Ziekmelden bestaat niet meer?????

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:52

Ilja000 schreef:
Veulen84 schreef:
Het kan een leuke richtlijn zijn. Maar overleg wanneer er een machtsverhouding is, zal nooit helemaal onpartijdig zijn. Altijd meer in het voordeel van de werkgever. Ziekte (zeker door ongeluk) brengt vaak meer met zich mee dan alleen de lichamelijke uitwerking.

Voor onpartijdigheid is er de arbowet en ik vind het schokkend om te horen dat er zomaar van af geweken wordt. Het is een wet, in het leven geroepen om mensen te beschermen. Niet iets wat door een werkgever vervangen mag worden door een richtlijn.

Lol, misschien moet je mijn stukje nog een keer lezen en dan tot het einde.
De richtlijn vervangt de wet helemaal niet. Het is wel een richtlijn over hoe met elkaar om te gaan. En ja, leidinggevende heeft mach, maar gelukkig staan wij in de praktijk heel dicht bij elkaar, zijn de lijnen kort en open. Heel soms denk jij dat je niet kunt werken en blijken er andere taken mogelijk. In mijn geval misschien soms een andere afdeling, of aangepaste tijden andere invulling. En soms ook niet, dan kun je beter thuis blijven.

Kortom: wij overleggen samen.

Prima toch als het zo goed werkt! zo zou het overal moeten werken, helaas is dat niet en is er een wet voor nodig, maar als je dit zo afspreekt op je werk is het toch top geregeld.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:55

bliver schreef:
weet je wat ik echt heel opvallend vind dat bijna iedereen in dit dit opic helemaal niet weet hoe werkt officieel, want daatje heeft echt keihard gelijk! Officieel hoor jij als je ziek bent je leidinggevende te bellen en hij moet toestemming geven om thuis te blijven. In de meeste gevallen gaat het natuurlijk heel wat simpeler. Jij belt ik ben ziek. Leidinggevende vraagt wat heb je. Jij zegt ik geef constant over. LG zegt blijf maar thuis. Ik heb hier een keer meegemaakt dat een leidinggevende een ziekteverlof niet heeft geaccepteerd. Medewerker had ontslag gekregen en wilde de laatste maand niet meer komen want ze was te gestrest. Verlof werd niet geaccepteerd en medewerker mocht naar de bedrijfsarts.

Onzin, een werkgever mag nooit ziekteverlof weigeren. Je hoeft niet te vertellen wat je mankeert en een werkgever mag er ook niet over oordelen. Een werkgever kan ook niet beslissen over vervangend werk.

Correcte procedure: Werknemer meldt ziek, werkgever twijfelt, werkgever belt arbo-arts, arbo-arts neemt versnelt contact op met werknemer, arbo-arts bepaald of werknemer ziek is en in welke mate deze nog geschikt is voor (aangepast) werk.

Elke afwijken van deze regelgeving is een schending van je recht als werknemer.

milatje

Re: Ziekmelden bestaat niet meer?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:56

Maar volgens de wet hoef je niet te melden aan je leidinggevende wat je hebt. Hoe kan een leidinggevende dan zorgverlof ''toekennen''?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:07

Veulen, ik vind dat je het super om- en op-schrijft.

Ik vind het enorm jammer dat je in sommige gevallen een halve meter eelt op je ziel te hebben en bijna jurist moet zijn om gewoon je recht te krijgen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:13

milatje schreef:
Maar volgens de wet hoef je niet te melden aan je leidinggevende wat je hebt. Hoe kan een leidinggevende dan zorgverlof ''toekennen''?

Je werkgever mag wel vragen wanneer je denkt dat je beter bent. Verder mag je werkgever je wel controleren, bv door een huisbezoek. Als je dan hinkend van de bank komt met een voet als ts is het duidelijk. Ziet de werknemer er hartstikke fit uit maar staat er een kind op de achtergrond te gillen van de koorts... Tja, dan kun je samen praten. Maar in eerste instantie mag het niet geweigerd worden.

In de eerste week moet ook de arbo op de hoogte worden gesteld van ziekte. Deze kan een werknemer wel vertellen dat ie weer aan het werk moet (of ander werk moet doen.)

