[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:58

Ik heb bijna altijd 1 x per week 2lessen achter elkaar (50 min). totaal dan 38 uur les gehad, als ik slaag 24 januari... Als ik zak dan stop ik even want ik kan het niet opbrengen een nieuw praktijk te betalen + nog lessen.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:13

Saaams: dankje! Was met TTT vrij nerveus, terwijl de zenuwen nu meevallen (liep toen al ruim van tevoren te stressen). Mag lekker op tijd, om 9 uur, heb ook bijna altijd les gehad rond die tijd, dus niet ineens extra vroeg ofzo, en het is dan tenminste licht. Met TTT was ik om 8 uur al, en toen was het vrij donker nog. Paar hele stomme fouten gemaakt, maar vrijstelling wel gehaald.

Ik ben begin oktober begonnen met lessen, pakket van 40 uur, aangegeven dat ik er niet idioot lang mee bezig wilde zijn, maar er vlot doorheen wilde. Bijna iedere week 2 lessen van 2 uur gehad, een paar keer 1 les of 1,5 uur. Bij mijn rijschool denken ze erg fijn mee met wat voor jou praktisch is, mocht ook zelf kiezen nu op het laatst in welke week ik mijn lessen van 2 uur wilde en welke week van 1,5 uur (mits het kon met de planning uiteraard). Toen bewust gekozen voor mijn laatste twee lessen elk 2 uur, en zo kort mogelijk voor examen, zit het er beter in. Heb overigens wel gekozen voor de mogelijkheid om ook een paar uur les in de simulator te krijgen. Vond dit erg prettig, schakelen en dergelijke zat er daardoor al beter in, plus dat ik situaties een bepaalde tijd steeds eindeloos voor mijn neus kreeg. Gaat het een en ander vrij automatisch al vrij vroeg in de lessen. Mijn zusje vond bijvoorbeeld dat ik erg vroeg zelf moest gaan schakelen (les 1/2 geloof ik al). Kwam omdat ik voordat ik in de auto ging, al twee uur in de simulator alles zelf had moeten doen. Niet iedereen vindt oefenen in de simulator even prettig, maar ik vind het zeker aan te raden, heb er goede ervaringen mee.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:14

Ik blijf niet extra lessen hoor, ik wacht dat idd met aanvragen. Ben in september begonnen en elke week 1 les gehad. Meer tijd heb ik ook niet haha. Zit nu ook pas op 17 lessen. Dus doe rustig aan :)

Succes maandag!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:15

Om iedereen hier even een hart onder de riem te steken. Ik heb er circa een jaar lessen op zitten. Twee verschillende rijscholen gehad. Door twee ongelukken op de scooter had ik een redelijke angst voor al het andere verkeer op de weg gekregen en dat hielp niet bepaald bij het autorijden.

Tussentijdse toets ging niet zo, straatje keren in tig keer en een stoepje meegepakt, had een ingreep omdat ik een auto op een kruising niet had gezien, invoegen op de snelweg ging flut omdat ik niet genoeg snelheid had. Uurtje lessen voor het echte examen ging echt bagger, reed een busbaan op, wilde een niet-inrijden straat in rijden, wist zelfs ineens niet meer hoe ik moest schakelen! Ik kon wel janken... Tijdens het examen liet de examinator me gelukkig met rust en werd ik iets rustiger. Perfect ging het examen niet maar wel goed genoeg. Ik kreeg 'het voordeel van de twijfel' van de examinator. In één keer geslaagd dus, ondanks al mijn angsten en mijn zenuwen.

Het kan dus wel. Ik heb zelf wat Bach Rescue Remedy druppels geslikt, dag van tevoren mee begonnen. En daarnaast heb ik mezelf een flinke trap onder mijn kont gegeven. Rijlessen en het hele examengebeuren kost klauwen vol met geld en dat kunnen we echt wel beter gebruiken. Ik heb het benaderd als een sollicitatiegesprek. Even diep ademhalen, rug recht trekken, buiten jezelf stappen en laten zien wat de examinator wil zien. Mijn instructeur is meegereden, vond ik wel een fijn idee.

