Officiële waarschuwing Albert Heijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:41

SuperAssie schreef:
Ik vind het wel altijd vervelend als ik het moet vragen, gelukkig doen de meesten er niet moeilijk over, maar je hebt ook van die typetjes die zeggen "Ben wel al 16 hoor, heb toch een scooter!"(bewuste persoon heeft scooterhelm in zijn handen), goh, wist niet dat dat tegewoordig als geldig ID geld :')

En als ze lastig doen, hup meteen je leidinggevende/collega's erbij halen, dan druipen ze meestal wel af. En als ze blijven zeuren, alcohol/sigarettes wegpakken en ergens leggen waar ze er niet meer bijkunnen.

Kwamen laatst twee mensen aan de kasse, jongen en meisje. Jongen schatte ik wel ouder dan 16, meisje eigenlijk helemaal niet. Meisje had ID, was 16, jongen had niks. Die flipte helemaal omdat ik dus zei dat ik het dan niet mee mocht geven, ik alcohol weggepakt, gingen ze terug de winkel in, met dezelfde fles teruggekomen, wel bij een andere collega afgerekend. Tsja dan is het niet meer mijn schuld.

Je kan net zo goed bij iemand achterop zitten ;)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:44

Michelleex schreef:
De regels zijn onwijs streng geworden.
Als je inderdaad hoort dat een moeder met een zoon voor zijn feestje alcohol koopt, moet hij zich ook kunnen legitimeren, heel vervelend om te regelen.

Maar mensen vragen, of achter mensen gaan staan is heel vreemd, hoe kunnen zij dan wel de juiste leeftijd weten? Als mijn vriend van 21 komt, weet ik dat hij ouder is, maar hij ziet er jonger uit, dus officieel hoef ik hem niet om legitimatie te vragen.

Overgens vind ik het nog steeds wel overdreven, het gaat er toch om dat je de mensen eruit pikt die géén alcohol mogen kopen? Niet of je van een 19jarige legitimatie kan krijgen..

Nou dat eerste hoef ik niet hoor, ouder plus kind is nooit id. Zou wat zijn.

Laatst had een nieuw meisje bij ons begrepen dat je iedereen om id moest vragen, vroeg ze mensen van 50/60. Dat is weer het andere uiterste :+

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:50

Heb er ook last van, inmiddels ook m'n eerste officiële waarschuwing gehad (boete's voor de supermarkten zijn hoog!)

Ik vraag altijd om ID bij twijfel, ook al ken je degene en weet je dat ie 16 is, dan vraag ik altijd of ze 'm bij zich hebben (voor het geval ze buiten staan te controleren)
Geen ID kaart = geen verkoop, simpel. Heb ook wel mensen waarvan ik denk dat ze wel 16 zijn, maar als ze zich dan niet kunnen legitimeren, krijgen ze het gewoon niet mee.

Heb ook wel jongeren aan de kassa, 'ja, maar ik heb toch auto/scooter sleutels bij me', dan ook helaas pindakaas, iedereen kan wel de sleutels pakken van z'n ouders/broer/zus.

Erg streng in blijven, want het kan je je baan kosten..

T'is heel simpel, bij twijfel ID kaart vragen, geen ID kaart of nog geen 16 is geen verkoop ;-)
Laatst bijgewerkt door Maris__ op 21-07-13 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:53

VeraPopeye schreef:
Michelleex schreef:
De regels zijn onwijs streng geworden.
Als je inderdaad hoort dat een moeder met een zoon voor zijn feestje alcohol koopt, moet hij zich ook kunnen legitimeren, heel vervelend om te regelen.

Maar mensen vragen, of achter mensen gaan staan is heel vreemd, hoe kunnen zij dan wel de juiste leeftijd weten? Als mijn vriend van 21 komt, weet ik dat hij ouder is, maar hij ziet er jonger uit, dus officieel hoef ik hem niet om legitimatie te vragen.

Overgens vind ik het nog steeds wel overdreven, het gaat er toch om dat je de mensen eruit pikt die géén alcohol mogen kopen? Niet of je van een 19jarige legitimatie kan krijgen..

