Neerbuigende HBOers,mijn tenen krullen er gewoon weg van

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:09

Sheran schreef:
Misschien is dat alleen een term die op de universiteit gebruikt wordt dan :). Wij noemen ze scholieren of cursisten.

stu·dent (de; m,v; meervoud: studenten), stu·den·te (de; v; meervoud: studentes, studenten) 1iem. die studeert, m.n. aan een universiteit of hogeschool - See more at: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern= ... fa1QGG-daU

MBO dus niet, volgens de Van Dale.

Oef, goed voorbeeld van de neerbuigendheid op de uni idd.... HBO'ers zijn toch echt gewoon studenten (zelf vind ik MBO'ers daar ook onder vallen trouwens, ook als dat officieel misschien niet zo is)
Ik moet zeggen dat ik zelf weinig merk van neerbuigendheid richting MBO'ers (door HBO'ers), maar vanaf de uni wel meer richting zowel HBO als MBO. Misschien juist omdat er op HBO ook wel vaker MBO'ers zitten. Maar ik denk dat je neerbuigendheid overal wel hebt, zelfs al tussen alpha/bèta studies bijv.
Elk opleidingsniveau is imo even belangrijk... ze zijn allemaal verschillend, maar wel hard nodig.

Doe zelf een HBO studie, die is er nl. niet op universitair niveau. Daarnaast is de uni ook gewoon niks voor mij, ik zocht iets met zowel theorie als praktijk (op HBO eigenlijk ook al amper te vinden!) Het huidige schoolsysteem vind ik zelf niet zo prettig. Op enkele bètastudies na zijn er eigenlijk geen studies met meer praktijk maar wel universitair niveau.

In het buitenland is het ook lastig, die kennen HBO niet. Voor hen is het meestal gewoon hetzelfde als uni.

F_Orumster schreef:
Tink89 schreef:
De HBO'ers in mijn omgeving doen dingen zoals ze ze geleerd krijgen, zonder dat ze zelf weten welke wetenschappelijke grondslag er voor een bepaalde methodiek is.

Oneens en denigrerend. Wanneer je meer toegepast bent opgeleid maakt dat nog niet dat je enkel doet wat je geleerd hebt zonder overweging van wetenschappelijke gronden! Echt, dit raakt dus.

Oneens inderdaad. Overigens is er zeker een verschil tussen HBO/WO, natuurlijk (dat is ook meteen de reden dat ik weinig heb met WO, ik wil niet alleen maar theorie). Maar dat wil niet zeggen dat je op het HBO alleen maar dingen doet zoals je die geleerd krijgt etc. Het zal ook enorm per studie verschillen maar vooral ook met hoe jij je opstelt (bij mijn studie hypothetiseren we bijv juist erg veel, maar ik ben ook bij HBO studies gaan kijken die een heel andere manier van handelen hebben. Dat is niet negatief, maar gewoon per studie heel verschillend. Mijn studie is ook niet voltijd, ook alweer heel anders en minder 'schools' qua uren.)
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 22-09-15 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:26

Om even recht te zetten: WO heeft ook een deel implementatie van de theorie binnen de praktijk. Niet iedere opleiding maar er zijn wel zeker opleidingen die dit doet.

Echter het verschil is dat wat WO'ers dan doen is uitgaan van een zo sterk mogelijke literaire basis voor de implementatie.Dit gebeurt absoluut niet bij alle HBO opleidingen, terwijl er wel zeker HBO opleidingen zijn die dit wel doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:34

Karlijnxxx schreef:
Om even recht te zetten: WO heeft ook een deel implementatie van de theorie binnen de praktijk. Niet iedere opleiding maar er zijn wel zeker opleidingen die dit doet.

Echter het verschil is dat wat WO'ers dan doen is uitgaan van een zo sterk mogelijke literaire basis voor de implementatie.Dit gebeurt absoluut niet bij alle HBO opleidingen, terwijl er wel zeker HBO opleidingen zijn die dit wel doen.

