Nu moet ik dus opzoek naar een nieuwe opleiding, maar wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:14

ietjelover schreef:
Zover ik nu weet vind ik varkens leuk, trekt me misschien nog wel meer dan koeien.
Ik ga sowieso voor ik de opleiding begin toch meelopen bij een varkensboer, om te kijken of ik het dan nog zo leuk vind. Dan zou ik de opleiding voor hokdieren moeten kiezen, daar vallen ook kippen, konijnen en pelsdieren onder. Ik denk dat in die dingen een stuk minder werk te vinden is, zou het niet?

Heel verstandig om eens mee te kijken bij een varkensboer :)
Bij de andere hokdieren is minder werk, maar die takken zijn veelal kleiner en ze werken dan vaak met tijdelijk personeel om de pieken op te vangen. Pelsdieren is zowiezo ook in de afbouwende fase, want als ik het goed heb word in 2018 het houden van pelsdieren verboden.
En als je flexibel bent en graag op verschillende plekken wilt werken dan is een baan bij AB misschien wel iets voor jou :D Dat is een soort van agrarisch uitzendbureau om het zo maar te zeggen.

Ruby1995 schreef:
Misschien een beetje rare vraag, maar wat kan je hier nou mee worden? Hokken schoonmaken?

Dat hoort er ook bij... Maar je hebt bijv. ook de kraamafdelingen en daar zit vaak het meeste werk in en is ook zeer zeker niet voor iedereen geschikt. Dat is wel werk wat je niet zomaar kunt gaan doen zonder ervaring. Daarnaast heb je op de grotere bedrijven die met personeel werken ook vaak dat je varkens mag insemineren en scannen op dracht. Niet iedereen vind dat werk leuk, maar goed ook niet iedereen vind kantoorwerk bijv. leuk ;)

Astaloca schreef:
Iets wat ik leuk vind... Tjah. Door passie en enthousiasme en vechtlust kun je ook in die wereld komen van ''wat je leuk vind'' bij ieder vak daarvan.

Daar heb je geen opleiding voor nodig.

Maar boeren stellen een agrarische opleiding toch vaak wel op prijs...

daffie1986 schreef:
Het is echt keihard werken, harde wereld, stinkt onwijs, je maakt veel uren voor weinig en je loopt continue met gehoor bescherming op

De meeste varkensboeren zorgen dat ze gehoorbescherming hebben met radio ;) Daarnaast is de agrarische cao niet zo heel beroerd hoor...

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 20:10

BelleFleur schreef:
Loop dan eerst maar eens mee op een varkensbedrijf voor je besluit dat dat je hobby is. Elke tak van de veehouderij heeft zo zijn bijzonderheden, op basis van het feit dat je melkvee leuk vindt kan je toch niet besluiten dat varkens jouw hobby zijn?

zoals ik al 100 keer gezegd ga ik dat ook zeker doen.
sterker nog dat is al zo goed als geregeld.

Ik had in die post even over dieren in het algemeen, aangezien ruby het ook even over dieren in het algemeen had. Ik ga er op dit moment ook even vanuit dat ik het werk gewoon leuk vind, aangezien ik er toch wel redelijk bekend mee ben.

xMathilde

Re: Nu moet ik dus opzoek naar een nieuwe opleiding, maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:20

Nou TS ik vind het leuk dat je veehouderij bekeken hebt en denkt dat het bij je past. Persoonlijk denk ik niet dat je hiermee een slechte keus maakt. Ik doe nu zelf dier- en veehouderij aan de HAS Den Bosch en het bevalt mij goed, ook goede baankans waarschijnlijk. 100% Zeker weten doe je dat toch nooit.

Een dag meelopen op een bedrijf is zeker geen slecht idee, en hartstikke leuk en leerzaam ook nog eens :) Succes alvast!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 20:34

xMathilde schreef:
Nou TS ik vind het leuk dat je veehouderij bekeken hebt en denkt dat het bij je past. Persoonlijk denk ik niet dat je hiermee een slechte keus maakt. Ik doe nu zelf dier- en veehouderij aan de HAS Den Bosch en het bevalt mij goed, ook goede baankans waarschijnlijk. 100% Zeker weten doe je dat toch nooit.

Een dag meelopen op een bedrijf is zeker geen slecht idee, en hartstikke leuk en leerzaam ook nog eens :) Succes alvast!

Leuk om te horen!
Dankjewel!