gezien de huismarkt vandaag de dag is het is mega lastig om een plekje te krijgen lijkt mij nog lastiger met een studieschuld erbij?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:39

Je kan ook gerust nog 5 jaar in een huurwoning wonen na je studie hoor. Ik heb mij nu al bij allemaal organisaties ingeschreven zodat ik sowieso over 3 jaar een plekje heb. Ook kan ik terugvallen op mijn ouders gelukkig. Een huis kopen is toch geen eerste levensbehoefte?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:42

Dit topic raakt mij meer dan het zou moeten.

Ja ik leen geld bij duo (niet max), ja ik heb een pony wat een dure hobby is,nee ik heb geen bijbaantje, ja ik heb onwijs lieve ouders die een bijdrage doen. Maar ik heb ook een burn-out! En die heb ik niet gekregen omdat ik lui achteroverhang, geld binnen hark en niets wil doen.
Studiedruk kan ook bestaan uit het constant 'aan' moeten staan, altijd bereikbaar, laatste moment planningswisselingen etc. Niet alleen de inhoud van de opleiding zorgt voor druk, ook zeker de manier waarop er de laatste jaren mee omgegaan word.

Er word echt veel gegeneraliseerd in dit topic, vind het schokkend om te lezen. Studeren is op dit moment gewoon heel erg duur. Ja er zijn mensen die alles maximaal lenen en lang leve de lol. Maar bij alles zijn er rotte appels..

Daarnaast bouw je een studieschuld rap op mocht je een keer van studie wisselen, of eerst mbo en daarna hbo doen.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:45

Ik zie een huis kopen of huren wel als eerste levensbehoefte want je hebt een dak nodig boven je hoofd.

Hoop ooit dat studeren makkelijker of beter gezegd toegankelijker wordt voor iedereen ipv duizenden euro's te moeten lenen. Zou moeten lukken gezien de bedragen die we per maand moeten afdragen aan de belasting.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:45

Allereerst: ik heb niet alles gelezen, dus als dit als mosterd na de maaltijd komt; sorry alvast.

Wat ik nog niet gezien heb in het topic is dat er nu veel vraag is naar extra curricula activiteiten. Een simpel cv met "slechts" een bachelor en master is niet meer genoeg om op te vallen als er veel concurrentie is. Buitenland ervaring, commissie werk, extra stages etc worden gevraagd als blijk van de skills die je zegt te hebben. Dat kost ook veel tijd en geld.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:46

nouklime schreef:
Ik zie een huis kopen of huren wel als eerste levensbehoefte want je hebt een dak nodig boven je hoofd.

Hoop ooit dat studeren makkelijker of beter gezegd toegankelijker wordt voor iedereen ipv duizenden euro's te moeten lenen. Zou moeten lukken gezien de bedragen die we per maand moeten afdragen aan de belasting.

Huren kan gewoon hoor met je studieschuld. Het enige nadeel aan huren zijn de enorm lange wachtlijsten.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:46

Je vaste lasten zijn al gauw €800,- per maand als je niet thuis kan blijven wonen voor je studie. Dat heeft Resistance al laten zien. Hoe moeilijk is het dan om dat dan te snappen?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:47

Meer dan je denkt denk ik, Achterom :) Ik hoor dat ook wel eens over mijn opleiding, het is super denigrerend en ook nog eens onwaar.

Ik heb een MBO opleiding gedaan zonder lening, netjes in 4 jaar afgerond dus is een gift geworden.
Na m'n MBO ben ik in 2013 naar het HBO gegaan, naar de kunstacademie om illustratie te gaan studeren.
De eerste 2 jaar heb ik ook zonder lening gedaan, gewoon gewerkt ernaast.

Helaas moest ik in 2015 geopereerd worden aan m'n voet en heb ik daar posttraumatische dystrofie/CRPS aan overgehouden, in het begin had ik zoveel pijn én ging ik psychisch ook mank erop dat ik toen echt geen baan naast m'n studie kon volhouden; dus heb ik 2 jaartjes geleend.

In 2017 liep ik ook stage en was ik daar ongeveer 60 uur per week mee bezig omdat het ver reizen was, ben blij dat ik toen gekozen heb om ook gewoon normaal weekend te houden.
Na m'n stage ben ik weer gaan werken naast m'n studie, dat doe ik nog steeds maar ik vind het soms best lastig te combineren. En dan heb ik een ontzettend vrije opleiding, ik doe eigenlijk bijna alles gewoon thuis en heb af en toe eens een bijeenkomst (ben aan het afstuderen).

Als het goed is studeer ik in juli af en ja, ik zal een studieschuld hebben. Ik val nog onder het oude leenstelsel dus m'n stufi & OV zullen in een gift omgezet worden als ik afstudeer, maar blijft die lening over. Gelukkig is die niet zó skyhigh.