Zeker hoor, maar even een voorbeeldje: ik zou een opleiding zoals dierverzorging (MBO) ontzettend leuk gevonden hebben, maar dan met vaklessen op universitair niveau incl. onderzoeken - en daarnaast dus praktijk. Helaas bestaat zoiets gewoon niet. Bij HBO kom je dan terecht in de marketing (compleet iets anders) en op WO zijn er ook alleen andere richtingen die toch voornamelijk theoretisch zijn.

Ik werk graag met hoofd én handen, dat blijkt dus nog aardig lastig... (gelukkig uiteindelijk toch iets gevonden :) )

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:49

Fleur_Laura schreef:
Wat wel gezegd wordt bij ons en wat ook een feit is, is dat 60% de pre-master voor de master waar ik net aan begonnen ben niet haalt. Die pre-master richt zich vooral op het aanleren van wetenschappelijke vaardigheden (SPSS, statistiek) en een wetenschappelijke schrijfstijl. Ik weet niet hoezeer hier in HBO opleiding op in wordt gegaan, maar dat lijkt me toch in mindere mate dan op het WO gezien zij hier dus een extra jaar voor moeten doen. Verder is het verdieping van stof die zij op het HBO ook al hebben gehad. Ik denk dat dit ook wel erg per opleiding afhankelijk is welke vaardigheden aangeleerd worden.

Precies dit. Ik heb in mijn HBO bèta-opleiding gewoon volle bank SPSS en statistiek gehad en ben daarmee tot een groot aandeel masters in (bijvoorbeeld) Wageningen direct, zonder pre, toelaatbaar. Dat verschil in praktijkervaring dat je noemt hoor ik inderdaad ook vaker. Heb tijdens mijn HBO-opleiding tal van onderzoeken gedaan en er ligt een manuscript in review. Ik deed daar - in Australië - echt niet onder voor de master-studenten of PhD'ers. Heel veel hangt af van de specifieke opleiding, maar nog meer van de persoon zelf. Je grijpt je kansen en toont nieuwsgierigheid, of je doet dat niet. En ja, er zijn genoeg mensen die in mijn jaar precies hetzelfde diploma hebben behaald, maar beduidend minder wetenschappelijke vaardigheden hebben opgedaan. :j

Catnip

Re: Neerbuigende HBOers,mijn tenen krullen er gewoon weg van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:55

Dat WO overwegend theorie is hoeft ook niet hoor. De bachelor wel, akkoord. Mijn eerste master was half theorie, half researchstage.

Nu met mijn tweede master heb ik 1 dag per week school, en de andere dagen is puur klinische stage (en nog een onderzoek doen). Dus deze master beschouw ik toch als merendeels praktijk :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:59

Ik heb ook mbo gedaan, wou daarna nog doorstuderen maar door omstandigheden niet gedaan, in plaats daar van gaan reizen en toen was het in mijn ogen te laat om weer 4 jaar te gaan leren. Had er geen zin meer in, ik wou liever uit huis gaan en werken, want als ik zou gaan studeren zou ik of op kamers eindigen wat niks voor mij is of thuis blijven wonen en dat zag ik al helemaal niet zitten. Ik zou het HBo prima kunnen doen, maar uiteindeljk dus nooit gedaan. Ik hoor ook vaak genoeg mensen denigrerend over mbo praten en zeggen dat het allemaal bepaalde types zijn. Dan zeg ik "en bedankt!" En dan is het echt van "huh, heb jij mbo gedaan dan?" ... Jup...

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:05

Catnip schreef:
Dat WO overwegend theorie is hoeft ook niet hoor. De bachelor wel, akkoord. Mijn eerste master was half theorie, half researchstage.

Nu met mijn tweede master heb ik 1 dag per week school, en de andere dagen is puur klinische stage (en nog een onderzoek doen). Dus deze master beschouw ik toch als merendeels praktijk :)

Dat klopt zeker ook hoor! Masters zijn inderdaad beduidend meer praktijkgericht. Ik doelde meer op het verschil in praktijkervaring tussen een afgestudeerde HBO'er en een universitaire bachelorstudent, die bijvoorbeeld beide aan eenzelfde master willen beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:05

Sizzle schreef:
Het is nergens in Europa gelijk :n

Het leeftijdsverschil is ook gigantisch.
Waar je in Engeland met 20 al klaar kan zijn zijn veel Duitsers nog enkele jaren langer onderweg.