Nou dat eerste hoef ik niet hoor, ouder plus kind is nooit id. Zou wat zijn.

Laatst had een nieuw meisje bij ons begrepen dat je iedereen om id moest vragen, vroeg ze mensen van 50/60. Dat is weer het andere uiterste :+

Bij onze laatste vergadering over alcohol conrtole is verteld dat dat dus wel moet. Echt ververlend is dat.. daar krijg je namelijk erg scheve gezichten van. :(

VillaNeusjes

Re: Officiële waarschuwing Albert Heijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:14

Vergeet niet dat er ook 15 jarigen zijn met een kind of oppaskind, ze zijn er gelukkig niet veel maar bestaan wel, dus zo gek vind ik het niet om ze om ID te vragen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:47

Ik had gisteren een klant die erg moeilijk deed. Hij was met een groepje, de rest was duidelijk ouder, maar hij zag er serieus uit als een lang uitgevallen twaalfjarige en hij gedroeg zich ook super kinderachtig toen ik om zijn ID vroeg... Grote bek en me voor banketstaaf proberen te zetten tegenover de rest van dat groepje.
Ik kon hem wel wat, snotaap! -:(-
Leidinggevende was ook not amused. :n

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:27

secricible schreef:
Jans schreef:
Sterker nog, als je als ouder met een kind van 12 / 13 naar de supermarkt gaat, en je koopt een sixpack bier, mag je het dus officieel niet meekrijgen :x

Ik vind het goed hoor, die controles, maar op bovenstaand punt vind ik het wel een beetje doorslaan :=

Overigens, de zelfscan bij de AH is echt slecht hier, de kans dat je controle krijgt (bij alcohol gaat de rode lamp branden) is heel groot, maar niemand!! komt als die lamp gaat branden. Dus kan je zo afrekenen (pinpas er in = lamp uit) en weggaan.

Hoogvliet blokkeert het systeem, rode lamp en dan moet er iemand komen om te ontgrendelen. Ik woon er in de straat dus neem niet altijd legitimatie mee, ik kook ook graag met wijn dus ik zou het niet relaxed vinden als ik niet mee zou krijgen. Ik hoef me namelijk niet te legitimeren in de supermarkt leeftijdtechnisch gezien. :) En dan verwacht ik ook dat ik het gewoon meekrijg.

Je bent verplicht om je altijd te moeten kunnen legitimeren, dus in principe ben je in overtreding. Als je bij het oversteken van de straat een ongeluk krijgt of getuige bent en de politie komt heb je een probleem. Erg zeikerig, maar zou geen excuus mogen zijn. Zo ben ik ooit bijna beboet toen ikhet avondrondje met de hond liep (lees: naar de overkant van de straat en terug...)

En wat betreft minderjarige die sigaretten en drank verkopen: verkopen is wat anders dan nuttigen he ;)
Mijn man heeft vroeger als studentenbaantje in een slijterij gewerkt, daar moest hij ookk id's vragen en eventueel mensen naar huis sturen. En hoe vaak hij ze dan wel niet in de auto weg zag rijden, boos omdt ze niks meekregen. Tja, dan voel je je toch wel ***. :+

Ze mogen je niet zomaar vragen naar je ID (ik had perongeluk idee geschreven oepsie :') ) als je alleen maar de hond uitlaat, pas als je bijv. door rood licht fietst oid.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:30

Inderdaad, ze mogen niet om je ID vragen alleen om het vragen, maar pas als je om een andere reden wordt aangehouden. Het kan natuurlijk wel dat ze het verdacht vinden dat je 's avonds laat op straat bent en dat ze daarom om legitimatie vragen, maar zomaar steekproefsgewijs vragen mogen ze niet. :n

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:16

Ik ga trouwens wel altijd in een rij staan bij een vrouwlijke medewerkster of wat oudere mensen. Heb een tijdje terug wat probleempjes gehad met een jongen die dus om mijn ID vroeg en vervolgens mijn naam en toenaam had onthouden en me via facebook nogal nare berichtjes ging sturen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:18

Miss_lizje: dat zou ik ook even bij de bedrijfsleider melden als het kan. (En het lijkt me eigenlijk reden voor ontslag op staande voet, als het bewezen is.)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:19

Die zou ik mooi laten ontslaan.
Klacht indienen en hoppaa... Is 'ie nou helemaal bedonderd? 8)7

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:25

De jongen werkt er niet meer sinds de supermarkt is overgenomen door een andere keten(en dat is al een tijdje terug). Ben hem daarna ook nooit meer tegengekomen. Toen de tijd heb ik maar gewoon alles geblokkeerd en gedacht "die is sneu".

