Meer mensen die een taal / talen (willen) leren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:48

Haha hier ook nog wel problemen met Engels hoor. Zelfde verhaal als hierboven: net aan een 5 gehaald op vwo niveau. Ondertussen wel een half jaar in Finland gestudeerd waardoor ik eindelijk een soort van het licht heb gezien. Ben nu in nl weer een internationaal blok aan het doen en moet wel zeggen dat we nu een vak hebben met verdomd lastige teksten die mega oud en nogal filosofisch zijn en daar kom ik af en toe wel echt mee in de knoei Maargoed...door blijven zetten :) Vind Engels ondertussen wel leuk. Series kijken en boeken lezen in het Engels werkt ook al heel fijn :) steek je best een hoop van op ;j

Wat tof dat je al zoveel Zweeds kan Renate! Hoelang ben je er al mee bezig? Nog tips? Mijn Zweeds is bij lange na nog niet zo ver := Was afgelopen dagen weer even in Zweden en als ik weet waar het over gaat kan ik het een klein beetje volgen, borden enzo zijn ook prima te lezen en bestellen enzo lukt best oke, maar verder nog even niet :+
Heb De dvd van frozen in t Zweeds gekregen dus ik ga daar maar weer even extra mee oefenen :) en met vriendjes praten :D
Heb je al eens op bukafalos gekeken? Is een Zweeds paardenforum :) Misschien zitten daar ook wel mensen die willen helpen.

Gebarentaal lijkt me eigenlijk ook knap lastig, maar wel heel bijzonder!

Cookies

Re: Meer mensen die een taal / talen (willen) leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:53

Inderdaad films kijken in de taal en luisterboeken kun je vaak op youtube vinden. Wat ik lastig vind is dat ze in het Noors zoveel dialecten hebben. Denk je net een beetje Noors te kunnen, versta je er nog steeds niks van. Mijn vriend spreekt voor mij begrijpelijk Noors, zijn jongste dochter spreekt dialect en dan lukt het niet.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:57

Jep wn is nog leuk ook :D Heb van de week bananen in pyjama's gekeken :')

Aii dat is wel lastig dan. Praten ze heel plat of ook echt met hele andere woorden?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:24

Beide. _O-

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:34

Arme jij :(:) Ben je straks in ieder geval van alle markten thuis!

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:53

Ik ben er sinds 2011 mee bezig. Ik ben snel boeken gaan lezen en daarna series gaan kijken die ik leuk vond. Beginnen bij kinderboeken en -series, dan steeds iets moeilijker. Ook leuk vind ik Vem vet mest op SVT, een quiz waarbij de vragen eronder in Zweedse ondertitels staan. Erg leerzaam. Verder geldt net als voor alle talen: hoe meer je ermee bezig bent, des te sneller het gaat.

Wat een leuke tip van Bukafelos! Ik ga meteen kijken. En veel plezier met Frozen :D.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:19

Hoi!

Ik kwam dit topic tegen en met die app van duolingo wil ik weer eens mn italiaans ophalen.. Wil die taal zo graag spreken aangezien mn vaders fam er vandaan komt :)
Mensen die het hier al redelijk goed spreken?

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:29

Ik meld mij ook! Ik ben bezig met het leren van Fins! Ik krijg ook twee keer per maand 1,5 uur les. Daarnaast kijk ik vaak het nieuws in het Fins en app ik met mijn tante. Ik ben dit gaan doen omdat ik een halve Finse ben maar de taal eigenlijk nooit heb leren spreken. Dit jaar is mijn moeder overleden en de behoefte om toch de taal te leren is toen ontstaan. Ik heb alleen redelijke woordenschat maar nu al die grammatica nog onder de knie krijgen. Het is ook lastig om goede studieboeken te vinden.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:02

Er zijn er hier een aantal voorbij gekomen die Italiaans aan het oefenen zijn crazy_funky :)

Wauw Emilia... Kom je er een beetje uit? Ik heb ruim een half jaar erin les gehad maar ik heb het opgegeven nadat ik weer in Nederland was :')
Heb je dit boek al? http://www.suomenmestari.fi Ik heb van boek 1 de pdf-versie hier nog liggen :) Die kan ik je eventueel wel doorsturen. (Sterkte nog met je moeder..)

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:19

DieL_Zor schreef:
Er zijn er hier een aantal voorbij gekomen die Italiaans aan het oefenen zijn crazy_funky :)

Wauw Emilia... Kom je er een beetje uit? Ik heb ruim een half jaar erin les gehad maar ik heb het opgegeven nadat ik weer in Nederland was :')
Heb je dit boek al? http://www.suomenmestari.fi Ik heb van boek 1 de pdf-versie hier nog liggen :) Die kan ik je eventueel wel doorsturen. (Sterkte nog met je moeder..)

