Een knallend CV! Hoe doe je dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BlueMilk

Re: Een knallend CV! Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:10

Die CV's op pinterest zijn wel heel erg druk ! Ik zou daar zelf niet voor kiezen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:13

Weet niet of het al gezegd is, maar gebruik geen cliché's in je brief of CV.

Al die brieven en CV's van mensen die "op zoek zijn naar een uitdaging" of "leergierige duizendpoot", "weet van aanpakken" etc belanden al snel op de Nee stapel hier.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:23

Nou sorry, maar ik vind een uitdaging niet echt een cliche? Ik heb toevallig net een sollicitatie verstuurd waarin ik aangeef naar een job te zoeken binnen die branche omdat ik daar nog geen ervaring in heb opgedaan en graag van uitdaging houd in mijn werk anders dan is mijn motivatie al snel een stuk minder ... Is dat raar? :')

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:27

Raponsje schreef:

Al die brieven en CV's van mensen die "op zoek zijn naar een uitdaging" of "leergierige duizendpoot", "weet van aanpakken" etc belanden al snel op de Nee stapel hier.

Wat is dan een zin wat bij jou op de absolute ja stapel beland?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:31

Courses schreef:
Nou sorry, maar ik vind een uitdaging niet echt een cliche? Ik heb toevallig net een sollicitatie verstuurd waarin ik aangeef naar een job te zoeken binnen die branche omdat ik daar nog geen ervaring in heb opgedaan en graag van uitdaging houd in mijn werk anders dan is mijn motivatie al snel een stuk minder ... Is dat raar? :')

Dat je van uitdaging houdt. Dat je je motivatie anders verliest in natuurlijk een NO-GO!
Dan ben je gewoon een onbetrouwbare job-hopper.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:24

Ja van een uitdaging houden kan en dat mag je ook zeker zeggen, maar je moet dan wel even kort onderbouwen waarom je dat denkt te vinden in die functie. Er is opzich niks mis met die uitdrukking maar je moet zorgen dat je het niet zo los de ruimte in aan het gooien bent om je sollicitatiebrief aan te vullen.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:33

Sizzle er zijn bedrijven die dat wel zoeken.. er zijn bedrijven die alleen maar mensen willen die willen groeien en ontwikkelen en niet stil willen staan.

Ik ben ook opzoek naar een uitdaging dus ik zet het er ook in. En ja ik geef altijd in een gesprek aan dat ik een bedrijf zoek met groeimogelijkheden. Indien ze iemand wensen die 10 jaar op dezelfde plek blijft zitten dan haak ik af :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:42

Sizzle schreef:
Courses schreef:

Dat je van uitdaging houdt. Dat je je motivatie anders verliest in natuurlijk een NO-GO!
Dan ben je gewoon een onbetrouwbare job-hopper.

Nou sorry, maar toen ik bij een x supermarkt werkte en alleen maar kassa moest zitten en afgesnauwd werd was ik mijn motivatie om te werken snel kwijt. Ik werk al sinds mijn 14de, word overal terug gevraagd omdat ik een keiharde werker ben en nergens problemen mee heb (overwerken, diensten overnemen) dus om zo'n uitspraak te doen vind ik nogal onrechtvaardig. Beetje kort door de bocht gezien je mij niet kent als werknemer zijnde :\

Gezien ik in de branche al ervaring heb maar niet precies op het 'fashion' gebied ben ik daarin op zoek naar een toffe job gezien me dat motiveert nog meer interesse te hebben in de branche en het voor mij een uitdaging is ook daar mijn skills weer op een hoog niveau te krijgen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:47

Wat Sizzle bedoelt (schat ik zo in) is dat je het anders had moeten verwoorden.
'Ik houd van afwisselend werk' klinkt al veel beter dan 'anders is mijn motivatie al snel een stuk minder'.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:50

Ik heb dat ook niet op die manier verwoord, ben gekke Gerrit niet.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:57

Dan moet je dat hier even zeggen. :Y)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:08

Door zoiets op je CV te zetten kom je inderdaad over alsof je niet gemotiveerd bent wanneer je geen uitdaging in je werk ziet. Daar zitten werkgevers niet op te wachten kan ik mij zo indenken.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:09

Dungen schreef:
Raponsje schreef:

Wat is dan een zin wat bij jou op de absolute ja stapel beland?

