Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:39

chanel1985 schreef:
Als je ziek bent, kan het rap gaan. Je geraakt uitgedroogd, krijgt koorts en je gaat slapen maar je valt in coma. Daar lig je dan uren voor je ouders terug thuis komen. Kan het al te laat zijn.
Dat gebeurd hoor. Denk dat je er iets te simpel over denkt.

Misschien denk ik er te simpel over, dus vind het zeker een interessante discussie...

Maar volgens mij is die kan niet echt groot...
Van een griepje, beetje koorts, raak je niet opeens in coma :')
Bij een volwassene of puber van 16 kan dat ook gebeuren en daar blijft ook niemand voor thuis toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:43

joyenbeau schreef:
Ik vind wel dat ouders al snel thuisblijven voor hun kinderen. Als ik ziek was bleef ik alleen thuis. Ja ook toen ik nog op de basisschool zat. Met een jaartje of 8 bleef ik al alleen thuis ( daarvoor werkte mijn moeder nog niet). Kreeg dan de telefoon naast mij met telefoonnummers van mn ouderes en opa en oma. Als er iets was kon ik altijd bellen (wat ik eigenlijk nooit heb gedaan) en om de paar uur belden ze dan even of het goed ging.

Mijn vriendin is door BJZ op haar vingers getikt toen ze haar dochtertje van 10 jaar alleen thuis liet.
En dan heb ik het niet over even een boodschapje doen, maar 2+ uur.

Vanaf 12 jaar wordt het als geaccepteerd beschouwd, maar dan nog moet er back-up zijn.
Een 14 jarige mag bv ook nog niet een weekend alleen thuis zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:44

Nog niet lang geleden is hier nog een kind gestorven aan simpel griep, gaan slapen en niet meer wakker geworden. Dus dat kan wel degelijk.
Als volwassene ben je verantwoordelijk voor je minderjarig kind, als je dan niet thuis bent of ervoor zorgt dat er een andere volwassene er op let, dan heb je je verantwoordelijkheid ontlopen en kan je dus aangeklaagd worden. Waar je dan het nog minste over moet zorgen maken als je kind in coma gaat of erger alleen thuis in bed sterft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:55

chanel1985 schreef:
Nog niet lang geleden is hier nog een kind gestorven aan simpel griep, gaan slapen en niet meer wakker geworden. Dus dat kan wel degelijk.
Als volwassene ben je verantwoordelijk voor je minderjarig kind, als je dan niet thuis bent of ervoor zorgt dat er een andere volwassene er op let, dan heb je je verantwoordelijkheid ontlopen en kan je dus aangeklaagd worden. Waar je dan het nog minste over moet zorgen maken als je kind in coma gaat of erger alleen thuis in bed sterft.

En die ouders waren weg??

dromertje2

Re: Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:58

Daar gaat het niet om, het gaat erom dat er een volwassene bij moet zijn, dan nog kan er iets gebeuren maar dan is het kind niet alleen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:00

chanel1985 schreef:
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat er een volwassene bij moet zijn, dan nog kan er iets gebeuren maar dan is het kind niet alleen.

Uitkomst is in beide gevallen hetzelfde, kind is dood. Alleen zullen de ouders die niet thuis waren er nog meer moeite mee hebben dan de ouders die wel thuis waren. En ik weet hoe snel een onschuldig ogende griep toch plots hersenvliesontsteking met dodelijke afloop kan worden, daar helpt geen ouder en dokter meer aan als je je kind sávond in bed legt en denkt dat het lekker door slaapt. Helaas meegemaakt in de vriendenkring

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:06

Ik denk wel dat je reële kans hebt dat evt andere kinderen uit huis geplaatst worden als je een kind met griep alleen laat en het blijkt hersenvliesontsteking te zijn.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:07

Varekaj schreef:
Nou, deze dames vinden het schandalig dat ze vakantiedagen moeten opnemen als kindlief ziek is. //
..Ouders kunnen dus via dit systeem per ouder (!) 3 vakantiedagen sparen als kindlief ziek is. Het gaat dan om een hulpbehoevend gezinslid.

