'Lies je blijft zitten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 19:57

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik las dat je een aantal hbo's veel interessanter vond.
Heb je er al is aan gedacht bij de hbo die jou leuk lijkt een meeloopdag te doen? Zodat je kan zien of je het inderdaad wat vind.
Zo ja, is dat een prima motivatie om die havo diploma te halen!

luuntje

Re: 'Lies je blijft zitten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:30

Onze 16 jarige zoon moppert ook vaak op school, 4 Havo.
Stom huiswerk, stomme dingen leren.
Helaas het hoort erbij. Door zijn best te doen kan hij straks een beroep kiezen naar zijn zin.

Ik vind wel dat jongeren al erg vroeg moeten kiezen welke vakken ze houden en welke ze laten vallen.
Op die leeftijd heb je vaak nog geen idee wat je wil worden of wat slim is qua vakken.

Ts probeer toch een beroepstest te doen.
En anders een opleiding te kiezen waar je veel mogelijkheden mee hebt.
Dierhouderij is weinig werk in te vinden. Administratie/boekhouding wel.
Tegenwoordig zitten werkgevers te springen om vakmensen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:57

Dat je blijft zitten komt niet van de een op de andere dag, lijkt mij. Je hebt of eerdere signalen vanuit de school gekregen en er niks mee gedaan of de school heeft zitten slapen. Ik zou volgend jaar alsnog je schouders eronder zetten en proberen het beste ervan te maken. Dan eens rustig uit laten zoeken wat je nu uiteindelijk wel wilt bereiken met je leven. Want je moet nog zolang werken dus een passende opleiding is wel zo handig

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:45

purny schreef:
Dat je blijft zitten komt niet van de een op de andere dag, lijkt mij. Je hebt of eerdere signalen vanuit de school gekregen en er niks mee gedaan of de school heeft zitten slapen. Ik zou volgend jaar alsnog je schouders eronder zetten en proberen het beste ervan te maken. Dan eens rustig uit laten zoeken wat je nu uiteindelijk wel wilt bereiken met je leven. Want je moet nog zolang werken dus een passende opleiding is wel zo handig

Mijn ervaring is is dat dat erg afhankelijk is van je mentor...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 16:40

Wel dus.. Ik stond er al langer slecht voor maar ipv dat ze maanden terug mij vertelden dat ik dit jaar niet meer zou redden, doen ze dat een van de laatste weken (nu dus) Het bizarre aan mijn mentor en school is dat mijn mentor deze week nog met mij voor een stageplek aan het kijken was, ik daar druk mee bezig was. (Dus zoiets had van, dan ga ik toch over?) en school zelf had gezegd dat als ik te weinig studiepunten had en toch echt graag naar het 2e jaar wilde gaan dat ze dat voor mij konden 'regelen'

De slechte studieresultaten en het spijbelen ligt bij mij, het probleem dat ik nu 'ineens' blijf zitten en eigenlijk amper tijd heb om uberhaupt iets anders te vinden is toch echt de schuld van mijn school..

Verder, ik zou best zo'n beroepskeuzetest willen doen. HBO moet ik denk even links laten liggen omdat dat gewoon nog lang duurt en pittig is. :)

purny schreef:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:43

Lieshorses schreef:
het probleem dat ik nu 'ineens' blijf zitten en eigenlijk amper tijd heb om uberhaupt iets anders te vinden is toch echt de schuld van mijn school.

Hoe dan?
Jij hebt toch zelf inzicht in jouw resultaten, gemiddelden en voortgang? Het is niet de schuld van school dat jij blijft zitten en blijven zitten doe je nooit 'ineens'.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:46

Hoezo is dit de schuld van school?

Jij spijbelde.. jouw schuld.
Jij had geen motivatie. Jou schuld.

Het feit dat school zo laat reageerde op dingen had JIJ achteraan moeten gaan.

De verantwoording ligt bij jezelf.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:47

En zelf geen verantwoordelijkheid nemen? "Kak; ik weet niet of ik het red dit jaar. Even vragen hoe ik dat moet doen, bij mentor/SLB'er." Kom op hoor...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 16:47

Nee dat is ook zo Goof, maar dat is t m juist!
Ik had al tijden lang weinig studiepunten maar school bleef mij vertellen dat zolang ik mijn best deed wel over zou gaan, en dat zij wel een leuke uitdagende stagebedrijf voor mij zouden vinden.
Ze hebben me allemaal dingen 'beloofd' als het ware, waarvan ik al zoiets had van; okee... hoe kan dat dan? Met deze resultaten?

Goof schreef:
Lieshorses schreef:
het probleem dat ik nu 'ineens' blijf zitten en eigenlijk amper tijd heb om uberhaupt iets anders te vinden is toch echt de schuld van mijn school.

