Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Re: Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:22

Haha omdat je een stage verprutst ben je gelijk een crimineel in de dop en zijn je ouders laks.
Ts ga leren om duidelijk te zijn en grenzen te stellen want die geef je niet, er zitten geen concequenties aan met zoveel pogingen.
Deze jongen heeft een duidelijk en concequente begeleider nodig en ook al heb je allerlei scholingen gevolgd, jij bent niet die begeleider.
Dat kan is niet erg maar stop de stage dan nu direct en niet nog oneindig veel kansen

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:52

Ik vind je zelf ook deels schuld hebben hoor, je hebt zijn gedrag lang gepikt, dus hij denkt dat je alles kan maken. Je kunt je er ook makkelijk vanaf maken. Steek er geen tijd meer in, laat hem zijn stage afmaken met hangen en wurgen en geef die jongen een 6. Geen mot met z'n vader of je directeur en trek er een belangrijke les uit. Tis de makkelijkste weg en je hebt geen gelazer.

En zie het als een les Volgende keer stop je zo'n stage veel eerder.

En nu zal ik wel heel Bokt over me heen krijgen, maar waarom zou je het jezelf allemaal moeilijk gaan maken? Van die jongen komt toch niets meer terecht, daar verandert die 6 niets aan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:56

Mazida schreef:
Ik vind je zelf ook deels schuld hebben hoor, je hebt zijn gedrag lang gepikt, dus hij denkt dat je alles kan maken. Je kunt je er ook makkelijk vanaf maken. Steek er geen tijd meer in, laat hem zijn stage afmaken met hangen en wurgen en geef die jongen een 6. Geen mot met z'n vader of je directeur en trek er een belangrijke les uit. Tis de makkelijkste weg en je hebt geen gelazer.

En nu zal ik wel heel Bokt over me heen krijgen, maar waarom zou je het jezelf allemaal moeilijk gaan maken? Van die jongen komt toch niets meer terecht, daar verandert die 6 niets aan :')

Misschien dat hij zich later realiseert wat een onvoldoende betekent. Daar help je hem op dat moment mee.
Kun je de vraag stellen of dat kwartje ooit valt, maar ik hoop t voor de jongen wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 12:58

Die gast wordt dan straks wel je collega of andermans collega := dalijk denkt hij dat hij die voldoende ook echt waard is, heeft ie nog niks geleerd.
Ik ga prutsers echt nooit een voldoende geven. Bovendien denk ik dat school daar ook niet intrapt? Alle problemen zijn al besproken, hoe kan die gast dan een voldoende krijgen?
Met onze samenwerkende hogeschool krijgen ze dan alsnog een onvoldoende iig :=

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:07

Mazida schreef:
Ik vind je zelf ook deels schuld hebben hoor,

want TS heeft de stage verpest?
Mazida schreef:
je hebt zijn gedrag lang gepikt, dus hij denkt dat je alles kan maken

Lijkt me meer de fout van de ouders die geen grenzen stellen, en blijkbaar denken dat als je mensen maar voldoende intimideert, dat zoonlief wel zijn cijfers krijgt.
Mazida schreef:
Steek er geen tijd meer in, laat hem zijn stage afmaken met hangen en wurgen en geef die jongen een 6

Wacht even, wat is dit nu voor rare kronkel? TS wil hem een onvoldoende geven, en zeer terecht lijkt me. Nu geef jij een voldoende, maar het is alsnog de schuld van TS dat zijn gedrag zo is? Jij denkt niet dat je met een voldoende slecht gedrag beloont? Leg eens uit?
Mazida schreef:
Geen mot met z'n vader of je directeur

Met de directeur heeft ze sowieso geen mot, die staat achter haar. Mot met de vader? De vader heeft daar niets te zoeken in de eerste plaats.

Mazida schreef:
en trek er een belangrijke les uit.

Wat voor les exact? Dat je voor laksheid alsnog een voldoende geeft en slecht gedrag beloont?

Mazida schreef:
En nu zal ik wel heel Bokt over me heen krijgen, maar waarom zou je het jezelf allemaal moeilijk gaan maken?

