Examens 2016

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:13

Ik raad iedereen wel aan een blaadje mee te nemen! Ookal kijk je het na als je de uitslag hebt. Bij ons op school was er een meisje die voor de 2e keer examen deed, en het jaar ervoor was gezakt op engels. Die had een blaadje meegenomen met haar antwoorden en toen ze hoorde dat ze weer gezakt was op engels heeft ze het meteen nagekeken. Zij kwam op 30 punten uit terwijl ze er maar 20 had gekregen. Toen belde ze mevrouw en mevrouw zei van ja hup naar school op je fietsje en eisen dat je het in mag zien. Blijkt dat ze inderdaad 30 punten had maar de mensen die het nakeken gewoon 20 hadden opgeschreven. Toen was ze dus uit eindelijk gewoon geslaagd! Ik neem alles mee, en kijk het pas na als ik de uitslag heb of als ik alle examens gehad heb. Zoiets zou je maar gebeuren! Als ze dus niet de antwoorden meehad genomen naar huis, was ze gewoon gezakt.

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:15

dinek123 schreef:
Ik denk dat ik wel alles overschrijf (als ik de tijd heb natuurlijk) en dan vervolgens thuis beslis of ik ernaar ga kijken of niet.
De zenuwen beginnen bij mij ook echt te komen. Morgen beginnen met Nederlands, wat ik trouwens echt heel fijn vind omdat Nederlands een van mijn beste vakken is..
En dan dinsdag geschiedenis en daarna Frans.. waar haal ik de concentratie vandaan?
Donderdag muziek en engels, waar ik ook echt mega bang voor ben (vooral muziek)
Economie is ook echt heel veel en moeilijk, wiskunde geloof ik allemaal wel.

Ik plas echt in mn broek bij het idee dat ik morgen een examen moet maken, en dat sommige vrienden van mij op dit moment een examen aan het maken zijn. K ga dan ook weer snel verder met leren!

Ben jij goed in Nederlands?!
Nog last minute tips voor mij / ons? :D

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:16

Wij mogen dat pas meenemen als zelfs de dyslecten klaar zijn. Dat kan dus nog een half uur duren als je de volle 3 uur zit. Als ik voor die 3 uur al klaar ben dan ga ik denk niet wachten want dat is dan minstens 3 kwartier. Dan probeer ik wel het een en ander te onthouden en thuis weer op te schrijven of op te zoeken als het examen online komt!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:19

Melisjeee schreef:
Wij mogen dat pas meenemen als zelfs de dyslecten klaar zijn. Dat kan dus nog een half uur duren als je de volle 3 uur zit. Als ik voor die 3 uur al klaar ben dan ga ik denk niet wachten want dat is dan minstens 3 kwartier. Dan probeer ik wel het een en ander te onthouden en thuis weer op te schrijven of op te zoeken als het examen online komt!

Niet alleen dyslectici krijgen extra tijd he? :Y)

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:21

Nayomie schreef:
Melisjeee schreef:

Niet alleen dyslectici krijgen extra tijd he? :Y)

Weet ik, maar dat is wel de samenvatting bij ons op school voor alle verlengers :')

Imke1998

Ik ga niks nakijken. Ik ga dan altijd aan mezelf twijfelen en als ik nog examens moet maken, dan heb ik liever dat de motivatie er nog is.
Misschien dat ik mijn laatste examen nakijk, om te zien wat ik daarvoor heb, maar ga het nu niet doen.

Nayomie

Goed punt :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:22

Hoeveel tijd krijgen de 'verlengers' extra? Ik dacht dat we het examen om 16.30u mee mochten nemen, maar als ik dan nog een half uur langer moet wachten probeer ik wel zoveel mogelijk te onthouden.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:23

Even een vraagje, mag je dan sowieso je examen niet inkijken als je gezakt bent? Of moet je dan perse een extra blaadje met antwoorden thuis hebben?

Extra tijd is 30 minuten

L_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:23

hoi!
Wij mogen alleen het vragenboekje ophalen na het examen(kan je wel je antwoorden op schrijven), klad moet worden ingeleverd.
Ik begin dinsdag aan mijn VWO op de vavo. Ik begin met Engels, en verder heb ik nog wiskunde B, natuurkunde en M&O.
Ik begin wel echt stress te voelen nou.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:28

Bij ons is het zo, dat je het klad in kan leveren en aan kan geven dat je het later ophaald. Dit komt dan in een bak te liggen en kunnen wij bijvoorbeeld de volgende dag ophalen bij bureau bovenbouw, een soort van kamertje voor vanalles en nog wat. Wij mogen het ook niet menemen voordat het examen voorbij is

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:32

Ik dacht dat mijn decaan zei dat je je examen wel in mag kijken, ook als je een herexamen moet doen.

Pff. Dan denk ik dat ik zoveel mogelijk probeer te onthouden. Ik ga niet tot 17.00 wachten voor zo'n boekje. :+

L_Flo

Re: Examens 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:40

Ik mocht vorig jaar alles inkijken!

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:42

Ik ben bang voor natuurkunde :=
Meteen het moeilijkste vak als eerste helaas

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:45

Ik meld me ook! Begin morgen met aardrijkskunde, beste spannend.. Ik heb tot nu toe twee examens daarvoor gemaakt waarvoor ik er voor de een een 7,6 had en de andere een 6,2.. Meh, ben benieuwd.

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:46

Wie krijgen dan nog meer verlenging? :+

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:52

Leliex schreef:

Je moet maar zo denken: dan ben je er wel het eerste vanaf. De rest kan dan alleen nog maar meevallen, toch? :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:20

dreamheart schreef:
Wie krijgen dan nog meer verlenging? :+

Mensen die er recht op hebben, mensen die minder kunnen concentreren bijvoorbeeld. :)

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:27

Ik ben wel benieuwd hoe dan wordt bepaald wie er recht op heeft want bij mij zit er een jongen in de klas die met oordopjes in, koptelefoon op en helemaal in het hoekje van de examenzaal gaat zitten omdat hij zich bizar slecht kan concentreren. Extra tijd krijgt hij niet..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:29

Afbeelding

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:30

Imke1998 schreef:
Leliex schreef:

Je moet maar zo denken: dan ben je er wel het eerste vanaf. De rest kan dan alleen nog maar meevallen, toch? :j

Dat is dan natuurlijk ook weer zo :D

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:34

Extra tijd voor mensen die zich slecht kunnen concentreren heb ik ook nog nooit van gehoord. Alleen voor mensen met dyslectie en dyscalcullie.

Edit: aah die foto verklaart een hoop.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:39

dreamheart schreef:
dinek123 schreef:
Ik denk dat ik wel alles overschrijf (als ik de tijd heb natuurlijk) en dan vervolgens thuis beslis of ik ernaar ga kijken of niet.
De zenuwen beginnen bij mij ook echt te komen. Morgen beginnen met Nederlands, wat ik trouwens echt heel fijn vind omdat Nederlands een van mijn beste vakken is..
En dan dinsdag geschiedenis en daarna Frans.. waar haal ik de concentratie vandaan?
Donderdag muziek en engels, waar ik ook echt mega bang voor ben (vooral muziek)
Economie is ook echt heel veel en moeilijk, wiskunde geloof ik allemaal wel.

Ik plas echt in mn broek bij het idee dat ik morgen een examen moet maken, en dat sommige vrienden van mij op dit moment een examen aan het maken zijn. K ga dan ook weer snel verder met leren!

Ben jij goed in Nederlands?!
Nog last minute tips voor mij / ons? :D

Alseerst; enorm veel markeren en aantekeningen maken. Alle signaalwoorden, kernzinnen, personen en dingen waarvan je denkt dat het belangrijk kan zijn markeren.
Vooral niet per vraag maken maar zorgen dat je de hele tekst hebt gelezen en begrijpt voordat je de eerste vraag maakt.
Dicht bij de tekst blijven, als ze zeggen 'geef je antwoord in eigen woorden' betekent dat niet dat je geen woorden uit de tekst mag gebruiken! Dus haal vooral veel termen uit de tekst.
Verder de vragen heel goed lezen en waar nodig ook in de vragen markeren.
Alle woorden die je niet begrijpt opzoeken in je woordenboek (heb je veel profijt van).
Anders moet je even zoeken op youtube naar examen havo 2015 nederlands. Dan kom je een filmpje tegen die 2 uur duurt (ja lang, maar geloof me, je hebt er wat aan). Kan je ook kijken als je VWO doet alleen dan zijn de vragen en teksten moeilijker, maar de manier waarop is hetzelfde. Die meneer maakt dan een tekst en laat zien hoe hij het leest. Echt een aanrader als je er nog tijd voor hebt!
Enige verschil is dat ik eerst de tekst lees en daarna pas de vragen, maar dat licht eraan wat je zelf fijner vind ;)
Als je nog vragen hebt pb je maar!

Edit; vergeten, maar maak echt zo veel mogelijk proefexamens! Dan weet je ongeveer wat ze van je verwachten.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:47

Ik meld me ook! Volgende week dinsdag begint voor mij het feest. Gelukkig (nog) totaal geen stress, loop ook lekker op planning dus komt vast goed.
Ik zit op VMBO-T met de vakken Nederlands, Engels, Duits, Economie, Technologie, Aardrijkskunde en als hoofdvak Wiskunde 8-)
Gelukkig ook geen druk op mijn schouders, sta met al mijn vakken gemiddeld een 7,4. Het enige waardoor ik kan zakken is als ik geen 5,5 gemiddeld haal met mijn examens maar dat gaat me wel lukken denk ik!

Mijn leerplanning: ik heb vorige week alles samengevat en ben nu bezig met van ieder vak het examen maken van vorig jaar.

Voor geïnteresseerden; ik heb voor volgend jaar vrijstelling. In november heb ik een internationale modellenwedstrijd gewonnen wat me nu veel kansen bied. Dat dus een jaartje proberen, als het bevalt blijf ik dat doen, anders weer terug de schoolbanken in -:)

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 12:51

Ik lees de tekst juist NIET eerst door, als ik dat doe word ik helemaal gek en ga ik heeel erg stressen. Ik pak echt de stukken die geciteerd zijn en die lees ik. Als het over een alinea gaat, dan lees ik die even door. Tot nu toe kom ik met 6 nl examens die ik gemaakt heb allemaal boven de 7. Ik denk dat iedereen gewoon moet doen zoals ze altijd de teksten gemaakt heeft.