Afstuderen in 2019

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Re: Afstuderen in 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:09

Ik hoop ook (eindelijk) dit jaar af te studeren. Ik moet nog een een tweetal verslagen en mijn scriptie. En dan ben ik klaar. Gelukkig is het vooronderzoek van mijn scriptie al goedgekeurd.

Maar nu heb ik gelijk een vraag. Uiteraard moet er bij de scriptie een bronnenlijst volgens de APA-normen gemaakt worden. Nu ben ik een beetje aan het puzzelen hoe ik alle informatie van de bronnen kan ordenen en opslaan, zodat ik aan het eind in één keer de hele bronnenlijst kan maken.
Heeft iemand van jullie een goede tip?

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:41

Zodra ik een bron gebruik dan zet ik gelijk de bronvermelding op de juiste manier in een ander Word bestandje. Veel klasgenoten gebruiken een generator, of via internet of in Word zelf. Ik vind dat soort dingen altijd een beetje onhandig en typ het gewoon zelf uit.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:58

Ik maak meteen een bronnenlijst onderaan mijn document tijdens het typen. Als ik een nieuwe bron gebruik, voeg ik deze meteen aan mijn literatuurlijst op alfabet toe. Aan het eind controleer ik mijn bronnenlijst dan nog een keer. Word genereert net niet een literatuurlijst zoals sommige van mijn docenten het willen hebben.

Wel een grote ergernis: Veel docenten willen net een ander systeem dan de APA-richtlijnen van SURF. Hierdoor moet ik soms binnen 1 blok meerdere varianten van APA toepassen. Ik vind dat erg verwarrend.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 22:01

ItsMe2 schreef:
Ik hoop ook (eindelijk) dit jaar af te studeren. Ik moet nog een een tweetal verslagen en mijn scriptie. En dan ben ik klaar. Gelukkig is het vooronderzoek van mijn scriptie al goedgekeurd.

Maar nu heb ik gelijk een vraag. Uiteraard moet er bij de scriptie een bronnenlijst volgens de APA-normen gemaakt worden. Nu ben ik een beetje aan het puzzelen hoe ik alle informatie van de bronnen kan ordenen en opslaan, zodat ik aan het eind in één keer de hele bronnenlijst kan maken.
Heeft iemand van jullie een goede tip?

Gebruik Mendeley. Moet je wel vanaf het begin doen. Het is erg gebruiksvriendelijk, je kunt een chrome plugin installeren en dan kun je wanneer je een artikel leest met één druk op de knop het op je PC zetten, en vervolgens kun je het makkelijk in word of LaTeX importeren. En: terugzoeken! Ook heel handig. Het heeft zoveel functies! Ik gebruik het bijv ook om stukken tekst in belangrijke artikelen te arceren zodat ik wanneer ik iets refereer ik het makkelijk terug kan vinden. Referenties maken in Word is heel makkelijk en je kunt ook makkelijk de stijl veranderen als het toch anders moet. Oja en je kunt mapjes maken zodat je per (sub)onderwerp je artikelen makkelijk terug kunt vinden

Echt, zeker als je veel referenties moet hebben (hier 50+ voor de literatuurstudie en ook zoiets voor je scriptie)(dat komt veel overeen natuurlijk maar toch) is het zó handig! Ik snap niet hoe ik het al die tijd zonder heb overleefd :+

Edit: nog een ander trucje voor als je het toch teveel gedoe vindt (wat het niet is, het is echt een lifesaver, maar goed ieder z'n keus):
- Ga naar Google Scholar
- Tik/copypasta de titel van het artikel in dat je wilt referencen
- Zoek de juiste in de lijst (waarschijnlijk de bovenste)
- Klik onder de preview op de blauwe aanhalingstekens (naast het sterretje en "geciteerd door <aantal>")
- Nu krijg je een popup waar je eenvoudig de citeermethode van jouw keus selecteert (APA, MLA of ISO 690 bieden ze aan). Ook kun je scripts genereren voor in Bibtex, Endnote etc.
- Kopieer, plak en klaar!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:08

Ik gebruik altijd Refworks. :j
Maar goed, dat is niet iedereen zijn favoriet. :') Volgens mij kun je daar bij het citeren van je referenties ook de richtlijnen selecteren, daar zal APA vast tussen staan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:02

Wat gaan jullie hard! :oo
Ik heb na 6 maanden zoeken (Ok, niet zo hard maar toch :')) eeeeeeeindelijk een afstudeerstage gevonden!
Vanaf 4 februari 6 maanden bij Lelystad Airport! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:07

Ik gebruik ook Mendeley, echt heel fijn!