Nou, omdat je het probleem moet laten waar het is, namelijk bij de stagiair bijvoorbeeld? En niet om de lieve vrede alsnog een voldoende geven?
En als ze een voldoende geeft, geef je haar waarschijnlijk alsnog de schuld toch? Want hij komt dan weg met zijn gedrag.
Mazida schreef:
Van die jongen komt toch niets meer terecht, daar verandert die 6 niets aan

Zou het? Misschien ziet hij wel in dat hij zijn best moet gaan doen, als hij keer op keer onvoldoendes scoort.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:20

Ik vind het advies van Mazida wel echt het slechtste wat ik hier heb gelezen, lol.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:36

Ik heb niet alle acht de pagina's gelezen,
maar allereerst stel je op als leidinggevende in jou positie als stage begeleider of te wel wordt zakelijk! Jouw verspilde tijd en energie aan hem kost je bedrijf geld. Je eigen productiviteit ligt lager omdat je tijd verdoet aan die jongen.

Ga eerst met hem in gesprek en vraag hem hoe hij de stage ervaart? Vraag wat hij stom vind en vraag hem wat hij leuk vind.
Vanuit daar bouw je het gesprek op en vertel je wat hij wel goed doet en wat zijn verbeterpunten zijn. Zeg hem dat je niet tevreden bent en wilt dat hij per direct zijn houding veranderd, dat wil zeggen netjes gekleed, rechtop in de stoel en de mobiel in tas, kluis of thuis. Dat hij afspraken na moet komen, dat wil zeggen op tijd verslagen en dergelijk af heeft en ingeleverd heeft.
Zeg hem duidelijk dat dit niet alleen een evaluatiegesprek is, maar ook een tussen-beoordelingsgesprek is, zeg hem duidelijk dat hij onvoldoende scoort. Mocht hij per direct zijn houding aanpassen, mag hij de volgende dag terug komen en alles op alles zetten in werkhouding om jou te overtuigen dat hij een voldoende verdient. Wees duidelijk dat als hij bij de eerst volgende keer dat hij gezien wordt in een lakse werkhouding of mobiel in zijn hand hij niet langer meer welkom is. Of te wel, stel je zakelijk en als begeleider op.

Mocht je een dergelijk bovenstaand waarschuwingsgesprek al hebben gehad, dan heel makkelijk een eindgesprek waarin je duidelijk zegt de stage per direct te eindigen. En geen vinger breed toegeven aan een kans, want die heeft hij immers al gehad. Anders leert zo'n jongen het nooit, laat hem dan maar het jaar overdoen en zakken. En volgens mij zit je in een bedrijf dat commerciële doeleinden heeft en geen liefdadigheidsinstelling!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:41

Misschien had je wel even alle pagina's moeten lezen. Of in ieder geval alleen de posts van TS...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:54

Ik snap niet hoe je het volhoud met je stagiair en wat nou het dilemma is? :+ Ik had hem gewoon een 1 gegeven en uitgezwaaid :wave:

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:41

Mazida schreef:

Ik denk dat je het jezelf moeilijker maakt door die jongen tot het einde te houden, dan wanneer je er nu een einde aan maakt en van hem af bent. Pa kan je wel afwimpelen, die heeft niks te willen. En school is het volgens mij helemaal met TS eens. Dus het lijkt me makkelijker om stage nu te beëindigen, dan om te wachten tot het einde van zijn stageperiode en nog met dat jong opgescheept zitten tot die tijd :')

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:24

Ik heb zelf nu een paar keer zulke stagiaires gehad. Hoe hard jij er ook aan trekt; ze moeten het zelf willen. Willen ze niet, houdt het op.

Op onze locatie zijn collega S en ik beiden werkbegeleiders. Loopt 1 van ons vast met een leerling/ stagiair, dan is de 2e kans nog om werkbegeleider te ruilen. Helaas heeft dit nooit wat opgeleverd. Bij 1 leerling heeft het hele proces ook maanden geduurd, simpelweg omdat teamleider en wij er te laat achter kwamen dat personeelszaken een heel dossier vraagt voordat zij een leerling-contract beëindigen. Deze leerling heeft toen uiteindelijk zelf de keuze gemaakt.
Toen de nieuwe leerling dezelfde kant op leek te gaan ben ik direct begonnen met dossier-opbouw. Zelfde verhalen als bij jouw leerling, maar dan in de zorg...cliënten zijn afhankelijk van een dergelijk persoon...

