Wat vind jij van een baan in de paardenbranche...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kim_1990

Re: Wat vind jij van een baan in de paardenbranche...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:57

ik ben het ook zeker eens met schoentje...de succesvolle mensen in de paardenbranche hoor je idd niet klagen dus ergens zal het toch wel redelijk goed verdienen als je daar zit...
het is natuurlijk logisch dat je ergens onderaan begint...maar hoe gedrevener en leergieriger de persoon is, hoe hogerop je zult komen en hoe meer loon je zult krijgen...ik mag er toch vanuit gaan dat dit niet alleen in de paardenbranche zo is maar in feite in vele banen in nederland...
en als je geen werk kunt vinden in de buurt waarom zoek je niet iets verderweg?
ik heb mijn stages ook niet in groningen gedaan, die deed ik in geldrop op een manege en op en spring/handel en africhtingsstal in deurne...nu werk ik vlak over de grens bij enschede in duitsland en mag niet klagen...
je moet jezelf een beetje meer openstellen als je echt wil werken in de paardenbranche...als je alleen maar gaat zoeken in je eigen omgeving en max. 20 minuten daar vandaan dan zul je inderdaad erg weinig vinden...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:36

Schoentje schreef:
Dus volgens jullie werkt iedereen in de paardenwereld voor een hongerloontje waar je niet van rond kan komen?

Het klopt inderdaad dat je altijd onderaan begint in dit wereldje. Uiteindelijk zal je moeten zorgen dat je onmisbaar wordt voor je werkgever. Dat kan bijvoorbeeld als ruiter of groom, maar ook als stalmedewerker die zich opwerkt tot stalmanager. Naar dat onmisbare zal je salaris dan ook naar worden.
Blijf je je hele loopbaan voor dat hongerloontje werken, dan ben je simpelweg niet onmisbaar genoeg, waarschijnlijk net niet goed genoeg in je vak dus.

Klinkt misschien wat lomp in de oren van sommigen, maar de succesvolle mensen in dit vak hoor je niet klagen.
Dat dit vak niet voor iedereen is weggelegd, is een feit en dat er te veel mensen zonder toekomst in dit vak op een paard gerelateerde opleiding zitten ook. Voor zulke is het advies om een 'normaal' vak te leren inderdaad beter, maar dat geldt dus niet voor iedereen zoals jullie aangeven.

Noem eens wat getallen dan.....

Het aanbod versus degenen die het daadwerkelijk gemaakt hebben in de paarden. 1 op 100, 1 op 1000? Ik denk eerlijk gezegd dat dat laatste dichter bij de waarheid ligt dan het eerste.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:13

1 op 100 of 1000 wat? Mensen? Mensen die ooit op een paard hebben gezeten? Mensen die een paard gerelateerde opleiding hebben gedaan? Of mensen die ooit in de paarden gewerkt hebben?

Vragen om getallen in een discussie is altijd zo onzinnig, wanneer je weet dat die getallen er niet zijn.
Bovendien bewijs je je gelijk een niet mee, omdat ik in de door jou gequote post duidelijk schrijf dat het maar voor weinige is weggelegd. Maar voor die weinige is er wel een prima boterham in te verdienen.

In principe hebben we dus dezelfde mening, alleen door mijn positie in de paardenwereld zie ik het iets minder zwart dan de meesten die een mislukte carrière in dit vak hebben.

Een discussie beginnen terwijl we het grotendeels eens zijn is dus nutteloos in mijn ogen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:49

Schoentje schreef:
1 op 100 of 1000 wat? Mensen? Mensen die ooit op een paard hebben gezeten? Mensen die een paard gerelateerde opleiding hebben gedaan? Of mensen die ooit in de paarden gewerkt hebben?

Vragen om getallen in een discussie is altijd zo onzinnig, wanneer je weet dat die getallen er niet zijn.
Bovendien bewijs je je gelijk een niet mee, omdat ik in de door jou gequote post duidelijk schrijf dat het maar voor weinige is weggelegd. Maar voor die weinige is er wel een prima boterham in te verdienen.

In principe hebben we dus dezelfde mening, alleen door mijn positie in de paardenwereld zie ik het iets minder zwart dan de meesten die een mislukte carrière in dit vak hebben.

Een discussie beginnen terwijl we het grotendeels eens zijn is dus nutteloos in mijn ogen.

