Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 07:59

Ik zou een vrije dag hebben aangevraagd, zeker als het zo makkelijk gaat bij jullie...

Ik heb eigenlijk een vraag aan iemand die de CAO goed kent en Ik zou hierover wel willen pb en met een baas van een bedrijf. Het gaat over een soortgelijk onderwerp (heeft ook met een dier te maken)

danzzz

Re: Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:02

Een vraag aan al die ziekmelders voor niks:

Hebben jullie er geen moeite mee dat je werkgever voor enorme kosten opdraait op het moment dat jullie je ziekmelden? Vind je dat normaal?

Hoe zou je reageren als een werkgever je ziektedagen niet door hoefde te betalen, zou je je dan ook ziekmelden?

Zit je echt lekker in je vel wetende dat je hebt gelogen tegen je werkgever?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:07

Jennyj01 schreef:
Of het onder ziektewet valt of een snipperdag laat ik even in het midden. Maar je baas is een hork van de bovenste plank. Een goeie manager weet hoe en wat belangrijk is voor zijn team leden. En die had je gewoon een vrije dag moeten geven. Enkel uit empatisch vermogen. Die had geweten dat dit een enorme klap voor je was.

Hij geeft haar toch ook een vrije dag? Maar niet op zijn kosten...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:10

danzzz schreef:

Hebben jullie er geen moeite mee dat je werkgever voor enorme kosten opdraait op het moment dat jullie je ziekmelden? Vind je dat normaal?

Hoe zou je reageren als een werkgever je ziektedagen niet door hoefde te betalen, zou je je dan ook ziekmelden?

Na de dood van mijn witte ja. Dan maar onbetaald.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:10

danzzz schreef:

Ik heb nog nooit gelogen over ziek zijn en ook nog nooit onterecht ziek thuis geweest. Ik werk zelfs door met 40 graden koorts.. Maar ik heb wel gemerkt dat als je een paar keer van je paard lazert en daardoor niet kan werken dit wel gevolgen heeft. Val je 3 keer van de trap denken ze hooguit dat je een onhandige sukkel bent :')

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:28

Wat ik mij af vraag is waarom je niet gewoon een dag vrij neemt als dat verzoek komt. Het gaat om 1 dag. Is het je dat echt waard om de werkrelatie op scherp te laten zetten?

Toen mijn paardje plotseling koliek had ben ik snel van het werk naar stal gereden. Er bleek geen redden meer aan dus in laten slapen. Mijn werkgever was heel meelevend, mocht de rest van de dag thuis blijven en werd zelfs nog door mijn leidinggevende gebeld vanaf zijn vakantieadres. Uiteraard vond ik dat erg fijn en was daar ook dankbaar voor.

Bij mijn huidige werkgever heb ik meegemaakt dat mijn vader op de spoedeisende hulp kwam, mijn moeder was toen net zelf geopereerd en niet in staat dit op te vangen dus ik ben daar heen gegaan. Groot drama met uiteindelijk een week in coma op de IC. Alle uren die ik daardoor gemist heb moest ik gewoon verlof opnemen. Ik was erg teleurgesteld dat hier zo mee omgegaan werd maar ik heb daar geen woord aan vuil gemaakt. Dan neem ik gewoon verlof op en gaan gewoon weer verder tot de orde van de dag.

Ik ben van mening dat het een gunst is als je werkgever inleven en meevoelend is, geen plicht. Dus mooi meegenomen als ze jou die dag ziek had gegeven maar ze moeten het niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:36

Dan blijf je nog steeds met het feit zitten dat TS beweerde ziek te zijn (dat kan ) en dat de baas zonder enige medische kennis onwettelijk beweerd heeft dat ze niet ziek was. Dat mag hij niet. Hij had een arboarts moeten sturen en die had moeten beslissen. Zomaar de uren om zetten in ziekte-uren had hij niet mogen doen zonder een arts.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:38

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.
Mij zou het niet waard zijn hierdoor de relatie op scherp te zetten.
Ik snap sowieso die discussie nooit zo waarom een werkgever niet zou mogen vragen wat er aan de hand is. Hij mag wel betalen maar niet weten waarvoor? Beetje kinderachtig in mijn optiek. Als je je echt alleen maar ziek meld als je echt niet kan werken heb je toch ook niets te verbergen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:40

Hij mag het wettelijk niet en daarmee is er geen discussie meer nodig. :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:43

Ayasha schreef:

Maar je mag je wettelijk ook niet ziekmelden voor niks. Mooie spagaat heeft de wetgever hiervan gemaakt met de werkgever op drie nul achterstand. Ik merk trouwens wel in de rechtspraak een kentering. Fraude door werknemers wordt een stuk steviger aangepakt dan pakkumbeet vijf jaar geleden

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:43

Ik ben blij dat ik geen werkgever ben want ik vind dat het beschermen van de werknemer iets te ver is doorgeslagen. Maar wettelijk gezien heb je gelijk. Maar zoals eerder gezegd, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn verschillend. Waarom dan niet een beetje mee buigen? Dan zal de werkgever ook flexibeler naar jou zijn.

Het is maar net hoe je in het hele werken en de afspraken daaromtrent staat.
Ikzelf zou er niet aan moeten denken dat ik een werkgever heb die bij de deur staat en met het vingertje wijst als je om 5 over half 9 binnen komt in plaats van half 9. Of dat je wat te lang aan de lunchtafel zit. Andersom vind ik het geen probleem eerder te beginnen of langer door te werken als het werk er naar vraagt. Beetje flexibiliteit over een weer, daar kom je volgens mij een heel eind mee.