"Ik ben een duizendpoot" beland op de nee stapel. Want ik ontvang wel 70 brieven met die zin en het is zo gemaakt en heb sterke twijfel of deze mensen wel echt een duizendpoot zijn.

"Ik kan goed schakelen tussen werkzaamheden en leer graag nieuwe dingen zodat u mij overal in kunt zetten." beland wel op de ja stapel.
Nu lees ik namelijk dat je het écht bent, en écht meent. Plus je wilt graag nieuwe dingen leren, dat vind ik leuk, want je geeft me de indruk dat je deze baan serieus neemt en je zou zomaar eens een hele leuke en betrouwbare werknemer kunnen zijn.

"Ik ben op zoek naar een uitdaging" terwijl je solliciteert voor een baan achter de kassa...
Ja wat voor uitdaging dan? Ga je met een stopwatch achter de kassa zitten en kijken of je het wereldrecord boodschappen scannen kunt verbeteren? Of ben je geen "people-person" en is het een uitdaging om te kijken of je de hele dag klanten te woord kunt staan zonder uit je slof te schieten?

Het zou meer van toepassing zijn als iemand die net is afgestudeerd een brief schrijft naar een baan in dat vakgebied. Máár "op zoek naar een uitdaging" ik lees dan vooral "ik weet niet of ik er al klaar voor ben, maar ik wil het graag proberen". Ik zo'n geval zou ik dus kiezen voor iemand met meer ervaring.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:25

Heel duidelijk raponsje. Goede tip :) !

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:45

Dankzij dit topic toch mijn CV nog maar eens onder de loep genomen. Hij bleek niet zo heel duidelijk te zijn. :+
Aan de hand van wat tips heb ik 'm aangepast. Dit topic is zeker handig! :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:11

Duizendpoot vind ik sowieso een beetje ... een ouderwetse term?

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:21

Geweldig, CVs schrijven. Vooral lezen.
Voor mijn werk moest ik regelmatig een stuk of 150, 200 cv's en brieven doorlezen. En na 20 brieven te hebben gelezen begin ik altijd maar aan de cv's. Duidelijk CV, geen bloemetjes, plaatjes etc erop die doe ik direct weg. Foto is altijd wel handig maar soms zaten er foto's bij waarvan ik dacht uhh rare pose :+

Ik keek ook altijd of er geen grote gaten in de cv's zaten. Bijv 2007 -2009 gewerkt daar en daar en dan 2013 - heden (bijvoorbeeld)
Als er dan moeilijk te zien is wat die persoon dan heeft gedaan die 4 jaar gaat er ook een - onder gezet worden.

Een brief is de opmaak belangrijk en de opening. Ook hoe die persoon het afsluit moet ook pakkend zijn. Ik heb regelmatig gelezen : Ik hoor het wel van u!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:30

Ik had er laatst 1 en daar stond het als afsluiting:

"Uw zal mij wel terugbellen, bedankt"

_O- _O-

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:39

Uw? Serieus? :P

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:40

ja en dat terwijl de brief niet eens slecht was en wonder boven wonder foutloos!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:42

Dat is wel lef hebben :P (als die spelfout er niet in had gezeten := )

Ik vind te veel vacatures leuk! Dit weekend maar naar zo veel mogelijk een brief sturen. Nog wat aanpassingen aan mijn cv adv de tips hier. Kijken of het werkt :D

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:43

Wilde je nog een voorbeeld? Dan kan ik dat naar je mailen moet je alleen even in PB je email geven!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:48

Ik ben een hele tijd werkzoekend geweest. Dan heb ik mijn cv echt héél drastisch verander qua lay-out. Ik vond dat als ik beweerde creatief te zijn, ik dat ook moest tonen. De eerste sollicitatie waar ik die cv voor gebruikte, was positief en ik had de job :+

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:49

Ik wil even zeggen dat alle drukke CV's niet persé slecht zijn, bijvoorbeeld als je solliciteerd als grafisch ontwerper zijn die CV's je visitekaartje dus daar zou dat wel passen. Bij ons absoluut niet maar in die branche natuurlijk wel!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:50

Heb een pb gestuurd

En wat voor een creatief cv had je gemaakt tieneke? Ben wel benieuwd :D