Je weet precies hoeveel mensen de opleidingen doen. Je weet precies hoeveel mensen het daadwerkelijk maken in de paardensport dus dat getal is gewoon bekend.

Enne, in de paarden wordt geen dikke boterham verdient, die wordt voor een niet onbelangrijk deel gesponsord.

Daarnaast zijn getallen alleen onzinnig als je de waarheid verborgen wil houden. Wat heb jij te verbergen in dit wereldje?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:04

De getallen interesseren me gewoon niet zo omdat ik het niet van belang vind. Jij vind dat duidelijk wel, dus kom maar op met die getallen. Daarnaast zou ik niet weten hoe ik aan de exacte getallen moet komen.

Beetje vreemd dat in elke discussie die ik met je krijg, je zo aanvallend reageert. Waarom zou ik iets te verbergen hebben? Ik proef nogal wat opgekropte frustraties bij je, beetje jammer.

Ik ken om mij heen nou eenmaal genoeg mensen die prima kunnen leven van een vak in de paarden. Dat kan zijn in loondienst van bijvoorbeeld een handelsstal of manege, of zelfstandig als ruiter, handelaar of instructeur. Meestal is het een combinatie van deze 3 en kunnen ze daar zonder sponsor goed van leven. Daar is niks verborgen of geheimzinnigs aan. Dat jij er misschien minder kent, betekent niet dat ze er niet zijn.

Nogmaals, dit is inderdaad voor weinige weggelegd, daarom zal ik niet snel iemand adviseren een opleiding richting de paarden te gaan doen. Maar iemand die over de talenten en het doorzettingsvermogen beschikt om een eind te komen in dit vak, zal ik het ook zeker niet afraden om een baan hierin te gaan zoeken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:17

Schoentje schreef:
De getallen interesseren me gewoon niet zo omdat ik het niet van belang vind. Jij vind dat duidelijk wel, dus kom maar op met die getallen. Daarnaast zou ik niet weten hoe ik aan de exacte getallen moet komen.

Beetje vreemd dat in elke discussie die ik met je krijg, je zo aanvallend reageert. Waarom zou ik iets te verbergen hebben? Ik proef nogal wat opgekropte frustraties bij je, beetje jammer.

Ik ken om mij heen nou eenmaal genoeg mensen die prima kunnen leven van een vak in de paarden. Dat kan zijn in loondienst van bijvoorbeeld een handelsstal of manege, of zelfstandig als ruiter, handelaar of instructeur. Meestal is het een combinatie van deze 3 en kunnen ze daar zonder sponsor goed van leven. Daar is niks verborgen of geheimzinnigs aan. Dat jij er misschien minder kent, betekent niet dat ze er niet zijn.

Nogmaals, dit is inderdaad voor weinige weggelegd, daarom zal ik niet snel iemand adviseren een opleiding richting de paarden te gaan doen. Maar iemand die over de talenten en het doorzettingsvermogen beschikt om een eind te komen in dit vak, zal ik het ook zeker niet afraden om een baan hierin te gaan zoeken.

Goh, waarom krabbel je nu opeens terug?
Degenen die het gemaakt hebben in de paardensport, die hebben dat niet bereikt met een opleiding maar met contacten, doorzettingsvermogen, beetje mazzel en wellicht wat oud geld.
Dat is waar dit topic over gaat: opleidingen om het te maken in de paardenwereld. Die zijn dus erg onverstandig, zeker voor degenen die nog weinig vlieguren hebben op het moment dat ze aan die opleiding beginnen.

Als aantallen leerlingen versus succesverhalen dan niet relevant zijn, waarom is het dan wel relevant hoeveel mensen je kunt in het wereldje? Waarom doen getallen er dan opeens wel toe?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:20

Offline schreef:
Ik heb ook de opleiding gedaan . NHB Deurne. Kwam nergens aan de bak. Zelfs bij de paarden niet omdat ik meer wilde dan het minimum loontje voor 60 uur werk! Na een hoop mazzel nu toch uiteindelijk op kantoor en doe daarnaast lessen geven en heb 1 eigen paard. Dus hobby en werk gescheiden!