Oh, ik had trouwens aan niemand, behalve mijn man, verteld dat ik moest afrijden. Dus geen ladingen met goedbedoelde sterkte-wensen en tips waar ik waarschijnlijk alleen maar zenuwachtiger van had geworden. Vond ik zelf wel fijn.

Heel veel succes aan iedereen die binnenkort voor zijn/haar rijbewijs op gaat!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:17

Merileth schreef:
Saaams: dankje! Was met TTT vrij nerveus, terwijl de zenuwen nu meevallen (liep toen al ruim van tevoren te stressen). Mag lekker op tijd, om 9 uur, heb ook bijna altijd les gehad rond die tijd, dus niet ineens extra vroeg ofzo, en het is dan tenminste licht. Met TTT was ik om 8 uur al, en toen was het vrij donker nog. Paar hele stomme fouten gemaakt, maar vrijstelling wel gehaald.

Ik ben begin oktober begonnen met lessen, pakket van 40 uur, aangegeven dat ik er niet idioot lang mee bezig wilde zijn, maar er vlot doorheen wilde. Bijna iedere week 2 lessen van 2 uur gehad, een paar keer 1 les of 1,5 uur. Bij mijn rijschool denken ze erg fijn mee met wat voor jou praktisch is, mocht ook zelf kiezen nu op het laatst in welke week ik mijn lessen van 2 uur wilde en welke week van 1,5 uur (mits het kon met de planning uiteraard). Toen bewust gekozen voor mijn laatste twee lessen elk 2 uur, en zo kort mogelijk voor examen, zit het er beter in. Heb overigens wel gekozen voor de mogelijkheid om ook een paar uur les in de simulator te krijgen. Vond dit erg prettig, schakelen en dergelijke zat er daardoor al beter in, plus dat ik situaties een bepaalde tijd steeds eindeloos voor mijn neus kreeg. Gaat het een en ander vrij automatisch al vrij vroeg in de lessen. Mijn zusje vond bijvoorbeeld dat ik erg vroeg zelf moest gaan schakelen (les 1/2 geloof ik al). Kwam omdat ik voordat ik in de auto ging, al twee uur in de simulator alles zelf had moeten doen. Niet iedereen vindt oefenen in de simulator even prettig, maar ik vind het zeker aan te raden, heb er goede ervaringen mee.

Die simulator heb ik niet gedaan, maar als je het ziet lijkt het me heel gaaf.
Op zich valt het wel mee in les 1/2 schakelen. Ik begon daar ook direct mee. Maar dan uiteraard nog wel met '' Hoor je hem? Schakel maar '' :=
Als je instructeur ook al zo tevreden is dan haal je het wel. Het valt reuze mee, ik dacht zelf ook daar gaan we..
Ik heb hem de 23ste gehaald, vanmiddag aanvragen. (Vanwege feestdagen + prijs is ruim 13 euro omlaag)

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:29

Simulator was ook best gaaf. Moest alleen ieder halfuur weer naar het kantoortje omdat de module klaar was en ze de volgende op moest starten. :') En het ding piepte dat ik niet goed genoeg keek, dat pakte hij niet goed, schenen er meer over te klagen.

Bij mij was het schakelen wel gelijk 'zelf doen'. Gelijk opschakelen maar ook weer terugschakelen. Wij hebben hier overigens ook het idee dat de rijschool waar mijn zusje zat eigenlijk niet heel fantastisch was. Ik rij nu tijdens mijn lessen over het algemeen al beter dan zij met haar rijbewijs. Ook heeft ze haar TTT niet gehaald (ik heb gelukkig wel mijn vrijstelling, examinator vond dat ik die echt verdiend had *\o/* ), is de eerste keer gezakt en de keer erna gelijk faalangstexamen. Dit vonden wij vrij onzinnig, gelijk de eerste keer zakken en dan faalangstexamen in. Ze hebben daar wel een behoorlijk hoog slagingspercentage, maarja, als ze zo snel die faalangstexamens in gaan, kunnen meer rijscholen het.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:24

ik begin volgende week terug met lessen en 21 januari herexamen... hoop zo dat ik het haal!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:29

xPenny schreef:
spannend..... ik moet straks om 2uur op voor het examen!