Als het ooit nog een keer voorkomt zal ik zeker er melding van maken. Gelukkig bestaat het personeel van de supermarkten en slijterijen hier voor een groot deel uit vrouwen, dus denk ook niet dat ik dit nog een keer meemaak. Daarnaast ben ik nu wel een beetje " te oud" voor die 16 jarige broekjes die er nu werken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:27

Gewoon vragen, meneer/mevrouw mag ik uw ID kaart even zien? **verontwaardigd gezicht klant** sorry meneer/mevrouw, ik ben verplicht om dit te vragen :)

zullen ze wel begrijpen joh!

ik heb trouwens ook 2 'offi.ciele waarschuwingen' gehad bij de A.H, niet te serieus nemen hoor :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:29

Ik vind het niet meer dan logisch dat er goed gecontroleerd moet worden op de verkoop van alcoholische dranken en tabak. Heb vaak genoeg meegemaakt dat ik aan de mensen die ouder dan 20 waren de id's heb moeten vragen en dan vervolgens raar werd aangekeken door hun. Maakte me er ook niet druk om, het was immers mijn taak om het te vragen. Ook kwamen altijd van die jochies van 14 met Shandy aan, die mochten ze zo terugzetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:30

Ondanks dat ik er echt alle begrip voor heb moet ik wel zeggen dat ik de cassiere ook wel even heel vreemd aangekeken heb toen ik (34) met mijn vriend (37) om legitimatie gevraagd werd :P
Omdat je het niet verwacht begrijp je gewoon eerst de vraag niet en trek je uit verwarring al je bonuskaarten tevoorschijn, tot het tot je doordringt dat ze je ID willen. :+

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:32

Tigra_ schreef:
Dat is voor jouw misschien heel normaal maar ze kunnen net zo goed met het rijbewijs van paps of mams op zak lopen. Je zult toch moeten controleren of het klopt bij degene die hem geeft. Alleen pasje zegt niets je zult toch de foto en geboortedatum na moeten kijken dus vind een beetje raar dat je ze uitlacht.
Ik heb dat ook weleens in mezelf hoor als ik met autosleutels in me hand sta en ik me id moet laten zien maar ja dat je ze hebt wil niet zeggen dat je ermee rijdt. Is voor ons misschien heel logisch maar ze hebben gewoon een probleem als ze het aan de verkeerde meegeven.

Zo had ik laatst iemand bij het tankstation die sigaretten wilde kopen, en vroeg ik dus om zijn ID-kaart. Had hij niet bij, dus is weggegaan en even later kwam hij weer terug, met een ID-kaart. Leeftijd was 16+ en dus meegegeven. Helaas bedacht ik mij later dat hij helemaal niet zo heet.. :=

Ik denk dat ik makkelijker naar een ID zou vragen als je in een 'grotere' stad o.i.d werkt, waar het dus iets anoniemer is, dan waar ik werk (klein dorp) de meeste ken je dan wel en dan voel ik mij nogal opgelaten als ik om een ID-kaart vraag...

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 00:05

_Judith schreef:
Tigra_ schreef:
Dat is voor jouw misschien heel normaal maar ze kunnen net zo goed met het rijbewijs van paps of mams op zak lopen. Je zult toch moeten controleren of het klopt bij degene die hem geeft. Alleen pasje zegt niets je zult toch de foto en geboortedatum na moeten kijken dus vind een beetje raar dat je ze uitlacht.
Ik heb dat ook weleens in mezelf hoor als ik met autosleutels in me hand sta en ik me id moet laten zien maar ja dat je ze hebt wil niet zeggen dat je ermee rijdt. Is voor ons misschien heel logisch maar ze hebben gewoon een probleem als ze het aan de verkeerde meegeven.

