Ik wil als BBL'er geen zaterdagbaan...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:20

Lieshorses schreef:
Sorry, maar ik word echt krankjorum van al je meningen die je op je zoon baseert. Ik heb tot nu toe alleen maar gezien: onze zoon dit, onze zoon dat, daarom kunnen 16 jarige ......... enz.

Ik kost 3,60 euro per uur. Dat is echt een schijntje. Wij hebben daarnaast een vul norm voor de vakkenvullers (dus vaak meisjes van 15 tm 17 jaar) en wij doelen op minstens 350 stuks per uur vullen. Dus het is zeker niet zo dat alle 16 jarigen 'groene' per definitie sloom werken en veel tijd en moeite kosten. Je krijgt namelijk over 1 leermeester toegewezen en die is maar 3 dagen per week met jou aan de slag. Voor de rest zijn er nog 5 andere leidinggevenden op de vloer aanwezig en daarnaast krijgen hun ook gewoon betaald om jou wat te leren. Plus: een BBL leerplek bied nog altijd zichzelf aan. Dus ze zullen er echt wel profijt aan hebben, anders doen bedrijven dat niet.

Denk dat je je nog eens goed in je werkzaamheden en collega's moet verdiepen. 350 stuks per uur vullen is onzin, verder zijn niet al je collega's leidinggevenden. Dat ze jou vertellen wat je eventueel moet doen maakt ze geen leidinggevende.
Ik heb al jaren te maken met 15-18 jarigen op de werkvloer en het eerste half jaar tot jaar kost deze groep alleen maar tijd.
Je hoopt dat na die tijd het kwartje gevallen is en ze hun werk goed doen.
Als er 10 tegelijk beginnen ben ik blij daar na een half jaar 2 goede van over te houden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:03

Alja schreef:
Kan lekker uitslapen alleen op zaterdag?
Mij lukt dat ook prima op andere dagen :+

Ik wou net zeggen. Gister uit de nachtdienst gekomen en ik lig nu nog lekker in bed :+

TS je had je gewoon beter moeten voorbereiden op een BBL plek. Daarin word je echt duidelijk gemaakt hoe het allemaal werkt kwa werk-, vakantie- en schooluren.

dromertje2

Re: Ik wil als BBL'er geen zaterdagbaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:18

En het is niet dat ze elke zaterdag moet werken.
Als eens een zaterdag te veel is als je in een winkel werkt, dan zou ik toch eens achter mijn oren krabben of deze sector wel iets voor u is.

Immers, wat ben jij meer dan een andere collega, dat jij vrijgesteld bent om zaterdag te werken?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 10:40

Waarom zegt de manager dat dan? Bij mijn sollicitatie gesprek? Ik zuig het niet uit mijn duim hoor. Sjezus.
Daarnaast weet ik ook heel erg goed wat het verschil is tussen een leidinggevende en een werknemer die uitleg geeft.

Je hoeft niet zo bijdehand te doen, ik kan prima zelf nadenken en ik post niet zomaar iets neer. Dus dan weet jij dat ook weer hé, voor de volgende keer ;)

nuscaniels schreef:
Lieshorses schreef:
Sorry, maar ik word echt krankjorum van al je meningen die je op je zoon baseert. Ik heb tot nu toe alleen maar gezien: onze zoon dit, onze zoon dat, daarom kunnen 16 jarige ......... enz.

Ik kost 3,60 euro per uur. Dat is echt een schijntje. Wij hebben daarnaast een vul norm voor de vakkenvullers (dus vaak meisjes van 15 tm 17 jaar) en wij doelen op minstens 350 stuks per uur vullen. Dus het is zeker niet zo dat alle 16 jarigen 'groene' per definitie sloom werken en veel tijd en moeite kosten. Je krijgt namelijk over 1 leermeester toegewezen en die is maar 3 dagen per week met jou aan de slag. Voor de rest zijn er nog 5 andere leidinggevenden op de vloer aanwezig en daarnaast krijgen hun ook gewoon betaald om jou wat te leren. Plus: een BBL leerplek bied nog altijd zichzelf aan. Dus ze zullen er echt wel profijt aan hebben, anders doen bedrijven dat niet.

Denk dat je je nog eens goed in je werkzaamheden en collega's moet verdiepen. 350 stuks per uur vullen is onzin, verder zijn niet al je collega's leidinggevenden. Dat ze jou vertellen wat je eventueel moet doen maakt ze geen leidinggevende.
Ik heb al jaren te maken met 15-18 jarigen op de werkvloer en het eerste half jaar tot jaar kost deze groep alleen maar tijd.
Je hoopt dat na die tijd het kwartje gevallen is en ze hun werk goed doen.
Als er 10 tegelijk beginnen ben ik blij daar na een half jaar 2 goede van over te houden.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:40

Wat jammer dat je het niet bespreekbaar het durven maken, want dat is de enige optie :) Nee heb je, ja kun je krijgen!