Je wordt vaak behandeld als een stuk stront op een stal.
Dus voor mij niet gezien...

mag ik vragen waarom je de opleiding dan wilde gaan doen.. het is toch algemeen bekend dat als je in de paardenwereld wilt werken je het moet doen uit pure liefde omdat je alleen als absolute top er meer dan droog brood mee kunt verdienen?

wat is dan de roeping geweest om deze opleiding te gaan doen, als je niet iets voor jezelf wilde beginnen of al in de paardenwereld zit omdat bijvoorbeeld je ouders een houderij hebben?

dit is een vraag die ik serieus stel.

want deze wetenschap, plus dat ik geen voet aan de grond had binnen de paardenwereld, was voor mij een aanleiding om ook geen opleiding in die richting te gaan doen
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 07-09-14 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:20

Ik heb voor verschillende stallen ook personeel gezocht, over het algemeen zijn de mensen met jaren ervaring een stuk beter te ' gebruiken' dan mensen met een paardenopleiding en een stage. Daarnaast, beide doen vaak toch hetzelfde werk.

Zelf moet je je zelf gewoon opwerken door motivatie, doorzetten, en de juiste contacten te hebben.
Zonder paardenopleiding, maar m'et de nodige ervaring, verdien ik een boven gemiddeld loon, het kan dus wel, maar je moet er wel wat voor doen ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:21

Voor mij was de opleiding dan weer een mooie opstap naar die contacten.
Zonder opleiding had ik die contacten niet gehad, en dus na m'n opleiding geen werk.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:26

Nee Ikke, het gaat hier over een baan in de paarden, niet over de opleidingen. Zie titel.

Ik schrijf iedere keer hetzelfde, dus van terugkrabbelen is ook geen spraken. Je probeert alleen steeds de discussie zo te draaien dat je recht tegenover de ander staat, terwijl onze meningen niet eens zo ver uit elkaar ligt. Iets met opgekropte frustraties?

Ik noemde geen getallen, vind ik nogmaals niet van belang. Jij wel, want in elke discussie spreek je over getallen. Ik vertel alleen dat ik genoeg mensen in dit vak ken, terwijl door anderen beweerd wordt dat die mensen er niet of nauwelijks zijn.

Joscaa

Re: Wat vind jij van een baan in de paardenbranche...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:49

Ik zie ook niet waar er terug gekrabbeld word, wel vind ik de uitspraak "wat heb jij te verbergen in dit wereldje?" een beetje een vreemde en snap ook niet waar die vandaan komt? Er word gewoon een mening gegeven, die eigenlijk hetzelfde als die van jou is, alleen dan met een wat positievere draai er aan gegeven...

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 02:21

paardje1983 schreef:
ik werk op een stal in loondienst en kan de maand makkelijk rond komen en houd nog aardig geld over ook. moet wel iets speciaal in de paarden kunnen wat veel vraag naar is en weinig mensen kunnen of durven.

Ik heb ook alleen maar zadelmak gemaakt maar je moet het dan maar gevonden hebben op een stal die ook GOED wilt betalen. :) Niet alle stallen betalen overal hetzelfde.

Ik kon ook paarden vanaf 20.000 euro gaan rijden en deze op wedstrijd gaan uitbrengen richting het Z, maar voor belachelijk weinig loon per maand! Terwijl hun alleen maar ruiters met ruime ervaringen aannemen.

Je gaat naar mijn idee pas echt goed verdienen als ze je als een vaste ruiter/collega willen houden. Voor jou 10 anderen. Voor vele is het zo; breek jij je nek vandaag van het paard, voor jou hebben ze die week al weer een ander. :) Tenminste hier in Zuid-Limburg gaat het wel vaak zo...

Als je het goed hebt gevonden in een stal, zou ik dat maar in eer houden. Zoveel snel nieuw werk vindt je niet gauw.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:31

Schoentje schreef:
Nee Ikke, het gaat hier over een baan in de paarden, niet over de opleidingen. Zie titel.

Ik schrijf iedere keer hetzelfde, dus van terugkrabbelen is ook geen spraken. Je probeert alleen steeds de discussie zo te draaien dat je recht tegenover de ander staat, terwijl onze meningen niet eens zo ver uit elkaar ligt. Iets met opgekropte frustraties?

Ik noemde geen getallen, vind ik nogmaals niet van belang. Jij wel, want in elke discussie spreek je over getallen. Ik vertel alleen dat ik genoeg mensen in dit vak ken, terwijl door anderen beweerd wordt dat die mensen er niet of nauwelijks zijn.