Als mijn supervisor beetje tempo maakt, dan studeer ik deze maand af. Heb er daarom wel beetje hard hoofd in. Maar ben er helemaal klaar mee ondertussen..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:31

Zojuist mijn afstudeerverslag ingeleverd *\o/*
2 dagen voor de deadline _O-

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:32

Selina schreef:
Zojuist mijn afstudeerverslag ingeleverd *\o/*
2 dagen voor de deadline _O-

Wooow dat is mooi op tijd! Ik drufde het zo vroeg echt nog niet in te leveren.

Firelover96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:36

Ik mag ook in februari gaan beginnen met mijn afstudeerstage *\o/*
Nouja, mits mn afstudeerplan wordt goedgekeurd hahah

Iedereen veel succes met deadlines en stageplekken zoeken

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:37

Als iemand nog een business gerelateerde stage zoekt weet ik nog wel wat!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:06

Ik heb tegen die tijd anders wel altijd zoiets van ok het is voor mijn gevoel af en nu wil ik er verdomme ook vanaf zijn en niet nog 2 dagen onzeker doen over wel of niet nog even dit kleine dingetje veranderen.
Dus snap Selina ook wel. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:23

Ik kom me hier ook voorzichtig melden. Zoals het er nu naar uit ziet studeer ik november 2019 af van mijn bachelor Journalistiek. Studeer al zeven jaar ofzo en ben het goed zat, helpt niet dat ik al als freelancer in het veld aan het werk ben, maar nog twee stages moet lopen waardoor ik mijn betaalde werk stop moet zetten om te kunnen werken voor een stagevergoeding. De motivatie ligt hier dus ergens op de vloer. Voor nu:

- De komende paar weken (tot eind februari) bikkelen om mijn laatste vakken af te ronden
- 25 februari tot 25 mei eerste stage lopen
- Daarna een maand een ander vak afronden
- Over de zomer (dus vanaf 1 juli als het kan) mijn afstudeerproductie maken en hopelijk in een keer halen
- 1 september tot 1 december mijn tweede stage.

Het is best een ambitieuze planning en een paar dingen zijn redelijk afhankelijk van de coulance van een paar docenten, maar het moet nu toch wel een keer gaan lukken. Mijn motivatie moet ik alleen nog even vinden, die ligt in de sloot. Ik heb van februari tot eind juni dit jaar in Zuid Afrika gewoond en gestudeerd (minor) en dat was zo vet en interessant (heb daar sociologie en politicologie gestudeerd) dat alles hier maar een beetje zo zo is.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:28

Spannend Emma! Ik kan me wel goed voorstellen dat na zo’n toffe stage, je het moeilijk vindt om je motivatie weer terug te vinden. Die ligt vast nog ergens in Zuid Afrika :D

Mijn kat heeft mijn arm gevangen genomen terwijl ik aan scriptie moet, top :'). Met één hand typen gaat toch niet zo snel :+

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:32

Ja, die heb ik daar laten liggen := Het gaat met vlagen wel wat beter, het scheelt dat ik weet waar ik naartoe werk, maar het voelt alsof ik nog jaaaaaren moet werken terwijl ik over een paar maanden gewoon klaar ben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 12:45

Emmaa_ schreef:
Ik kom me hier ook voorzichtig melden. Zoals het er nu naar uit ziet studeer ik november 2019 af van mijn bachelor Journalistiek. Studeer al zeven jaar ofzo en ben het goed zat, helpt niet dat ik al als freelancer in het veld aan het werk ben, maar nog twee stages moet lopen waardoor ik mijn betaalde werk stop moet zetten om te kunnen werken voor een stagevergoeding. De motivatie ligt hier dus ergens op de vloer. Voor nu:

- De komende paar weken (tot eind februari) bikkelen om mijn laatste vakken af te ronden
- 25 februari tot 25 mei eerste stage lopen
- Daarna een maand een ander vak afronden
- Over de zomer (dus vanaf 1 juli als het kan) mijn afstudeerproductie maken en hopelijk in een keer halen
- 1 september tot 1 december mijn tweede stage.

