Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 16:41

Tivoli schreef:
Dit topic gaat hard!

Super interessant onderwerp.

Er zijn al veel vragen gesteld, maar ik ben nog wel benieuwd of je wel eens ongebruikelijke verzoeken krijgt van nabestaanden?
Bijvoorbeeld of zij een foto mogen van de overledene, of bijvoorbeeld een pluk haar?

En heb je bijvoorbeeld wel eens een hevig vergaan lichaam gehad, van iemand die bijvoorbeeld al maanden dood in huis ligt, of na een misdrijf begraven is geweest op een verstopplaats. Zijn de handelingen die je dan doet ook anders? Als er bijvoorbeeld geen ‘werkbare’ huid meer is om te herstellen of te wassen?

Ja dat soort heftige lichamen heb ik ook gehad idd. 4 maanden dood in een appartement bijvoorbeeld. Handelingen zijn dat hetzelfde .

Ja veel nabestaande willen een foto of sieraden of idd een pluk haar .

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:41

Heb jij zelf ook bepaalde voorkeuren vastgelegd voor je uitvaart aan de hand van de ervaringen? Ik snap dat het te persoonlijk is om dat te delen, maar ik ben wel benieuwd in hoeverre jouw werk er invloed op heeft. De meeste mensen worden niet zo geconfronteerd met de dood of uitvaartwensen en leggen daarom inderdaad minder snel hun wensen vast voor nabestaanden/begrafenisondernemers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 16:44

_Lorette_ schreef:
Heb jij zelf ook bepaalde voorkeuren vastgelegd voor je uitvaart aan de hand van de ervaringen? Ik snap dat het te persoonlijk is om dat te delen, maar ik ben wel benieuwd in hoeverre jouw werk er invloed op heeft. De meeste mensen worden niet zo geconfronteerd met de dood of uitvaartwensen en leggen daarom inderdaad minder snel hun wensen vast voor nabestaanden/begrafenisondernemers.

Ik heb alles vastgelegd . Zelfs in wat voor een kleur kist ik wil en welke bekleding aan de binnenkant . Wat de familie te drinken krijgt ( geen koffie maar sterke drank! Ik wil dat het gevierd wordt ! )

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:48

Mijn vader is ruim anderhalf jaar geleden overleden en hij werd pas de volgende ochtend gevonden. Dus na ongeveer 12 uur. Dat rook al niet meer erg fris en ze hebben hem dus ook licht gebalsemd, na onze goedkeuring. Uiteraard kost dat geld, maar het was in ieder geval niet voor de rijken, mijn vader was niet bepaald rijk. Ook was hij al stijf. De mensen die hem kwamen halen, zeiden dat ze nieta hoefden te breken, dat we er, als we dat wilden, bij mochten blijven (hij moest wel op de stretcher namelijk), maar dat het meer leek op masseren.

Ik ben de verzorgers van mijn ouders' overleden lichamen zeer dankbaar. Zij hebben het mogelijk gemaakt om op een fijne manier afscheid te nemen en namen de onaangename laatste herinneringen weliswaar niet weg, maar gaven wel iets anders om te herinneren.

Ik zou dit beroep zelf niet kunnen uitvoeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 16:52

djinnie schreef:
Mijn vader is ruim anderhalf jaar geleden overleden en hij werd pas de volgende ochtend gevonden. Dus na ongeveer 12 uur. Dat rook al niet meer erg fris en ze hebben hem dus ook licht gebalsemd, na onze goedkeuring. Uiteraard kost dat geld, maar het was in ieder geval niet voor de rijken, mijn vader was niet bepaald rijk. Ook was hij al stijf. De mensen die hem kwamen halen, zeiden dat ze nieta hoefden te breken, dat we er, als we dat wilden, bij mochten blijven (hij moest wel op de stretcher namelijk), maar dat het meer leek op masseren.

Ik ben de verzorgers van mijn ouders' overleden lichamen zeer dankbaar. Zij hebben het mogelijk gemaakt om op een fijne manier afscheid te nemen en namen de onaangename laatste herinneringen weliswaar niet weg, maar gaven wel iets anders om te herinneren.

Ik zou dit beroep zelf niet kunnen uitvoeren.

Lijkt mij vreselijk 1 van je ouders te verliezen!

Bij ons gebeurd het niet vaak, balsemen. Wij hebben ook veel ziekenhuis gevallen.

poes

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:53

Ik denk dat balsemen in België veel gangbaarder is? Wij begraven ook wat later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 16:54

poes schreef:
Ik denk dat balsemen in België veel gangbaarder is? Wij begraven ook wat later.