Ja het lukt redelijk! Ow als ik die pfd versie mag, dan heeeeel graag. Alles is welkom! Wat heb jij een half jaar in Finland gedaan?

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:03

Als je me even een pb'tje stuurt met je email dan stuur ik 'm morgen door :)

Heb een half jaar in Tampere gestudeerd (exchange) en uiteraard een poging gedaan tot Fins leren. Ook les erin gehad en m'n tentamen erin gehaald, maar vraag niet hoe. Ik vond het echt onwijs lastig...

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:31

trouwens, in hoeverre zijn oude woordenboeken nog goed te gebruiken?
Ik zag op marktplaats 2 woordenboek (spaans/nl en nl spaans). Komen uit 1996.
Aan de ene kant leek me dit geen probleem, veel woorden zullen niet veranderd worden toch?
Prijs is erg laag en het is in de buurt namelijk.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:33

Zou het gewoon doen. Altijd handig. Is er niet ook een online woordenboek? Dat vind ik zelf altijd het handigst.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 13:40

:j maar ook voor o.a. mee te nemen straks op reis wil ik eigenlijk toch wel 2 dunne woordenboekjes hebben. Ze vraagt maar 5,- dus lijkt me wel de moeite waard.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 13:42

O ja dat zou ik ook zeker doen :j .

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:15

Ik ben ook een kneus in Engels, vooral de grammatica. Lezen kan ik wel, luisteren op mavo niveau ook wel. Hoger dan dat wordt het toch wel lastig.

Terwijl ik met Duits en Frans (mavo niveau gehad) geen problemen heb haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:12

Ik schakel vrij makkelijk tussen Engels, Duits en Nederlands (duolingo is Engels)
Frans red ik ook wel in theorie en schrift, havo Frans, maar in de praktijk versta ik er toch geen ruk van

Wie leert er Deens? Is dat een beetje te leren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:22

MevrouwtJ schreef:
Ik ben bijna klaar met mijn HBO studie, hiervoor heb ik VWO gedaan, Engels afgerond met een 5 en geloof me dat is knap :Y). Ik wil dus aankomend jaar naast het werken mijn Engels verbeteren en ben aan het kijken bij de LOI voor een cursus :). Daarna wil ik nog naar de Universiteit.

Voor veel mensen is Engels makkelijk, maar voor mij helaas niet :+. Iemand nog tips qua cursussen? Wil het graag thuis kunnen doen, aangezien ik daarnaast wil gaan werken.

Misschien is een loi cursus dan minder geschikt en kun je beter bij een taalschool of privecoach kijken

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:11

Zijn er hier nog meer mensen met ervaringen met aanbieders van taalcursussen? Ik wil graag een thuiscursus doen, hoef geen intensieve begeleiding maar vind het wel erg fijn als dingen (huiswerk bijv) af en toe nagekeken worden, zeker in het begin.

Wie heeft er dus een thuiscursus gedaan, wat beviel er goed en wat juist niet?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:14

Ik zie dit topic nu pas. Ik ben ook echt een talenmens, behalve Nederlands, dat is poedersuiker. :')

Ik zou nog graag Frans & Arabisch leren. :j

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:19

Leuk dit topic, ik wist niet dat er zo'n topic was.

Ik wil mijn Arabisch verbeteren. Kan al wat woordjes, het alfabet, tellen en wat zinnetjes, maar ik wil het vloeiend leren spreken, lezen en schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:12

Een vraagje voor diegene die andere talen schrijven op de iPad, hoe lossen jullie dat in het duits op met de ringel-s?

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:19

Leuk dat er hier nog meer zijn die arabisch en/of frans aan het leren zijn!
Vanmiddag weer in de boeken, pas begonnen met arabisch. Wel leuk om te leren, maar een
internetsite om te oefenen zou weleens goed van pas komen haha. Nu maar via cd's.

Kennen jullie www.duolingo.com al? Kun je superveel talen mee leren, ook frans. Heel handig en leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:38

De app is erg leuk van duolingo

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:50

[***] schreef:
Een vraagje voor diegene die andere talen schrijven op de iPad, hoe lossen jullie dat in het duits op met de ringel-s?

Dubbel S, naar mijn weten. Dan krijg je bijvoorbeeld 'Spass' en 'Ausserdem'. Echter ben ik niet 100% zeker :o dus als iemand het beter weet, graag, kan ik ook nog van leren :D