Dat zeg ik toch niet? Maar uiteindelijk krijg je dezelfde titel. Als jij in Engeland solliciteert met een BSc, dan zien ze dat gewoon hetzelfde als een BSc van een Engelse uni.

En inderdaad, vrijwel niemand doet hier een master en de meeste studenten studeren op hun 21e af en gaan dan aan het werk. Een master doe je dan inderdaad alleen als je bijvoorbeeld een phd wil doen of als het nodig is voor je specifieke vakgebied. Nederlandse studenten zijn ook veel langer aan het studeren, ik zie daar het nut niet zo van in.

Ontopic: er wordt onder beta-studenten ook ontzettend neerbuigend gedaan over alpha-studenten (soms snap ik dat ook wel, sommige studies zijn ook gewoon pretstudies met weinig maatschappelijke waarde of baankansen, sorry), dus die neerbuigendheid blijf je denk ik op elk niveau houden. Vind het altijd een beetje sneu.

Anoniem

Re: Neerbuigende HBOers,mijn tenen krullen er gewoon weg van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:08

Eulogy, wat maakt het nou weer uit als een studie weinig maatschappelijke waarde heeft (want welke banen vallen hieronder?) en of ze nou weinig baankansen hebben? Je moet doen waar je blij van wordt, en als daar nou weinig baankansen voor zijn? Dan knok je maar wat harder voor iets wat je wel écht wilt.

Want aan de ene kant moet je in deze maatschappij bijdragen, hard je best doen en vooral: veel opleveren. Maar tegelijkertijd moet iedereen ook rustig aan doen, sporten, gezond leven, een sociaal leven hebben, gelukkig zijn, doen wat je leuk vind. Maar he, verrassing: dat kunnen veel/de meeste mensen niet combineren. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:17

Prima, maar ik vind dat je dat dan ook maar zelf moet betalen. Sorry, maar ik kan echt geen begrip opbrengen voor mensen die kiezen voor een studie als vrijetijdsmanagement of een studie waarvan je van tevoren weet dat er een overschot aan studenten is zoals rechten, bedrijfskunde of psychologie. Natuurlijk, als het echt je passie is moet je ervoor gaan en dan zal het vast allemaal wel loslopen, maar een heel groot deel van dat soort studenten kiest een studie "omdat het ze wel leuk lijkt". En dan gaan zeuren dat je niet aan het werk komt :? Je kunt ook prima iets wat je leuk vindt en wat je ligt combineren met iets waar toekomst in zit.

Ik snap niet zo goed wat je met je laatste alinea wil zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:21

Het moet niet uitmaken welke studie iemand gaat doen. Iedereen heeft evenveel recht om een studie te gaan doen als een ander, dat maakt niet dat je iemand om zijn keuze dan opeens wel mag kleineren. Of het in jou ogen nou wel/geen goede/slimme keus is. Je kan best je mening geven, onderbouwen met argumenten, maar niet neerbuigend tegen iemand spreken.

Jij zegt dat je 'prima' iets kan combineren wat je leuk vind en waar toekomst in zit: nou, meestal is dat ook gewoon niet zo. Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tevreden met hun baan? Misschien 10% van heel Nederland? En waarom hebben ze voor die baan gekozen: juist, omdat er werk in de vinden is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-09-15 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:24

Waar vandaag een tekort aan is kan morgen overcompleet zijn en visa versa.

Vrijetijdskunde is een werkrichting waarin in principe zeer veel geld zit. Dus zo dom is die studie niet.
Aan je studie heb je bovendien uiteindelijk toch zeer weinig in de praktijk. Er zijn maar zeer weinig mensen die daar in hun baan echt op voortburduren. Dan kun je beter een leuke studie doen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:25

Zelf heb ik ook op de uni gezeten, maar ben toch naar het HBO gegaan. Uni doet neerbuigend over HBO, HBO neerbuigend over MBO. En ergens snap ik het wel. Je zit vaak gewoon op een heel ander niveau. Daar is niets mis mee, maar je verschilt wel van elkaar. Op het HBO word ik soms gek van de MBO'ers (nee NIET allemaal), omdat er vaak zo'n verschil in denkniveau is. Het gaat gewoon anders en het duurt langer voordat informatie opgenomen wordt. Dit had ik zelf ook op de uni, het lukte allemaal wel, had er alleen net iets langer voor nodig.