Dergelijke leerlingen gaan niet verbeteren, hoe hard jij je er ook voor inzet. Spreek uit wat je ziet gebeuren, benoem dat je dossier opbouwt, na 3 waarschuwingen exit. Het is energie die je beter in een leerling kunt stoppen die tenminste wílt, en eigenlijk is het ook zonde van de tijd van de leerling.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:15

Ts even ten eerste, wat hsd ik jou graag als stagebegeleider gehad in mijn schooltijd. Wat een engelengeduld en energie steek je in deze jongen.
Maar ook ik was gestopt met deze stagair. Trekken aan een dood paard heeft geen zin en deze is overduidelijk al een poosje dood...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:04

Ik las net de term Curling ouderschap. Van die ouders die met een bezempje alles voor het kind gladstrijken. Met als gevolg dat ze nooit echt verantwoordelijk en zelfstandig worden. Dat doet de vader van deze jongen ook.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:55

Succes vandaag!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:04

Cookies schreef:
Ik las net de term Curling ouderschap. Van die ouders die met een bezempje alles voor het kind gladstrijken. Met als gevolg dat ze nooit echt verantwoordelijk en zelfstandig worden. Dat doet de vader van deze jongen ook.

JA in het AD hé? Ook gelezen.

TS heel eerlijk, je bent (nog) niet geschikt om leiding te geven. Dat is geen schande, maar als supervisor hoor je geen problemen te hebben met aansturen en beoordelen. Je kan je daarbij niet door emoties laten leiden. Het is gewoon zoals het is als iemand onder de maat presteert.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:07

Cookies schreef:

Wie zegt dat? Is de vader al bij TS geweest of is het allemaal van horen zeggen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:30

IHN schreef:
tja kappen met die hap...maar aangezien iedereen op je werk, en de leraar van de school dit ook al had gezegd, lijkt me dat je die conclusie ook kon trekken, zonder het op een openbaar forum te gooien…

sorry, maar ik vind dit echt niet kunnen...je kunt hem wel niet bij naam noemen, maar zowel hijzelf als iedereen in je bedrijf en ws op zijn school ook, kunnen hier echt wel uit opmaken om wie het gaat als ze het toevallig lezen…

dit kan toch niet??? En sorry, maar ik vind dat Bokt hier ook weleens wat aan mag gaan doen...een woord als banketstaaf wordt er al uit gecensureerd, maar dit soort gevoeligheden over derden, die er niet voor kiezen op een openbaar forum besproken te worden, mag allemaal maar?

Stel je niet aan man.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:37

Ik ga mee met het grootste gedeelte wat iedereen hier roept: Pruts je aan en krijg je een voldoende? Dan blijf je die mentaliteit houden.

TS als ik het zo lees heb je iemand aan de tafel zitten die én bewust onder zijn kunnen presteert én niet wil verbeteren. Je geeft genoeg handvaten voor hem om te verbeteren en dat zit er duidelijk niet in. Hij is er dus niet klaar voor en kan beter met de gegeven feedback nog een stage gaan lopen. Dan maar studievertraging.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:39

Ts. Inderdaad: dit speelt op je werk en dus moet je het zakelijk benaderen. Wat voor beeld krijgt jouw directeur van jou als je zo over je heen laat lopen? Dit gaat niet alleen over hem, maar nu ook over jouw functioneren?

Zie er een kans in en laat je directeur zien dat je management potentieel bent en over leiderschapskwaliteiten beschikt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:49

Hoi TS,
Hoe ging het vandaag?

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:55

Ben ik ook benieuwd naar!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 20:34

Hoi, daar ben ik weer.
Vanmorgen direct gesproken met HR en directeur 1 en daarna een mail geschreven voor mijn zieke directeur. Terwijl ik in de papieren dook, kwam ik er achter dat hij het spijbelen op het werk wellicht nog 1 en misschien zelfs twee keer gedaan heeft op dezelfde manier als de keer die ik ontdekte afgelopen vrijdag.
Het mag stom klinken, maar voor mij weegt dat heel erg zwaar. Ikzelf (maar ook het bedrijf) hecht veel waarde aan integriteit. Dit voelt als een grote middelvinger in mijn/ons gezicht.

Goed, kort samengevat (ook een beetje voor degenen die mij niet daadkrachtig vinden en/of denken dat ik niet serieus genomen word binnen de organisatie): we hebben enige tijd geleden met z’n drieën een plan van aanpak opgesteld voor de stagiair. G was hier ook van op de hoogte. Áls ik op dat moment de stage had willen beëindigen, dan had ik de zegen van mijn eigen, zieke directeur. Ik vond echter dat G een kans moest krijgen om zijn fouten te herstellen en daar was de andere directeur het mee eens.

