Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:18

En je kan, zoals wij, heel makkelijk zijn met eten. En een makkelijke eter hebben. En ineens is dat over en eet ze alleen nog aardappels en fruit als wij (papa en mama) er bij zijn. :+ (en op de opvang eet ze alles, dus wat dat betreft helemaal fijn dat wij beiden gewoon 4 dagen werken, dan krijgt ze in ieder geval genoeg binnen op de dagen dat ze naar de opvang is).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:20

Sizzle schreef:
Je denkt dat hij/zij boer wordt en de melkboekhouding per hand in een schriftje gaat doen en door het drukke boerenleven geen tijd heeft voor een filmpje? :P

Ik had totaal geen plannen. Zwanger voelde zo onecht dat ik ook niet echt vooraf al kleertjes gekocht had en de kamer was pas 3 weken ervoor klaar _O-
Laat staan dat ik over opvoeding nagedacht had :+

Onze dochter ging vanaf 3 maanden in een opbouwfase naar een kdv. Ik heb haar echt nooit huilend afgegeven. Men zegt altijd dat kleine kinderen niet samen spelen en dat klopt ook wel als je hey echt hebt over spelen. Maar ook die kleine wurmen hebben al snel een andere lievelingswurm en soms kunnen die 2 wurmen dan 20 minuten lang schaterlachen samen zonder dat iemand begrijpt waar het over gaat _O-
Als ik het opnieuw zou kiezen zou ik het precies weer zo doen :j

Nou ik ben au pair geweest van kindjes van 1 tm 6 en de TV stond áltijd en aan altijd Ipads in de buurt. Dat heeft echt een aversie gekweekt bij mij. Maar het zal uiteindelijk wel ergens in het midden eindigen van helemaal wel of helemaal niet.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:25

Jans schreef:
En je kan, zoals wij, heel makkelijk zijn met eten. En een makkelijke eter hebben. En ineens is dat over en eet ze alleen nog aardappels en fruit als wij (papa en mama) er bij zijn. :+ (en op de opvang eet ze alles, dus wat dat betreft helemaal fijn dat wij beiden gewoon 4 dagen werken, dan krijgt ze in ieder geval genoeg binnen op de dagen dat ze naar de opvang is).

Hier ook een alleseter, tot haar 2e jaar. Toen zat er plotseling een stop op. Ben blij dat ze nu 2 dagen per week in ieder geval gezonde en volledige maaltijden naar binnen krijgt.

Lieveli, onze oudste heeft haar eigen ipad, maar ik denk juist dat doordat ze daar in principe altijd toegang tot heeft (tot op zekere hoogte), de behoefte eraan ook niet zo groot is.
Maar kan me je aversie voorstellen, omdat jij je er toendertijd zo aan hebt geërgerd.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:33

Lieveli hier beperk ik het ook. We hebben wel een Vtech tablet gekocht die enkel mee gaat als we lang in de auto moeten zitten.
De rest van de tijd is hij verstopt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:56

Ragdollcat schreef:
hesterve schreef:
Wij hebben 1 zoontje en werk 4 tot 5 dagen per week. Mn man ook. Mijn functie kan niet minder dan in 4 dagen, wel kan ik in de rustigere periode van het jaar ook een aantal x 3 dagen werken maar daar staat dus tegenover dat in de drukke periode ik 5 dagen werk.
Ik vind t best wel te doen nu hij nog jong is ( hij is net 2 geworden) . We hebben een hele lieve gastouder die bij ons om de hoek woont en waar hij altijd welkom is. Dat flexibele geeft ons veel rust. Geen stress wanneer en wie hem opvangt, onze gastouder is bijna altijd beschikbaar. Als wij andere weken op vakantie gaan dan hen dan is er een vervangende gastouder die een paar straten verder woont. Ook eet hij s avonds daar want half 7-7uur vind ik te laat voor hem om avond eten te eten en dat is bij hen geen enkel probleem. Hij is daar bijna onderdeel van het gezin geworden, gaat ook met veel plezier daarheen. We hebben denk ik wel heel veel geluk een gastouder te hebben die zo veel op 1 lijn zit met onze ideeen .
Als hij ouder wordt wil ik wel mn werk zo vormgeven dat ik een aantal dagen hem van school kan halen en de middag met hem kan doorbrengen. Sport, zwemles en vriendjes die komen spelen vind ik ook belangrijk en daar moet dan wel de gelegenheid voor gecreeerd worden. Waarschijnlijk betekend het dan dat ik met mn huidige baan stop en wat anders ga doen.

Sorry, maar dan zie je jouw kind nauwelijks en zelfs met het avondeten ben je er niet bij.

Dan vraag ik mij af waarom men kinderen wil, want de eerste jaren zijn zo voorbij en kan nooit meer ingehaald worden.