In mijn persoonlijke geval kwam me leidinggevende inderdaad in de eerste week langs. Even gepraat, er was geen twijfel en vanuit me werk is er ook geheel geen druk om te komen werken. Iedereen weet namelijk waar ie aan toe is.

kamsel schreef:

Ik vind het enorm jammer dat je in sommige gevallen een halve meter eelt op je ziel te hebben en bijna jurist moet zijn om gewoon je recht te krijgen.

Kamsel dat vind ik ook erg jammer. En ik schrik er echt van dat er zoveel mis mee is.

Overigens nog wel voor ts:
Werkgevers mogen wel de drempel van ziekmelden verhogen. Dat kunnen ze doen door alleen telefonische ziekmeldingen bij een rechtstreekse leidinggevende te accepteren. Maar ook door je te vragen om taken door te geven aan collega's. Taken waarvan je weet dat ze bv lastig zijn op te vangen of die al lang van te voren waren gepland. Een gaatje in de wetgeving is dat, Werkgevers maken daar soms handig gebruik van.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 14:31

Nou het is opgelost gelukkig! Net gebeld door de overkoepelende leidinggevende dat ze voor iedere avond een vervanger hebben, wel totaal vreemde mensen dus ik moet er rond 15:00 heen om ze in te werken. Dat houdt in uitleggen hoe alles werkt (komt ook veel administratie bij kijken en planning van nieuwe aanvragen enz) en wat er per cliënt gedaan moet worden. Zelf hoef ik geen cliënten te doen maar alleen elke dienst diegene inwerken en achterwacht te zijn voor als er vragen zijn. Lijkt me een super oplossing zo, en heb ik zelf ook nog een beetje in de hand dat het goed zal gaan allemaal en dat vind ik ook wel heel fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:44

Veulen84 schreef:
milatje schreef:

Je werkgever mag wel vragen wanneer je denkt dat je beter bent. Verder mag je werkgever je wel controleren, bv door een huisbezoek. Als je dan hinkend van de bank komt met een voet als ts is het duidelijk. Ziet de werknemer er hartstikke fit uit maar staat er een kind op de achtergrond te gillen van de koorts... Tja, dan kun je samen praten. Maar in eerste instantie mag het niet geweigerd worden.

In de eerste week moet ook de arbo op de hoogte worden gesteld van ziekte. Deze kan een werknemer wel vertellen dat ie weer aan het werk moet (of ander werk moet doen.)

In mijn persoonlijke geval kwam me leidinggevende inderdaad in de eerste week langs. Even gepraat, er was geen twijfel en vanuit me werk is er ook geheel geen druk om te komen werken. Iedereen weet namelijk waar ie aan toe is.

kamsel schreef:

Kamsel dat vind ik ook erg jammer. En ik schrik er echt van dat er zoveel mis mee is.

Werkgevers mogen wel de drempel van ziekmelden verhogen. Dat kunnen ze doen door alleen telefonische ziekmeldingen bij een rechtstreekse leidinggevende te accepteren. Maar ook door je te vragen om taken door te geven aan collega's. Taken waarvan je weet dat ze bv lastig zijn op te vangen of die al lang van te voren waren gepland. Een gaatje in de wetgeving is dat, Werkgevers maken daar soms handig gebruik van.

Moest er nog bij komen.
Misschien anders je Bokt topics laten lezen :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:51

Manda schreef:
Nou het is opgelost gelukkig! Net gebeld door de overkoepelende leidinggevende dat ze voor iedere avond een vervanger hebben, wel totaal vreemde mensen dus ik moet er rond 15:00 heen om ze in te werken. Dat houdt in uitleggen hoe alles werkt (komt ook veel administratie bij kijken en planning van nieuwe aanvragen enz) en wat er per cliënt gedaan moet worden. Zelf hoef ik geen cliënten te doen maar alleen elke dienst diegene inwerken en achterwacht te zijn voor als er vragen zijn. Lijkt me een super oplossing zo, en heb ik zelf ook nog een beetje in de hand dat het goed zal gaan allemaal en dat vind ik ook wel heel fijn!