Ja dat denk ik wel ja!

aaidaa

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:56

Bij het zien van dit topic, met woonplaats Deventer dacht ik: dat kan er maar één zijn :)
Maar inderdaad een heel interessant beroep, vooral ook een heel dankbaar beroep. Toch fijn dat je het laatste afscheid voor veel mensen op deze manier wat draagbaarder kan maken.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:58

Ow wauw!! ( plaatst eerst een stipje voordat ze verder leest ) ik heb het altijd zo bijzonder gevonden dat mensen dit vak zo mooi kunnen verwoorden en maken!
Ik ben ook groot fan van Frank van de Goot.

Kan je ons wat meer vertellen over een reconstructie?
Hoe je gewerk gaat. dus niet 1 bepaalde situatie maar echt wat er allemaal bij komt kijken.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:00

Goh! Wat een baan.

Vraagje: op OK leerde ik twintig jaar geleden dat als iemand overleed ik deze beter leeg kon laten lopen omdat ze er dan mooier bij zouden liggen. Neem aan dat dit met de lijkvlekken te maken heeft, maar precies weet ik het niet. Hoe zijn jouw ervaringen met verbloedde mensen?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:00

Waar laat je die dingen vastleggen; in je testament?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 17:01

aaidaa schreef:
Bij het zien van dit topic, met woonplaats Deventer dacht ik: dat kan er maar één zijn :)
Maar inderdaad een heel interessant beroep, vooral ook een heel dankbaar beroep. Toch fijn dat je het laatste afscheid voor veel mensen op deze manier wat draagbaarder kan maken.

Aaida!!! Hoe gaat het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:02

Ontzettend interessante baan heb jij! En ik lees graag alle antwoorden.
Liefst zou ik eens met je mee gluren eigen.
Maar 1 dingetje; het is nabestaanden, niet nabestaande. Tenzij je het over 1 persoon hebt.
Detail, maar aangezien je het woord waarschijnlijk veel gebruikt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 17:03

wittepit schreef:
Goh! Wat een baan.

Vraagje: op OK leerde ik twintig jaar geleden dat als iemand overleed ik deze beter leeg kon laten lopen omdat ze er dan mooier bij zouden liggen. Neem aan dat dit met de lijkvlekken te maken heeft, maar precies weet ik het niet. Hoe zijn jouw ervaringen met verbloedde mensen?

Wij laten ze niet leeglopen. Lijk vlekken proberen wij weg te werken met make up alleen bij de vingers is dat bijna niet haalbaar

sanso schreef:
Waar laat je die dingen vastleggen; in je testament?

Ja, en bijvoorbeeld in een register bij monuta . Die hebben daar een mapje voor als je je begrafenisverzekering afsluit .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-19 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:05

Mijn vader is bijna een jaar geleden overleden, heel plots, mijn moeder was er bij en heeft hem nog proberen te reanimeren, maar hij was al weg. Wij waren er al voordat de begrafenisondernemer er was en hij afgelegd werd, daar zijn we ook bij geweest.
Zijn mond werd niet dichtgenaaid, hoewel hij allesbehalve gelovig was. Ik heb hem ook niet zien glimlachen of anderszins bewegingen zien maken, hoewel hij nog 4 dagen in de huiskamer heeft gelegen en wij gewoon om hem heen leefden. Alle kinderen en kleinkinderen waren er(de jongste was 2) en hebben om hem heen gekeuteld, tekeningen voor opa gemaakt, kwamen af en toe even knuffelen met opa, wij ook.
Ik vond het een mooi einde zo. Hij zag er ook nog hartstikke goed uit, hij is zo snel overleden dat er geen zichtbare schade was.

Wij willen zelf graag in een lijkwade op een Natuurbegraafplaats begraven worden, volgens mij maakt dat voor de procedure niets uit toch?
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 10-01-19 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 17:05

Anoniem schreef:
Maar 1 dingetje; het is nabestaanden, niet nabestaande. Tenzij je het over 1 persoon hebt.