Uni zijn studenten, HBO eigenlijk wel, maar wordt niet 'erkend' en MBO zijn toch echt scholieren. Maar hee, geef het beestje een naam.. Kun je je ook niet druk om maken toch?

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:26

De enige mensen die eigenlijk neerbuigend naar anderen zijn, zijn studenten die de 24+ grens zijn gepasseerd (niet allemaal uiteraard), althans, dat merkte ik op tijdens mijn laatste (hbo) studie. Omdat zij vele malen ouder zijn dan de gemiddelde student weten ze het allemaal maar beter... zijn mensen die van mbo af komen, HBO of nog helemaal geen studie hebben gedaan...

Ik heb geen neerbuigende houding gemerkt bij mij vorige opleiding, komt misschien ook omdat het aan de HAS was, waar veel mbo'ers naar doorstromen voor agrarische opleidingen ed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:28

Deetjuh, een academicus toets eerst even zijn stelling op internet :P

Citaat:
Meer dan de helft (57%) van de Nederlandse werknemers zegt tevreden te zijn met hun werk. Hiermee staat Nederland na Canada op plek twee. Elf procent van de Nederlandse werknemers houdt zelfs zoveel van hun baan dat ze het gratis zouden doen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-09-15 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:29

Het is ook niet sluitend.
Mijn moeder is theologe, bij start een schrijnend tekort, iedereen sprong op de kar, bij afstuderen geen werkgelegenheid.
Idem voor bijvoorbeeld de invloed van politieke beslissingen op de werkgelegenheid.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:29

Herkenbaar. Ook tijdens mijn eigen studies meegemaakt.
Later, met eigen bedrijf, te maken gehad met sollicitanten; de leer daarvan is dat ik absoluut geen HBO/WO meer aanneem vanwege kortzichtigheid, onkunde en verwaandheid. Mijn praktijkervaring is dat vele MBO'ers meer weten/kunnen dan HBO/WO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:32

Ik heb ook nooit gezegd dat ik die studenten minderwaardig vind, of dat je ze om die reden mag kleineren. Ik heb gezegd dat ik me de frustratie op zich kan voorstellen. Om maar even een voorbeeld te noemen: toen ik in 6 VWO zat deed ik een meeloopdag bij sociologie (vooral om een vriendin te vergezellen) waar me door de studenten lacherig en heel stoer verteld dat je eigenlijk niets hoeft te doen dus dat het "vooral gratis stufi is". Sorry, daar kan ik echt geen respect voor opbrengen. En nee, dat was geen uitzondering.

Deetjeuh, ik ken genoeg mensen die hun werk leuk vinden maar kom vooral met cijfers als je die hebt. Ik ken daarentegen ook heel veel mensen die niets met hun studie kunnen en dus met hun WO diploma achter de bar of in de bediening staan omdat er gewoon geen werk is voor politicologen (om maar even iets te noemen, maar dit is wel de reden dat ik met mijn studie gestopt ben). Daarvan word je ook niet gelukkig, of wel?
Ik vind mijn werk ontzettend leuk en ik heb uitzicht op een heel bovengemiddeld salaris en baanzekerheid. Mijn vriend vindt zijn werk leuk. Mijn vrienden en collega's vinden hun werk leuk. Mijn ouders vinden hun werk leuk. Ze hebben allemaal werk op niveau, zou dat er mee te maken hebben? ;)
Natuurlijk verandert de mark constant, maar dat betekent niet dat je er dan maar helemaal niet over na hoeft te denken.

Edit: Sizzle was me voor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:34

Sizzle, ah, dan zit ik inderdaad met het verkeerde getal in mijn hoofd. My mistake. :P Heb nu even niet de tijd het verder uit te leggen wat ik precies bedoelde, kom ik later op terug. ;) Zie dat ik het verkeerd verwoord heb.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:50

Totaal geen last van gehad. Met dierenartsassistente (dan wel paraveterinair) en tandartsassistente diploma begonnen aan de HBO opleiding Mondzorgkunde.
Ben na 3.5 jaar 'met genoegen' versneld afgestudeerd (4 jaar is 'normaal', maar het gemiddelde ligt hoger bij deze studie).

