Vrouwen in de ict

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:43

tanx @matheno, ik zal me er eens in verdiepen of dat wat voor me is. ben altijd wel handig met dingen, codes systemen etc. maar bij business analist heb je de processen etc nog veel meer van een organisatie wat me ook erg aanspreekt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:54

Bij ons IT-bedrijf werkten uiteindelijk behoorlijk wat parttimers, en van de fulltimers werkten enkelen standaard een dag buiten de deur. Dus dat was heel prima te doen en aan te passen - ook voor het overleg was het geen probleem. Dus ik vind het een wat ouderwetse benadering als het niet kan.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:59

Joltsje schreef:
hmm.. waar is er voor jullie gevoel het meeste vraag naar binnen de ICT?

devellopers? en welke precies.
ik vind het allemaal wel interessant, maar dan kan ik het beste maar gelijk gaan voor waar er vraag naar is.

volgende week gesprek voor business analist intern. als dat niks wordt, dan dus maar verder kijken

Consultancy is ook booming.
Ik ben zwanger aangenomen voor een full-time functie, na mijn verlof 4 dagen gaan werken en daarna gevraagd of 3 dagen een optie was. Daar was mijn werkgever eerst niet zo erg blij mee, maar ze wilden me niet kwijt. :+ En dus werk ik nu 3 dagen.

Edit: werkgever wist dat ik zwanger was toen ze me aan namen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 16:03

Maar bij consultancy ben je wel veel op pad. Ik woon niet zo geschikt daarvoor haha.

En consultancy heb je ook binnen alle takken van ict lijkt me.

Bianca_v_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:52

Joltsje schreef:

ik vind het allemaal wel interessant, maar dan kan ik het beste maar gelijk gaan voor waar er vraag naar is.

volgende week gesprek voor business analist intern. als dat niks wordt, dan dus maar verder kijken

Development moet je wel liggen: de hele dag met technische dingen bezig zijn en een flinke portie logisch en abstract kunnen denken; zonder vooropleiding of ervaring wordt dat erg lastig. Als business analist heb je relatief meer met mensen te maken.
Bij mij op het werk is vraag naar verschillende soorten developers: Android, iOS, Java backend, Javascript/React frontend. Ik ben zelf qua talen op professioneel vlak van PHP naar C# naar Java naar Android (Kotlin) gerold: als je eenmaal kan programmeren is een andere taal/omgeving niet al te lastig aan te leren.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:56

@bianca snap ik. Ik ga er eens induiken.

Ik vind dat technische wel fijn en wiskunde ligt mij meer dan andere vakken zeg maar.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:04

Ik ben als tester begonnen, omdat ik graag wilde programmeren en dit een beetje de brug was tussen wat ik al had op CV en het technische. Ik schrijf testen maar programmeer ook de code achter de testen en ik pak ook (nu nog kleine) programmeer-stories op. Ik heb geen technische opleiding gedaan (illustratie op de kunstacademie) maar met hakken over de sloot toch aangenomen. Ik merkte gauw genoeg dat ik even goed kon meekomen als mijn collega's met informatica-opleidingen. Het kan zonder relevante werkervaring en opleiding even vechten zijn om aangenomen te worden op een traineeship, maar m.i. ligt of je het kán meer aan je eigen competenties en affiniteit met het vakgebied. :)

Of het ver reizen is bij een detacheerder ligt vooral aan waar (hoe centraal) je woont en waar je werk dan klanten heeft (bij jou in de buurt of niet). Ik werk bij een detacheerder maar veel klanten van mijn bedrijf zijn in de buurt van Utrecht. Ik heb momenteel maar 20-30 minuten reistijd (18 zonder file), en in de richting van waar mijn paard staat, dus ik ben wel tevreden. :D Hiervoor woonde ik in Apeldoorn, toen waren klanten wel een stuk verder reizen ja, omdat ik zelf minder centraal woonde.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:52

FatCat schreef:
Kaka schreef:
Ik geef toe daar best een beetje moedeloos van te worden en ben wel benieuwd hoe jullie dit ervaren? Vraag ik echt iets raars in deze branche? Hoe gaan de bedrijven waar jullie werken om met (ruim) parttime?

