Vandaag sollicitatiegesprek, warm, wat doe ik aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:28

Maar waarom kan per definitie volgens sommige een spijkerbroek niet? Hoe willen jullie dan dat ik ga solliciteren op stallen? In een mooi rokje tot m'n knie, op pumps en een leuke blouseje aan? _O- En dan moeten ze me nog geloven dat ik 't prima vind om een stal uit te mesten?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:30

Joscaa schreef:
Maar waarom kan per definitie volgens sommige een spijkerbroek niet? Hoe willen jullie dan dat ik ga solliciteren op stallen? In een mooi rokje tot m'n knie, op pumps en een leuke blouseje aan? _O- En dan moeten ze me nog geloven dat ik 't prima vind om een stal uit te mesten?

Als je iets beter had gelezen had je gezien dat ze hadden gezegd dat het natuurlijk ook aan de functie ligt waarvoor je soliciteerd ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:32

Eulogy schreef:
lieveli schreef:
Iemand zei 'beter overdressed dan underdressed'.

Joe ik heb in mijn jonge jaren gesolliciteerd bij de bouwmarkt in een chique lange jurk op palen van 10 cm. Ik kan er niet aan terugdenken zonder me kapot te schamen. :')

Want hakken van 10cm zijn netjes :+

Deze hakken waren echt netjes! Ik zag er alleen meer uit als een desperate housewife dan iemand die weet waar het kliklaminaat ligt.

Anoniem

Re: Vandaag sollicitatiegesprek, warm, wat doe ik aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:36

Ja, ik moet zeggen dat ik het bij zulk soort sollicitaties lastiger vind om me te kleden, bij Albert Heijn ben ik ook niet in een mantelpakje naar m'n sollicitatie gegaan :D Aan je reactie te zien heb je de baan niet gekregen? :+

Op hakken voel ik me eigenlijk niet op m'n gemak tenzij ze 15cm hoog zijn dus die draag ik ook niet naar mijn werk, ik ga meestal voor ballerina's (maar dan niet van die goedkoop uitziende, gladde, rond afgewerkte met zo'n strikje, die vind ik afgrijselijk).

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:44

UhNee schreef:
Joscaa schreef:

Als je iets beter had gelezen had je gezien dat ze hadden gezegd dat het natuurlijk ook aan de functie ligt waarvoor je soliciteerd ;)

sologirl schreef:
Ik vind een spijkerbroek echt niet kunnen. Maakt niet uit om wat voor functie het gaat.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:51

Joscaa schreef:
UhNee schreef:

sologirl schreef:
Ik vind een spijkerbroek echt niet kunnen. Maakt niet uit om wat voor functie het gaat.

Oh oops, my bad! Anderen hadden dat wel gezegd:)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:58

Flinke discussie :').

Ik ben van mening dat je je moet kleden zoals je bent, maar wel aangepast naar de functie waarop je solliciteert. Maar meestal gaat iemand die geïnteresseerd is in scheepvaart niet solliciteren op een advocatenfunctie, dus is het niets meer dan een kleine aanpassing. Gewoon even iets netter dan normaal, even net wat meer aandacht besteden aan je uiterlijk.

Ik loop bijv. in de zomer graag in jurkjes en deze zal ik ook echt wel aan doen naar een sollicitatie. Echter, dan wel met panty en zwarte pumps en een zwart blazertje of bolerootje er overheen. Maar een mantelpakje of broekpak aantrekken voor een sollicitatie? No way. Zo ben ik niet en zo ga ik ook echt niet gekleed. Bedrijven waar ik me zo zou moeten kleden, zouden niet geschikt voor me zijn :n. Maar gelukkig ken ik mezelf en zou ik op zo'n dergelijke functie niet solliciteren.

Vind het ook ontzettend afhankelijk van het beroep :j. Dierenarts is ook hoogopgeleid, maar een dierenarts op slippers neem ik niet serieus. Evenals een dierenarts in pak. Maar ook andere functies vind ik soms een dresscode nodig hebben. Als ik bij een willekeurig Hilton incheck en er staat een meid aan de balie met een of ander hoerig jurkje, ga ik me zeker afvragen of ik wel juist zit.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:00

UhNee schreef:
Oh oops, my bad! Anderen hadden dat wel gezegd:)

Maakt niet uit :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:13

lieveli schreef:
Deze hakken waren echt netjes! Ik zag er alleen meer uit als een desperate housewife dan iemand die weet waar het kliklaminaat ligt.

_O- _O- _O-

Ik snap het probleem niet, ik solliciteer niet bij een bedrijf waarvan ik weet dat het niet bij me past. Probleem opgelost.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 23:34

Joscaa schreef:

sologirl schreef:

Iets verder doorlezen in mijn reacties dan Joscaa volgende keer. Staat duidelijk dat ik een katoenen broek al tien keer netter vind en dat het een kleine moeite is om die aan te trekken. Zeker voor mannen. Maar goed waarschijnlijk ben ik zo´n ouwe klassieker die het niet vind kunnen dat je komt solliciteren in een spijkerbroek.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:55

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:07

TS, hoe is je sollicitatie gegaan? Zowel qua kleding als het gesprek zelf :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:48

Yonker schreef:
Ik las vanochtend dit:

http://www.metronieuws.nl/binnenland/20 ... -met-hitte

Ook rechters kleden zich anders met deze hitte :Y)
En terecht vindt ik.

Ik vind dat dus echt niet :n
Zoals in het artikel staat, hadden ze zich ook zwart of wit kunnen kleden.

Ik snap dat de toga uitgaat, maar een blauwe polo of rode top? Nee..

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:50

_sharonnn schreef:
Yonker schreef:
Ik las vanochtend dit:

En terecht vindt ik.

Waarom niet? Het zijn ook maar mensen... Het is bloedheet buiten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:59

Ik vind het stoer van die rechters.
Eigenlijk vind ik dat hele gedoe met kleding ook maar onzin.

Neemt niet weg dat ik me wel altijd fatsoenlijk probeer te kleden voor een sollicitatie (en werk, maar ik werk in de zorg, dus lekker casual, op sollicitatie ook trouwens).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:05

_sharonnn schreef:
Yonker schreef:
Ik las vanochtend dit:

En terecht vindt ik.

Ik begrijp het ook niet hoor. dan zwart/wit. Maar niet alle kleuren van de regenboog.

*gaat weer verder aan het werk. In jurk. Met blote armen.*

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:06

UhNee schreef:
_sharonnn schreef:

Waarom niet? Het zijn ook maar mensen... Het is bloedheet buiten....

Laat ik je eerst een vraag stellen.
Weet je waarom een rechter een toga draagt?

Zoals ik zei, prima dat ze de toga uitdoen, maar houd je kleding dan zwart of wit :)

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:08

Bij mij ging het in elk geval goed! En ik kwam daar binnen en werd meteen ontvangen door een aardige mevrouw in, jawel, een maxidress en teenslippers :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:09

edit; over de rechters;
Volgens mij is het tijdens de werkdag besloten en aangepast, en gingen de rechters er tot die tijd van uit dat ze 'gewoon' in toga moesten. Dan kan je ze moeilijk kwalijk nemen dat ze niet iets neutraals/formeels aan hebben.

Als ze het wel wisten zou ik inderdaad ook voor iets neutralers gekozen hebben :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:11

Ik werk op het hoofdkantoor van een sneakerbedrijf, ik heb gister lekker in mijn korte jumpsuit gewerkt hoor :+ Moest buiten schieten en verging echt al half van de hitte van dat kleine kwartiertje terwijl ik al amper wat aan had. Heb er totaal geen commentaar over gehad en mijn collega's vonden het allemaal prima :)

Eerste zonnestraal de bikini uit de kast ala, maar als het 36 graden is ga ik dus absoluut niet in een lange broek op kantoor zitten :+ (niemand ziet me daar toch)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:11

_sharonnn schreef:

Zoals ik zei, prima dat ze de toga uitdoen, maar houd je kleding dan zwart of wit :)

Omdat Napoleon dat een teken van neutraal zijn vond...
Want een rood topje maakt haar spontaan partijdig. :j

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:14

Blijheid schreef:
Volgens mij is het tijdens de werkdag besloten en aangepast, en gingen de rechters er tot die tijd van uit dat ze 'gewoon' in toga moesten. Dan kan je ze moeilijk kwalijk nemen dat ze niet iets neutraals/formeels aan hebben.

Precies :)
Bovendien was er sprake van "overmacht" klimaatcontrole bleek niet goed te werken en toga zijn gemaakt van een dikke, zware stof.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 03-07-15 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:16

Ayasha schreef:
_sharonnn schreef:

Omdat Napoleon dat een teken van neutraal zijn vond...
Want een rood topje maakt haar spontaan partijdig. :j

Inderdaad neutraal en daar gaat het om in de rechtzaal.. Een rechter moet oordelen over een situatie zonder partijdig te zijn.

En ja een gedaagde kan denken dat ze partijdig is, omdat de tegenpartij ook een rood shirt aan heeft, hoe belachelijk jij dat ook vindt. Daarom is er voor een toga gekozen en dat vind ik fantastisch, want je hebt geen benul van wat voor persoon de rechter is door middel van zijn of haar kleding :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:16

Het hangt van het bedrijf af. Ik mag geen korte broek en slippers aan ook al zit ik achter de kassa. Ik zou op warme dagen als deze liever een keer een nette outfit aandoen naar een gesprek. Het is toch een kans dat je dadelijk een baan hebt en dan maar liever zweten in een mantelpakje bij wijze van dan er niet representatief uitzien

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:17

Blijheid schreef:
edit; over de rechters;

Als ze het wel wisten zou ik inderdaad ook voor iets neutralers gekozen hebben :j

Dan snap ik het natuurlijk :)