Je hebt tenslotte ook al in een andere winkel gewerkt waar je niet op zaterdag hoefde te werken, nou misschien gaat je dat hier ook wel lukken. Ik heb in eerdere posts mijn best gedaan om je tips te geven hoe dit te bespreken, maar hier ga je helaas niet op in. Jammer, want ik wil oprecht met je meedenken :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 10:47

Oké, laat ik mijzelf even duidelijk maken.
Ik weet hoe BBL in elkaar steekt, ik weet hoe 'weinig' vakantie je ineens hebt en ik weet hoe de werkuren gaan en dat het niet easy is. Ik weet niet waarom sommigen hier telkens het mij proberen uit te leggen want ik weet hoe het werkt. Ik heb vorig jaar al een opleiding gedaan. Het enige wat ik niet wist, is ongeacht of je nou BBL'er of gewoon student bent, is dat zaterdag bijna een soort verplichte dag is om te werken in de detailhandel. Maar dat is me inmiddels ook meer dan duidelijk.

Ik heb mij verder gewoon verdiept in de opleiding en ja, ik wil dit gaan doen. Mijn enigste vraag was of het reeël is als ik aan mijn baas vraag of ik geen zaterdagen hoef te komen, omdat ik dacht dat BBL doordeweeks was. That's it. Ik zou het echt op prijs stellen als er hier wat minder random sh*t word geroepen over dat ik bijv. niet weet wat voor opleiding ik heb gekozen en ik mij er niet in heb verdiept. Want natuurlijk heb ik dat, ik heb hiervoor al 2 verkeerde opleidingen gekozen.

En dat ik het niet bespreekbaar maakte kwam grotendeels door neerbuigende reacties van sommige hier.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 10:48

Ik heb er zeker wat aan! :) Ik reageer even niet op alles omdat het zo ontzettend veel is, maar in eerste instantie wou ik het gisteren gaan vragen. Nooit geschoten is altijd mis.
Ik ben nu van plan om het over een aantal weken te vragen als ik er inmiddels een tijdje werk. :) Maar erg bedankt dat je met mij meedenkt, als een van de weinige :D

Corelli schreef:
Wat jammer dat je het niet bespreekbaar het durven maken, want dat is de enige optie :) Nee heb je, ja kun je krijgen!

Je hebt tenslotte ook al in een andere winkel gewerkt waar je niet op zaterdag hoefde te werken, nou misschien gaat je dat hier ook wel lukken. Ik heb in eerdere posts mijn best gedaan om je tips te geven hoe dit te bespreken, maar hier ga je helaas niet op in. Jammer, want ik wil oprecht met je meedenken :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:49

Maar ik kan moeilijk verstaan dat je niet wist op voorhand dat winkels als etos zaterdag s open zijn?
En waarom je denkt dat jij daar vrijstelling voor zou krijgen?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 10:51

Ja dat wist ik, ik dacht toch gewoon dat BBL ma-vrij was?
Ik kan toch gewoon vragen na een tijdje of ik misschien om de zaterdag zou kunnen werken
omdat mij dat echt beter schikt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:54

Even cru gezegt, met denken kom je niet veel vooruit. Met weten wel. Dat is dus iets wat je op voorhand had kunnen uitzoeken en dat is wat men hier je duidelijk wilt maken dat je je niet goed hebt ingelezen in je opleiding.

Vragen kan altijd, eisen niet. Zaterdagwerk is eigen aan deze sector en je bent niet meer dan een andere werknemer.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:57

Het is voor een baas ook vervelend om niet te weten wat iemand wil (wenst). Voor hetzelfde geld komt dit over een half jaar ter sprake en denken beide partijen, had ik dit maar geweten. Communiceren is heel belangrijk.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 11:02

Wij hebben een flexibel rooster (dus geen vaste tijden) dus ik denk persoonlijk dat dat niet zo'n probleem is aangezien iedereen altijd wisselt qua tijden.
dromertje, ik ga het ook vragen, niet eisen.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:04

Wel mijn broertje doet bbl werkt in de metaal industrie en moet ook gewoon op zaterdag werken.
Ikzelf heb bol gedaan maar als ik stage liep (bakkerij) begin je gewoon met de rest van de bakkerij gemiddeld rond 2 uur midden in de nacht en moest je ook gewoon wel eens op zaterdag stage lopen maar dan kreeg je een andere doordeweekse dag vrij.
Ik denk ook vooral als je in deze sector gaat werken dat het niet meer dan normaal is dat zoals de rest wordt ingepland aangezien het bbl is.
Verder heb je nog geluk want bij ons is de Etos ook op zondag geopend.
Maar jij word maar 3 dagen ingepland als bbler? Dacht wel dat je gewoon 4 dagen moest werken en een dag school anders was het hier teminste geen goed bbl bedrijf weet natuurlijk niet hoe dit zit in deze sector.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:07

Lieshorses schreef:
Ja dat wist ik, ik dacht toch gewoon dat BBL ma-vrij was?
Ik kan toch gewoon vragen na een tijdje of ik misschien om de zaterdag zou kunnen werken
omdat mij dat echt beter schikt.