Hi Kaka ( :') sorry maar hoe kom je erop hahah)

Ik werk 32uur. Op het einde van de solliciatie process hadden alle partijen de baan aangeboden, en allemaal gingen ze akkoord met 32uur (ookal was het niet hun voorkeur, jobs waren allemaal inprincipe voltijds)

Mijn skills zijn echter enorm in trek, of zo bleek dit teminste. Jij hebt een iets bredere focus en het is toch meer een business functie dan IT zoals je het omschrijft. Dat betekend ook meer competitie. Ik heb vroeger hetzelfde gedaan en toen had ik toch een stuk minder te eisen.

Detachering zou ik echt niet doen. Meer dan een uur reizen enkel is eerder de norm dan uitzondering.

Mss proberen om 36uur en dan een halve dag thuiswerken?

Of 4 keer 9.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:53

Volgens mij valt mijn nieuwe baan ook onder ICT ;).
Ik heb alleen totaal geen ICT achtergrond maar juist Finance gerelateerd. Nu aan de slag als consultant om de software (& processen) zo optimaal mogelijk in te richten in de software (afas).

Ik kan niet programmeren en dat is voor deze functie ook niet nodig.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:22

Ghostattack schreef:
De keuze is gevallen op het Young Professional traject bij Sogeti, wat betekent dat ik vanaf 1 mei aan de slag ga als Business Intelligence Engineer! Van 5 mei tot en met 27 mei zit ik dan direct in Ohio, USA voor de interne opleiding :)

Ha, ik ken meerdere mensen die bij Sogeti hebben gewerkt, is volgens mij een hele goede werkgever met hele leuke projecten... gaaf hoor, succes!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:46

Joltsje schreef:

In mijn branch is er heel, heel veel vraag naar front-enders die werken met javacript frameworks. Denk VueJS, React etc door de recruiters. Alle bedrijven in de branche waarin (open source) ik zit zijn keihard op zoek naar mensen. Mijn oprachten op locatie zijn wel vaak verder weg, is vaker rotterdam / utrecht / amsterdam, ik woon zelf in Noord-Brabant.

Ik heb nooit gemerkt dat ik aangenomen werd omdat ik vrouw ben. Ik heb inmiddels een heel goed portfolio en veel ervaring. Ik merk wel dat ik me soms een beetje moet “bewijzen” op technisch vlak, als frontender ben je toch een beetje degene die de websites inkleurt. Daarnaast ben ik boven de 30 en bewust kinderloos, veel van mijn mannelijke teamgenoten hebben kleine kinderen thuiszitten en zijn zelf traditioneel de hoofdkostwinner. Bij ons is dat dus niet en ik merk wel dat sommige mannen stiekem toch wel traditioneel zijn en ergens zoiets hebben van moet jij niet thuis kinderen gaan baren ;)? in de praktijk heeft dit nog nooit tot vervelende situaties gezorgd, het is meer dat ik het merk, het verschilt ook heel erg per bedrijf

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:48

Super leuk dat er een technische topic is op bokt!

Hier een student communication & multi media design en volg nu een webdevelopment stage.
Ik werk met html, css, js, (node.js, react, vue etc.)

Moet wel zeggen dat ik soms echt gek wordt van al die javascript libraries... :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:28

Ook mensen hier die met Angular werken? :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:17

Century schreef:
Ook mensen hier die met Angular werken? :)

Wij werken op dit moment met AngularJS in onze applicaties, maar gaan binnenkort over naar VueJS ws.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:15

Hoe gaat het met de dames in de ict?

Ik begin aankomende dinsdag met mijn nieuwe baan :o Mag gelijk om 7.30 al beginnen met een ontbijtsessie haha. De hele dag door introductie, tot een uur of 17.00 dacht ik. Woensdag ook introductie en 's middags kennismaken met mijn business line. Donderdag dan de bijeenkomst voor de reis naar Amerika, ben echt benieuwd! Zaterdagochtend vlieg ik dan al. Kortom.. Drukke week :+ Ik heb zo erg het gevoel dat ik van alles vergeet! Ik heb inmiddels al een checklist gemaakt voor wat ik nog moet regelen voor mijn paard, wat ik nog moet kopen of doen en wat ik allemaal moet inpakken. Lichtelijk stress, of 'gezonde spanning' zoals we dat noemen :')

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:55

Klinkt goed Ghostattack. Heel veel plezier en succes.

