Hoeveel spaar(de) jij als student?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:02

Toen ik een voltijd opleiding deed spaarde ik 150 tot 200 in de maand, werkte gemiddeld 40 tot 48 uur per maand. Nu volg ik een BBL opleiding en spaar kan ik rond de 700 per maand sparen :)

Reneee_

Re: Hoeveel spaar(de) jij als student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:23

Ik sta echt te kijken van sommige antwoorden. Hoeveel mensen wel niet verdienen, hoeveel ze wel niet van hun ouders krijgen of hoeveel ze zelf moeten betalen.

Ik dacht dat ik al ruim zat met het feit dat mijn ouders mijn collegegeld en boeken betalen. Verder krijg ik 100,- in de maand van ze en daarmee moet ik het doen.
Ik krijg 279,- stufi en kan daar op €10,- na mijn kamer van betalen (Eindhoven staat bekend om de goedkope kamers). Verder krijg ik zorgtoeslag en werk ik zo'n 32u per maand. Doordeweeks ben ik namelijk full-time student (inclusief de feestjes) en in het weekend werk ik. Als ik niet zou werken, zou ik per maand zo'n 75,- tekort komen aan vaste lasten (huur, verzekering, telefoonabonnement, contributie dispuut etc.). Met werken erbij kom ik precies rond iedere maand. Gelukkig heb ik gespaard op de middelbare school waardoor ik wel mijn rijbewijs heb kunnen halen en in april een maand naar zuid-afrika kan.

Een grote kostenpot voor mij is de studentenvereniging, hier baal ik soms van maar aan de andere kant wil ik het ook allemaal niet missen. Dat is een keuze die ik gemaakt heb en het deels voor mij wegneemt om te sparen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:24

per maand rond de 200.
Maar dat wordt lastig de komende maanden, zit zonder werk.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 15:28

Ik kreeg maar 91 euro stufi maar mijn oma betaalde mijn studie dus ik had alleen de boeken nog. Ik werkte naast mijn studie en spaarde daarvan.

Heb ook tijdens half jaar op stage veel kunnen sparen. Kreeg toen uitwonende beurs maar alles werd daar haast betaald voor me en het was een heel goedkoop land :')

Edit: moet je wel het bedrag ook melden! (Blond)
Ik spaarde gemiddeld zo'n 200 a 300 euro per maand aangezien ik heel weinig van mijn loon uitgaf.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:21

Ik spaarde al mijn stufie op (€ 297 ongeveer), want mijn ouders betaalden mijn boeken. Ik was voor mijn 18e klaar met MBO4 dus ik had geen schoolkosten te betalen. Ook betaalden mijn ouders de buskaart.

Dus eigenlijk heb ik niets te klagen gehad, als ik deze reacties lees :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:55

Ik ben deeltijdstudent, dat betekend dat ik werk (zo'n 30 uur in de week) en dan op donderdag van ong. 1 uur s'middags tot 10 uur s'avonds naar school ga. Doordeweeks ben je dan eigenlijk ook nog elke dag er aan bezig.
Ik spaar elke maand 250 euro, en elk jaar kost school weer +/- 1600 euro. (Da's nog zonder boeken.)
Dus ja ik spaar wel, maar het grootste gedeelte geef ik weer uit. :=

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:02

Ik ben 4e jaars MBO student en woon thuis en betaal alles zelf en kan heel makkelijk werken naast mijn studie.

Mijn inkomsten:
Salaris: 450 euro
Stufi(+aanvullende beurs): 405 euro
Stagevergoeding: 100 euro
Zorgtoeslag: 80 euro

Mijn uitgaven grof per maand opgeschreven:
Schoolgeld: 93 euro per maand
Zorgverzekering: 105 euro
Paard: 100 euro
Telefoon: 40 euro
Extra uitgaven/leuke dingen/kleding: 150 euro

Ik spaar dus per maand ruim 500 euro.
Ik kan dus met gemak sparen en veel werken en nog leuke dingen doen ernaast!