Bij detailhandel (ik neem aan dat je die opleiding doet) is het vrij normaal om in het weekend te werken. Dat dit bij eerdere baantjes etc. niet hoefde is totaal niet van toepassing. Denk je dat de filiaalmanager altijd op zaterdag en zondag vrij is? Nee hoor die heeft net zo veel verplichting om op zaterdag (en zondag) te werken als jij. Dat het voorheen niet hoefde heb je mazzel mee gehad. Gemiddelde winkel waar je aangeeft niet op de zaterdag te willen werken wordt je gelijk de deur gewezen met "Zoek dan maar wat anders."

Waarom vraag je niet gewoon waarom je nu ineens wel op de zaterdagen staat ingepland. Is dit omdat je begeleider ook op zaterdag werkt dus je makkelijker kan helpen of heeft het een andere reden bijvoorbeeld als je voor een bepaald niveau leert je je toekomstige werknemers ook op de zaterdag moet begeleiden.

Het is wel lekker makkelijk om de 'schuld' nu op je werkgever te schuiven maar je had zelf ook eerder je mond open kunnen trekken. Als je dat voor je bijbaan-contract is gelukt moet dat nu ook geen probleem zijn toch. En vraag ook nog even na bij je school of de zaterdagen verplicht zijn als de winkel dit verplicht.

@spotterick, heeft dat niet met leeftijd te maken hoeveel uur je mag/moet werken?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:13

Wij hebben altijd personeel gehad va 16 jaar. Iemand met zo een grote mond naar volwassenen en iemand die wil uitslapen en met vrienden dingen doen, heeft een slechte mentaliteit. Het leven is nou eenmaal hard als je dingen wilt bereiken.

En voor wie het zei; Wij hebben altijd dingen kunnen doen naast ons werk. Wat een onzin dat dat niet zou kunnen naast een volle werkweek.

Alleen met rijke ouders, een rijke man of zonder teveel wensen redt je het met weinig werken of je moet een top baan vinden en dat zal niet in een winkel zijn.

Met de juiste inzet, kun je heel veel bereiken bij je baas en collega's.

Jeugd verdient niet veel nee, maar je kan ook nog niet veel. Mensen snappen niet wat ze hun baas kosten. Heel veel iets serieuzere bedrijven beginnen al niet meer aan heel jong personeel, vanwege het gezeur en de rompslomp.
Daarbij hoeft iemand van 16 geen hypotheek en andere lasten te betalen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:21

Ik vind het ook wat vreemd dat TS verwachtte niet op zaterdag te hoeven werken, gezien de keuze voor een opleiding in de detailhandel, maar ik vind dat er nu wel een beetje overdreven wordt :=

Ze heeft zich hierin vergist, nou dat kan! En ze eist nu helemaal niets en ze gaat gewoon volgens rooster aan het werk om het daarna eens aan te kaarten. Daar is toch niets mis mee, als dat op een nette manier overlegd wordt?
Zegt de werkgever "helaas pindakaas" dan vind ik dat begrijpelijk en staan ze volledig in hun recht (dat was in beginsel de vraag van TS ;) ) maar wellicht is er nog wel een mouw aan te passen! In "het echte leven" (de term waar de hele tijd zo rijkelijk mee gestrooid wordt) wordt er toch ook gecommuniceerd en overlegd als volwassenen?

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:34

Jeetje Lieshorses, ik ben bang dat je de verkeerde branche hebt uitgezocht om te werken als je nooit op zaterdag wilt werken.
Uiteraard vindt je het fijn om een weekend vrij te zijn en als tip kan ik je alleen maar meegeven om dit te bespreken met je leidinggevende in de winkel welke de roosters maakt. Hier kunnen ze natuurlijk dan rekening houden met jouw wensen. Maar ik denk niet dat ze je kunnen vrijpleiten voor alle zaterdagen in het jaar. En zal je je zelf ook flexibel moeten opstellen.