Goeie oplossing. Blijf je wel ziek gemeld staan?

Morganlefay schreef:
Moest er nog bij komen.

Hmm ik mis iets? Het was tegen mij gok ik?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:28

Veulen84 schreef:
milatje schreef:

kamsel schreef:

Dank voor het heldere omschrijven. Van beide kanten is natuurlijk vaak zat wat mis. Ikzelf vraag ook altijd wat er scheelt als iemand zich bij mij ziekmeldt. Nooit bedacht dat ik dat heel niet mag vragen, maar ben gewoon benieuwd. De meeste van mijn collega's melden zich niet snel ziek. Gebeurt nog wel eens dat we zieke collega's gewoon naar huis bonjouren, om aan te geven dat het moreel heel hoog is hier (gelukkig!). Daarnaast is de vertrouwensband gewoon erg groot, wat het werken an sich gewoon fijn maakt.

Maar ik ken ook verhalen van bedrijven waar mensen zich al ziekmelden als ze een scheet dwarszit.

In geval van TS vind ik dat dan de LG over de schreef gaat. Als TS de waarheid spreekt, is haar ziekteverzuim (ja sorry!) heel erg laag. Dan mag je zeker wel coulant zijn als LG. Als ze nou telkens na winst van Ajax ziekmeldt, tja, dan snap ik ook wel dat je op wat minder begrip kunt rekenen. Hoewel dat, als ik het goed begrijp, niet mag / niet hoort...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:09

Ilja000 schreef:
Wij hebben in de gehandicaptenzorg een richtlijn waarin je je niet ziek meld, maar in overleg gaat betreffende je niet kunnen werken. Uiteraard blijft het in de praktijk hetzelfde, maar in geval van bijv. een zwaar gekneusde voet kun je misschien wel op een andere afdeling of ander werk doen. In de richtlijn wordt vooral waarde gehecht aan het woord 'overleg'. :-) En dat werkt van twee kanten. Als medewerker geef je aan wat je beperkt in het werk waarvoor je ingeroosterd staat en samen met je leidinggevende wordt een oplossing gezocht. Die kan varieren van ander werk tot ziekmelding :)

Hoho, dat is niet een richtlijn in de gehandicaptenzorg, maar een richtlijn van jouw werkgever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:41

Veulen84 schreef:
Manda schreef:

Goeie oplossing. Blijf je wel ziek gemeld staan?

Morganlefay schreef:
Moest er nog bij komen.

Hmm ik mis iets? Het was tegen mij gok ik?

Nope je mist niets. Yes, je baas mag wel eens je topics lezen, denk dat ie zich een hoedje schrikt. ~~}>

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:32

Morganlefay schreef:
Nope je mist niets. Yes, je baas mag wel eens je topics lezen, denk dat ie zich een hoedje schrikt. ~~}>

Mwa valt wel mee denk ik. Geloof dat ie daar wel overheen komt.

Overigens is het hebben en gebruiken van een recht geen schande, een werkgever kan er voor z'n gevoel wel moeite mee hebben. Maar hij kan er geen bezwaar tegen maken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:07

Shadow0 schreef:
Sammyoo schreef:
De bedrijfsarts is niet dagelijks beschikbaar, dus bij ons ook. En ik werk bij de overheid, rechtspositie van de medewerker is prima beschermd, ook bij ziekte.
Er is niets triest aan, werkt uitstekend voor alle partijen.

Dat laatste is natuurlijk een pertinente leugen. Als het uitstekend zou werken zou de uitval niet zo hoog zijn, zouden er niet zoveel mensen door stressgerelateerde klachten ziek worden, zouden er niet zoveel geschillen zijn, en niet te vergeten: dan zouden de werknemers zich wel beter beschermd voelen ipv zwaar onder druk gezet.