Het feit dat jij toevallig wat mensen kent in dat wereldje, het voor elkaar zegt te hebben, maakt nog altijd niet dat er veel fatsoenlijk betaald werk in is, zie post van xPenny.

Als een van mijn collega's iets overkomt, hebben wij een Uitdaging; mensen die de kennis hebben om die werkzaamheden te doen zijn schaars, heel schaars.......

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:42

als het je passie is?? dan moet je er voor gaan, maar je mag toch ook onderhandelen en x bedrag per maand eisen?
en tja het is leuk maar beestig zwaar lichamelijk als je jong bent ach maar als je ouder word kan het te veel zijn. -O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:05

kwita schreef:
als het je passie is?? dan moet je er voor gaan, maar je mag toch ook onderhandelen en x bedrag per maand eisen?
en tja het is leuk maar beestig zwaar lichamelijk als je jong bent ach maar als je ouder word kan het te veel zijn. -O-

Sommige passies moet je je niet voor willen laten betalen........
Als eigen baas kan er veel, zeker omdat je dan je risico's ook kunt spreiden door meerdere dingen rondom paarden te doen, al dan niet gecombineerd met iets wat daar net buiten ligt.

Als full time loonslaaf heb je die marges niet; je hebt er simpelweg de tijd niet voor. En als het over is, omdat je je lijf tegen je 40-ste naar de knoppen hebt geholpen omdat je goedkoper met de hand werkte dan met een machine, dan ben je bedankt voor bewezen diensten en zoek het verder maar uit.
Bijstand is wel heel erg weinig, kun je geen paard meer van betalen........

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:07

Ik wil nooit meer anders! :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:14

Toen ik van de middelbare school af kwam was dat ook mijn droom. Al gauw vond ik een leuke baan op een privé stal. Ik heb daar 4 jaar lang met veel plezier gewerkt. Het ware wel lange en lichamelijk zware dagen en ja, de inkomsten waren niet geweldig.

Wat ik vooral erg jammer vond was dat mijn droom niet overeenkwam met de werkelijkheid. Ik wilde er graag zijn voor de dieren, maar je hebt te maken met eigenaren, geldkwesties en winst. Er gebeurt veel wat je zelf liever anders zou doen of zou zien en daar kun je niets aan veranderen. De paardenbranche is ook gewoon een zakelijke wereld.

Na 4 jaar had ik het wel gezien. Ik wilde meer geld verdienen en lekker zelf paarden houden op mijn manier en voor mijn plezier. Het was toen nog gemakkelijk om een switch te maken, omdat werkgevers je in die tijd nog wel een kans wilde geven. Zo gezegd, zo gedaan en er geen moment spijt van gehad.

Het was leuk voor een paar jaar. Ik ben er "volwassen" geworden en ik weet nu dat ik een baan in de paardenbranche niets voor mij is.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:28

Schoentje schreef:

Kan mij alleen maar bij schoentje aansluiten.
Ik werkte eerst als groom op een stal, veel mooie woorden maar komen weinig na.
Verder waren het wel super vriendelijke mensen waar mee ik ook gezellig kon kletsen. Er is ook veel lol geweest op de werkvloer zowel met mijn baas als stagiairs

Wel kun je beter een beetje pochen over wat je allemaal kan.. Zie nog het meisje voor me dat op elk paard werd gezet en echt totaal geen rij gevoel had.
Ik werkte overigens op een springstal en na een val na een sprong van een aantal jaar terug durf ik nauwelijks 50cm te springen terwijl ik daarvoor z sprong. Ik werd dus nooit op het paard gezet terwijl ik dressuur matig beter ontwikkeld was/ben dan de meeste stagaires die kwamen..

Nu rijd ik voor een handelstal en dit bevalt super. Ik kan zelf alles aangeven in hoever ik wil gaan en ik rij elk paard dat er binnen komt.
En op deze manier is het voor mij prima. Ik wil geen baan in de paarden.. Iets paard gerelateerd zou wel mijn interesse hebben.

En ik ken echt genoeg mensen die wel goed geld verdienen maar alles draait (overal) om goede/juiste contacten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:36

Er is hier en daar zeer zeker wel ruimte om aan te geven dat je het anders wilt, maar dat ligt meestal aan je zelf hoe je daarmee om gaat.
En je werkgever moet er ook het nut van inzien.