Zelf heb ik bij een vergelijkbaar bedrijf gewerkt, zo'n 9,5 jaar (Kruidvat). En heb ik bijna altijd de zaterdagen gedraaid. Juist omdat dit de leukste dagen waren om in de winkel staan. Lekker druk, de tijd gaat snel en ik was toen nog een stuk jonger en werkte dus veel met leeftijdsgenootjes en de niet de oudjes die alleen doordeweeks wilde werken :).

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:24

Op weekenden,feestdagen, koopavonden werken staat compleet los van bol of bbl.
Het heeft te maken met de beroepsgroep die je kiest.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:21

Ik denk dat om de week zaterdag werken heel goed een optie is hoor. Of 2 zaterdagen wel en 1 niet. Dat zou je idd over een tijdje eens kunnen vragen. Maar helemaal geen zaterdagen zal geen optie zijn

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:47

Als je in de weekend niet wil werken kan je afvragen of dit soort werk wel wat voor je is. Zou dus richting kantoor baan gaan daar heb je werkdagen van maandag t/m vrijdag. :')

En tip ga dan nooit beveiliging doen, want dan moet je gewoon 7 dagen per week en 24 uur per dag beschikbaar zijn. :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:18

TS, ik vind het super knap hoe je reageert op de diverse berichten.
Chapeau.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 19:46

Echt? Ik vind dat TS niet echt netjes reageert op wat men typt. Het is met goede intenties he. :=

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:06

Ik vind ook dat TS goed reageert op alle neerbuigende berichten. Kom op, ze is 16, geef dat kind een break. Daarbij zegt ze ook dat ze de input in dit topic heeft meegenomen en dus niet nu al heeft gevraagd om vrije zaterdagen.

@Lieshorses: Zet 'm op bij de etos. En vragen of je om de zaterdag mag werken kan altijd he
@superpony; kom eens van die preekstoel af joh

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:21

superpony schreef:
Wij hebben altijd personeel gehad va 16 jaar. Iemand met zo een grote mond naar volwassenen eniemand die wil uitslapen en met vrienden dingen doen, heeft een slechte mentaliteit. Het leven is nou eenmaal hard als je dingen wilt bereiken.

Ik lees al een tijdje mee maar sorry hoor "superpony" mag ik hier even hard om lachen _O-
Iemand die wilt uitslapen en met vrienden dingen wilt doen heeft een slechte mentaliteit? Ik schiet weer in de lach :D. Waar baseer je dit op? Ik vind het ook heerlijk om uit te slapen en ook heerlijk om met vrienden wat te doen. Maar, ik kan je verzekeren dat ik een goede mentaliteit heb hoor :)F sterker nog, volgens mij slaapt iedereen uit in de vakantie/vrije dagen en doen ze leuke dingen met vrienden. En ook die mensen werken echt hard hoor, ik denk harder dan jij je kan bedenken :) *stopt met lachen*

@TS: ik zal het gewoon in een gesprek aankaarten dat je liever geen zaterdag werkt of maximaal 1 keer in de week. Maak het bespreekbaar en ga hard werken! Met hard werken verdien je credits,maak je jezelf onmisbaar waardoor jouw leidinggevende jou heel belangrijk gaat vinden en je graag tevreden wilt houden. Verder een les voor de volgende keer: als je twijfels hebt, altijd vragen!! Want nu zit je toch een beetje met de gebakken peren wat heel erg zonde is, ook als je ergens zeker van bent (zoals jij,dat je er van uit ging dat je opleiding maandag t/m vrijdag werken is) ook even navragen. Domme vragen bestaan niet! Beter te veel gevraagd dan te weinig. Succes! Laat je even weten hoe je gesprek ging?

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:46

Zelfs met een BOL opleiding kan een bedrijf jouw aanstellen op zaterdag als verplichte dag.

Maar ik snap dat je er van baalt omdat je anders had gehoopt.
Wat ik niet vind kunnen is proberen eronder uit te komen door te liegen. Vroeg of laat komen ze daar toch achter en dan kan je zo weer opstappen.

Wij hebben zelf een bedrijf, en ik heb liever dat mijn personeel eerlijk is en zegt wat degene wel en niet wilt als dat ze liegen en je er via een minder leuke manier achter moet komen.

Wat ik je als tip mee wil geven, als je dat gesprek hebt dat je verteld dat je bereid bent zaterdagen te werken maar dat je het ook wel eens fijn vind om een zaterdag vrij te hebben en op een andere dag te gaan werken. Als je zegt dat je helemaal niet op zaterdag wilt werken wijzen ze je gewoon de deur denk ik. Had ik immers ook gedaan.

Toen ik nog voor een baas werkte in de kappersbranche, stond ik altijd klaar voor mijn baas. Keihard werken en dat is beloond.

Zie het als een investering in jezelf TS!