Hier liep mijn sollicitatie helaas ander dan gehoopt. Ik had intern gesolliciteerd voor business analist. Geen ervaring dus ik zou dan ingewerkt/opgeleid moeten worden. Hier is helaas nu geen tijd voor. Er zijn een paar nieuwe klantem bij en een SAP/ERP implementatie wat er in een klein jaartje doorheen moet.

Nu zit ik dua te denken wat ik zal doen. Extern solliciteren. Maar kom ik aan de bak zonder opleiding of ervaring? Ben bang van niet. Of als cunsultant. Maar ik zit in friesland en wil 4 dagen werken.

Zit er aan te denken het komende jaar in een opleiding te investeren en dan kijken of er dan een mogelijkheid is. Maar baal er wat van, als ik de implemenatie meemaak heb ik veel meer kennis van het systwem. Als ik over een jaar pas begin voelt het een beetje alsof ik achter se feiten aan loop.

Jullie tips/adviezen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:59

Dat is een lastige vraag.
Alles wat ik nodig heb in mijn huidig werk heb ik 'on-the-job' geleerd. Al had ik wel ervaring met programmeren en het conceptuele denken daarvan. In de IT heb ik vaak het idee dat het niet zozeer om je kennis gaat (die kan je (vaak ter plekke) wel vergaren), maar om je potentie. Waar ik bang voor zou zijn, is dat je een opleiding doet die wel heel nuttig kan zijn, maar dan vervolgens nog lastig een baan krijgt die daarbij aansluit.
Een opleiding doen is natuurlijk wel heel nuttig. Het geeft ook aan dat je wilt investeren en dat je het niveau aan kan. Maar of het je dan daar brengt waar je wilt zijn, daar zou ik dan vraagtekens bij zetten.
Zou het in ieder geval goed overwegen/uitpluizen.
Hopelijk heb ik je niet ontmoedigt!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:10

Deze week mijn eerste traineeweek gehad. Veel over security, ITIL en SCRUM gehad.
18 mei hebben we ITIL examen en wil deze maand ook het Scrum examen al plannen als dat lukt.

Veel succes in Amerika GA :D !!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:28

Josien_ schreef:
Deze week mijn eerste traineeweek gehad. Veel over security, ITIL en SCRUM gehad.
18 mei hebben we ITIL examen en wil deze maand ook het Scrum examen al plannen als dat lukt.

Veel succes in Amerika GA :D !!

Het Scrum master I examen is in the pocket :D

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 00:15

Ik zit op dit moment in de USA voor mijn werk :D

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 01:01

You go girls!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:16

Leuk ladies!!

Hier druk aan bet orrienteren op mijn carriereswitch.

Zit nu aan develloper te denken. Even kijken hoe ik dat het beete aan kan pakken. Een paar vrienden van mijn broer zijn dat ook. Dus wie weet zou io daar eens kunnen mee lopen.

Verder voor mezelf nu een paar gratis cursusjes peogrameren gedaan. Jullie nog tips coor goeie trainingen?

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:08

Joltsje schreef:
Leuk ladies!!

Hier druk aan bet orrienteren op mijn carriereswitch.

Zit nu aan develloper te denken. Even kijken hoe ik dat het beete aan kan pakken. Een paar vrienden van mijn broer zijn dat ook. Dus wie weet zou io daar eens kunnen mee lopen.

Verder voor mezelf nu een paar gratis cursusjes peogrameren gedaan. Jullie nog tips coor goeie trainingen?

Voor welke taal zoek je trainingen?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:16

Ik heb een mini korte gedaan van python.

Zit zelf te twijfelen tussen java,php of C++

Wat is het meest unniverseel? Zodat ik daarna de rest kan leren

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:56

Ligt er ook een beetje aan welke kant je op wil. Hier beginnen we met C#, voor development PHP maar Zuyd hogeschool begint weer met python.