Werken bij de politie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:07

RoodZonnetje schreef:
Joaltijd schreef:
Ik heb laatst trouwens een dag meegelopen met de politie. Dat was gaaf! Maar ook vele verhalen gehoord van minder leuke situaties (ongelukken met dodelijke afloop, overleden personen, mishandeling..) maar desondanks lijkt me het politiewerk erg leuk!

Da's wel de essentie van politiewerk hè :) Politie moet stap vooruit zetten waar anderen juist een stap terug willen doen ;)

Ik werk nu bijna 5 jaar bij de politie en heb meer ellende gezien dan dat ik in een spannende situatie zat. De zelfdodingen, reanimaties en ongevallen zijn niet meer te tellen. Dit is een groot deel van het werk.

NZ92

Re: Werken bij de politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:31

Hallo! mag ik me hier ook melden? lees al een tijdje mee in het topic.
eigenlijk al heel lang de wens om later de politie te gaan, welke functie/richting nog eigenlijk onbekend.
Ook sta ik open voor defensie etc.

Momenteel 3e jaar student aan de opleiding IV en loop momenteel mijn onderzoeksstage bij de bereden politie. Een leuke opstap dus..
Volgend jaar van plan mijn minor te doen op de politieacademie en hoop dan na mijn studie voldoende " bagage" te hebben om te kunne solliciteren.

Welke opleiding doen jullie allemaal? zie veel IV al voorbij komen... vragen? stel gerust :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:39

L_iek schreef:
Ik werk nu bijna 5 jaar bij de politie en heb meer ellende gezien dan dat ik in een spannende situatie zat. De zelfdodingen, reanimaties en ongevallen zijn niet meer te tellen. Dit is een groot deel van het werk.

Helemaal waar. En dat moet je liggen. Ik ben echt een ontzettende sensatiezoeker (en viespeuk blijkbaar), ik baal dan ook als ik niet in dienst ben en er gebeurt iets "gaafs". Dan hoor je daar later over van je collega's en dan denk je "damn... gemist!"

Je moet alleen wel waakzaam zijn op wanneer het op een gegeven moment teveel wordt. En als je dan de keuze hebt misschien eens een melding laten gaan (omdat er al een andere eenheid ter plaatse is bijvoorbeeld).

Gelukkig zijn de meeste collega's wel uit hetzelfde hout gesneden. We willen anderen helpen, we willen vooraan staan, we willen mee in de actie. En op een vette inzet kan je dan weer een tijdje teren.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 09:56

Ik ben zelf verpleegkundige en zo werk ik al enkele jaren. Heb dus ook het een en ander aan situaties gezien zoals smerige wonden, reanimatie settings, mensen die komen te overlijden ect. Niet dat het geen indruk op me maakt maar ik zoek het wel op omdat ik er met mij neus boven op wil staan :P

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:58

Marlou_ schreef:
Ik ben zelf verpleegkundige en zo werk ik al enkele jaren. Heb dus ook het een en ander aan situaties gezien zoals smerige wonden, reanimatie settings, mensen die komen te overlijden ect. Niet dat het geen indruk op me maakt maar ik zoek het wel op omdat ik er met mij neus boven op wil staan :P

Ik heb alleen het idee dat het merendeel hier denkt dat het vooral spanning en sensatie is. Dat is alleen niet zo. Je komt vaak uit bij ellende.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 10:38

Oh jee ja. Dat kan tegen vallen. Ik heb ook wel eens een grote mond maar ik kan ook niet iedere dag tegen een vieze wond aan kijken. Merk ook dat dat te maken heeft met hoe ik mezelf voel. Klinkt stom maar als ik blij en gelukkig ben kan ik heel veel hebben en goed tegen een vieze wond aan kijken maar als ik m'n dag niet heb kan ik goed van mijn stok gaan. Denk dat het voor sommige mensen ook wel een koude kermis is met het beeld wat ze zelf hebben van werken bij de politie.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:38