Ik loop 4 dagen(32 uur) in de week stage en daarnaast werk ik gemiddeld 13 tot 18 uur in de week.
Dus ik vind dat het goed te doen is.
Ben nu aan het uitrekenen of ik met deze inkomsten ook een eigen paard kan betalen maar krijg vanaf volgend jaar geen stufi meer jammer genoeg!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:02

Ik spaar nu zo'n 200 a 300 euro in de maand.

Mijn inkomsten:
Fotografie: 200 euro (wisselt elke maand)
Fotobewerking: 50 euro
Stufi: 100 euro

Mijn uitgaven:
Telefoon: 10 euro
Persoonlijke dingen/kleding/af en toe eten/cadeautjes: 50 euro
Soms schoolspullen maar wisselt heel erg

Nu woon ik dus gewoon nog thuis, en betalen mijn ouders mijn studie waar ik heel veel mazzel mee heb. Ik heb dus geen maandelijkse kosten eigenlijk, behalve dingetjes voor mezelf en cadeautjes en kleding.
Nadeel van fotografie als 'freelancer' is dat er ook maanden kunnen zijn dat ik helemaal niet geboekt wordt, en dan mis ik toch weer een hoop geld. Dus gaat af en aan!

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:57

Ik krijg nu 280 stufi en 500 bijlenen :o
Sparen doe ik niet. Heb genoeg uitgaves, denk aan paard, telefoon, huis, eten enz..
Even kijken hoe het gaat de aankomende maanden, en proberen wat meer te werken.. vind sparen wel lastig hoor...

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:45

Net genoeg om in de zomermaanden van op vakantie te kunnen.
Daarna was het potje weer leeg en kon ik weer opnieuw beginnen. :Y)
Ben (helaas) geen spaarder...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:35

Vakantie kon bij mij, dankzij het feit dat ik een vriend had, gelukkig gratis :j

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:25

Ik spaarde inderdaad ook rond de 200 euro per maand, maar nu ik 2 voltijd studies doe spaar ik eigenlijk niks :')

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:41

Als thuiswonende student destijds:
Stufi was niet voor mij (mijn ouders betaalde mijn opleiding dus kregen ook mijn stufi van 72,5...vond ik wel zo eerlijk)
idem zorgtoeslag, ouders betaalde zorg.verz dus toeslag is voor hun.

Ik werkte gemiddeld 12u p.w bij de bouwmarkt en spaarde van mijn salaris ongeveer de helft elke maand :) sparen is er bij mij echt ingebrand en ben nu nog steeds erg van het sparen.

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:26

Ik woon thuis, krijg een flinke studiefinanciering per maand en werk ook nog aardig wat uurtjes per week. Daarnaast heb ik zelf mijn volledige studie betaald en mijn boeken (heb de hele zomer full-time gewerkt). Ook betaal ik zelf mijn zorg en krijg dus ook zelf mijn zorgtoeslag binnen.
Ik spaar dan ook weer voor het volgende studiejaar.

Gemiddeld kan ik 500 euro per maand sparen en dan leef ik niet abnormaal zuinig. Ga af en toe uiteten, betaal me benzinekosten, zorg, paardenspullen, kleding enz.

Maar een groot gedeelte van wat ik spaar is dan ook bestemd voor mijn studie en boeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:40

Air schreef:
Voor MBO studenten is het sowieso vrijwel onmogelijk om er veel naast te werken.. ik zou niet weten hoe ik naast mijn studie en stage 20u in de week zou moeten werken.. Ik zit nu tot 5 op school en op stage tot half 6.

Je moet maar net het geluk hebben fijne schooltijden te hebben en een flexibele bijbaan :P

Ik kan als ik wil 25 uur maken naast school! Ben dan wel helemaal uitgeteld maar ik kan/doe het wel

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:55

Ik zit ook tot 5 op school, maar ik werk voor schooltijd en op zaterdag de hele dag. Begin om 6 uur en werk dan totdat ik naar school moet.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:04

Sparen? Wat is dat? Some sort of mythical land?

Ik betaal alles zelf + een deel van de stalling van m'n paard. Geen sparen voor mij dus :+

Ninthe23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:23

Tijdens mijn vorige studie heb ik nauwelijks iets gespaard, daar had ik toen nog niet echt de discipline voor. En achteraf best wel spijt van ook, hihi :P. Nu ben ik begonnen aan een tweede studie en tijdens de zomervakantie heb ik gewerkt, dat geld staat nu op mijn spaarrekening (2000 euro). En ik wil proberen tijdens deze studie (2jarig) wel te blijven sparen, ik kan ongeveer 200 euro per maand sparen, dus dat probeer ik nu vol te houden. En dus ook niks terug te boeken van mijn spaarrekening naar mijn lopende rekening, want dat was echt mijn valkuil vroeger :P.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:16

pimaude schreef:
Air schreef:
Voor MBO studenten is het sowieso vrijwel onmogelijk om er veel naast te werken.. ik zou niet weten hoe ik naast mijn studie en stage 20u in de week zou moeten werken.. Ik zit nu tot 5 op school en op stage tot half 6.

Je moet maar net het geluk hebben fijne schooltijden te hebben en een flexibele bijbaan :P

Ik had 40 uur stage in de week (MBO) en werkte daar gewoon nog die 12 uur naast. 4 uurtjes op een dinsdagavond en 8 op een zaterdag. soms ook nog 8 op de zondag (Waarvan je dus dubbel kreeg uitbetaald)
Nu had ik misschien de mazzel dat stage + werk vlak bij elkaar lagen en mijn werk (bouwmarkt) tot laat open is :)

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:13

Ik snap echt dat iedereen zoveel kan sparen haha, of ik faal gewoon heel hard. Ik werk zo'n 40 uur per maand, en dan kom ik net aan rond of soms net niet en soms houd ik wat over. Ik woon op mezelf en ben een fulltime student die ook wel het nodige feest en borrelt..

Ik betaal dus alles zelf, krijg niets van mn ouders...

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:53

Margoooo schreef:
Ik snap echt dat iedereen zoveel kan sparen haha, of ik faal gewoon heel hard. Ik werk zo'n 40 uur per maand, en dan kom ik net aan rond of soms net niet en soms houd ik wat over. Ik woon op mezelf en ben een fulltime student die ook wel het nodige feest en borrelt..

Ik betaal dus alles zelf, krijg niets van mn ouders...

Daar zit denk ik al een groot verschil. Een borreltje doen doe ik ook, maar bij twee of drie houdt het op :j
Feestjes doe ik wel, maar daar spaar ik voor. Dus niet elke week.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:06

Inderdaad, er gaat flink wat geld doorheen bij een gemiddeld lid van een studentenvereniging of iemand die graag de kroeg/feestjes af gaat.
Als ik al dat geld had gespaard was ik nu heel rijk geweest. :D
Prioriteiten stellen.. ik heb gelukkig geen seconde spijt van alle mooie leuke avonden/borrels/feestjes en al het geld wat ik daaraan kwijt ben geweest.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:13

nu helemaal niks. geen inkomen meer dus tja.. maar als ik weer een inkomen heb ( zal volgende maand zijn) probeer ik toch zo'n 300 per maand te sparen.

830 inkomen, vaste lasten 300 euro,
sparen 300 euro dus heb dan 230 per maand over om van te leven. prima te doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 02:10

ZoZenn schreef:
Sparen? Wat is dat? Some sort of mythical land?

Ik betaal alles zelf + een deel van de stalling van m'n paard. Geen sparen voor mij dus :+

Maar wat als je paard nu wat krijgt? Of je hebt andere kosten? Ik kom helaas aankomend jaar ook in z'n positie omdat de studiefinanciering van 380 naar 280 gaat en wordt er een beetje nerveus van.

Mijn stufie was dus 380, helaas door een verandering bij m'n vaders werk(vakantie geld tegenwoordig bij het loon in) naar 280 gegaan. En ik werk ongeveer 25 uur in de maand, dus z'n 170 euro aan loon.
Dus ik kon behoorlijk wat sparen, maar ga er nu dus 100 euro op achteruit. Terwijl mijn lasten het zelfde blijven, 267, exclusief lessen p.m.

Maar ik las dat je bemiddeling kunt aanvragen? Om naar andere jaren te kijken? Kan iemand mij dat misschien wat beter uitleggen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-14 02:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 02:15

Ik denk dat het ook wel uitmaakt waar je woont qua werktijden. Hier in het oosten zijn er weinig winkels tot erg laat open.