Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 01:54

musiqolog schreef:
(Twee nauw verwante talen tegelijk leren is een heel slecht idee - dan ga je alles door elkaar gooien.)

Zo heb ik dus doodleuk een keer een halve Spaanse toets in het Frans geschreven :+

Kelsey, vanuit het NL kan je inderdaad alleen maar Engels leren. Voor alle andere talen moet je vanuit 't Engels gaan

kelseyc

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 02:09

Ah oke bedankt!

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 04:24

Leuk een talentopic! :)

Ik was zelf bezig met wat noors(bokmal) leren op duolingo, maar na dit topic heb ik ook memrise eraan toegevoegd. Vult elkaar wel mooi aan vind ik.

Wil het uiteindelijk redelijk vloeiend kunnen spreken vanwege mijn partner die uit noorwegen komt. En veel van zijn oudere famillie, zoals opas en omas, spreken geen engels. Gelukkig zijn ouders wel :D

Vind het wel een erg leuke taal om te leren, lijkt erg veel op nederlands vind ik.
Wel fijn dat ik met hem de uitspraak goed kan oefenen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:42

musiqolog schreef:
Twee nauw verwante talen tegelijk leren is een heel slecht idee - dan ga je alles door elkaar gooien.

Echt. Ik ben destijds begonnen met Spaans én Portugees tegelijk. Inderdaad geen goed plan :') .
Maar toen ik al een tijdje bezig was met Spaans ontdekte ik dat ik ineens veel beter Frans kon volgen, dat, Spaans verbeteren en Frans ophalen, gaat een stuk beter.

Dacht ook dat mijn Duits wel redelijk op niveau was. Als kind veel naar Die Sendung mit der Maus gekeken en toen kon ik leuk kletsen met dat buurlogeerjongetje uit Duitsland. Maar toen ik laatst een Duitse meneer probeerde uit te leggen hoe hij naar Enkhuizen moest rijden werd het toch wel erg "Nederduits". Verstaan ging prima, maar dat praten := . Dus nu ook maar Duits aan het ophalen. Voor het geval ik weer eens verdwaalde Duitsers op het fietspad tegenkom.

Maar wat ik me nou ook afvraag, voor diegenen die talen als bv. Japans, Arabisch of Russisch leren, hoe doe je dat met schrijven? Als je via internet leert, schrijf je dan gewoon fonetisch of heb je karakters/schrift waar je op kunt klikken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 10:19

Ik denk dat 't wel te downloaden is pluis, toen ik een apart schrift moest geen gebruiken kon je dat gewoon ergens downloaden en dan kon je er in bij voorbeeld Word mee werken. Overigens moet ik zelf zeggen dat ik juist dingen op papier opschrijf. Met een echte pen. En als het blaadje vol is gaat het in een mapje achter het tabblad waar het hoort B-)

Toen ik 11 was kreeg ik van de ene op de andere dag tegelijk Spaans en Italiaans op m'n bord. Geen mens die me nog verstond :+

kiwi1990 waar in Noorwegen komt je vriend vandaan?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:30

Pluizebolpum schreef:
Maar wat ik me nou ook afvraag, voor diegenen die talen als bv. Japans, Arabisch of Russisch leren, hoe doe je dat met schrijven? Als je via internet leert, schrijf je dan gewoon fonetisch of heb je karakters/schrift waar je op kunt klikken?

Ik heb een Russisch toetsenbord op mijn telefoon gezet en ik typ via internet meestal met dit toetsenbord http://russian.typeit.org/ Je kan ook een toetsenbord op je computer installeren maar dan zie je natuurlijk de tekens niet, en ik heb nog geen zin gehad om blind te leren typen.

Wat betreft schrijven in het Russisch, handschrift in Cyrillisch heeft iets andere letters dan de boek (typ) letters. Dus je moet in feite twee alfabetten leren :Y) (Ze zijn niet allemaal anders hoor, sommige zijn hetzelfde)

Afbeelding

:')

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:41

De handschriftletter heb ik destijds fijn links laten liggen. Je kunt ook, op de pc, via google + een Russisch toetsenbord instellen inclusief weergave op het scherm (klein, rechtsonder)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:42

Oh dat is wel handig!

Ik doe wel schrijfoefeningen :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 10:48

Sheer dedication Fenrir. Ik mag jou wel :D

Dat recept :oo _O-

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 10:52

Ik vind het cursieve Cyrillische script zó lastig! Wie heeft er nou in godsnaam bedacht dat de T opeens als een m wordt geschreven? :o?
Op m'n telefoon gebruik ik inderdaad een Cyrillisch toetsenbord, op m'n Mac kan ik die ook instellen en dan het toetsenbord op m'n scherm laten tonen zodat ik zie waar elke letter zit, maar 't is nog steeds een aardig zoekwerk waar alles dan zit

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:05

Je leert op een gegeven moment wel steeds meer waar de letters zitten, ik hoef nu bij sommige veelgebruikte letters niet meer zo te kijken omdat ik weet waar ze zitten. Scheelt dat ik goed blind kan typen dus ik kijk sowieso niet naar m'n toetsenbord.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:17

Er zijn ook toetsendoppen en stickers te koop, trouwens.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:22

Daar zat ik aan te denken voor mijn laptop maar dat vond ik nog net even een stapje te ver... dan weet ik zeker dat er van andere verplichte opdrachten een stuk minder terecht gaat komen O:)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:41

Goldwynn schreef:
Tja. Ik heb wat met Azië. Voornamelijk Korea maar ook de andere landen interesseren me zeer. Gelukkig zijn de colleges gewoon ik het Engels, maar op straat is het wel handig om hallo en doei te kunnen zeggen. Net zoals vragen waar de wc is xD. Maar dan is het kennen van de hangul (het schrift) voor man en vrouw ook wel handig. Dus dat staat er voor de zomer op de planning ^^

Klopt, dat vind ik nu ook al zo leuk met Arabisch. Dat je bijvoorbeeld kunt oncijferen welke plaatsnaam er op de bordjes staat.

Dat briefje is erg, maar de schrijfletters in Rusland zien er best logisch uit. Behalve de T dan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:08

Het is vooral verwarrend bij letters die wij kennen maar die in het Russisch al een ander teken hebben, zoals bijv. de letter p (п). Die ziet er in cursief schrift kleine letter dan ineens weer uit als hoe wij een n zouden schrijven :D
In het begin is het een beetje vogelen maar met wat oefening gaat het best snel, ik vind persoonlijk het alfabet het makkelijkste onderdeel van het Russisch. Grammaticaal is het meer gedoe.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:15

Hm ja, ik ben al oud-Grieks gewend dus die stap is logisch geworden voor mij :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:19

Mijn methode, het Assimil-boekje, besteedt veel aandacht aan het schrijfschrift, dus dat zit er nog steeds behoorlijk in. Het alfabet valt inderdaad best mee, al blijft het vermoeiend om te lezen. De grammatica is veel gedoe, maar ik heb Latijn en Grieks ook overleefd.

Het moeilijkste vond ik a) de stortvloed aan nieuwe woorden (Russisch is nu eenmaal een Slavische taal, dat maakt het leren van de woordenschat wel even andere koek dan een nieuwe Germaanse of Romaanse taal) en b) de klemtoon. Die kan in het Russisch werkelijk overal vallen en buiten mijn leerboekje en het woordenboek geven ze die niet aan. Ernaar raden heeft geen zin, zo weinig systeem zit erin. Als ik dat tegen Russen of slavisten zeg, geven ze me altijd gelijk: ja, dat vinden we zelf ook moeilijk.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:20

Ik heb een tijd lang zelf Japans geleerd :) Omdat ik in januari zal starten met afstuderen is het even stil nu maar ga 't zeker weer oppakken! :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:22

Millanka schreef:
Ik werk in de ouderen verzorging in Zweden in een service huis. Praat dus de hele dag met de oudere hier en heb dan ook de typische lokale dialect :') Valt pas op als ik met mensen uit andere delen van Zweden praat.