Al die discussies die je moet voeren om je gelijk te halen. Het lijkt mij zo vermoeiend en negatief. Ik kies er liever voor mijn leven leuk en gezellig te houden.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:48

Ik heb dezelfde vraag aan TS als Danzz : heb je er geen moeite mee dat je werkgever opdraait voor de kosten als jij je hiervoor ziek meldt?

Als je gewoon een dag vrij had genomen kostte het je baas niets, en nu moet hij betalen voor jouw verdriet over je paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:49

danzzz schreef:
Ayasha schreef:

Maar je mag je wettelijk ook niet ziekmelden voor niks. Mooie spagaat heeft de wetgever hiervan gemaakt met de werkgever op drie nul achterstand. Ik merk trouwens wel in de rechtspraak een kentering. Fraude door werknemers wordt een stuk steviger aangepakt dan pakkumbeet vijf jaar geleden

De werkgever kan een dokter sturen en die bepaalt of het voor niks is.

Iphl; vraag je dat ook aan zwangere vrouwen?

Hoe het in praktijk gaat hangt van de gehele verstandhouding af. Bij de ene werkgever ging het allemaal heel gemoedelijk en makkelijk. Bij de laatste liep dat heel anders. En neen, daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van. Nou, niet helemaal waar, ik heb wel spijt, spijt dat ik het niet hoger op genomen heb met 'm. Had ik toen gewilt, had ik 'm veel langer geld gekost.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-09-16 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:52

Die vraag is voor zwangere vrouwen in nederland niet relevant.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:52

Wat hebben zwangere vrouwen hier in hemelsnaam mee te maken?? Lijkt mij niet dat de werkgever de hele zwangerschap een loon uitbetaald, daar zijn andere instanties voor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:53

Sowieso langer dan 1 dag. Dus mijn vraag is geheel relevant. :)
Ik meen in België als ik mijn schoonzus goed begrepen heb een maand. Pas daarna neemt de verzekering het over.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-09-16 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:54

Ik denk dat TS zich zo beroerd gevoeld heeft dat een verlofdag niet eens in haar op kwam.. Als je je zo beroerd voelt dat je ziek bent, dan meld je je toch ook ziek? Ongeacht of de oorzaak nu een virusje of verdriet is..

En als ik lees dat ze in 3 jaar tijd pas 3 ziektedagen opgenomen heeft dan klinkt TS me niet in de oren als iemand die er de kantjes van af loopt en voor iedere dingetje thuis zit..

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:54

Zwangerschapsverlof en zwangerschapsgerelateerd ziek zijn wordt vergoed door de overheid en kost de werkgever niks. Dat is het grote verschil. Aan ziek personeel kan een werkgever failliet gaan, aan zwangere vrouwen niet

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:55

Ja hoor, ziek zijn is mentaal of geestelijk niet in orde zijn, wardoor je niet optimaal kunt functioneren.
Jij hebt slecht geslapen je lichaam ia niet in staat om vol gas actief te zijn. Dan ben je ziek. En daarnaast heeft iedreen zijn mening erover, maar je moet doen waar je jezelf goed bij voelt.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:57

Ik heb 3 weken geleden in een soortgelijke situatie gezeten fransje, die nacht niet kunnen slapen en wat ik sliep had ik nachtmerries. Janken als een klein kind, knallende koppijn, dikke ogen en jankbuien.
Ik heb ook mijn werkgever gebeld en de situatie uitgelegd, aangegeven dat ik niet ziek was, maar het wel zo voelde en dat ik gewoonweg niet in staat was om te komen werken.
Toen stelde mijn baas ook voor om het als verlof weg te boeken.

Sterkte TS :*

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:58

Haar werkgever voelt zich er duidelijk niet goed bij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:00

danzzz schreef:
Zwangerschapsverlof en zwangerschapsgerelateerd ziek zijn wordt vergoed door de overheid en kost de werkgever niks. Dat is het grote verschil. Aan ziek personeel kan een werkgever failliet gaan, aan zwangere vrouwen niet

Tuurlijk wel, er is een reden waarom veel bedrijven geen vrouwen willen aannemen met een kinderwens ondanks dat ze daar wettelijk niet op mogen beslissen of zelfs naar mogen vragen. :+
Als een zwangere vrouw "ziek" wordt (ochtendmisselijkheid, vermoeidheid, waren de meest gehoorde redenen bij ons waarom ze niet konden komen.) dan is dat gewoon voor kost van de werkgever. Iig de eerste maand, net als bij TS.
Dus tenzij je die vraag ook aan zwangere vrouwen stelt is het niet eerlijk om dat aan TS te vragen.
Zwangerschapsgerelateerd ziek zijn komt alleen meteen op de overheid als de wettelijke rustperiode al aangevraagd/ingegaan is.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:01

Het gaat niet over zwangere vrouwen, het gaat over iemand die verdriet heeft over een overleden paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:04

Grappig hoe er ineens omheen gelult wordt nu. :D
Het gaat om iemand die ZIEK was van verdriet over een paard.
Belangrijke nuance.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:13

Ayasha: Da is ook niet altijd waar, enkel als je bediende bent is dat een maand, als je arbeider bent is de eerste dag vaak onbetaald en is het maar dagen.

En soms helemaal niet, mij hebben in werkverwijdering gedaan, dus hebben ze geen dag moeten betalen.