Hoe dan?
Jij hebt toch zelf inzicht in jouw resultaten, gemiddelden en voortgang? Het is niet de schuld van school dat jij blijft zitten en blijven zitten doe je nooit 'ineens'.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 16:48

Lees mijn post eens opnieuw ;)
Als school mij toch constant vertelt en het idee geeft dat ik dit jaar ga halen, dan is het onverwachte toch de schuld van school?

Biebz schreef:
Hoezo is dit de schuld van school?

Jij spijbelde.. jouw schuld.
Jij had geen motivatie. Jou schuld.

Het feit dat school zo laat reageerde op dingen had JIJ achteraan moeten gaan.

De verantwoording ligt bij jezelf.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 16:50

Oh nee, klopt, heb ik nog nooit gedaan of aan gedacht :+

Chiave schreef:
En zelf geen verantwoordelijkheid nemen? "Kak; ik weet niet of ik het red dit jaar. Even vragen hoe ik dat moet doen, bij mentor/SLB'er." Kom op hoor...

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:50

Maar je weet toch wat de overgangsvoorwaarden zijn?
En je wist dat je daar niet aan voldeed...

Hoe dacht jij je opleiding te halen als je nu al niet genoeg studie punten had?

Scholen maken het altijd mooier dan het is... Kwestie van zelf logisch blijven nadenken..

Niet genoeg punten? Ga je niet ovee. Klaar.

Tuurlijk gaat school je proberen te motiveren om het toch te halen.. voor hun alleen maar slecht als mensen blijven zitten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:51

Lieshorses schreef:
Nee dat is ook zo Goof, maar dat is t m juist!
Ik had al tijden lang weinig studiepunten maar school bleef mij vertellen dat zolang ik mijn best deed wel over zou gaan, en dat zij wel een leuke uitdagende stagebedrijf voor mij zouden vinden.
Ze hebben me allemaal dingen 'beloofd' als het ware, waarvan ik al zoiets had van; okee... hoe kan dat dan? Met deze resultaten?

Je school heeft je niets beloofd, ze hebben je echter wel jouw mogelijkheden benoemd
Als jij al maanden geleden hard was gaan werken had je alles gewoon gehaald en had je over gekund. Dat heb jij echter niet gedaan en nu moet je op de blaren zitten.
Leg het niet bij school neer. Zo te lezen hebben ze jouw proces op de voet gevolgd en hebben ze op meerdere momenten in het jaar gesprekken met jou gehad. Dat betekent dat je betrokken docenten/ mentoren/ wie dan ook om je heen hebt. Jij hebt je kansen niet gepakt. Schuif het niet af op je school.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 16:55

Ik kan zelf logisch nadenken ja, ik weet wat de overgangsvoorwaarden zijn. Ik wist dat ik daar niet aan voldeed.
Maar, als mijn directrice met mij een gesprekje wilt en mij verteld dat ik over kan gaan ongeacht of ik genoeg punten heb (en dus de overgangsvoorwaarden niet haal) dan ga ik niet de eigenwijze lopen spelen die zegt; dat kan toch helemaal niet? dat is onmogelijk!

Als hun mij dat letterlijk zo vertellen, ga ik zeker niet er van uit dat ik alsnog blijf zitten. Wat ze eigenlijk gewoon hebben gezegd is dat ik met zo weinig punten gewoon lekker naar leerjaar 2 kan.

Biebz schreef:

Scholen maken het altijd mooier dan het is... Kwestie van zelf logisch blijven nadenken..

Tuurlijk gaat school je proberen te motiveren om het toch te halen.. voor hun alleen maar slecht als mensen blijven zitten.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:59

Wees blij dat je niet over kan gaan. Want het tweede jaar in met een achterstand legt druk op je en kan er voor zorgen dat je een beetje achter de feiten aan gaat lopen.en dan is er weer een jaar verloren gegaan.

Volg je intuïtie. Denk dat HAVO/VAVO de beste oplossing voor je is though.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:17

Lieshorses schreef:
Ik kan zelf logisch nadenken ja, ik weet wat de overgangsvoorwaarden zijn. Ik wist dat ik daar niet aan voldeed.
Maar, als mijn directrice met mij een gesprekje wilt en mij verteld dat ik over kan gaan ongeacht of ik genoeg punten heb (en dus de overgangsvoorwaarden niet haal) dan ga ik niet de eigenwijze lopen spelen die zegt; dat kan toch helemaal niet? dat is onmogelijk!

Als hun mij dat letterlijk zo vertellen, ga ik zeker niet er van uit dat ik alsnog blijf zitten. Wat ze eigenlijk gewoon hebben gezegd is dat ik met zo weinig punten gewoon lekker naar leerjaar 2 kan.

Biebz schreef:

Dat probeerde ik te zeggen.. scholen zijn niet zo van het zeggen je blijft zitten.. Die hopen dat je het.toch nog haalt...