Bedankt voor de Nederlandse les . Stom van mij maar ben soms snel aan het typen omdat ik héél veel vragen krijg

MairiMacBran schreef:
Mijn vader is bijna een jaar geleden overleden, heel plots, mijn moeder was er bij en heeft hem nog proberen te reanimeren, maar hij was al weg. Wij waren er al voordat de begrafenisondernemer er was en hij afgelegd werd, daar zijn we ook bij geweest.
Zijn mond werd niet dichtgenaaid, hoewel hij allesbehalve gelovig was. Ik heb hem ook niet zien glimlachen of anderszins bewegingen zien maken, hoewel hij nog 4 dagen in de huiskamer heeft gelegen en wij hebben gewoon om hem heen leefden. Alle kinderen en kleinkinderen waren er(de jongste was 2) en hebben om hem heen gekeuteld, tekeningen voor opa gemaakt, kwamen af en toe even knuffelen met opa, wij ook.
Ik vond het een mooi einde zo. Hij zag er ook nog hartstikke goed uit, hij is zo snel overleden dat er geen zichtbare schade was.

Wij willen zelf graag in een lijkwade op een Natuurbegraafplaats begraven worden, volgens mij maakt dat voor de procedure niets uit toch?

Prachtig om dat op zo een manier mee te maken!

Nee de procedure veranderd daar niets aan
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-19 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:24

Doe je ook nog iets voor iemand gecremeerd wordt, of volgt dat een andere route?

Ik vind wel dat je boktnaam goed past bij je beroep ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 17:26

Nikass schreef:
Doe je ook nog iets voor iemand gecremeerd wordt, of volgt dat een andere route?

Ik vind wel dat je boktnaam goed past bij je beroep ;)

Nee is precies hetzelfde . Ook iemand die ceremeerd wordt moet in een kist .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:27

Offline schreef:
Anoniem schreef:

Bedankt voor de Nederlandse les . Stom van mij maar ben soms snel aan het typen omdat ik héél veel vragen krijg

Over dat mee gluren, want daar ging je helaas niet op in. Kun je eens een "gemiddelde" dag beschrijven en hoe je dan stapsgewijs te werk gaat?

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:28

aaidaa schreef:

Haha ik had precies hetzelfde! Hi Tahnee! :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:28

Wat een interessant topic!

Wat weet je nou van een overledene?
Naam, leeftijd? Precies hoe hij of zij overleden is? En nog meer details of is het echt alleen een naam of nummer?

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:31

Offline schreef:
aaidaa schreef:

Aaida!!! Hoe gaat het!

Goed, hier in het hoge noorden. Paard loopt beter dan ooit, is eindelijk niet meer te mager en glanst me elke dag weer als een spiegel tegemoet. Met L2+8 komt mijn ooit als einddoel gestelde M1-startgerechtigdheid toch wel erg dichtbij :D Leuk ook iets over jou te lezen, als zie ik natuurlijk al vanalles op fb voorbij komen. Heerlijke plaatjes van Mexico vooral {:}
Laatst bijgewerkt door aaidaa op 10-01-19 17:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 17:33

Myrthe3 schreef:
Wat een interessant topic!

Wat weet je nou van een overledene?
Naam, leeftijd? Precies hoe hij of zij overleden is? En nog meer details of is het echt alleen een naam of nummer?

Ik weet alles . Je krijgt er vaak een dossier bij ( als het een ziekenhuis overledene is of tijdens zwaar ongeval)
Bij natuurlijke dood zit dat er niet bij maar hoor je het vaak van de begrafenisondernemer

bonnielau schreef:
aaidaa schreef:

Haha ik had precies hetzelfde! Hi Tahnee! :wave:

Hahahah haay!!

Citaat:
Over dat mee gluren, want daar ging je helaas niet op in. Kun je eens een "gemiddelde" dag beschrijven en hoe je dan stapsgewijs te werk gaat?

Irl meegluren is helaas niet mogelijk.

Stapsgewijs :

-Wij krijgen een melding waar wij het stoffelijk overschot op moeten halen en of er familie bij is. Welke kist wij moeten meenemen en wat voor afspraken er zijn ( denk aan pacemaker verwijderen, mond sluiten, sieraden wel of niet om etc)
- bus klaar maken , naar de loods met kisten om de juiste kist mee te nemen en onderweg
- aangekomen op locatie jezelf melden bij de ingang ( ziekenhuis, verzorgingshuis, familie, politie)
- brancard uit de auto met lijkenzak en deken
- handschoenen mee
- naar bestemming waar het stoffelijk overschot (SO) ligt
- als er familie bij is eerst condoleren en medeleven tonen voordat je naar het SO gaat.
- SO op de brancard en mee naar het mortuarium ( afhankelijk waar de plechtiging gehouden wordt)
- SO van brancard overhevelen op behandeltafel
- afhankelijk van de zaak restaureren of omkleden en wassen
- SO van de behandeltafel in de kist
- SO inclusief kist in de koeling
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-19 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:41

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:43

Wauw, wat een gaaf beroep! Lijkt me zo mooi en dankbaar werk!