Ik zal wel bokt over mij heen krijgen.......maar ik vind dit toch wel te........of zie ik het verkeerd?

Nee, MariekeB. Ik doel niet op jou, ik heb jouw hele verhaal niet eens gezien of gelezen.
Ik doel op hesterve haar verhaal.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 28-06-17 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:58

..
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 28-06-17 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:00

MariekeB zei dat ik op haar doelde en dat was niet het geval, ik wilde hier juist laten zien dat ik doel op het verhaal van hesterve.

Daarom ging ik quote om te laten zien waar ik op doelde, thats all.

Ik begrijp heel goed dat men moet werken, dat zou ik zelf ook blijven doen, want dat kan gewoon niet anders, waar moeten wij anders de vaste lasten van moeten betalen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 28-06-17 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:02

Oh! Ik pas mijn bericht aan!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:03

Ik ben in februari bevallen van een meisje. Voorheen werkte ik ook fulltime maar dat worden er nu nog 3 dagen en dat vind ik meer dan genoeg :) Ik kon het oplossen door mijn moeder 1,5 dag op te laten passen en een gastouder ook 1,5 dag. Mijn man werkt 6 dagen binnen een familiebedrijf dus kan helaas geen "papadag" opnemen.. Ik vind het wel belangrijk dat ons kindje zoveel mogelijk bij ons zelf verblijft. Met 3 dagen vind ik dat een goede balans.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:04

lieveli schreef:
Oh! Ik pas mijn bericht aan!

Geeft niet, kan gebeuren.
Dat heb ik zelf ook weleens.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:43

Voornemens
- schermloos opvoeden > gelukkig nu beperkt tot wanneer mama paardrijdt :Y)
- geen suiker en alles zelf maken > Tsja.... ik probeer het wel.
- borstvoeding > telt een week ook???
- geen plastic schreeuw speelgoed > Yeah right wacht maar tot ze bijna een jaar zijn :Y)
En zo kan het nog flink aangevuld worden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:45

Ragdollcat schreef:
MariekeB zei dat ik op haar doelde en dat was niet het geval, ik wilde hier juist laten zien dat ik doel op het verhaal van hesterve.

Daarom ging ik quote om te laten zien waar ik op doelde, thats all.

Ik begrijp heel goed dat men moet werken, dat zou ik zelf ook blijven doen, want dat kan gewoon niet anders, waar moeten wij anders de vaste lasten van moeten betalen.

Ok, dankjewel :) . , ik voelde me wel aangesproken.
Soms lastig in onze cultuur dat je als moeder bij je kinderen hoort te zijn, maar als vader best 80 uur mag werken zonder dat iemand daar vraagtekens bij zet.

Het mooiste vind ik 2x4 dagen voor beide. En dat kan natuurljk best ( wettelijk ook) maar iedereen verzint smoezen om zich onmisbaar te voelen ( ik ook hoor ) .
Blijft jammer dat dat bijna niet geaccepteerd wordt als je een beetje carriere wil maken.

( inmiddels zit ik op schiphol met twee uur vertraging , te bokken en te werken )

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:13

MariekeB...ik denk wel dat als je kiest om kinderen te krijgen je toch je eigen behoeften en carrière plannen wat aan zal moeten passen. Anders is het denk ik beter om geen...of later...kinderen in je leven te nemen. Zelf vind ik het mooie van kinderen dat ze je leren om minder egoïstisch te zijn...Maar je hebt helemaal gelijk dat niet altijd de vrouw zichzelf moet aanpassen, mannen zouden dat ook vaker moeten doen. Die cultuur moet echt nog wel veranderen denk ik....

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:18

manubres schreef:
MariekeB...ik denk wel dat als je kiest om kinderen te krijgen je toch je eigen behoeften en carrière plannen wat aan zal moeten passen. Anders is het denk ik beter om geen...of later...kinderen in je leven te nemen. Zelf vind ik het mooie van kinderen dat ze je leren om minder egoïstisch te zijn...Maar je hebt helemaal gelijk dat niet altijd de vrouw zichzelf moet aanpassen, mannen zouden dat ook vaker moeten doen. Die cultuur moet echt nog wel veranderen denk ik....