Pardon? Ik vind het onacceptabel om hier voor leugenaar uitgemaakt te worden.
Wellicht heb jij andere ervaringen, in mijn praktijk werkt het prima, daar is niets aan gelogen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 19:12

Wendy schreef:
Ilja000 schreef:
Wij hebben in de gehandicaptenzorg een richtlijn waarin je je niet ziek meld, maar in overleg gaat betreffende je niet kunnen werken. Uiteraard blijft het in de praktijk hetzelfde, maar in geval van bijv. een zwaar gekneusde voet kun je misschien wel op een andere afdeling of ander werk doen. In de richtlijn wordt vooral waarde gehecht aan het woord 'overleg'. :-) En dat werkt van twee kanten. Als medewerker geef je aan wat je beperkt in het werk waarvoor je ingeroosterd staat en samen met je leidinggevende wordt een oplossing gezocht. Die kan varieren van ander werk tot ziekmelding :)

Hoho, dat is niet een richtlijn in de gehandicaptenzorg, maar een richtlijn van jouw werkgever.

Hoho, dat is jouw interpretatie. Mijn collega's en ik, die in de gehandicaptenzorg werken, hebben een richtlijn. Klopt dat deze is uitgeschreven door deze ene instelling. Misschien niet helemaal duidelijk omschrijven door mij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:53

Ilja000 schreef:
Wendy schreef:

Hoho, dat is jouw interpretatie. Mijn collega's en ik, die in de gehandicaptenzorg werken, hebben een richtlijn. Klopt dat deze is uitgeschreven door deze ene instelling. Misschien niet helemaal duidelijk omschrijven door mij.

Ik werk ook bij een instelling in de gehandicaptenzorg, maar wij hanteren een andere richtijn. Dus daarmee is het wat mij betreft een richtlijn van jouw werkgever, maar niet een richtlijn van de gehandicaptenzorg :n (zoiets staat ook niet in de CAO oid bijvoorbeeld)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 00:05

Wat ik daarna dus ook verduidelijk...

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 23:30

Inmiddels allang weer aan het werk, ik heb maar 3 diensten niet gewerkt daarna gewoon weer vol aan het werk. Maar mijn teamcoach vond het vandaag op de vergadering nodig om mij nog even een sneer na te geven.
Een andere collega is tijdens werktijd van een stoepje gevallen en heeft haar voet daarbij gekneusd. Ze komt pas ergens half september terug werd er gemeld.
De teamcoach zei daarbij dat dit een werkongeval is en ze daar gelukkig voor verzekerd zijn, en dat dat dus wat anders is dan dat er in je vrije tijd een paard op je voet stapt en je je daarvoor ziek meld (op een zeer vervelende nare gemene toon.....) -:(- -:(-
Dit is de druppel, ik ga nu via een vertrouwenspersoon werk van deze gang van zaken maken, no way dat ik me zo laat behandelen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:31

Pff wat een .... lekker professioneel :n

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:21

groot gelijk Manda.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:18

Fijn dat er een goede oplossing is gekomen, maar wat er eerst moest gebeuren en vooral hoe je leidinggevende ermee om ging.....diep diep triest.

Natuurlijk zijn er regels en alles is idd enorm veranderd de afgelopen jaren maar kom helaas op veel plaatsen tegen dat er te automatisch vanuit wordt gegaan dat de zorgmedewerker hetwel doet.

Helaas maar al te vaak ook zelf meegemaakt, heb in de thuiszorg gewerkt. Opmerkingen als voor jou zo iemand anders tsja......niet bedt allemaal. Jammer want is verder een super mooi beroep

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:28

Wat een naar mens! Hou je ons op de hoogte??

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:44

Niet alle bladen gelezen :) Maar wel een paar. Wat naar voor je hoe ze reageren, zeker wat je hierboven verteld TS. Hier zou ik ook zeker werk van maken, als je ziek bent door welke reden dan ook houd het in dat je niet je werkzaamheden 100% kan uitvoeren. Of dit een ongeluk is op je werk of thuis of griep of dergelijke, ziek is ziek. Dat zij op deze manier je een schop na geeft, wat persoonlijk gericht is ook al noemt ze geen namen, is pesterijen en intimidatie vind ik. Ik zou hier zeker werk van maken en dit ergens melden. Dat gaat natuurlijk nergens over,en hoort een leiding ook zeker niet te doen, en zeker niet in een groep.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:10

Pfff wat een mens. Volgende keer moet je blijkbaar liegen dat het op het werk gebeurd is als het aan haar ligt