Maar als je al niet elke dag tegen een vieze wond kan aankijken afhankelijk van je dag. Je krijgt nog wel meer te zien dan een vieze wond, ongeacht hoe je je voelt :j

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 11:41

Ik noem ook maar even een voorbeeld ;-) ik heb het nu even over m'n eigen werk want treinspringers en zelfdodingen zie ik niet in het ziekenhuis vandaar het voorbeeld.
Ik ben me er van bewust wat ik mee kan gaan maken maar ik had het over de manier van omgang, dat dat onderschat kan worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:01

Ik merk trouwens van mijn omgeving ook dat veel denken dat het politiewerk gaaf en stoer is. Ze vragen dan ook direct of ik bij de bereden wil. Mijn antwoord: 'neeuh, eerst noodhulp en daarna wijkagent of misschien de honden'. 'noodhulp? Gaaf!' 'das ook zelfmoordslachtoffers van het spoor plukken hoor..'
En dan zijn ze stil :')

Ben zelf een redelijke sensatiebezoeker. Maar heb nu ook al dat ik als eerste in de rij sta om degene te willen helpen. Dus naar voren stappen als anderen een stap achteruit willen zetten :)

Maar een makkelijke baan ist zeker niet nee!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:33

Vergeet alsjeblieft niet het geweld tegen politie. Ik, en mijn maatje, hebben allebei nog geluk te leven... 'Gelukkig' ben ik er met zware hersenschudding en kneuzingen vanaf gekomen. Natuurlijk heb je zulke incidenten niet dagelijks maar het overkomt je wel

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 13:12

Geweld naar agenten toe, word daar aandacht aan besteed in de opleiding naast aanhouding&zelfverdediging?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:24

Marlou_ schreef:
Geweld naar agenten toe, word daar aandacht aan besteed in de opleiding naast aanhouding&zelfverdediging?

Tijdens mijn opleiding weinig, weet niet hoe het nu is.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:44

L_iek schreef:
Marlou_ schreef:

Tijdens mijn opleiding weinig, weet niet hoe het nu is.

Daarnaast leer je in de praktijk dat die aanhoud techniekjes echt niet werken op moment dat het 'vechten vechten' word. Dus ik deel mijn mening met L_iek

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:21

L_iek momenteel nog steeds niet. En inderdaad wat Amber zegt, als het vechten voor je leven is in extreme gevallen dan denk je niet meer aan je bij ibt aangeleerde vaardigheden.

Politiewerk is inderdaad zeker niet altijd gaaf en leuk maar ik vind het de mooiste baan die er is.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:54

Druif_01 schreef:
Politiewerk is inderdaad zeker niet altijd gaaf en leuk maar ik vind het de mooiste baan die er is.

Helemaal mee eens! Ik ga nog altijd met enorm veel plezier naar mijn werk! Er zitten saaie dagen tussen, ellendige en hele spannende. Met de collega's ook een goede band. Je bent toch allemaal een beetje uit hetzelfde hout gesneden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:43

En ik ben blij dat jullie er zijn en jullie werk doen. Hoe gaaf ik delen van jullie werk ook vind, andere delen passen weer niet bij me (bijv. de constante passieve paraatheid).

Vorige week onderdag hadden we (vriendin van me, haar vriend en ik) opnieuw een gluurder bij "onze" studentencomplexen. Ok, naderhand bleek alleen dat de verdachte auto bij mijn complex te staan en was hijzelf bezig bij een aanliggend complex. Maar we hebben hem en zijn auto in de gaten gehouden en de politie gebeld. Alleen dat al was een truc, want hoe leg je exact uit waar hij is, jij bent, zij moeten zijn en wat de voorgeschiedenis is, terwijl je hoog in de adrenaline staat en dit stuk niet voorgewerkt had. En toen liep hij weg voordat de politie er was, dus ik er achteraan. Ik was toch erg blij toen de politie me inhaalde en ik het stokje over kon geven. Jullie weten ten minste wat jullie aan het doen zijn. Jammer genoeg is hij niet gepakt.

Morgen gaan vriendin en ik een mailtje sturen naar de wijkagent om het geheel nog een keer kort te bespreken en ook hoe de volgende keer te reageren. Dit deel vond ik dus wel heel gaaf, bestond het politiewerk hieruit, dan zou ik er zo bij gaan (als er vacatures waren geweest). Maar het scherp zijn zonder direct doel, daar vrees ik voor.

Ps. het verhaal van de vorige keer gluurder en het uitgebreidere verhaal van deze keer

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 18:08

Zou het dan zin hebben om een vechtsport te doen denk je? Of denk je daar ook niet meer aan in de acute situaties

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:16

Marlou_ schreef:
Zou het dan zin hebben om een vechtsport te doen denk je? Of denk je daar ook niet meer aan in de acute situaties

Ja zeker heeft dat nut :j
Door die situatie ben ik ook aan de vechtsport gegaan. Het maakt mij in ieder geval zekerder.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 23:40

Wat voor vechtsport doe je?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:45

Ik doe kickboksen en MMA :j

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 09:38

Oke Nouja wie weet! Heb nu vrij weinig tijd over naast Pino en 3 keer in de week rugby haha

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:37

Ik ga helemaal mee met mijn collega's in dit topic :j

Ik heb alleen al de afgelopen twee maanden, 3 reanimaties gehad en 3 lijkvindingen, waarvan niet bekend was of het een natuurlijk overlijden was. Daarnaast ook nog eerste hulp verleend aan een aantal flink gewonden mensen.

Daarentegen leeft een 18 jarige jongen nog wel doordat ik de reanimatie gestart ben en heb ik laatst een vrouw geholpen die alleen thuis was en aan het bevallen was! Dat was erg bijzonder! Daar doe je het voor!

Ook ik heb eens moeten vechten met een verdachte, waarbij ik dacht dat mijn laatste minuten geteld waren.

Ik werk in een drukke stad waar veel gebeurd en trek op een of andere manier ook wel "vette zaken" aan. Het gebeurd idd niet veel (dan praat ik over aanhoudingen van gewapende overvallers of inbrekers etc) maar als het gebeurd is dat natuurlijk erg gaaf!

Maar ondanks dat heb ik de mooiste baan van de wereld en haal ik er veel voldoening uit als ik iemand kan helpen!

Wees er iig wel van bewust dat je in een week meer kan zien dan iemand in zijn hele leven doet!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:07

Ik sluit me helemaal bij Melissa aan. Ik loop dan nog niet zolang mee maar toch wel wat heftige dingen gehad. Maar de sfeer en het contact met de collega's is erg goed en je wordt goed opgevangen. Iedereen zei inderdaad altijd dat wij meer meemaken in een week dan anderen in een heel leven. Ik dacht altijd dat dat wel meeviel maar heb ervaren dat dat inderdaad echt het geval is.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:38

Fijn dat jullie je verhalen vertellen! Is zeer welkom :D!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:26

Marlou_ schreef:
Fijn dat jullie je verhalen vertellen! Is zeer welkom :D!

+1!

Vooral Melissa, 3 rea's en 3 lijkvindingen in 2 maand.. Dat klinkt voor mij nu echt ongelooflijk veel!
Maar aan de andere kant, van te voren weet ik dat het heel mal kan gaan als ik ooit bij de politie kom.

Toch best raar om erover na te denken. Nu heb ik een makkelijk leven, en zie eigenlijk nooit leed. En dat dan dan plots zo om kan slaan als ik bij de politie zou gaan werken :') Ben daarom ook wel benieuwd hoe ik reageer op situaties.. Maar dat weet je van tevoren echt niet! Konden we maar in de toekomst kijken :D