dems75 schreef:Als ik een kind advies KB geef, doe ik dat weloverwogen, alle bovengenoemde facetten meenemend.
Vast en ongetwijfeld. Dat maakt het nog niet altijd kloppend. En het is volgens mij ook gewoon de taak van de ouders om ten eerste vertrouwen in hun kinderen te hebben, en daarnaast op te komen voor hun kinderen in het krijgen van goede kansen.
Citaat:Als de directie vervolgens een Havo advies geeft, sta ik daar niet voor in en wil ik daar ook niets mee te maken hebben. De middelbare scholen zitten vervolgens met de gebakken peren.
Ik krijg een beetje de indruk dat je denkt dat ik niet communiceer of dat ik niet luister.
Lees wat je zelf schrijft: je staat er niet voor in en wilt er niks meer mee te maken hebben. Dat komt op mij inderdaad niet erg communicatief over. En het betekent dat de ouders en jij blijkbaar niet op 1 lijn zaten en dat die ouders zich dusdanig niet gehoord voelden dat ze jouw oordeel niet vertrouwen. Dat jij (maar wellicht de leerkrachten voor jou ook niet) blijkbaar niet zoveel overeenstemming hadden over de kinderen dat de ouders hun kind in het advies herkennen. Dat is vrijwel onvermijdelijk een probleem in de communicatie, of het advies nou correct is of niet. Anders stappen ouders namelijk niet zomaar naar de directie.
(En je kiest er ook zelf voor om daarna de communicatie af te kappen en niet voor een positieve insteek te kiezen met bijvoorbeeld "ik waardeer dat jullie je zo inzetten voor je kind, en ik hoop dat [kind] het fantastisch doet op zijn/haar nieuwe school.")
Citaat:Het klinkt alsof je zelf betrokken bent geweest bij een dergelijke situatie? Ik vind het niet meer dan normaal dat een leerkracht, samen met de andere leerkrachten van dat kind een advies geeft op basis van de getoonde resultaten op school gedurende 8 jaar. Dat gaat weloverwogen en weldoordacht. DAt is niet iets wat we uit onze duim zuigen.
Ik vind dat er nog wel eens leerkrachten zijn die slecht tegen kritiek kunnen en het idee hebben dat zij meer recht van spreken hebben dan ouders en dat hun oordeel kritiekloos aanvaard moet worden. Dat lijkt me altijd een slecht idee. Maar het is ook gewoon bekend dat de adviezen van leerkrachten wel in grote lijnen kloppen, maar dat er toch echt ook wel veel uitzonderingen zijn waar de leerkracht een leerling te laag inschat die het vervolgens wel aan blijkt te kunnen.
Overigens, nee, niet zelf meegemaakt.
), omdat moeders vaak al met andere dingen mee deden. En tja, vaders zijn nu ook eenmaal wat relaxter, dus wij vonden het geen probleem
!!
Dan moet je extra werk doen 

Wij worden zeeer praktisch opgeleid. Gelukkig! Daarnaast zijn er ook zát theoretisch geörienteerde MBO opleidingen.