Dat valt me hier in dit topic ook weer op. Alle vrouwen gaan minder werken, want de man heeft een baan (al dan niet in eigen of familiebedrijf) die écht niet in minder uren kan, maar als 1 vrouw (hesterve) zegt dat ze veel werkt, krijgt ze min of meer de wind van voren :+

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:22

Uiteindelijk ben je samen ouders en moet je samen de zorg voor de kinderen regelen. Hoe ouders dat doen moeten ze zelf weten. Een van beiden die geen baan heeft, beiden een parttime baan of de een een fulltime baan en de ander een parttime baan dat is bij ieder gezin anders.
Wel denk ik dat het voor kinderen heel belangrijk is om een stabiele basis te hebben zeker als je kijkt hoe hechting werkt bij baby's en jonge kinderen en hoe belangrijk een veilige hechting is.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:29

Ons doel is dat ons kindje straks minstens de helft van de week door ons als ouders wordt opgevoed. Ik ga 1 dag thuis werken, van mijn man is het nog even afwachten hoe het wordt ingevuld (1 dag thuiswerken/minder werken). 1 dag naar mijn ouders, 1 dag naar zijn ouders, 1 dag opvang voor de sociale contacten. wat ons betreft helemaal perfect.

naast de vijf dagen werken zal ik ook nog steeds wel in de weekenden en avonden werken, maar die tijd reken ik gewoon niet. Dat is hobby :') Gelukkig hou ik van mijn werk.

Qua geld gaan we niet rekenen wat het voordeligst is, maar ik begrijp heel goed dat dat een luxe positie is. Onze hele situatie is een luxe positie eigenlijk :# Of zijn dit de zwangerschapshormonen die praten :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:47

Ikzelf ben al 2 jaar thuis. Persoonlijk vind ik dit best wel zwaar ook al heb ik er maar 1 :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:53

Tiggs schreef:
manubres schreef:

Dat valt me hier in dit topic ook weer op. Alle vrouwen gaan minder werken, want de man heeft een baan (al dan niet in eigen of familiebedrijf) die écht niet in minder uren kan, maar als 1 vrouw (hesterve) zegt dat ze veel werkt, krijgt ze min of meer de wind van voren :+

Bij mijn broer en schoonzus blijft mijn broer straks thuis, mijn schoonzus verdient gewoon veel meer. Dat is hier nu hetzelfde alleen dan andersom, maar als ik ben afgestudeerd met dito baan wil mijn man een jaar onbetaald verlof opnemen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:00

ik lees even met jullie mee hier.
Er zijn bij ons 2 Kids tegelijk op komst, dus wij moeten ook flink aan het rekenen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:02

Er was 1 bokker die vragen stelde bij de situatie van Hesterve en niet eens over het feit dat zij als vrouw niet mindert. Dus volgens mij verloopt deze discussie hier vooralsnog redelijk zonder vingerwijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:03

Dat lijkt me helemaal pittig! Twee tegelijk.

Wij hebben beiden een dag ingeleverd, manlief werkt nu 4x9, bij mijn werk kon dt niet dus ik zit op 4x8. Betekent dat ik wel weer eerder naar 5x8 ga. (dit najaar). dan is het verlof op.

Overigens vind ik dit topic wel leuk om te lezen. :j Respect ook voor iedereen, want er is geen goed of fout imo in vader/moederschap. Iedere ouder doet waar hij / zij zich goed bij voelt, ookal is dat soms heel frustrerend. (Ja, mevrouw wilde weer niet eten wat ik had klaargemaakt en gaat voor de afwisseling straks weer met lege maag naar bed.. als ze zo komt met "eten" krijgt ze gewoon dr avondeten weer voorgeschoteld. )

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:13

Tiggs schreef:
manubres schreef:

Nee hier is mijn man ook een dag minder gaan werken!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:21

Tiggs schreef:
manubres schreef:

Bij mijn vriendin was het haar vader die stopte met werken en voor de kinderen zorgde. Haar moeder verdiende meer en ze hadden er beide vrede mee. Het maakt niet uit hoe je het oplost als je er beide maar achter staat.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:28

Ik werk 26 uur en ben alleen met mijn zoontje. Dit is verdeelt in 3,5 dag. Ben 2 ochtenden vrij en 1 hele dag. Volgend jaar als hij op school zit, wil ik een middag werken omzetten naar een ochtend werken, dat ik smiddags thuis ben.
Vindt dit prima te doen en kan alles goed combineren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:48

Ik denk dat het daadwerkelijk aantal uren niet het belangrijkste is, maar hoe je ermee omgaat.
Als je iedere ochtend in de stress bent lijkt me dat niet goed voor een kind.
Ik zorg dat ik eigenlijk nooit een belangrijke afspraak voor 9 uur heb. Als ze dan een keer moeilijk wakker wordt dan schrijf ik een mailtje dat ik wat later ben (begin normaal om 8 uur) en neem gewoon de tijd.
Ook een keer een opvoedkundige crisis gehad smorgens, nou dan wachten ze maar even. Ik ga echt niet mijn opvoefing bederven voor een vergadering.
Is kind niet lekker? Dan werk ik thuis, kan dat die dag echt niet, blijft man thuis.
Als je ziet hoeveel kinderen onder de paracetamol naar de kdv gestuurd worden.... :(
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-06-17 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt