Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:33

Nu weet ik niet hoe gym er tegenwoordig aan toe gaat maar in mijn schooltijd was het dé reden om een chronisch verzwikte enkel te faken omdat ik bij het woord gym al misselijk werd van de zenuwen. Ik weet niet van welke circusschool ze mijn gymleraren hadden getrokken want we kregen de meest rare gekkigheid te doen. Achterwaartse salto's, grote matrassen op banken aan de ringen waar je dan op en af moest springen, maar dan wel zo dat je niet de poten van zo'n bank tegen je snufferd kreeg en nog wel 101 andere leuke truukjes om je leerlingen zo snel mogelijk het ziekenhuis in te krijgen. Een klasgenootje van me is nog door zo'n geintje met een halve ijzerhandel in z'n been in het ziekenhuis gevonden.
Heb er nog een beste ruzie met een gymleraar om gehad, omdat ik het nut van dergelijke fratsen niet in zag, ik toch al niet van plan was om met het circus te vertrekken en geen behoefte had aan onnodige ziekenhuisbezoekjes. Daarnaast kon ik het ook gewoon echt niet met mijn beroerde motoriek (die overigens echt niet beter is geworden door gym, wel door paardrijden en mijn danslessen).
Basketbal en andere wel echte sporten vond ik tenminste nog wel leuk. Kon ik ook niet, maar het was lekker even rennen, stoeien en afreageren. Dus afgaande op mijn eigen ervaringen van ergens in de vorige eeuw zou ik zeggen keuzevak, zeker. Al was het maar tussen turnen/circuswerk en ren,- en balsporten. Dan was ik voor die tweede gegaan als gemotiveerde leerling, echt.
Op zich denk ik dat het geen kwaad kan om mensen die anders helemaal niet zouden sporten toch iets van sport mee te geven, wie weet dat ze het nog leuk gaan vinden ook, en daarnaast kan even een uurtje lekker lichamelijk bezig zijn een goede afwisseling zijn voor al het hoofdwerk. Maar dan inderdaad met wat meer beleid en eventueel keuzevrijheid zodat iedereen er wat lol aan heeft of er op z'n minst geen trauma's aan overhoudt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:34

Blijven verplichten, maar voor genoeg variatie zorgen. Wij hadden altijd leuke gymlessen, voor iedereen geschikt want er was altijd iets bij waar je iemand in kon uitblinken of het gewoon gemiddeld doen en ook altijd iets waar iedereen keihard in faalde. Van badminton tot unihockey, van korfbal tot turnonderdelen, atletiek kwam ruim aan bod (ja ook speerwerpen en discuswerpen :D) en van tikkertje tot apekooi. Dus ook al haalde je een 3 op verspringen, dan kon je op badminton het cijfer gerust weer ophalen en ach, al was je in alles niet goed... Gym was iig een vak die je nooit over hoefde te doen :')

Wij vonden het als klas juist wel een fijne afwisseling :) behalve als het op de eerste 2 uur was, want niemand had echt zin om voor half 9 al rond te huppelen :')

Wij hadden echt fijne docenten en hadden keurig jongens en meiden gescheiden met gym :D

En ach, niemand maakte er een drama van als je voor de bal wegsprong, na 1 poging al uit het touw gleed of langs de kast rende ipv eroverheen :')

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:38

Ik vond gym altijd heel leuk, even er tussen uit in plaats van altijd in die schoolbanken. En daarnaast vond ik dat het de klas altijd samen bracht :) je moest samenwerken met mensen waar je normaal niet snel mee om zou gaan en dat was goed voor het 'ons' gevoel. Wij hadden zoals vuurneon zegt ook altijd genoeg variatie, dus je was niet overal goed in, maar er was altijd wel iets dat je wel kon :)

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:41

Ik ben het er mee eens.

De piepjestest al helemaal want wat waarom heeft het zin om opeen 8 minuten rondjes te gaan rennen en dat elke week met 2 minuten opbouwt en dan in 1 keer 16 minuten rent?
Niks, want conditie bouw je op.
Met gymmen word veelal de zelfde sporten gedaan. De ene groep ging dan een onbekende sport doen en de andere groep ging voetballen. Elke week weer...

Ik heb gym als een negatieve ervaring gezien. Elke week moet je weer, het had geen enkele nut voor conditie en je stonk vervolgens een uur in de wind.

Gepesten worden erger gepest en er is daar een aanleiding om gepest te worden. Tevens vind ik het ook een relatief groot gevaar om letsel op te lopen. 30 pubers/kinderen onder 1 leraar in het rond lopen en kunstjes uitvoeren.
Aan het begin van je les, hup, aantal rondjes rennen en klaar.
Pardon? Waar is de opbouw en de afbouw voor de spieren?

Nee, maak er in ieder geval een keuzevak van.
Gelukkig hoef ik nu niet meer omdat ik zelf sport onder de gymuren.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:42

Imo moet het verplicht blijven. Niet alleen ben ik ervan overtuigd dat mijn conditie toch wel op pijl wordt gehouden door gym op school, maar ook vinden velen inclusief ik het fijn om even hun hoofd leeg te maken. :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:45

Oja. Hoogspringen met trapoline. Meisje dat notabene op turnen zat kwam niet goed uit en kon met ambulance worden afgevoerd. Zwaar geneusde nek en heeft een tijdje met zo'n nekkraag gelopen. Docent was te druk met voetbal dat hij t ongeluk zelf niet eens gelijk door had. Of we daarna nog even zelfstandig veder gingen? Die docent had ze niet op een rijtje als je t mij vroeg.

In de week van de coupertest buiten waren er ook +- 2 ambu's per jaar nodig. Mensen vielen om en waren flink buiten westen. Docent liet ons met 30 graden gewoon de test afmaken.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:46

Ik heb ja gestemd.

Ik hou van sporten, maar dan wel de sporten die ik leuk vind. Paardrijden, basketbal, fietsen en skeeleren.

Met honkbal en soft bal of atletiek had ik totaal niks. Die speer kwam nog geen meter ver. Honkbal sla ik niet raak en kan niet ver gooien. Waardoor mijn motivatie voor sporten op school echt heel laag was. Terwijl ik echt van sporten hou en niet van stil zitten. Maar verplicht een sport doen die je niet leuk vind.

Die 100 min in de week waar omkleden en uitleg ook nog van af gaat gaan niet helpen om overgewicht tegen te gaan.

chimello

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:48

Zeker. Gym is onzin, sorry. Ik had een pedofiele docent en een andere die ook nogal vreemd was. Daarbij wordt je gedwongen strakke kleren te dragen waar ik me niet happy in voelde en moesten we voor punt dingen doen die ik moeilijk vond of niet aankon met zwakke enkels en daar werd gewoonweg geen rekening mee gehouden. Als gym er is dan niet voor punten of als keuze vak. Ik snap dat tieners steeds jonger dik zijn maar ik vond het echt vreselijk en ik was niet eens dik en voelde me al slecht.
De school van m'n broertje laat ze zelfs buiten de school over een druk plein rennen waar iedereen ze kan zien, ik zou daar niet bij mee zijn als ik overgewicht had...

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:49

Ik vind dat het niet afgeschaft moet worden, gewoon omdat er al te veel jongeren zijn die niet bewegen. Ik ben zelf iemand geweest die 5 jaar lang niet meegedaan heeft ivm blessure. Ik vind wel dat de leerlingen met een blessure niet aanwezig hoeven te zijn, ik moest dat wel. Moest verplicht elke gymles op de bank zitten toekijken.. Gym vond ik verschrikkelijk, kreeg altijd rotcommentaar.. aangezien mijn blessure niet van de buitenkant zichtbaar is. En als je dan elke keer weer op de bank zit en elke keer weer rotcommentaar krijgt van je klasgenoten.. nee niet fijn. Dus laat de geblesseerde leerlingen e.d. gewoon weg of laat hun een andere opdracht doen, die wel met sport te maken heeft (bv. werkstuk), maar laat ze niet zitten toekijken aan de kant :)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:51

chimello schreef:
Zeker. Gym is onzin, sorry. Ik had een pedofiele docent en een andere die ook nogal vreemd was. Daarbij wordt je gedwongen strakke kleren te dragen waar ik me niet happy in voelde en moesten we voor punt dingen doen die ik moeilijk vond of niet aankon met zwakke enkels en daar werd gewoonweg geen rekening mee gehouden. Als gym er is dan niet voor punten of als keuze vak. Ik snap dat tieners steeds jonger dik zijn maar ik vond het echt vreselijk en ik was niet eens dik en voelde me al slecht.
De school van m'n broertje laat ze zelfs buiten de school over een druk plein rennen waar iedereen ze kan zien, ik zou daar niet bij mee zijn als ik overgewicht had...

Dit vind ik nogal vreemd. Ik trek jouw verhaal niet in twijfel, maar over het algemeen bestaat sportkleding op school uit een normaal, wat wijder vallend broekje en een wijd, hooggesloten shirt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:51

Och opwarmen.... Dat was bij ons een paar rondjes hardlopen. Ik kon de les dus altijd buiten adem en met opgezwollen enkels beginnen.... Daar leer je echt van hoor!
Opbouwen naar een coopertest of piepjestest? Nee hoor, 1 keer oefenen de week ervoor. Meer opbouw kregen wij niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:55

Maar opbouw hoeft ook niet, t is immers een conditie test. En opwarmen met een paar rondjes lopen is best oke, bij hardlopen start ik ook met gelijk al rustig rennen.

Is het niet bij elk vak dat het vooral valt of staat met een goede leerkracht? Net zoals bij aardrijkskunde moet je ook niet elke les alleen maar topografie doen, afwisseling is zo belangrijk. Een enthousiaste LO docent, die weet wat hij/zij doet kan een enorm verschil maken.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:59

Ja, wat zou het geniaal geweest zijn als het voor mij vroeger ook een keuzevak was geweest.
Ik vond er niks aan, kon door mijn lichamelijke beperking ook nooit met de rest meekomen en ja cliche werd altijd als laatste gekozen :=
Heb heel wat briefjes van mijn ouders gefaked om onder gym uit te komen. :+
Werd meestal ook wel geloofd om mijn beperking. Laatste jaar eigenlijk helemaal niet meer meegedaan *\o/* Moest van de docent alleen wel even een verslagje maken over een sport oid, om een voldoende te krijgen. Nou vond ik prima :D

Weet ook niet hoe het met de rest hier zit, maar de meerderheid van de kinderen op onze school kwam met de fiets. Was voor mij sowieso een uur per dag aan beweging. Daarnaast deed ik nog aan paardrijden en bijbaantjes. Dus ook zonder gym beweging genoeg.

Afschaffen hoeft voor mij niet, maar als keuzevak lijkt me ideaal.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:59

Gym op school... In de huidige setting, weg ermee. Ik weet nog wel dat wij in de derde keuzelessen kregen. Op gegeven moment gingen we turnen, ik als turnster vond dat natuurlijk helemaal fantastisch. Maar wat was het gevaarlijk... Leraar had er te weinig kaas van gegeten om fatsoenlijk te begeleiden, het is was echt een wonder dat er geen zwaardere ongelukken gebeurden.

Verder was het vooral veel softballen, voetballen en zaalhockey. Nou, whooptie-fiets-doo. Ik kon m'n tijd wel beter besteden. Daarnaast, ouders horen hun kinderen ook te stimuleren om te sporten en het lopen van lokaal naar lokaal iedere dag is beweging zat :D.

vuurneon schreef:
Maar opbouw hoeft ook niet, t is immers een conditie test. En opwarmen met een paar rondjes lopen is best oke, bij hardlopen start ik ook met gelijk al rustig rennen.

Is het niet bij elk vak dat het vooral valt of staat met een goede leerkracht? Net zoals bij aardrijkskunde moet je ook niet elke les alleen maar topografie doen, afwisseling is zo belangrijk. Een enthousiaste LO docent, die weet wat hij/zij doet kan een enorm verschil maken.

En als je geen hardloopconditie hebt faal je gigantisch. Echt een heel eerlijke test, joh.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:02

vuurneon schreef:

Is het niet bij elk vak dat het vooral valt of staat met een goede leerkracht? Net zoals bij aardrijkskunde moet je ook niet elke les alleen maar topografie doen, afwisseling is zo belangrijk.

Conditietest puur op hardlopen. Ik fietste doodleuk 30 km zonder problemen hoor, maar een rondje hardlopen krijg ik niet voor elkaar.
Ik was echt altijd al kapot van dat zogenaamde opwarmen. Letterlijk en figuurlijk. Nooit iets geleerd als rekken en strekken bijv. Nee hoor gewoon rennen!

Het valt of staat zeker met een goede leerkracht. Ik denk alleen ook dat gym gewoon een te makkelijke manier is om pesten even erger te maken. Een klas is al moeilijk onder controle te houden, maar op het moment dat iedereen door zo'n zaal rent en speelt, is het overzicht natuurlijk helemaal weg. En dan kan je dus doodleuk in het materiaalhok worden geplet achter een kast. 1 docent op zo'n kudde losgeslagen pubers lijkt mij nooit genoeg. Combineer dat nog met competitie en moeten presteren en je hebt het perfecte recept om een ware hel te veroorzaken. En dat is bij andere vakken toch wel een stuk minder erg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:03

Ja en? Je kreeg ook scores op verspringen, speerwerpen, kastje springen, badmintonnen, touwklimmen, Epke naspelen op de ringen... Oftewel. T boeit weinig.
Er is volgens mij niemand gezakt op gym :D

En qua pesten; ik denk dat het nog enger is de tijd in de pauze en voor en na school.... Als ze willen pesten doen ze het toch wel. Daarom zeg ik ook; elke les valt of staat met een goede docent.
Bij gym kon ik weglopen (jongens en meiden waren gescheiden bij ons), onder wiskunde werd ik de godganse les geschopt door die eikel achter mij. Toen ben ik uiteindelijk wel van plek verhuisd want ik was er he-le-maal klaar mee. Mafketel.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-09-14 23:07, in het totaal 3 keer bewerkt

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:04

Niet mee eens. Ik had ook af en toe een gruwelijke hekel aan gym. Maar voor mijn concentratie was het perfect. Ff uit de klaslokalen. Ik word altijd heel snel fanatiek dus ik vond t dan heerlijk om ff te knallen met hockey of voetbal of iets. En daarna kon ik me dan een stuk beter concentreren. En dan ben ik echt totaal geen sport mens. Sterker nog ik sport alleen met paardrijden :D

Nu op het mbo geen gym. En ik mis het bijna. T is dat ik niet alle dagen school heb. Maar man wat duurt de dag lang in die lokalen :=
Laatst bijgewerkt door Shirrlfl op 28-09-14 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:05

Ik vond gym vreselijk, zowel op de middelbare school als het mbo. Ik zakte standaard voor de coopertest en shuttle-run test... Niet heel erg fijn voor je zelfvertrouwen als je ook al gepest word. Op het mbo moesten we 'zomers buiten gymen, eerst bijna een half uur lopen of met de bus. Om vervolgens in weer en wind te soft-ballen, rennen of hockeyen... De laatste 2 jaar van m'n opleiding had ik een heupblessure en daarom vrijstelling om niet mee te hoeven doen. Daar was ik zo blij mee....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:12

Gym op het mbo? O wow... Ik vind het prima op de middelbare school, maar daar moet het ook blijven :o

Ik heb de coopertest ook zwemmend gedaan. Maar ook fietsend kan het. Ze kunnen wat dat betreft beter een keuze maken; wat wil je doen?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-09-14 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:12

vuurneon schreef:
Ja en? Je kreeg ook scores op verspringen, speerwerpen, kastje springen, badmintonnen, touwklimmen, Epke naspelen op de ringen... Oftewel. T boeit weinig.
Er is volgens mij niemand gezakt op gym :D

En qua pesten; ik denk dat het nog enger is de tijd in de pauze en voor en na school.... Als ze willen pesten doen ze het toch wel. Daarom zeg ik ook; elke les valt of staat met een goede docent.
Bij gym kon ik weglopen (jongens en meiden waren gescheiden bij ons), onder wiskunde werd ik de godganse les geschopt door die eikel achter mij. Toen ben ik uiteindelijk wel van plek verhuisd want ik was er he-le-maal klaar mee. Mafketel.

Je 'denkt' dat het dan erger is? Ervaring mee toevallig? Ik dus wel. En het ergste was echt de gymles. Hoeveel blauwe plekken me dat wel niet heeft opgeleverd.... Omdat je zo fysiek bezig bent valt het veel minder op dat die bal "per ongeluk" op je terecht komt of iemand tegen je aan rent (oftewel beukt). En ik ben nooit opgewacht na school en de pauzes kon ik hard vluchten. Dus ik ben het totaal niet met je eens.