Het is best een ambitieuze planning en een paar dingen zijn redelijk afhankelijk van de coulance van een paar docenten, maar het moet nu toch wel een keer gaan lukken. Mijn motivatie moet ik alleen nog even vinden, die ligt in de sloot. Ik heb van februari tot eind juni dit jaar in Zuid Afrika gewoond en gestudeerd (minor) en dat was zo vet en interessant (heb daar sociologie en politicologie gestudeerd) dat alles hier maar een beetje zo zo is.

Wij zitten precies in hetzelfde schuitje!
En dan ook echt precies want ik ken jou uit een ander topic :=
Ik heb volgende week nog twee tentamens en ze zijn ZO SAAI en ik kan me er gewoon niet toe zetten terwijl ik echt doods depressief ga worden als ik ze niet haal, en toch heb ik de hele ochtend besteed aan Brexit samenvattingen kijken en youtube filmpjes van John Bercow (voorzitter Britse parlement) die "ORDER!! ORDER!!!" roept _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:50

Haha ja ADHD maakt het een stuk ingewikkelder := Ik ben ook nog eens vrij impulsief gestopt met mijn medicatie, wat beter is voor mijn gemoedstoestand maar niet zo heel goed voor mijn concentratie en motivatie. Ik ben nu wel eindelijk achter een stageplek aan gaan mailen en dat wordt echt super positief ontvangen dus dat is echt een pak van m'n hart.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 12:53

Fijn! Ja ik zit er echt aan te denken om toch 1 ritalinnetje per dag te gaan pakken de komende week, dat ik dan net dat beetje focus erbij kan krijgen maar (hopelijk *fingers crossed*) geen bijwerkingen krijg... Het is echt niet te doen nu namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:55

Ik heb altijd Concerta gehad maar merk gewoon dat het echt een hele negatieve impact heeft op mn gemoedstoestand, ik word er zelfs wat depressief/angstig van en vooral heel boos op de wereld, en dat had hele negatieve impact op mijn privé-leven en mijn relatie. Dan is de keuze om te stoppen en mezelf gewoon iets harder aan het werk te zetten iets makkelijker.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:05

Nummus schreef:
Ik heb tegen die tijd anders wel altijd zoiets van ok het is voor mijn gevoel af en nu wil ik er verdomme ook vanaf zijn en niet nog 2 dagen onzeker doen over wel of niet nog even dit kleine dingetje veranderen.
Dus snap Selina ook wel. :D

Haha, inderdaad ja. Ik had het al aantal keer laten checken door andere mensen, dus ik vond het gewoon klaar. Dus nu kan ik me focussen op het voorbereiden van mijn presentatie.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:01

Ow Emma ja ik was het eigenlijk na 7 jaar ook al zat maar ik zit nu op de 9,5... _O- (Diergeneeskunde + hindernissen...)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 11:03

Ik ging gisteren eens tellen en voor de master heb ik best wel een acceptabele uitloop eigenlijk := een half jaar op een 2 jarige master valt 100% mee.
Achteraf gezien had ik de stage die ik nu aan het afronden ben echt veeel eerder kunnen en moeten doen maarja.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:10

Op zich valt het voor mij ook echt mee, gezien wat ik allemaal heb moeten overwinnen. _O-
Het gemiddelde toen ik begon was al 8,5 jaar voor een 6-jarige opleiding.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 11:21

Ja ik zit dus zelf in mijn 10e jaar? Dus ook 9,5 jaar nu ongeveer. En eigenlijk was ik nóg iets eerder begonnen met studeren dus officieel zelfs mijn 11e jaar (maar die eerste ben ik na een maand mee gestopt)
De grote tijdslurper was echt de bachelor. Maar ik moet mezelf er af en toe even aan herineren dat mijn master eigenlijk best prima gaat. :D

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:34

Ik ben als het goed is na 4,5 jaar klaar (3 jaar bachelor + 1,5 jaar master), en dan ben ik er zelf ook echt klaar mee := Had er niet aan moeten denken om nog jaren door te studeren.