Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Fangio schreef:Wat leuk dat ik dit topic nu tegen kom!
Ik heb vanochtend mijn eerste rijles voor het C rijbewijs gehad. Theorie en medische keuring zijn wel al achter de rug.
@hagelslag, vastrijden zou echt mijn worst nightmare zijn geloof ik, na een ongeluk veroorzaken dan.

ikke schreef:Overigens heb ik het even nagetrokken: ijken van de Tacho is weldegelijk onderdeel van de APK-keuring. Het kan dus in principe niet zo zijn dat een auto die tacho-plicht heeft, geen geijkte tacho heeft maar wel APK-goedkeur.

sflj schreef:ikke schreef:Overigens heb ik het even nagetrokken: ijken van de Tacho is weldegelijk onderdeel van de APK-keuring. Het kan dus in principe niet zo zijn dat een auto die tacho-plicht heeft, geen geijkte tacho heeft maar wel APK-goedkeur.
Dit is niet waar hoor, Ikke.
Apk is -normaal gesproken- jaarlijks, waar het ijken van de tacho iedere twee jaar moet gebeuren. En dat kan best op heel verschillende data gebeuren, met maanden ertussen. Staat echt los van elkaar! (Het is natuurlijk wel zo makkelijk om het op dezelfde dag te doen. Maar ik heb er twee bij die in november Apk gekeurd moeten maar waarvan in mei, om de twee jaar de tacho geijkt moeten worden. En dat komt weer omdat ze ooit aangepast -en rdw goedgekeurd- zijn om met gevaarlijke stoffen te mogen rijden. De keuring van de tacho is toen op de oorspronkelijke datum blijven staan)
Dus een auto kan best een geijkte tacho hebben, terwijl de Apk is verlopen. Of andersom.
Mazida schreef:Wat stoer al die meiden die op de vrachtwagen rijden! Zou ik ook wel willen, helaas vind ik het al een hele opgave om in een Renault Twingo te rijden, dus niet voor mij weggelegd. Lijkt me geweldig, zelfstandige baan en je komt op veel plekken
.
Junia schreef:Eerste eigen rondje zit erop en ik heb alles heel gelaten!
Alleen schakelen ging even moeilijk, op de leswagen zat zo'n klein pookje dat ik alleen maar naar voren of naar achteren hoefde te tikken. De wagen waar ik nu op rijd heeft nog een "echte" pook, gelukkig kon een collega even helpen en lukte het uiteindelijk, maar in eerste instantie kreeg ik hem alleen in 2,4,7 en 8 hahaha.