Zeggen dat het weinig boeit vind ik erg respectloos naar mensen die hier echt problemen mee hebben gehad. Ik was dus hypermobiel en echt slecht in vrijwel alles wat we met gym kregen. Ik ben bijna alleen maar beoordeeld op hardlopen, balsporten en een beetje atletiek/turnen. Met turnen en bijv speerwerpen kon ik mn cijfer nog iets omhoog krijgen, waardoor ik soms wel een 6 stond ipv een 5. En wellicht dat dit jou nooit boeite, maar ik vond dat echt vreselijk aangezien ik verder alleen dikke 8en en 9ens stond.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:16

Als ik dat allemaal lees Zwerte ligt het probleem niet bij gym zelf maar het handhaven van de docent/school wat betreft het aanpakken van pesten, en het gebrek aan aanpassingsvermogen voor mensen zoals jij met hyper mobiliteit. Dat kunnen we toch gewoon vergelijken met discalculatie bijvoorbeeld? Of dyslexie? Daar wordt rekening mee gehouden. Dat zou bij jou ook zo geweest moeten zijn.

Het probleem ligt dan volgens mij gewoon bij de school en de leraar. Niet bij het vak gym / LO.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:18

T is maar gym. Misschien relativeer ik te gemakkelijk hoor, dat kan. Maar bij ons kwam er namelijk voor iedereen op het eindexamen een V op de lijst. Dus cijfers deden er eigenlijk niet toe. Dat iemand bang is voor een lager cijfer, zit ook in die persoon. Je kan niet overal goed in zijn en ook daar moet je leren mee om te gaan.

Enne ik ben ook hypermobiel en astmatisch én stik allergisch dus gym was echt niet een feest voor mij, maar het was geen enkel probleem als ik niet mee deed of halverwege aan de pufjes zat. Maar daarom zeg ik ook echt; het valt of staat met een goede docent. Onze docenten waren uiterst alert namelijk en je werd er gelijk uitgehaald als je 'per ongeluk' aan het etteren was.
Gym staat los van pesten, net als wiskunde en aardrijkskunde. Maar het zit dieper. Gym kan er niets aan doen dat iemand harder geduwd werd.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-09-14 23:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:19

Het probleem is dat gym gewoon zo stom was bij ons :+ In de ijskoude regen een beetje rennen, voetballen, elke week weer 2 uur. Af en toe softbal, en dan weer voetbal. Ik vond het echt ellende en zou zielsgelukkig zijn geweest als het afgeschaft werd.

Af en toe gingen we boksen, trampoline of bbb (buik billen borsten) voor de meiden, haha. Dat was dan wel leuk. En sport oriëntatie dag waarop je een sport mocht kiezen (paardrijden, duiken, pijl boog schieten whatever). Dat zijn ook leuke dingen maar veel te duur voor wekelijks natuurlijk.

Overigens is het argument 'dan krijgen ze ten minste nog beweging' echt niet geldig, want aangezien je heel vaak niet kan douchen na de gym spant niemand zich in en kom je zonder een zweetdruppel gelaten te hebben weer terug in de kleedkamer.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:22

Ik denk niet dat gym snel een keuzevak zal worden. Maar ze mogen het hele gymsysteem wel omgooiend op scholen wat mij betreft. Ik vond het ook hel. Altijd de hele ochtend zenuwachtig voor de gymles en dan met zn allen samen omkleden, verschrikkelijk.
Gym bestond bij ons voornamelijk uit balsporten, waar ik dus heel slecht in ben. Het heeft mijn faalangst op het gebied van sport vele malen groter gemaakt dan het al was.

Sportorientatie vond ik wel leuk, lesje boxen, tae bo, fitness (squash uiteraard niet mee gedaan). Maar dat waren dus 5/6 lessen in 4jaar gymlessen.

Buiten school om was ik wel erg actief, Altijd op stal in de weer, halve eiland over op de fiets, skeeleren enz. Ook nu nog. Ben best een sportief persoon maar niet dankzij de gymlessen. Nog steeds geeft de geur van een gymzaal me rillingen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:25

Bij ons werd er ook niet gedouched, o men zweette wel maar tja, puberteit is toch maar een lastig ding. Als er 5 gingen douchen was het veel :=

Ik vind het jammer dat zoveel mensen een negatieve ervaring met gym hebben, met de juiste docent kan het best leuk zijn (en niet alles is even leuk natuurlijk). Behalve als je sowieso een grote hekel aan lichaamsbeweging hebt uiteraard, wiskunde is ook met een leuke docent nooit mijn vriend geworden :Y)