werken ik vind het soms best lastig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: werken ik vind het soms best lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:00

Shadow, jij kunt goed uitleggen. Ik zou economie zo graag wat beter begrijpen, heb je leestips voor simpele zielen?

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:07

In 2014 ben ik afgestudeerd aan een economische opleiding op het HBO. Omdat ik weinig werk-ervaring had heb ik toen na mijn afstuderen een mbo-baan aangenomen. Ik had het daar erg naar mijn zin, hoewel het werk niet uitdagend was, voelde ik me er erg gewaardeerd. Maar ik(en mijn omgeving) vond dat ik na mijn vwo en hbo niet bij een mbo baan kon blijven hangen. Nu werk ik als assistent-accountant in een hbo-functie en ben dit jaar langzaam steeds ongelukkiger geworden. Mijn kijk op het (werk)-leven is helemaal veranderd. Ik zag dit als een leuke nieuwe uitdaging met een grote stap in de toekomst om mijzelf te ontwikkelen. Echter heb ik het ervaren als een enorme ballast op mijn schouders. Grote werk- en prestatiedruk en totaal geen gevoel van waardering voor wat ik doe. Ik heb dit nu 8 maand volgehouden en hoewel de collega's zeker wel gezellig en aardig zijn, ben ik behoorlijk uitgeput geraakt. Ook door het altijd maar moeten, de grote druk op de schouders en de druk tot continue prestatie. Bang om fouten te maken en niet goed genoeg te zijn. En niet bezig zijn met wat je echt leuk vind, maar wat je vindt dat moet. Gelukkig heeft het mijn werk dit super opgevat nadat ik heb aangegeven dat het niet meer ging. Achteraf heb ik deze stap denk ik niet gekozen omdat ik het zelf super graaf wou, maar omdat ik vond dat het moest, omdat ik me anders niet goed genoeg voelde.

Ik vond dus dat ik mezelf omhoog moest werken met een goede carrière. Echter is dat vooral wat de maatschappij in mijn ogen van je verwacht(in combinatie met je prestaties uit het verleden, vwo/hbo). Ik vind het nog steeds moeilijk om dat los te laten. Maar een mens werkt om te leven, en leeft niet om te werken. Plezier en je gewaardeerd voelen in je werk is daarom denk ik veel belangrijker. Nu alleen nog de vraag hoe vind ik die baan waar ik plezier en waardering uit haal. *\o/* Ik denk dat heel veel mensen hiermee worstelen door de prestatiedrang van de Nederlandse cultuur.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:42

Pikeur schreef:
Ik werk met veel plezier maar toch herken ik bepaalde angsten wel. Wat als het slecht gaat in de sector en ik mijn werk verlies? Wat als mijn lichaam het niet meer aan kan?
Moet ik dan ineens mijn levensstandaard waar ik nu aan gewend ben loslaten? (paard, dikke auto, trailer, wedstrijden)
Wat ik nu in ieder geval ga doen is een dag per week naar school volgend jaar. Eigenlijk wil ik hetzelfde werk blijven doen maar het geeft voor mij een stuk rust om meer kansen te hebben mocht er iets gebeuren. (heb mijn havo, mbo, gestopt met vorige hbo ivm niet genoeg interesse)

Misschien een te persoonlijke vraag hier, maar ik ben heel benieuwd te weten in welke sector of welk beroep jij werkt. Want op je 23ste met enkel een mbo-diploma op zak, zo'n riant salaris ontvangen dat je paard / dikke auto / trailer / wedstrijdleven kunt betalen, dat lijkt me uitzonderlijk! En heel prettig bovendien, daar heb ik ook wel oren naar (en misschien meer mensen hier, die met een dergelijk salaris minder zouden kunnen gaan werken en zodoende tijd creeeren voor datgene dat zo graag zouden willen doen ipv werken?)

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:15

Hier ook enorm grote twijfels over mijn werk... Het werk vind ik ontzettend leuk maar door collega's word het werk bijna ondraaglijk en moeizaam gemaakt. Ik zit daar 40 uur in de week en doe stinkend mijn best zonder enige vorm van begrip/bedankje of respect.

Ben nu 24 en 4 jaar werkzaam in deze sector en durf mezelf als ervaren te bestempelen helaas word ik nu klein en dom gehouden en word ik continue op het matje geroepen. Om hier nog de rest van mijn leven te zitten, nee dat zie ik echt niet gebeuren.. Maar ben ook ontzettend bang voor de gevolgen als ik op zoek ga naar een nieuwe baan. Heb net een koophuis, autootje en je bent een bepaalde levenstandaard gewend. Waar kies je dan voor??

Zekerheid is fijn maar om met tegenzin naar je werk te gaan hou je ook niet heel erg lang vol. Misschien wel lichamelijk maar emotioneel echt niet. Ook word er vaak geroepen dat er bij elk bedrijf wel wat is en je daarom niet altijd moet switchen omdat je dan wegloopt voor je problemen..

Moeilijk, moeilijk maar ik kan me enorm in de openingspost vinden & wil het voor mezelf zeker gaan veranderen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:23

En dat bedoel ik nou met het gezeik dat je er ongevraagd bij krijgt op je werk.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:33

Sammyoo schreef:
Desiree schreef:
Wat is doelloos? IK heb geen werk. Maar ik verveel me geen moment. Het enige dat ik mis is een salaris. Verder mis ik helemaal niets

Waar betaal jij dan je eten en het dak boven je hoofd van? We leven niet meer in het tijdperk van jagen en verzamelen om in leven te blijven.

haha droog... Maar ben ik ook wel benieuwd naar ja...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:37

Maar zit jij wel op de juiste plek als je het zo niet naar je zin hebt. Dat vraag ik mij dan weer af. Voor mij voelt werken niet als werk. Ik doe het graag, heb net nog even wat dingen zitten beantwoorden voor mijn werk, ok, nu ben ik zelfstandige, maar die keuze heb ik zelf gemaakt en sindsdien nog nooit zo blij en nog nooit zoveel gewerkt :D Als er nu savonds niets op tv is, denk ik........nog maar ff aan de slag.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:44

Op dit moment vind ik werken ook lastig, kan soms erg tegen een dag werken op zien (callcenter). Is ook niet waar ik voor gestudeerd heb maar wat ik dan wel exact wil weet ik ook nog niet.
Ik heb het geluk dat ik leuke collega's heb en de sfeer dus goed is op mijn werk, maar op het moment dat het druk is zie je ze alleen en heb je toch geen tijd om ze te spreken :+ Dan hang je alleen maar met klanten aan de lijn.

Wat dat betreft is de arbeidsmarkt ook deprimerend, ik wil heel graag solliciteren maar ik kom maar zelden een geschikte vacature tegen. En dan niet omdat mijn eisen hoog zijn maar omdat ik nooit volledig voldoe aan de vacature.

Ben er ook wel uit dan een 40-urige werkweek niets voor mij is, of ik moet een baan vinden die ik echt heel tof vind en die daar verandering in kan brengen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:04

saskiakefie schreef:
Waar betaal jij dan je eten en het dak boven je hoofd van? We leven niet meer in het tijdperk van jagen en verzamelen om in leven te blijven.

haha droog... Maar ben ik ook wel benieuwd naar ja...[/quote]
Ik ben toos werkeloos helaas. Maar ik heb een man die akkerbouwer is dus het gaat hier allemaal wel door. Er is hier niet veel om op te solliciteren. En overal willen ze fulltimers. Ik wil niet meer dan 20 uur werken.

Stom genoeg toen ik begon te werken in de jaren 90 kon ik geen fulltime baan krijgen, alleen parttimebanen. Toen ben ik maar parttime begonnen en kreeg ik uiteindelijk een fulltime. Maar daar ga ik andersom niet op zitten wachten. Dat gaat hier niet. Kan niet fulltime van huis zijn.

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:14

3 jaar geleden zat ik er echt op mijn plek en waren er hele mooie goude bergen! Maar helaas moet ik die goude bergen nog steeds zien.. Een jaar geleden zijn er 2 collega's bij gekomen die t verpesten voor de rest en we zitten maar met 6 man waarvan er 2 directeurs zijn en 2 managers dus blijven er maar 2 medewerkers over. Absoluut de verkeerde plek geworden denk ik en geen gezonde werksituatie!

Er zijn er hier een aantal die met enorme passie over hun werk schrijven en vertellen, die passie had ik maar ben ik helaas een tijdje geleden echt verloren. Moet hem denk ik maar weer gaan zoeken!

Topic kwam wel op het juiste moment, fijn om andere meningen en inzichten te zien over werken!

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:37

Ts, ik snap hoe je je voelt. Heb dit zelf ook gehad rond mijn 24e. Net van school, eerste baan, eerste huis, niet meer het 'lang leven het reizen en de lol'...viel allemaal toch een beetje tegen.

En niet om nu vervelend te doen, maar ik kreeg een schop onder mijn kont. Zowel van mijn vriend, van mijn ouders en van het leven. Zeuren over niet leuk werk? Zoek wat anders! Niet blij met je woning? Verhuis! Niet tevreden met jezelf? Doe er wat aan!
En wat betreft de schop onder mijn kont die ik van het leven kreeg? Mijn moeder werd ernstig ziek, overleed, mijn vader kreeg 3x een hartaanval en ging failliet na 20 jaar succesvol ondernemerschap. En ik was net 26 en had een jaar lopen zeuren over mijn niet leuke baan...er zijn echt belangrijkere dingen kwam ik heel hard achter.

Dus zeuren over mijn werk, mijn ontevredenheid doe ik nooit meer; niet l*llen, maar poetsen zoals mijn moeder zei. Er moet nu eenmaal gewerkt worden, maar zorg ervoor dat het om je werk heen leuk is (of doe wat anders) en in hemelsnaam, tel je zegeningen.

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:39

Mooi gezegd & heb je volkomen gelijk in. Tegenwoordige vergeet je inderdaad soms dat het "maar werk" is er zijn zoveel ontzettend andere dingen belangrijker om je druk om te maken

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:47

Ja, maar `zoek maar ander werk`???? Ik denk dat je tegenwoordig al blij moet zijn dat je een baan hebt en dus maar genoegen moet nemen met werk waar je je minder gelukkig voelt. Eerlijk gezegd.

En `het is maar werk`?
Als je dat fulltime moet doen? Elke dag 8 uur volhouden? Ik weet dat velen het moeten, ik had vroeger ook geen keuze. Maar het viel me echt zwaar. Ik veranderde daar mentaal wel door, in negatieve zin.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:56

Air, de meeste vacatures gaan uit van het ideaal. Als je aan de helft van de eissen voldoet kun je prima in aanmerking komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 07:50

DominiqueDG schreef:
Ts, ik snap hoe je je voelt. Heb dit zelf ook gehad rond mijn 24e. Net van school, eerste baan, eerste huis, niet meer het 'lang leven het reizen en de lol'...viel allemaal toch een beetje tegen.

En niet om nu vervelend te doen, maar ik kreeg een schop onder mijn kont. Zowel van mijn vriend, van mijn ouders en van het leven. Zeuren over niet leuk werk? Zoek wat anders! Niet blij met je woning? Verhuis! Niet tevreden met jezelf? Doe er wat aan!
En wat betreft de schop onder mijn kont die ik van het leven kreeg? Mijn moeder werd ernstig ziek, overleed, mijn vader kreeg 3x een hartaanval en ging failliet na 20 jaar succesvol ondernemerschap. En ik was net 26 en had een jaar lopen zeuren over mijn niet leuke baan...er zijn echt belangrijkere dingen kwam ik heel hard achter.

Dus zeuren over mijn werk, mijn ontevredenheid doe ik nooit meer; niet l*llen, maar poetsen zoals mijn moeder zei. Er moet nu eenmaal gewerkt worden, maar zorg ervoor dat het om je werk heen leuk is (of doe wat anders) en in hemelsnaam, tel je zegeningen.

Precies!

Wie wil zoekt een mogelijkheid, wie niet wil zoekt een reden....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:12

Oehh daar heb ik het van de week nog over gehad. Ik sta voor de klas. Bem weg van mijn job maar om dit te doen tot mn 85ste... Want daar gaan we uiteindelijk heen hahahah. En dan zegt iedereen onderwijs relaxt. Ik heb toch echt ook wel stress van mijn werk. Graag zou ik een dag minder werken maar ik ben "alleen" dus dat is geen optie. Misschien als ik geen paard meer zou hebben. Volgend jaar wil ik 3 weken naar Australië waarvan een week onbetaald. Waarom? Zomervakantie is het daar het minste weer! Misschien dat er daar dingen op zn plek vallen. Nu vraag ik me soms af of ik werk om te leven of leef om te werken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:39

DominiqueDG schreef:
Er moet nu eenmaal gewerkt worden, maar zorg ervoor dat het om je werk heen leuk is (of doe wat anders) en in hemelsnaam, tel je zegeningen.

Die basisaanname dat werk altijd moet is niet per se juist hoor. Als je echt gaat kijken naar de dingen die we nodig hebben als maatschappij om te functioneren, hoeven mensen maar heel weinig te werken als we het een beetje goed verdelen.

De meeste energie gaat nu zitten in de enorme complexiteit die we er (onnodig) omheen gehangen hebben, met gigantische hoeveelheden bureaucratie en stapels regels op regels op regels.

Als we weer een beetje naar de kern terugkeren, kunnen we met veeeeeel minder werk toe.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:47

Yes! Goed gezegd. Weg met de bezigheidstherapie! Kom maar op met het werkelijk nuttige.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:49

Tja ik denk dat een goed balans tussen werk en privé heel belangrijk is. En dat je werk doet dat bij je past :) Ik heb soms ook een dag geen zin maar goed als ik dan denk wat er van mn bruto loon overblijft en waar de rest heen gaat.. Dan denk ik ben blij dat ik gewoon werk en dan baal ik van mensen die gewoon niet de moeite willen doen. Mensen die ziek zijn daar wil ik met alle liefde voor betalen, vaak zijn dat ook diegene die juist graag willen! Heb echt moeite met mensen die gewoon geen zin hebben.
Over werk kwijt raken, ik werk nu in een sector waar het heel moeilijk gaat. Elk jaar reorganisatie en mensen die er uit vliegen. Veel collega's zijn bang om hun werk te verliezen en zijn heel krampachtig. Ik denk alleen van ja als ik mn baan kwijt raak moet ik opzoek naar wat anders, is me altijd nog gelukt dus waarom dan niet. Teveel stress is echt niet goed voor je dus heb mezelf dan ook maar voorgenomen om in het hier en nu te leven en niet te doemdenken over wat er volgend jaar misschien wel eens kan gaan gebeuren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:19

MarjanB schreef:
Over werk kwijt raken, ik werk nu in een sector waar het heel moeilijk gaat. Elk jaar reorganisatie en mensen die er uit vliegen. Veel collega's zijn bang om hun werk te verliezen en zijn heel krampachtig. Ik denk alleen van ja als ik mn baan kwijt raak moet ik opzoek naar wat anders, is me altijd nog gelukt dus waarom dan niet. Teveel stress is echt niet goed voor je dus heb mezelf dan ook maar voorgenomen om in het hier en nu te leven en niet te doemdenken over wat er volgend jaar misschien wel eens kan gaan gebeuren.

Hier ook, al tig rondes overleefd...maar ik ben onmisbaar :D de mannen hier zijn niet zo secuur, kunnen geen overzicht houden en geld verdienen....

Zolang ik het vele geld binnen hark, wat anderen laten liggen, mag ik blijven :Y)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:42

Arabesk schreef:
Tcm62 schreef:
En het is jammer dat juist in dit land dat nog niet netjes is geregeld, zoals de zzpers die in creatieve beroepen zitten, zonder kunnen we niet, maar de overheid regelt geen vangnet als ze geen inkomen kunnen creeeren voor een bepaalde tijd...

De dagloners van de 21e eeuw. ....

En met de nieuwe voorstellen wordt het voor ZZP-ers nog hopelozer. De Nederlandse overheid HAAT ZZP-ers....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:44

Ze nomen ze niet voor niets zelfstandigen zonder pensioen..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:59

Maar dat doen de meesten toch echt zelf. Kun je van het geld wat je verdiend geen pensioen regelen? Klopt er iets niet in je rekenmodel. Ben je als bedrijf dus niet rendabel.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:12

Jennyj01 schreef:
Maar dat doen de meesten toch echt zelf. Kun je van het geld wat je verdiend geen pensioen regelen? Klopt er iets niet in je rekenmodel. Ben je als bedrijf dus niet rendabel.

Ja en? Ik vind het al heel knap dat ze op eigen kracht hun huidige leven kunnen bekostigen. (zelfs dat lukt mij nog niet namelijk) Natuurlijk willen ze ook wel meer omzet om te sparen voor later. Als dat niet lukt, moeten ze dan maar stoppen? Je hebt alles niet zelf in de hand namelijk, je hebt het te doen met de structuur van de maatschappij.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:18

Tja of de gekheid van andere mensen om maar projecten aan te nemen. De 1 wil en kan van minder leven en vraagt minder, is gewoon concurrentie. Als je heel goed bent kan je meer vragen maar doe je 13 in een dozijn dingen dan houdt het vaak al op.

Ik zou best graag wat voor mezelf beginnen maar zolang ik weet dat het niet haalbaar is blijf ik gewoon in loondienst.