Ergens toch wel wat, de instelling hard werken om zo zoveel mogelijk schuldenvrij te blijven is imo (en natuurlijk, er zijn uitzonderingen) nou niet bepaald de instelling van de meeste hedendaagse studenten.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Resistance schreef:Wildgirl schreef:Overigens, wat ik me net zit te realiseren...50 jaar geleden kon je studeren als je geld had. Anders niet.
Anno 2019 ''moet iedereen kunnen studeren'' ook als je dus het geld niet hebt.
Waar heeft de switch plaatsgevonden van ''Ik heb het geld niet dus ik leg me er bij neer dat ik niet ga studeren, of pas later ga studeren'' en '' Iedereen heeft het recht te gaan studeren, dus ook al heb ik het geld niet, ik ga toch''.
Iemand haalde in het begin van dit topic al aan dat de gemiddelde timmerman welke goed zijn vak verstaat 3x meer werk heeft en 3x meer salaris krijgt dan de gemiddelde HBO starter. Ik denk dat dit, als ik zo om me heen kijk, ook wel klopt en, ergens is het ook wel logisch natuurlijk want dit soort ambachtslieden zijn door alle ''we gaan studeren'' mensen steeds minder beschikbaar.
Maar het kromme is dan wel weer dat mijn modevakschool opleiding tot kleermaker een paar pagina's terug uitgemaakt werd voor hobby.Dus áls je er dan zo'n vakopleiding naast doet en een ambacht leert, dan is het ook niet goed.

nouklime schreef:Ik zie een huis kopen of huren wel als eerste levensbehoefte want je hebt een dak nodig boven je hoofd.
Hoop ooit dat studeren makkelijker of beter gezegd toegankelijker wordt voor iedereen ipv duizenden euro's te moeten lenen. Zou moeten lukken gezien de bedragen die we per maand moeten afdragen aan de belasting.
Ik hoor dat ook wel eens over mijn opleiding, het is super denigrerend en ook nog eens onwaar. Liesje1611 schreef:Je vaste lasten zijn al gauw €800,- per maand als je niet thuis kan blijven wonen voor je studie. Dat heeft Resistance al laten zien. Hoe moeilijk is het dan om dat dan te snappen?
Shaggy09 schreef:Ik snap gewoon ook niet zo goed wat het uitmaakt hoe anderen studeren / leven / hun geld spenderen? Who cares? Als ik weer fulltime ga studeren ga ik ook gewoon geld lenen en niet van een zaterdagmiddag baantje rondkomen want dat kan ik niet.
Waarom zou je daar iets van moeten vinden? Het is toch mijn leven?
Wildgirl schreef:@ SheeHan
Ergens toch wel wat, de instelling hard werken om zo zoveel mogelijk schuldenvrij te blijven is imo (en natuurlijk, er zijn uitzonderingen) nou niet bepaald de instelling van de meeste hedendaagse studenten.
nouklime schreef:Liesje1611 schreef:Je vaste lasten zijn al gauw €800,- per maand als je niet thuis kan blijven wonen voor je studie. Dat heeft Resistance al laten zien. Hoe moeilijk is het dan om dat dan te snappen?
Is dit gericht aan mij? Want volgens mij hebben ik en MarlindeRooz het daar niet over.
Ik vroeg mij gewoon hardop iets af als je terug leest kan je dat zien.
__Sannne schreef:dromertje2 schreef:Is het niet dat als je he studieschuld niet afbetaald binnen een bepaalde termijn, dat het resterende bedrag wordt kwijtgescholden?
Ja, maar neem aan dat niemand gaat studeren met de intentie om daarna 35 jaar zonder inkomen te zitten en dus niet terug te kunnen betalen.