Ik ben me er zeker van bewust dat ik in een vakgebied studeer waarin de baankansen niet enorm zijn, ik ben bezig om m'n eigen bedrijfje op te zetten als illustrator en daarnaast werk ik nog in een winkel.
Iedereen moet doen wat voor hem of haar goed voelt, als dat werken na je studie is moet je dat doen, is het lenen bij ome DUO moet je dat doen. Ik denk dat het grootste deel van de studenten op mijn opleiding niet werkt maar leent, en dat is niet zonder reden.
Vooral de plotselinge planningswisselingen "oh hallo jullie hebben morgen van 09:15-17:15 les ipv een dag vrij" maken het ook lastig.

Ik heb geen spijt van m'n keuze in ieder geval. En ik weet dat dat bij academiegenoten ook niet het geval is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:47

Ik snap gewoon ook niet zo goed wat het uitmaakt hoe anderen studeren / leven / hun geld spenderen? Who cares? Als ik weer fulltime ga studeren ga ik ook gewoon geld lenen en niet van een zaterdagmiddag baantje rondkomen want dat kan ik niet.

Waarom zou je daar iets van moeten vinden? Het is toch mijn leven?

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:49

Liesje1611 schreef:
Je vaste lasten zijn al gauw €800,- per maand als je niet thuis kan blijven wonen voor je studie. Dat heeft Resistance al laten zien. Hoe moeilijk is het dan om dat dan te snappen?

Is dit gericht aan mij? Want volgens mij hebben ik en MarlindeRooz het daar niet over.

Ik vroeg mij gewoon hardop iets af als je terug leest kan je dat zien.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:51

Shaggy09 schreef:
Ik snap gewoon ook niet zo goed wat het uitmaakt hoe anderen studeren / leven / hun geld spenderen? Who cares? Als ik weer fulltime ga studeren ga ik ook gewoon geld lenen en niet van een zaterdagmiddag baantje rondkomen want dat kan ik niet.

Waarom zou je daar iets van moeten vinden? Het is toch mijn leven?

Dit vooral.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:53

Is het niet dat als je he studieschuld niet afbetaald binnen een bepaalde termijn, dat het resterende bedrag wordt kwijtgescholden?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:54

dromertje2 schreef:
Is het niet dat als je he studieschuld niet afbetaald binnen een bepaalde termijn, dat het resterende bedrag wordt kwijtgescholden?

Ja, maar neem aan dat niemand gaat studeren met de intentie om daarna 35 jaar zonder inkomen te zitten en dus niet terug te kunnen betalen.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:56

Wildgirl schreef:
@ SheeHan ;-)

Ergens toch wel wat, de instelling hard werken om zo zoveel mogelijk schuldenvrij te blijven is imo (en natuurlijk, er zijn uitzonderingen) nou niet bepaald de instelling van de meeste hedendaagse studenten.

Ik snap goed wat je bedoeld. Mensen die alleen maar van hun ouders leven irriteer ik me ook dood aan. Maar vrije tijd is ook belangrijk. Als ik elke dag van 9 tot half 8 bezig ben met school, in het weekend huiswerk, dan vind ik een dagje vrij ook fijn. Studeren is ook een kwestie van bijhouden, dus vrije tijd gaat ook op in school.

Buiten dat, zoek maar is een baan waar je een beetje redelijk verdient en alleen in de avond kan werken. Los van de horeca, want tot 2 uur snachts werken en om 7 uur opstaan trekt niemand voor langer dan een maand. Dat is gewoon ongezond.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:56

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe lang ben jij al uit het studie-proces, TS? Het klinkt enorm afgezaagd, maar tijden zijn veranderd. Een kamer... De prijzen rijzen de pan uit omdat de woningnood hoog is. Waarom op kamers? Omdat lang niet elke studie op elke locatie aangeboden wordt. Het leven is sowieso duurder geworden. En wat dacht je van de curricula en BSA-normen die steeds maar zwaarder en uitgebreider worden? Wat ik zeg: tijden zijn echt veranderd.

Zelf mag ik enorm in mijn handen knijpen met een vader van een zoontje dat de studie betaald, een huis waar ik in kan wonen, een auto en benzine die betaald worden. Ik heb zelf dus geen studieschuld, maar neem mijn petje af voor hen die het allemaal zelf op moeten hoesten en straks rente betalen over die studieschuld. Ze doen het wel. Waar maak jij je dan druk om?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:58

nouklime schreef:
Liesje1611 schreef:

Is dit gericht aan mij? Want volgens mij hebben ik en MarlindeRooz het daar niet over.

Ik vroeg mij gewoon hardop iets af als je terug leest kan je dat zien.

Oh nee helemaal niet! Dit was algemeen bedoeld :D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:59

__Sannne schreef:
dromertje2 schreef:

Ja, maar neem aan dat niemand gaat studeren met de intentie om daarna 35 jaar zonder inkomen te zitten en dus niet terug te kunnen betalen.

Nee, maar in niet kunnen of willen omdat ze andere prioriteiten hebben zit wel een verschil. Als je bv je iedere maand maar 50 euro aflost,geraak he er ook niet. Of zijn daar regels rond dat ze je verplichten om een bepaald bedrag per maand terug te betalen naar rato van je loon?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:01

Je moet inderdaad aflossen naar wat je verdient. Daar hebben ze allemaal handige tools voor bij het duo.