Wij, als kinderlozen, wij krijgen die dagen alleen maar in geval van ernstige ziekte bij 1 van onze ouders of partner. Tegen de tijd dat mijn ouders of partner zodanig ziek zijn dat ze hulpbehoevend worden zodat ik thuis moet blijven, dan moet er al heel wat meer aan de hand zijn dan een griepje of wat koortsig...

Och arme.. Ben je ook jaloers op de mensen die naast kinderen óók nog ouders hebben? Want die krijgen óók vrij als díe ziek zijn.
Meestal is thuis zijn bij een ziek kind niet equivalent aan vakantie vieren hoor...

Overigens ben ik nu thuis met zieke peuter, hele dag spugen en diarree. Dat is misschien geen 'erge ziekte', maar kind voelt zich toch behoorlijk ellendig en moet in de gaten gehouden worden ivm uitdroging. Dan vind ik het toch héél fijn dat ik dat thuis kan doen zonder dat ik collega's heb die op de achtergrond in mijn nek hijgen en zich afvragen waarom mijn kind 'alweer' ziek is!
Laatst bijgewerkt door dovish op 26-02-15 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:09

Als je van die instelling vanuit gaat, kan je een baby of kleuter dan ook ineens alleen thuis laten, in box met propere pamper, fles pap erbij en hup, trek je plan dan maar. Verschiet echt ervan hoe laks sommige denken. Maar dan wel moord en brand schreeuwen dat je voor je ziek paard niet naar huis moogt gaan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:09

Ik heb niet alles gelezen, maar het valt me op hoeveel mensen het als voordeel zien als je niet kan werken doordat je kind ziek is. Ik zou zelf echt balen als mn kind ziek zou zijn en met een schuldgevoel thuis zitten omdat ik dan niet kan werken. Daarbij neem je dan verlofdagen op die je misschien liever anders had gebruikt dan zo'n onverwachte vrije zorg dag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:13

Urielle schreef:
Ik denk wel dat je reële kans hebt dat evt andere kinderen uit huis geplaatst worden als je een kind met griep alleen laat en het blijkt hersenvliesontsteking te zijn.

Misschien wel maar ik denk dat bijna alle ouders zorgen voor goede opvang. Ging ook om het idee, om te zeggen dat je kind doodgaat als je er niet bent, bij vrienden van ons gebeurde het terwijl ze er in de kamer naast zaten. En in de problemen kom je altijd als ik zie hoeveel impact zoiets heeft op een gezin. Ik denk dat er in het geval wat hier genoemd is en er zijn nog meer kinderen dat die dan ouder dan acht zijn. Ik moest als zesjarige vijf kilometer langs een drukke weg fietsen naar school, tegenwoordig worden ze tot hun tiende met de auto gebracht, zelfstandigheid van kinderen is ver te zoeken op veel gebieden. Ik was er ook altijd, vooral als ze ziek waren maar ik had de financiele mogelijkheden ook om thuis te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:37

Nou dovish worden we persoonlijk? Ik heb voorgaande jaren altijd elke shift gewisseld als ze daarom vroegen. Overuren gedaan zodat zij een uur eerder weg konden om met ukkepuk te gaan wandelen. Overuren als ze weer eens te laat waren omdat ukkepuk niet meewerkte bij de opvangmoeder. Vakantie pas ingediend nadat iedereen had kunnen kiezen, omdat het voor mij zo ook goed was. Ik heb zelfs nog gezorgd dat ze zonder afspraak sneller op rx binnen konden voor een niet dringend onderzoek met ukkepuk via de lange arm die ik daar heb, zodat ze op hun vrije dag konden komen en geen extra vakantie hoefde te regelen.

Ik mocht verdomme niet eens weg toen mijn opa een hersenbloeding had gehad en de namiddag misschien niet eens haalde, maar zij laten zonder pardon iedereen stikken als kind een rare scheet laat?

Door hun tegenwerking kan ik niet afstuderen, en ik verlies bovendien een hoop extra inkomen dat daarbij hoort. Ik moet me als kinderloze altijd maar aanpassen omdat zij zo graag een vleeshomp uitpoepen. Zorgverlof hoort voor iedereen even toegankelijk te zijn, of dat nu voor een kind of volwassene is. En niet "och arme duts" en hop ouders thuis. Maar dan bij iemands partner eerst eisen dat ie zowat op sterven moet liggen.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:44

Ik zelf vond het altijd erg fijn als ik ziek was dat mijn moeder thuis bleef

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:45

Nu, varekaj, je hebt ook een mooie kans gekregen om gewoon doorbetaald op uw werk 3 jaar te mogen studeren, dat is toch ook al een mooi voordeel wat die moeders niet hebben. Dat is toch ook iets en nogmaals, misschien is het allemaal een storm in een glas water en heb je gewoon vrij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:57

Varekaj, als je ouder of partner ineens ernstig ziek is kun je ook zorgverlof krijgen.

Mijn vader kon door zijn functie toen ik klein was niet ineens naar huis als ik ziek was, mijn moeder kon ook niet zomaar thuis blijven dus het kwam wel eens voor dat een ander dan een oogje in het zeil hield. Mijn grootouders waren toen of dood of dement dus daar hadden ze weinig aan :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-02-15 20:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:58

Alsof je voor je plezier thuis blijft bij een kotsend kind....
En dan de dagen erna voor je plezier al je werk moet inhalen dat is blijven liggen......

Wat moet je anders met het kind als het ziek is en je hebt geen grootouders op normale afstand?

Varekaj, misschien moet je gewoon ergens anders gaan werken want het klinkt meer alsof het gewoon een ongeorganiseerde bende is. Heeft weinig met kinderen te maken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:02

Mijn dochter weet het meestal zo te plannen dat ze ziek thuis is van school, als ik ook vrij heb :') In die bijna 10 jaar heb ik nog nooit af moeten melden bij werk ivm een ziektedag kindlief. Wel een paar keer naar mijn moeder of haar vader gebracht, dus wat dat betreft hebben mijn collega's nooit te klagen gehad.

Met vakanties, ik snap dat het niet altijd leuk is om als laatste te mogen kiezen, maar ik zie de logica wel in dat ouders voorrang krijgen op de schoolvakanties. En wij hebben het helemaal lastig met kinderen in 2 verschillende regio's....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:03

Nog leuker. Mijn man moet verplicht vrij nemen in de bouwvak, maar ik mag dan niet vrij nemen vanwege alle ouders die vrij moeten nemen... Dat stoort idd. Gezellig vakantie met je man :+

Ondertussen is de regeling; niemand krijgt vakantie als niet iedereen akkoord is met de planning :D

Qua ziekte, zitten ook ouders tussen die inderdaad om een scheet die dwars zit bij een kind al naar huis vluchten, maar ja... Zijn wel die mensen die zelf ook thuis blijven om een dwarse scheet :')
Bij echte ziekte vind ik het gewoon overmacht.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-02-15 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:11

Overmacht bedoel je denk ik :D

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:13

vuurneon schreef:
Nog leuker. Mijn man moet verplicht vrij nemen in de bouwvak, maar ik mag dan niet vrij nemen vanwege alle ouders die vrij moeten nemen... Dat stoort idd. Gezellig vakantie met je man :+

Tja, vroeger had mijn man ook altijd verplicht vakantie in de bouwvak omdat het bedrijf dan gewoon op slot ging en die bouwvak viel altijd voor mijn werk ongunstig in de eerste week van een nieuwe maand. Ik zat destijds met slechts 1 andere collega op de afdeling en wij mochten geen vrij/vakantie nemen tijdens de eerste week van de maand (want boekhoudkundige maandafsluiting = werk voor 2 man) en niet langer dan 2 weken achter elkaar. Manlief en ik hebben jarenlang in de zomer maar 1-1,5 week samen vakantie kunnen hebben.

Gelukkig is die situatie nu ook deels veranderd omdat manlief zijn werk niet meer op slot gaat tijdens de bouwvak en ik met meer collega's op de afdeling zit en ik dus nu ook tijdens een maandafsluiting en 3 weken vrij kan nemen. Al met al hebben manlief en ik nu nog steeds maar 2 weken tegelijk vrij om de tenminste 4 weken van de lange 6 weken zomervakantie zelf te kunnen opvangen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:14

Ik heb sowieso een hekel aan bedrijven die verplicht dicht gaan.
Net als de weken rond kerst. Ik wil dan helemaal geen vrij, het is toch bagger weer buiten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:15

Wat heerlijk om 2 week vakantie met je man te hebben! Dat wil ik na 10 jaar ook wel eens in de zomer :D

Straks hopelijk met kinderen ideaal hoor die verplichte bouwvak voor hem, maar gezellig is anders :o

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:19

joyenbeau schreef:
blokje schreef:

>;) vind dat werkelijk schandalig.
Een ziek kind alleen thuis. Werkelijk kan daar echt niet bij.

Mijn kids zijn nooit alleen thuis en helemaal niet als ze ziek zijn.

Maar wat ik me dan afvraag, waarom vind je dat zo schandalig?
Wat kan er nu eenmaal gebeuren?

Genoeg.
Maar naast het fijt of er wel of niet ieta kan gebeuren. Vind ik, als moeder, dat je als ouder er moet zijn voor je kinderen. Ziek of niet kinderen van 8 horen absoluut niet alleen thuis te zijn.
Je bent als ouder verantwoordelijk voor je kinderen.
Neem geen kinderen als je er niet voor ze kan zijn omdat je carrière wil maken
(Uitzonderingen daar gelaten).

Ik ben jong nu 25.
Twee prachtige jongens. Bewust thuis mama. Als ze oud genoeg zijn kan ik altijd nog werken. Ik wou graag kids en wil er altijd voor ze zijn.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:22

Toen mijn dochter geboren was en een medisch issue bleek te hebben waardoor ik vaak zou verzuimen heb ik mijn baan opgezegd om gewoon thuis te zijn voor haar.
Voor mij kon een nieuwe collega worden aangenomen en zo hadden mijn collega's geen hinder van mijn afwezigheid.
Na anderhalf jaar thuis kreeg ik weer een baan, zij waren bekend met het medische issue van mijn dochter, de behandeling was inmiddels minder intensief en operaties waren vooraf te plannen.

Voor gewone ziekte heb ik nooit verzuimd, hooguit kwam ik een uurtje later (ik bleef dan ook langer aan het einde van de dag) om de opvang te regelen. Buurvrouw, opa/oma, tante. Er was altijd wel iemand beschikbaar om de opvang te verzorgen.
Andersom heb ik op vrije dagen ook wel eens een ziek kind van een ander opgevangen. Een keer zelfs een echte ziekenboeg in huis... waterpokken in de buurt dus veel zieke kids.

Vanaf een jaar op 10 maakte ik een bedje op de bank, kan ranja, wat fruit en koekjes erbij. Buurvrouw die af en toe haar hoofd om de hoek stak en een oma die even langs kwam. Verder belde ik zelf een paar keer vanaf mijn werk. Bij hoge koorts zorgde ik wel voor opvang aan huis of bracht ze bij oma.

Nu erger ik mij groen en geel aan collega's die thuis blijven voor een ziek kind, de eerste dag kan ik mij nog voorstellen, maar 4 dagen voor een oorontsteking? Tijdens die eerste dag is het toch wel mogelijk om de opvang voor volgende dagen te regelen. Gewoon van te voren zorgen dat je dat goed afspreekt in je sociale omgeving.

Afgelopen zomer had ik een collega die na haar vakantie nog een week thuis bleef omdat haar 12 jarige kind griep had. Het was super druk op het werk omdat andere collega's vakantie hadden en zij bleef gewoon zonder blikken of blozen een week langer weg. Haar contract is dan ook niet verlengd.

Wat ik ook opvallend vind is dat het meestal de vrouwen zijn die wegblijven voor een ziek kind, met de mededeling dat de vader echt niet weg kan blijven van zijn werk.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:23

alsof het leuk is om met ziek kotsend en daardoor jankerig kind thuis te zitten. Mijn ventje is nog niet echt ziek geweest, heeft wel dag gehad dat hij wat ellendig en snotterig was. Ik heb de hele dag met hem op de arm gelopen, troosten, proberen of hij wou slapen. Nou had ik al vrij dat scheelt maar echt gezellig is het niet. Maar goed hoort er ook bij.