Resistance schreef:Het kan puberaal klinken, maar uiteindelijk zijn het de leerlingen die het best weten of ze iets leren van een docent, of niet. Ik heb een heleboel leraren die geweldig lesgeven, en waar ik een heel uur gewoon goed oplet (ik praat ook niet in de les, ik ben van mezelf een erg stil persoon). Dan zijn er de leraren die geen les kunnen geven maar wel aardig zijn, daar letten we ook gewoon goed bij op, om nog een beetje proberen te leren. Dan heb je ook de categorie waar ze geen les kunnen geven, en ook nog (permanent) enorme hufters zijn. Dan hebben wij niet meer het geduld om op te blijven letten, want inderdaad, we zijn pubers.

Tsja, je zit er toch echt voor jezelf. Heb nog nooit een puber horen zeggen: JOEPIE NAAR SCHOOL!
Ik kan van mezelf zeggen dat ik daar redelijk uit ben. Wat betreft school wel in elk geval. Ik ga niet naar school omdat ik het zo leuk vind, maar heb een hele fijne klas. Er is ruimte voor grapjes, maar ook serieus werken. Heb voor jou dan een heel goed voorbeeld:
Engels. Ik heb er zo veel moeite mee. Kan leren wat ik wil, maar haal standaard een onvoldoende. Dit gaat van 1'en tot 5,4'en (5,5 is voldoende, 5,4 onvoldoende). Heb ik dan een goede of slechte docent, omdat ik niks leer? Of het niet KAN leren? Mijn docente doet er alles aan hoor, om me te helpen. Geeft me extra herkansingen voor toetsen, zit na de les nog 10 min bij me om te vragen of ik het snap, en ga zo maar door, maar ik leer niks. Ja ik leer dat engels niks voor mij is.
Ben er van overtuigd dat iedere docent op zijn eigen manier gewoon goed les kan geven. Soms met wat aansporingen/ tips van leerlingen die via via bij de betreffende docent terecht komen, maar 9/10 docenten geven gewoon goed les. Ze hebben tenslotte allemaal dezelfde opleiding gedaan, en hebben allemaal hun papiertje op zak. Denk dat je dan maar eens naar je eigen klas moet gaan kijken.
Ik heb een Marokkaanse rekendocent, op veel momenten kunnen wij als klas er geen reet van verstaan. Verteld hij dingen die niet kloppen qua taal, spreekt namen verkeerd uit... De klas is altijd een zooitje bij hem, maar hij heeft wel verstand van rekenen. Ligt het dan aan de docent, dat wij 'niks leren', of aan de leerlingen? Hij doet onwijs zijn best, legt dingen duidelijk uit, maar is soms gewoon onverstaanbaar. Is geen slechte docent hoor, want als hij wat uitlegt is het duidelijk. Dat is te zien aan de resultaten van zijn leerlingen, waarvan het grootste deel mooie voldoendes haalt. Ondanks dat het een zooitje is in zijn lessen. Ondanks dat hij niet te verstaan is.
Dus wanneer noem je een docent goed of slecht? Wanneer je klas gaat lopen vervelen is het een slechte docent? Bullshit. Wanneer je klas gaat lopen vervelen, heb je gewoon een vervelende klas, die ervoor zorgt dat de docent vervelend word. Niet luisteren is eruit gestuurd worden, boze docent, gebeurd het vaker heb je een boze mentor, en uiteindelijk is het allemaal die k*tleraar zn schuld.
Want zo gaat dat. Kijk eerst naar jezelf, of naar de mensen waarmee je om gaat. Open je ogen maar eens, en dan zul je zien dat het je KLAS is die er niks van bakt. NIET je docent. (want juist dat soort docenten kunnen zo onwijs leuk zijn!!)