Zo had ik laatst iemand bij het tankstation die sigaretten wilde kopen, en vroeg ik dus om zijn ID-kaart. Had hij niet bij, dus is weggegaan en even later kwam hij weer terug, met een ID-kaart. Leeftijd was 16+ en dus meegegeven. Helaas bedacht ik mij later dat hij helemaal niet zo heet.. :=

Ik denk dat ik makkelijker naar een ID zou vragen als je in een 'grotere' stad o.i.d werkt, waar het dus iets anoniemer is, dan waar ik werk (klein dorp) de meeste ken je dan wel en dan voel ik mij nogal opgelaten als ik om een ID-kaart vraag...

Oei :=

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:33

Ik vind het eigenlijk van de zotte dat supermarktmedewerkers, die toch niet bepaald royaal betaald worden, wel zo'n verantwoordelijkheid krijgen. Maargoed, dat is een andere discussie.

Met m'n bijna 38 jaar (geen typfout) hou ik m'n rijbewijs ook standaard maar in m'n hand als ik drank of rookwaar koop want 9 van de 10 keer wordt erom gevraagd. Ik probeer het maar als compliment te zien dat ik er blijkbaar nog zo jong uitzie dat ze denken dat ik in de "vraag om ID-categorie" val. En ik weet dat de caissiere er in elk geval ook niets aan kan doen en graag zijn of haar baantje behoudt dus wie ben ik om dan te zeuren?

(maargoed, ik was laatst aan het paardrijden (buitenritje) met een meisje van 12 en mensen dachten dat ik met m'n zusje aan het rijden was, het lieve kind had royaal m'n dochter kunnen zijn. Ik zie er gewoon jong uit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:25

ik vind het niet erg, als ik drank gekocht heb houd ik hem meestal al klaar en ik ben 21 ...

Wat ik minder vind is dat gezeik met groepen altijd. Ik woonde tegenover een supermarkt, en nam vaak alleen mn pinpas of wat geld mee... En als ik dan een huisgenootje ofzo in de supermarkt tegen kwam, dan kreeg die geen drank mee omdat ik geen ID bij me had.... :')
Slaat ook nergens op imo, aangezien die regel voor degenen die echt anderen willen laten kopen ontzettend makkelijk te ontwijken is door gewoon buiten te wachten idd :') .

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:28

Dominique_96 schreef:
Dankjullie voor de reacties! :)
Als iedereen onder de 20 z'n ID nu al meteen gaf zou het veel handiger zijn :')

In de AH hier hebben ze nu een kassa waar de scholieren af moeten rekenen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:05

kohtje schreef:
Dominique_96 schreef:
Dankjullie voor de reacties! :)
Als iedereen onder de 20 z'n ID nu al meteen gaf zou het veel handiger zijn :')

In de AH hier hebben ze nu een kassa waar de scholieren af moeten rekenen.

En hoe kan je zien dat iemand een scholier is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:16

die komen meestal in groepjes en hebben schooltassen bij zich :P

Bij ons waren scholieren helemaal verboden, maar omdat ik een bejaarde scholier was (19 toen ik in 5 havo zat :') ) riep ik altijd maar dat ik aan de dichtsbijzijnde faculteit studeerde O:) Voor mij werkte het, voor anderen soms... Maar meestal niet :') .

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 11:11

Menino schreef:

Bij ons waren scholieren helemaal verboden, maar omdat ik een bejaarde scholier was (19 toen ik in 5 havo zat :') ) riep ik altijd maar dat ik aan de dichtsbijzijnde faculteit studeerde O:) Voor mij werkte het, voor anderen soms... Maar meestal niet :') .

Mag dat wel verboden worden :oo

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:37

Dominique_96 schreef:
Menino schreef:

Wel als die scholieren de hele winkel afbreken en jatten :P Bij de c1000 bij onze school mocht het ook niet, wel begrijpelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:42

Dominique_96 schreef:
Menino schreef:

ja, wel alleen tijdens schooltijd/pauzes hoor :)) Niet dat als je 's avonds met je mams boodschappen kwam doen je er uit gezet werd :') . haha.