En hoe was het nog gegaan??

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:25

Batlow schreef:
xPenny schreef:
spannend..... ik moet straks om 2uur op voor het examen!

En hoe was het nog gegaan??

Er was wat tussen gekomen, dus al mijn zenuwen voor niks geweest.. |( :P
Aanstaande Maandag heb ik een nieuwe kans voor op te gaan, ook om 14.00 uur.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:58

Huh? Hoezo was er wat tussengekomen? Aan jouw kant of aan de kant van het CBR?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:05

CBR neem ik aan anders kun je ehct niet een week later weer op

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:12

Klinkt wel logisch.

Ik moet morgenochtend, gelijk om 9 uur. Begin hem nu toch wel te knijpen, zet maar leuke dingen op om mezelf af te leiden, ik schiet al zo snel in de stress.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:14

Ik was van tevoren ook zenuwachtig, maar eenmaal in de auto was dat helemaal weg. En weet dat je fouten mag maken en als je ze maakt, blijf er dan niet in hangen van 'oh, dat ging mis', want dan gaat er hoogstwaarschijnlijk meer mis ;)

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:14

Pff de paarden zijn aardig, breken constant uit dus tijdens het vangen kan ik er niet aan denken, maar ben al weer goed zenuwachtig voor dinsdag...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:00

DPTomboy schreef:
Pff de paarden zijn aardig, breken constant uit dus tijdens het vangen kan ik er niet aan denken, maar ben al weer goed zenuwachtig voor dinsdag...

Dit gaat over auto's he? :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:02

Ik mag vrijdag ik hoop dat ik mn kop erbij kan houden := op moment dat ik moet afrijden wordt buurvrouw geopereerd aan bostkanker en de maandag erop moet ik mn paard laten inslapen :\

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:05

Destination schreef:
DPTomboy schreef:

Dit gaat over auto's he? :))

Dinsdag moet ik afrijden ;)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:09

Je kan ook met 17 afrijden en dan op je 18e verjaardag je rijbewijs aanvragen.. :-)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:16

DPTomboy schreef:
\

Ik las het als dat je paarden steeds uitbraken en dat je daarom zenuwachtig was voor je les van dinsdag _O-

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:21

Destination schreef:
DPTomboy schreef:
\

Ik las het als dat je paarden steeds uitbraken en dat je daarom zenuwachtig was voor je les van dinsdag _O-

Haha, was het maar zo.
Hoop echt dat ik ga slagen dinsdag, les vrijdag ging slecht dus hopelijk morgen nog een goede les...

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:27

Is naar als de laatste lessen niet goed gaan. De les na mijn TTT ging ook absoluut niet goed, hoewel ik toen mijn hoofd bij andere belangrijke zaken had ook. Laatste lessen gingen wel weer beter, ik ga er gewoon van uit dat ik het haal morgen. Hij zegt ook, fouten maken mag, zolang het maar veilig blijft.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:37

Mag ik me hier ook melden? Ik heb 13 januari mijn TTT om 2 uur. Ik word al zenuwachtig als ik er aan denk.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:18

Ja inderdaad fout van CBR. Pff gelukkig heb ik minder zenuwen dan vorige week. Hoop dat het morgenvroeg meevalt! Merileth succes! Ik moet morgen om 14:00 uur.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:20

Yvank_ schreef:
Ik mag vrijdag ik hoop dat ik mn kop erbij kan houden := op moment dat ik moet afrijden wordt buurvrouw geopereerd aan bostkanker en de maandag erop moet ik mn paard laten inslapen :\

Succes alvast voor vrijdag :)
En sterkte :(:) hoop voor je dat je hem haalt ondanks de omstandigheden

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 01:06

Succes voor degene die morgen mogen! Jullie kunnen het!