Zo ben ik bijvoorbeeld jaren bezig geweest om zo'n shaffer op het bedrijf te krijgen ipv alleen maar een trekker.
Jaren lang kreeg ik te horen dat dat onzin was want ze hadden al een trekker.

Tot het moment dat dat ding een week op het bedrijf stond. Hij wilde niet anders meer en had spijt dat hij het niet eerder had gedaan.

Uiteraard kan je op een grote stal niet ineens de hele indeling veranderen bijvoorbeeld, of van boxen loopstallen maken.
Het weide beleid zou je kunnen veranderen, maar meestal ben je daar zelf weer de dupe van en moet je zelf nog harder lopen.

Verder kan je uiteraard ook gewoon een grens aangeven. Ik weet zelf ook wel dat dat soms moeilijk is, maar soms kan het niet anders.
Je bent ook maar een mens, en kunt niet toveren, je werkgever is ook een mens, en moet ook gewoon naar de wc als z'n blaas leeg moet. Ook hij/zij heeft grenzen wat betreft het kunnen.
Soms draait dat dan even uit op een wat minder fijn gesprek, maar als de verhoudingen goed zijn, is meestal overal wel over te praten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:45

Schoentje schreef:
Dus volgens jullie werkt iedereen in de paardenwereld voor een hongerloontje waar je niet van rond kan komen?

Het klopt inderdaad dat je altijd onderaan begint in dit wereldje. Uiteindelijk zal je moeten zorgen dat je onmisbaar wordt voor je werkgever. Dat kan bijvoorbeeld als ruiter of groom, maar ook als stalmedewerker die zich opwerkt tot stalmanager. Naar dat onmisbare zal je salaris dan ook naar worden.
Blijf je je hele loopbaan voor dat hongerloontje werken, dan ben je simpelweg niet onmisbaar genoeg, waarschijnlijk net niet goed genoeg in je vak dus.

Klinkt misschien wat lomp in de oren van sommigen, maar de succesvolle mensen in dit vak hoor je niet klagen.
Dat dit vak niet voor iedereen is weggelegd, is een feit en dat er te veel mensen zonder toekomst in dit vak op een paard gerelateerde opleiding zitten ook. Voor zulke is het advies om een 'normaal' vak te leren inderdaad beter, maar dat geldt dus niet voor iedereen zoals jullie aangeven.

grotendeels klopt dit zeer zeker wat je hier zegt..

echter er kan er altijd maar 1 nummer 1 zijn..
1 is de meest onmisbare op een bedrijf..

je zegt dat je dit feitelijk in eigen hand hebt...
dat klopt ook..

maar jij zegt dit feitelijk tegen iedereen..

als 3 goede mensen hier op hetzelfde bedrijf zouden werken.. dan gaat je stelling niet meer op..
als er dan 1 geschrapt moet worden, of er slechts een topbaantje voor 1 ligt.. dan zouden de andere 2 dus falen omdat ze volgens jouw stelling dus of niet genoeg inzet tonen of niet genoeg aanleg hebben..
Dat is niet correct, ze kunnen alle drie getalenteerd zijn en zich uit de naad werken, maar er zal er maar 1, nummer 1 zijn..

zo is dat in de hele paardenwereld. De goedbetaalde banen zijn voor slechts enkele weggelegd tegen een groot aantal mensen dat werk zoekt of er een opleiding voor gedaan heeft.. Dit betekent dat het meerendeel, hoe hard ze ook werken, en hoe getalenteerd, werklustig en leergierig ze ook zijn, het niet verder zal brengen als gewone medewerker met een laag loontje..

Je zag het immers eerder.. Eén iemand kreeg een mooie kans op werk binnen een paardenbedrijf.. zonder papieren zelfs..had er een mooie baan, met paarden en tegen een goed loon.. De stagaires waren er er mesters.. Zelfs met een giga instelling, kennis of ervaring, kan dat bedrijf geen 2 mensen werk bieden op het paard of tegen het goede loon.. Dus of de stagaire rond de studie af en stoot de werknemer van zijn plaats, of de stagaire zal het nooit bewerkstelligen..

hoe dan ook vist er 1 buiten het net, hoe goed diegene ook werkt..

als je 1 baan te vergeven hebt, kun je 2 kandidaten krijgen.. dit kan zelfs een tweeling zijn, met dezelfde kwaliteiten, dezelfde werkethos, ervaring en topreferenties.. er is en blijft maar 1 baan te vergeven..