Verder moet je op het MBO wat dat betreft gewoon echt heel zelfstandig zijn en dat soort dingen zelf gaan inschatten en niet vanuit gaan wat school belooft is mijn ervaring ;)

Dus ik vind dat je in geen geval de school de schuld kan geven.
Je had dit kunnen zien aan komen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:21

Ik heb het geloof ik al eerder benoemd, maar waarom open je in godsnaam een topic als je alleen maar bijdehand reageert op mensen?
Wat wil je? Dat school je alles voorkauwt? Lekker als jij straks je MBO-diploma hebt en aan het werk gaat en dan ook maar wat sukkelt achter een bureautje want "ze zeggen er toch niks van." Waar is je motivatie, doorzettingsvermogen en verstand? (En fatsoen, maar goed.)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:26

T is natuurlijk makkelijker om een ander de schuld te geven, dan in eigen boezem te kijken. Het zou nochtans een waardevolle les geweest zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:28

Maar je denkt toch niet dat je over gaat met te weinig punten omdat een of andere leerkracht zegt van wel... Lekker naief, zo hoeft nooit meer iemand z'n werk in te leveren 'zolang ze hun best maar doen'.

Hoe ga je dit nou volgend jaar anders doen dan? Heb je al een plan?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 17:29

Ik heb dit topic geopend om het even van me af te schrijven en heb absoluut niet gevraagd om de vele 'jij hebt een schop onder je kont nodig' reacties en snap zelf heel goed dat was ik heb gedaan met bijvoorbeeld dat spijbelen niet goed was. Ik hoef daar niet 10 boze, bemoei reacties op. Ik ben godsamme 16 en nog geen volwassen, en al was ik 4 jaar ouder, dan nog bestaat er zoiets als fouten maken.
Nee zodra madame een fout maakt, en een beetje boos reageert op andere boze reacties is het fatsoen weg hoor. :+
Maar bedankt voor je reactie, ik ben benieuwd of ik achter een bureautje zit te sukkelen omdat ik 1 jaar niet heb gehaald. Mijn motivatie en doorzettingsvermogen heb ik nooit gehad op deze opleiding, dus snap eigenlijk niet waarom je dat vraagt. Het valt 50 x terug te lezen in dit topic.

School hoeft mij niks voor te kauwen, maar zodra school vele dingen beloofd is het zo ontzettend dom dat ik dat geloof! Hoe kun je dat nou zo blindelings geloven ?

Chiave schreef:
Ik heb het geloof ik al eerder benoemd, maar waarom open je in godsnaam een topic als je alleen maar bijdehand reageert op mensen?
Wat wil je? Dat school je alles voorkauwt? Lekker als jij straks je MBO-diploma hebt en aan het werk gaat en dan ook maar wat sukkelt achter een bureautje want "ze zeggen er toch niks van." Waar is je motivatie, doorzettingsvermogen en verstand? (En fatsoen, maar goed.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:33

Wat had je dan verwacht te horen? Ach meissie wat zielig voor je en wat een poedersuiker?

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:35

Valt me wel op Lieshorses, dat je voornamelijk ingaat op de geïrriteerde ongenuanceerde reacties en de normale adviezen of support negeert. Dus ik begin me ook af te vragen wat je precies wil.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:38

Phoya schreef:
Valt me wel op Lieshorses, dat je voornamelijk ingaat op de geïrriteerde ongenuanceerde reacties en de normale adviezen of support negeert. Dus ik begin me ook af te vragen wat je precies wil.

Er wordt in dit topic herhaaldelijk advies gegeven, ook door mij met mijn geïrriteerde ongenuanceerde reactie. Het is jammer dat ze die adviezen negeert of daar heel hautain op reageert en daar reageren deze mensen dan ook weer op.

Volgens mij is het woord discussieforum nog niet opgevallen in de omschrijving van Bokt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 17:38

Nee hoor, maar na 100 reacties dat ik een schop onder m'n kont nodig heb en daarnaast al een aantal keer heb gepost waar ik verandering in wilt brengen en er blijven van die bijna boze reacties komen, dan ben ik er ook gewoon klaar mee. Heb 5 x keer aangegeven dat school mij van alles beloofd, maar als ik dat geloof heb ik geen verstand, geen fatsoen en ben ik maar bijdehand...

Lees gewoon twee keer, in plaats van gelijk weer een oordeel te trekken dat school mij alles moet voorkauwen en te vragen waar mijn motivatie is. Is namelijk al de tigste keer dat ik dat moet uitleggen.

Danique schreef:
Wat had je dan verwacht te horen? Ach meissie wat zielig voor je en wat een poedersuiker?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 17:39

Ik probeer daar uiteraard ook op te reageren. Er zijn immers een stuk minder normale adviezen, maar ik ben daar uiteraard blij mee :)

Phoya schreef: