Diergeneeskunde Loting 2016-2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Re: Diergeneeskunde Loting 2016-2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:45

Haha ja die speech is wel waar :p en hij heeft nog gelijk ook :')

Gups

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:51

Hallo, ik meld mij ook!
Zag dat topic een poosje geleden al voorbij komen maar ben niet zo fanatiek op Bokt dus mocht nog niets plaatsen hier :')
Ik heb mij ook aangemeld voor diergeneeskunde, voor de decentrale selectie!
Mocht ik niet toegelaten worden ben ik van plan om naar België te gaan!

Oja, voor de mensen die graag diergeneeskunde willen gaan doen, maar (nu nog) een lager niveau hebben; mijn eerste jaar was vmbo, daarna doorgestroomd naar HAVO, daar examen op gedaan, vervolgens paraveterinair op het MBO en vervolgens nu VWO op de vavo.. Ook een grote omweg, maar uiteindelijk ben ik er nu ook gekomen en hoogstwaarschijnlijk examen doen in mei!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 08:38

Welkom!

Weet iemand toevallig wanneer de introweek in Utrecht en Gent is?

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:06

De intro week in Utrecht kan ik niks over zeggen, maar in Gent hebben ze geen intro!

Ik studeer op dit moment in Antwerpen diergeneeskunde. Ik moet zeggen dat ik bij Antwerpen gewoon een veel beter gevoel had dan bij Gent, hier ben je nog een beetje een persoon en in Gent gewoon een nummer.. De introweek in Antwerpen zijn de verkenningsdagen waarvoor je je moet opgeven (en betalen) maar die zijn zeker de moeite waard! Er zijn maar 200 plekken dus wel snel zijn! Ik heb daar de mensen ontmoet waarmee ik nu echt goede vrienden ben geworden :D

Het academie jaar begint de 26ste, dus de week daarvoor zijn de verkenningsdagen. Ook heb je de mogelijkheid om overbruggingsonderwijs te volgen (twee weken voor de start van het jaar) voor wiskunde, chemie, fysica en academisch Nederlands. Ik heb dit zelf niet gedaan omdat alle delen waar ik moeite mee had tijdens de verkenningsdagen waren en daar geen rekening mee word gehouden.

Het systeem is inderdaad heel anders dan in Nederland. Veel feitenkennis en minder redeneren (nu in ieder geval). Je hebt 2x per jaar een examen periode (de blok) waarin je in een maand 6 tentamens hebt. Deze kun je dan vervolgens in augustus herkansen (alles van het eerste en tweede semester). Het is zeker pittig en je moet het absoluut niet onderschatten! Ik heb het hier gelukkig onwijs naar mijn zin :j Het is even inburgeren in dat gekke taaltje van ze, maar het went snel.

En ja die speech... Als je echt wil, dan lukt het ook (heb hem inmiddels 3x gehoor haha)

Dus als je België als alternatief overweegt zou ik zeker ook bij Antwerpen gaan kijken!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:11

In Antwerpen kun je toch alleen de eerste 3 (?) jaar doen en daarna moet je toch alsnog naar Gent?
Of is dat tegenwoordig veranderd?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:54

Marije_jiplover schreef:
In Antwerpen kun je toch alleen de eerste 3 (?) jaar doen en daarna moet je toch alsnog naar Gent?
Of is dat tegenwoordig veranderd?

Klopt idd

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:03

@franciee die verkenningsdagen klinken wel goed! Alleen de uitslag van diergeneeskunde loting in Utrecht komt pas 15 Juli, dus als je daarna pas opgeeft voor de verkenningsdagen is het zeker al een beetje laat? En rond welke tijd is het goed om op zoek te gaan naar een kamer in Antwerpen?

Ik ben vorig jaar bij de open dag van Antwerpen geweest, het zag er wel leuk uit. Ik heb van meer mensen gehoord dat Antwerpen goed beviel. Ik denk ook dat daar relatief veel Nederlanders zullen zijn, dus dan is het misschien ook makkelijker om samen te reizen enzo.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:41

Wij hadden in ons groepje van 20 mensen 6 Belgen waarvan 1 DGK _O- Bij de verkenningsdagen krijg je 'ouders' toegewezen en je gaat van alles doen. Bowlen, bioscoop, dierentuin bezoeken, BBQ'en, door de stad wandelen, naar BierCentraal (300 soorten bier :~ ) iedere avond zit het eten in begrepen, je eerste TD (studentenfeest in de konijnenpijp) en ga zo maar door! Het was echt zooooo leuk! en dat voor 75 euro _/-\o_ Ik zou me zo weer opgeven haha!

Je kunt je echt tot heeeeeel lang inschrijven voor de opleiding, dit moet je wel persoonlijk doen. Je kan je voor de verkenningsdagen pas inschrijven vanaf 1 juli volgens mij.

Een kamer vinden hoef je je geen zorgen om te maken. Antwerpen heeft een overschot aan kamers in alle prijs categorieën en je kunt tot heel laat nog een kamer vinden. Ook hoef je niet door een vleeskeuring heen want als jij de kamer wil dan kan je hem gewoon krijgen. :+

Gups

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:38

Een intro weet ik niet, volgens mij heb je in Utrecht wel een UIT week waar je aan mee kan doen, op die manier leer je de stad kennen. Moet wel leuk zijn, maar volgens mij hoef je het niet te doen om mensen te leren kennen, want de meeste zie je hierna niet meer terug (heb ik gehoord iig :P)

Voor de mensen wie er nu studeren; zitten jullie op kamers en waar zitten jullie dan? En hoe zijn jullie eraan gekomen? Heeft een van jullie ervaring op de uithof? Ik hoor daar namelijk zowel positieve als negatieve verhalen over (bijvoorbeeld dat het er saai en uitgestorven is).

Want een kamer krijgen gaat nog een hele klus worden denk ik :P

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:55

Je hebt in Utrecht het eerstejaarsweekend. Dat is leuk en leer je veel mensen mee kennen.
Kamer kun je het beste via de ssh doen, nu al lid worden dus!!

Gups

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:17

Voor de SSH heb ik mij inderdaad al ingeschreven! Maar omdat zij best veel (goedkope) kamers op de uithof hebben, ben ik benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:18

Ken wel mensen die op de Uithof wonen. Veel ruimte voor je geld. En vind dat de ssh altijd fijn is met dingen regelen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:47

Gups schreef:
Een intro weet ik niet, volgens mij heb je in Utrecht wel een UIT week waar je aan mee kan doen, op die manier leer je de stad kennen. Moet wel leuk zijn, maar volgens mij hoef je het niet te doen om mensen te leren kennen, want de meeste zie je hierna niet meer terug (heb ik gehoord iig :P)

Voor de mensen wie er nu studeren; zitten jullie op kamers en waar zitten jullie dan? En hoe zijn jullie eraan gekomen? Heeft een van jullie ervaring op de uithof? Ik hoor daar namelijk zowel positieve als negatieve verhalen over (bijvoorbeeld dat het er saai en uitgestorven is).

Want een kamer krijgen gaat nog een hele klus worden denk ik :P

Ik zit in mijn 2e jaar van de master in Utrecht en woon al sinds jaar 1 op kamer. Vanaf jaar 2 huur ik via de SSH. Betaalbare en ruime kamers. Ik heb eerst op de warande gewoond in Zeist. Dat is 15-20minuten fietsen naar de faculteit en iedere kamer heeft een eigen balkon. Verder is de omgeving erg mooi om te wonen. Voor de warande is ook niet veel wachtttijd nodig dus ik raad het zeker aan om daar te wonen. Heb het heel erg naar mijn zin gehad daar.

Ik ben later verhuist naar de Uithof zelf waar ik een studentenappartement bewoon in casa confetti. Geen huisgenoten, lekker een eigen keuken en douche. Bovendien rol ik zo mijn bed uit naar de universiteit. Vooral nu in mijn master is dit erg fijn. Maar het kost nogal wat wachttijd voordat je een studentenappartement kunt huren. Ik krijg hier ook huurtoeslag voor. Voor de warande kreeg ik dat ook trouwens, ondanks dat het een kamer was.

Voor een kamer moet je hospiteren. Meestal ga je dan op een bepaalde tijd 10 minuten kennis maken met het huis en de kamer bekijken. Als het klikt en ze kiezen je uit, dan heb je de kamer. :) Voor ieder persoon is een geschikt studentenhuis dus maak je er niet te druk over. Soms duurt het even, maar je komt ook huizen tegen waar je niet eens zou willen wonen. :p

Het is op de Uithof in de vakanties inderdaad een stuk rustiger. Maar echts doods en saai? Nee, je zult de gezelligheid zelf moeten opzoeken. Veel vriendinnen van mij wonen hier ook en vergaderingen met de studieverneging waarbij ik actief was, was ook vaak op de Uithof. Daarnaast ben je snel thuis als DSK weer eens een feestje geeft in de fietsenkelder. Bovendien ben je met de bus of fiets in 15 minuten in het centrum. Dus saai? Nee, in de zomer als iedereen vrij is begin ik weer met co-schappen gezelschapsdieren. Dan is het juist heerlijk rustig.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:48

Komt nog ff binnenvallen...
Volgens mij is een kot in Gent vinden wel lastiger?
Ik zie in de DGK groep wel vaak mensen vragen naar een kot/een kot aanbieden dus mss daar aanmelden en berichtje schrijven?
Er zullen trouwens wel meer groepen zijn (per startjaar/per jaar, er is er eentje met 2014 - 2020)..
https://www.facebook.com/groups/170154053000542/
Over het algemeen zijn de mensen wel behulpzaam denk ik :p

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 01:57

future_vet schreef:
Ken wel mensen die op de Uithof wonen. Veel ruimte voor je geld. En vind dat de ssh altijd fijn is met dingen regelen.