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:04

In april mijn MBO 4 diploma gehaald (manager dierverzorging) en nu begonnen aan een HBO internationale opleiding.
Ik heb nooit last gehad van mensen die neerbuigend deden over elkaars niveau.
Misschien komt dat wel omdat ik met internationale mensen een opleiding volg :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:07

Ik snap je frustratie absoluut en ben het helemaal met je eens dat je alle soorten mensen/niveaus nodig heb binnen de maatschappij. Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik soms ook een beetje 'gemeen' uit de hoek kan vallen als iemand van het MBO over zijn/haar "afstudeerscriptie" praat en mij er van probeert te overtuigen dat dat echt hetzelfde is als een HBO scriptie.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:27

Mojito schreef:
Ik snap je frustratie absoluut en ben het helemaal met je eens dat je alle soorten mensen/niveaus nodig heb binnen de maatschappij. Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik soms ook een beetje 'gemeen' uit de hoek kan vallen als iemand van het MBO over zijn/haar "afstudeerscriptie" praat en mij er van probeert te overtuigen dat dat echt hetzelfde is als een HBO scriptie.

Als iemand mij verteld over zijn/haar hbo scriptie en mij probeert te overtuigen dat die hetzelfde is als een premaster of master scriptie zeg ik ook dat het niet zo is.
Dit aangezien ik twee mbo scripties heb geschreven (een voor mijn eigen opleiding en een compleet voor de opleiding van mijn ex) een hbo scriptie en een premaster scriptie en al bezig ben voor de masterscriptie over een half jaar en wel degelijk verschillen zie. Echter dat zegt niet dat het ene moeilijker is dan het andere. Enkel dat er verschil in zit. Niets om gemeen over te worden toch?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:42

Mojito schreef:

Daar wil ik wel even op inhaken, als MBO'er. Toen ik mijn scriptie moest schrijven, kreeg ik vanuit mijn SLB'er een hele checklist waaraan mijn scriptie moest voldoen met een voorbeeld bijgevoegd van een afstudeerscriptie op HBO niveau. Ook mijn scriptie moest voldoen aan de HBO norm.
Wat ik zie is dat het per opleiding/stroming erg verschillend is. Daarbij wordt op elke school de opleiding ook weer anders vormgegeven/ingevuld. Daarbij beoordeelt niet elke docent even streng of objectief. Toen ik de opleiding SPW op MBO niveau volgde, volgde mijn zus de studie MWD op het HBO.
Vooral in de eerste 2 jaar was er geen opmerkelijk niveauverschil in vergelijking met de MBO opleiding die ik heb afgerond. Zij is afgestudeerd, ik heb alleen een diploma behaald.

En tsja, natuurlijk is er niveauverschil. Dat mag er ook zijn, iedereen zijn/haar eigen kracht en talent. Ik blijf het jammer vinden dat er slecht wordt gesproken over minder/lager geschoolden, alsof deze groep minderwaardig is. De groep lager geschoolden zijn wel de mensen die het verse brood bakken, jouw bedrijf schoonhouden, je zieke oude moeder verzorgen of ervoor zorgen dat je auto (weer) rijdt.
Daarbij ben ik het er mee eens dat de groep lager geschoolden ook negatief spreekt over de groep hogeropgeleiden. Waarom dat zo is, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Misschien wel jaloezie, who knows. Het mooiste zou zijn wanneer alle groepen elkaar in elkaars waarde laten. Dat schijnt/blijkt helaas erg moeilijk te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:46

Als iemand mij daarvan probeerd te overtuigen zeg ik gewoon: dat zou kunnen.
Ik kan daar immers niet over oordelen zonder direct vergelijk.
Ik hecht ook erg weinig waarde aan mijn scriptie. Als je eenmaal een paar jaar werkt kijk je toch doorgaans met schaamte terug als je het terug zou lezen.
Zelfs in mijn proefschrift zou ik nu heel veel dingen anders doen.