Waar in Zweden woon/werk jij?

BeSen schreef:
gabyfedde schreef:
Interessant topic!!
Ik kan me, na bijna 1,5 jaar in Zweden te hebben gewoond, prima redden in het Zweeds.
Woon vlakbij Finland, dus wil wel wat basics Fins leren. Niet om de taal te leren, maar wel om de taal te begrijpen.
IJslands kan ik redelijk lezen, Deens en Noors vrij goed.

gaaf dat je in zweeds lapland woont :D

Ja, is geweldig om hier te wonen!! :j
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 26-06-16 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:23

Edit, posts samengevoegd
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 26-06-16 12:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 12:24

Ik blijf het cool vinden dat mensen zich aan Japans wagen. Japáns! Dan begin je letterlijk met niks, toch?

Musiqolog dat lijkt me inderdaad een lastig probleem. Veel meer dan het voor elk woord afzonderlijk leren en heel veel luisteren zit er dan niet op denk ik.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:25

Courses schreef:
Ik heb een tijd lang zelf Japans geleerd :) Omdat ik in januari zal starten met afstuderen is het even stil nu maar ga 't zeker weer oppakken! :)

Wat ik me dan afvraag als je zulke talen zelf leert... verstaan de mensen daar je dan ook echt, of kijken ze je toch een beetje raar aan?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:27

Koper schreef:
Ik blijf het cool vinden dat mensen zich aan Japans wagen. Japáns! Dan begin je letterlijk met niks, toch?

Musiqolog dat lijkt me inderdaad een lastig probleem. Veel meer dan het voor elk woord afzonderlijk leren en heel veel luisteren zit er dan niet op denk ik.

Dat klopt. Een groot nadeel is het lezenderwijs leren: je moet dan afleren de nieuwe woorden in je hoofd te horen want het kan zomaar hartstikke fout zijn. De praktijk is nu dus: Kuifje in bed lezen met een woordenboek ernaast. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:27

musiqolog schreef:
Mijn methode, het Assimil-boekje, besteedt veel aandacht aan het schrijfschrift, dus dat zit er nog steeds behoorlijk in. Het alfabet valt inderdaad best mee, al blijft het vermoeiend om te lezen. De grammatica is veel gedoe, maar ik heb Latijn en Grieks ook overleefd.

Het moeilijkste vond ik a) de stortvloed aan nieuwe woorden (Russisch is nu eenmaal een Slavische taal, dat maakt het leren van de woordenschat wel even andere koek dan een nieuwe Germaanse of Romaanse taal) en b) de klemtoon. Die kan in het Russisch werkelijk overal vallen en buiten mijn leerboekje en het woordenboek geven ze die niet aan. Ernaar raden heeft geen zin, zo weinig systeem zit erin. Als ik dat tegen Russen of slavisten zeg, geven ze me altijd gelijk: ja, dat vinden we zelf ook moeilijk.

De klemtoon is vreselijk idd, helemaal door de veranderende klank van bijv. de letter o. Ben blij dat er in veel leerboeken dmv streepjes wel de klemtoon aangewezen staat bij geschreven teksten.
Op een gegeven moment ga je er trouwens wel een beetje structuur in herkennen, er zijn misschien geen regels voor, maar het is niet altijd allemaal geheel willekeurig.
Wel een van de redenen dat ik Russisch graag auditief leer en niet enorm veel puur op het lezen focus.

Wat betreft nieuwe woorden: hier nog een grappige site met spelletjes om woorden te oefenen in verschillende talen :) https://babadum.com

Talen zoals Japans, Chinees, Koreaans etc. waag ik me ook niet aan (nu interesseert het me ook totaal niet). Lijkt me erg lastig, het zo anders allemaal! Met Russisch heb je nog het voordeel dat wij eigenlijk alle klanken ook wel in onze taal hebben, met iets zoals Chinees is dat toch weer anders...

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:32

Leuk topic!

Ik studeer op dit moment Koreaans; ik gebruik daarvoor "How to study Korean" en memrise.