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:01

Mijn ervaring en dat geldt niet alleen in de paardenbranche maar ook in het bedrijfsleven, hoe harder je werkt hoe normaler men het vindt en des te meer er van je verlangd wordt, voor weinig geld en vele uren.

Inspelen op je loyaliteit en hoog verantwoordelijkheidsgevoel, daar goed gebruik van maken en zelfs uitbuiten, maar niet thuis geven wanneer er gevraagd wordt naar vastigheid en een paar eurootjes per uur erbij omdat netto tussen de €5-€8,=per uur toch wel wat karig is!

Nee het liefst hard werken en veel uren als groom, stalmedewerker, zadelmak maken en paarden naar het Z rijden zodat ze beter verkocht worden, tegen een uurtarief van €5,= of liefst voor noppes is toch wel de limiet bij sommigen, en dan spreek ik toch niet over de minste spring-en dressuurstallen.

Paarden/zakenmensen zijn toch wel een apart ras in mijn ogen.

Mijn advies voor de opkomende jeugd met talent die graag in de paarden gaan maar geen zak geld achter de hand heeft, wat zeg ik 3 zakken.....doe het niet!

Zorg eerst dat je een diploma dierenarts, tandarts, chirurg of advocaat in de zak hebt, bouw dan iets voor jezelf op en breidt dit uit, daarnaast kun je dan je eigen paarden gaan houden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:35

Klopt ElenaMM77, maar dat is natuurlijk in elke sector zo.
Op de meeste grote stallen zijn er meerdere banen. Waar veel paarden zijn, is werk. Mits de werkgever goed genoeg boert en zelf goed de kost verdient.
Wanneer iemand alle kwaliteiten bezit en zich al heeft bewezen op het ene bedrijf, dan kan zo iemand ook wel weer op een ander bedrijf terecht. Wanneer zo'n stagiaire echt waardevol blijkt zullen veel stagebedrijven zo iemand helpen aan een baan elders.

Maar inderdaad, makkelijk is het niet en het is zeker niet voor iedereen weggelegd, dat ontken ik ook nergens. Naast alle kwaliteiten moet je ook geluk hebben met het bedrijf waar je terecht komt, ook dat heb ik eerder al aangegeven. Ik probeer alleen te vertellen dat een goede baan in de paardenwereld niet onmogelijk is. Het bedrijf waar ik werk is daar denk ik een goed voorbeeld van, het grootste deel van mijn collega's zijn hier al vele jaren in dienst, zijn onderaan begonnen en hebben zich opgewerkt tot een functie met een goed salaris. Daarnaast ken ik meerdere bedrijven waar dit het geval is en waar een van ons ook terecht zou kunnen wanneer, om wat voor een reden dan ook, we hier onze baan zouden verliezen.

Wanneer je de optie hebt om een goede studie te doen, dan zou mijn advies inderdaad ook altijd zijn die te nemen. Zoals ik al eerder schreef, zal ik niet snel iemand adviseren een paard gerelateerde opleiding te doen. Hoewel voor sommigen dat wel juist die opstap kan zijn om contacten dmv stages op te doen, of net dat laatste stukje kennis te vergaren.

Het is nou eenmaal zo dat niet iedereen gelukkig wordt van die goede baan. Moet iemand doodongelukkig goed de kost gaan verdienen, terwijl zo iemand veel gelukkiger wordt met een minder goed betaalde baan in de paarden?
Dat het advies hierin en de voor- en nadelen beter besproken kunnen worden, ben ik met je eens. Jonge mensen moet de keuze voor dit vak zeer goed overwegen.

Ikke schreef:
Het feit dat jij toevallig wat mensen kent in dat wereldje, het voor elkaar zegt te hebben, maakt nog altijd niet dat er veel fatsoenlijk betaald werk in is, zie post van xPenny.

Jammer dat je steeds mijn woorden probeert te verdraaien. Lees aub even terug, dan zul je zien dat ik nergens schrijf dat er veel fatsoenlijk betaald werk is in de paarden. Het heeft geen nut om te discussiëren over mijn mening, wanneer je hem toch steeds, al dan niet bewust, verkeerd interpreteert.