Op dit moment zijn we het alledrie eens dat G geen greintje respect heeft getoond en dat we zijn stage onvoldoende zullen beoordelen (ik dus). Mijn zieke directeur heeft aangegeven mij morgen te willen bellen. Ik wil dat gesprek even afwachten, want wellicht komt daar iets uit wat meegenomen moet worden. Hij heeft al wel gezegd het helemaal eens te zijn met onze beslissing.

Het staat in ieder geval vast (ga ik nu vanuit), dat we G donderdag vertellen dat hij een onvoldoende krijgt omdat hij die verdient. Mijn verwachting is dat hij dan per direct zelf zijn stage afbreekt en zijn pa belt om hem op te halen (geen eigen vervoer). Op advies van HR (en ook omdat het mij slim lijkt) voer ik dat gesprek samen met de niet-zieke directeur.

Ik ben bezig een document op te stellen (waar de 15 beoordelingscriteria van school ook een onderdeel van zijn) om onze keuze toe te lichten voor hem. Het is hopelijk de laatste energie die ik erin hoef te steken. Ook al snap ik ook wel dat dat document linea recta in de prullenbak verdwijnt...

Dus tot zover mijn update. Hopelijk is alles na deze week achter de rug.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:36

Ik wil alleen maar even zeggen dat ik vind dat je het ontzettend netjes aanpakt; daar heb ik echt respect voor, net als voor hoeveel tijd en energie jij in deze jongen stopt. Er zijn zo veel bedrijven en begeleiders die het begeleiden van een stage zo veel minder serieus nemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:37

Klinkt heel verstandig en weloverwogen! Compliment hoor!
En nu hopelijk snel achter de rug. Hou je ons op de hoogte?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:40

Olympia96 schreef:
Hoi, daar ben ik weer.
Vanmorgen direct gesproken met HR en directeur 1 en daarna een mail geschreven voor mijn zieke directeur. Terwijl ik in de papieren dook, kwam ik er achter dat hij het spijbelen op het werk wellicht nog 1 en misschien zelfs twee keer gedaan heeft op dezelfde manier als de keer die ik ontdekte afgelopen vrijdag.
Het mag stom klinken, maar voor mij weegt dat heel erg zwaar. Ikzelf (maar ook het bedrijf) hecht veel waarde aan integriteit. Dit voelt als een grote middelvinger in mijn/ons gezicht.

Goed, kort samengevat (ook een beetje voor degenen die mij niet daadkrachtig vinden en/of denken dat ik niet serieus genomen word binnen de organisatie): we hebben enige tijd geleden met z’n drieën een plan van aanpak opgesteld voor de stagiair. G was hier ook van op de hoogte. Áls ik op dat moment de stage had willen beëindigen, dan had ik de zegen van mijn eigen, zieke directeur. Ik vond echter dat G een kans moest krijgen om zijn fouten te herstellen en daar was de andere directeur het mee eens.

Op dit moment zijn we het alledrie eens dat G geen greintje respect heeft getoond en dat we zijn stage onvoldoende zullen beoordelen (ik dus). Mijn zieke directeur heeft aangegeven mij morgen te willen bellen. Ik wil dat gesprek even afwachten, want wellicht komt daar iets uit wat meegenomen moet worden. Hij heeft al wel gezegd het helemaal eens te zijn met onze beslissing.

Het staat in ieder geval vast (ga ik nu vanuit), dat we G donderdag vertellen dat hij een onvoldoende krijgt omdat hij die verdient. Mijn verwachting is dat hij dan per direct zelf zijn stage afbreekt en zijn pa belt om hem op te halen (geen eigen vervoer). Op advies van HR (en ook omdat het mij slim lijkt) voer ik dat gesprek samen met de niet-zieke directeur.

Ik ben bezig een document op te stellen (waar de 15 beoordelingscriteria van school ook een onderdeel van zijn) om onze keuze toe te lichten voor hem. Het is hopelijk de laatste energie die ik erin hoef te steken. Ook al snap ik ook wel dat dat document linea recta in de prullenbak verdwijnt...

Dus tot zover mijn update. Hopelijk is alles na deze week achter de rug.

Joh, al steekt hij hem ergens waar de zon niet schijnt. Jij hebt het in dit geval netjes aangepakt en het valt jou dan ook absoluut niet te verwijten dat hij niet genoeg kansen zou hebben gehad. Het is fijn dat je, je directeuren lijnrecht achter je hebt staan.
Succes donderdag!