Ik woon al jaren via de ssh op de Uithof. Ideaal nu met mijn diensten bij paard. Kan tijdens oproepdienst gewoon lekker in mijn eigen bedje slapen. Als ze bellen ben ik er binnen 5 minuten.

Er wonen veel DGK studenten op de Uithof en het is niet perse saaier dan de stad. Je kan wee zelf wat leuks van maken.

Ik zit nu in een studio, lekker alles voor mezelf. Is soms wel saai, huisgenoten kunnen leuk zijn, maar ik hoef nu nooit meer de zooi van anderen op te ruimen en na een dienst kan ik lekker slapen, zonder wakker te worden van stampende huisgenoten. Als ik een drukke week heb, kan ik gewoon vroeg slapen, zonder dat de hele bende van of naar de kroeg gaat, haha!
Maar ik zit meestal wel alleen aan tafel ja.

Ik zou me wel inschrijven bij de ssh. Als je dat nu doet, kan je in je master sowieso wel wat krojgen op de Uithof, en dat is met je diensten (zeker bij paard) echt een plus!

mdehaan26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:14

Weet iemand misschien hoe het zit als je meedoet met de laatste loting van augustus? Ik heb mij wel al ingeschreven. Moet alleen nog 4 vakken halen, april: Natuurkunde/Scheikunde en julie: biologie en wiskunde. Ik doe de ccvx examens. Zijn er meer mensen die nog examens moeten doen voor 4 vakken?

Gups

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:19

Top, super bedankt voor jullie reacties! Dat was precies wat ik wou weten! ;)

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:43

Ik zit momenteel in mijn 5e jaar DGK in België (Gent). Lang geleden 1x geprobeerd om mee te loten in Utrecht maar dat was behoorlijk kansloos .. Daarna gestart in Antwerpen, en nu voor het 2e jaar aan het studeren in Gent. Mocht iemand vragen hebben over Antwerpen en/of Gent, stel ze gerust!
De verkenningsdagen in Antwerpen zijn ook zeker aan te raden, ik heb ze zelf meegedaan en daarna 2 jaar als mentor nog mee mogen doen, geweldige weken gehad :D

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:43

mdehaan26 schreef:
Weet iemand misschien hoe het zit als je meedoet met de laatste loting van augustus? Ik heb mij wel al ingeschreven. Moet alleen nog 4 vakken halen, april: Natuurkunde/Scheikunde en julie: biologie en wiskunde. Ik doe de ccvx examens. Zijn er meer mensen die nog examens moeten doen voor 4 vakken?

Loting van augustus? Die is er niet.
In juli vindt de loting plaats.
Als je 4 deelcertificaten gaat halen + propedeuse kom je automatisch in klasse C. Je loot dan dus gewoon mee en als je je certificaten hebt gehaald en opgestuurd krijg je de lotingsuitslag.
Als je gewoon een vwo diploma hebt, alleen het verkeerde profiel, dan telt je orginele diploma-gemiddelde mee voor de lotingslasse.
Ook hier geldt dat wanneer de certificaten hebt gehaald en opgestuurd je de uitslag krijgt.
In deze 2 gevallen maakt het cijfer 5.5-10 voor de afzonderlijke certificaten dus niet uit voor je lotingslasse. Je moet ze enkel halen.

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:24

zijn er eigenlijk veel mensen die een eigen paard hebben hier?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:41

baroeg schreef:
zijn er eigenlijk veel mensen die een eigen paard hebben hier?

Ik.
Maar ik vind het geen aanrader. Mijn paard staat in Zwolle, 24/7 buiten, wat in Utrecht niet echt haalbaar is voor studenten tarief, haha! Maar ik heb vaak weinig tijd voor haar. Zeker het eerste jaar van de master was drama. Zag haar soms weken achter elkaar niet door diensten etc...
Dus als je al een paard hebt zou ik het wel proberen, maar als je er geen hebt zou ik er pas na de studie aanschaffen.

Ik had mijn paard al voordat ik begon, maar zonder de hulp van mijn zus was het me niet gelukt om mijn paard te geven wat ze verdiend.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:26

Ik heb er ook 1. Staat 24/7 in wageningen. In de bachelor lukte het nog redelijk en reed ik elk weekend nog wel. Nu in de master is het bijna niet te doen. Met veel geluk kan ik 1 keer in de week rijden, maar soms ook weken niet.

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:35

nagedacht over verplaatsen naar utrecht?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:39

Utrecht is een stuk duurder en het land is natter. In Utrecht kan ik mijn paard geen 24/7 weidegang bieden met soortgenoten in een groep. En dat vind ik wel heel belangrijk. Ik heb liever dat zij paard kan zijn, dan dat ik er vaker heen kan.
Daarbij, heb ik soms echt geen tijd, ookal zou ze in Utrecht staan. Dus daarvoor maakt het dan niet veel uit, alleen zou ze dan dus ook nog op stal staan. Zeker in de winter.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 00:51

Zelfde verhaal. Mijn ouders en zusje zorgen prima voor dr!