Cadeautjes voor een mooi rapport/mooie cijfers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chanen

Re: Cadeautjes voor een mooi rapport/mooie cijfers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:21

Je ziet hoogbegaafde kinderen toch ook wel eens op laag niveau eindigen omdat ze zich niet uitgedaagd voelen en dus geen flikker uitvoeren? Wie wet zit het probleem 'm daar wel in bij degenen die VWO aan zou kunnen, maar uiteindelijk toch op het VMBO eindigen. ;)

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:23

Wij gingen uit eten :) had voor mij niet gehoeven maar mijn broer was net aan over dus eigenlijk was het meer voor hem but idon'tcare

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:24

@Manzano: je kunt natuurlijk voor bepaalde vakken gaan voor een 6, andere voor een hoger cijfer bijvoorbeeld, wij hadden de beloning bij verbetering, toen we zagen dat ze er een beetje te gemakkelijk zag, hierna zouden we bijv. kunnen gaan voor het behouden van het resultaat :j .
Dan beloon je niet zo zeer naar cijfer, onze dochter, dus nog "slechts" basisschool, heeft moeite met spelling en is heel goed in rekenen en een B-score in spelling behoeft voor haar meer inspanning dan een A plus in rekenen :j

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:26

Van mijn ouders kreeg ik vaak een kleinigheidje, dan van m'n opa geld per 7/8/9.

Heb vandaag voor het behalen van een propedeuse een heerlijke schoonheidsbehandeling gehad. :)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:26

Zwerte schreef:
Even een hele gekke gedachte in deze materialistische tijd: zijn cijfers op zich al niet de beloning?

Vroeger misschien wel, maar ik denk dat kinderen tegenwoordig veel materialistischer zijn en dus meer waarde hechten aan dure cadeaus.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:27

avaluna schreef:
@Manzano: je kunt natuurlijk voor bepaalde vakken gaan voor een 6, andere voor een hoger cijfer bijvoorbeeld, wij hadden de beloning bij verbetering, toen we zagen dat ze er een beetje te gemakkelijk zag, hierna zouden we bijv. kunnen gaan voor het behouden van het resultaat :j .
Dan beloon je niet zo zeer naar cijfer, onze dochter, dus nog "slechts" basisschool, heeft moeite met spelling en is heel goed in rekenen en een B-score in spelling behoeft voor haar meer inspanning dan een A plus in rekenen :j

Ben ik het helemaal mee eens hoor...... ben juist van het standpunt dat een 6 voor het ene vak veel meer waard kan zijn dan een 8 voor het andere :j
Zelf heb ik nooit per vak/cijfer wat gehad hoor. Zou ik zelf ook nooit doen. Was meer als voorbeeld n.a.v. eerdere posts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:28

Chanen schreef:
Je ziet hoogbegaafde kinderen toch ook wel eens op laag niveau eindigen omdat ze zich niet uitgedaagd voelen en dus geen flikker uitvoeren? Wie wet zit het probleem 'm daar wel in bij degenen die VWO aan zou kunnen, maar uiteindelijk toch op het VMBO eindigen. ;)

Dat zullen er enkelen zijn, maar niet de meerderheid die zo keldert in schoolniveau.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:29

Hoor je bij hoogbegaafden inderdaad heel veel als ze in "gewone" VWO-klassen worden geplaatst (dus niet specifiek voor hoogbegaafden).
Wij hadden ook een hoogbegaafde jongen in de klas. Die is wel 3x blijven zitten. Wij geloofden ook nooit dat ie hoogbegaafd kon zijn met zulke cijfers :') :=

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:30

LDRD schreef:
Zwerte schreef:
Even een hele gekke gedachte in deze materialistische tijd: zijn cijfers op zich al niet de beloning?

Dat is een mooie idealistische gedachte, maar dat zal het gemiddelde kind niet zo zien.

Bovendien, feit is dat we nou eenmaal in deze tijd zitten. Daar moet je ze dus op voorbereiden en op die
manier naar handelen. Je kunt niet blijven hangen in verleden tijd. Ze moeten later in hun werkzame leven
de maatschappij aan kunnen.

Maar zoals ik al zei, ik vind het een taak voor de ouders om wel die interne motivatie te stimuleren en dat gaat veel verder dan alleen school en rapporten. Sommigen hebben zeker een zetje nodig, maar ik zie die oplossing niet zo zeer in belonen met kados.
Het gemiddelde kind zal dat niet zo zien, dus dan maar belonen met een iphone? Dan zal het kind sowieso nooit leren dat het cijfer al de beloning is! En met dat cijfer een stel trotse ouders, en dat zou de belangrijkste beloning moeten zijn.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:31

Esmee_98 schreef:
Ik kreeg vroeger altijd 2 euro van mijn oma :)
Hoef dit jaar nergens op te hopen, heb 3 havo niet gehaald en ga volgend jaar naar 3 mavo met 8 tekorten op mijn rapport... -O-

ik ben van 2havo/atheneum naar 3 mavo gezakt maar ik heb van alle 2 me mentoren en van me basisschool
een vmbo basis advies gekregen

wilweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:32

Helemaal eens Manzano.

Ik was er trouwens ook een die van vwo naar havo ging (ik wilde van kind af aan al naar de PABO, en zag het nut van VWO doen dus niet in. Daarnaast is mijn zus in 3 VWO gestrand en moest haar paard verkocht wegens tijdgebrek door school, dat wilde ik pertinent niet.
Fluitend 2 havo doorgelopen en de eerste helft van de 3e ook. Alleen toen kreeg ik zwaar Pheiffer, 3 maanden niet op school geweest. Toen was de keuze (puur door de achterstand) of de 3e overdoen, of door naar 4 MAVO.
Aangezien ik er inmiddels achter was dat ik dan opleiding onderwijsassistent versneld kon doen, en de PABO verkort, zouden beiden opties me net zoveel tijd kosten.

Ik had echt geen zin om met jongeren kinderen in de klas te komen, was toen al vrij wijs voor mijn leeftijd, daar had ik echt ongelukkig van geworden.

4 Mavo was een feestjaar voor mij, heb niet heel veel hoeven doen, superleuke klas gehad, echt genoten van het puber zijn en probleemloos geslaagd.

Onderwijsassistent en PABO in hetzelfde tempo ook doorgelopen, ook zonder enige vertraging of wat dan ook.

Dus het kan wel degelijk, van VWO naar MAVO. En ik heb niet niks gedaan, maar een gat van 3 maanden haalde je gewoon niet in 3 maanden weer in helaas...

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:38

Ach, ik ken het beide.
Voor mijn overgaan van de 2e naar de 3e krijg ik ook een Smartphone. Heb toen niet voor een Iphone
gekozen maar voor de Galaxy s2. Ik had op dat moment gewoon een nieuwe mobiel nodig, en waarom
dan niet voor een mooi rapport? Overigens heb ik voor de overige rapporten nooit wat gekregen, ook
die na de smartphone kwamen niet. :)

Verder heb ik zoiets van: Leven en laten leven. Als mensen hun trots willen uiten door hun kind te belonen
met een duur cadeau, waarom niet? Wie zijn wij om te beslissen dat het fout is? :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:40

Yuri schreef:
Helemaal eens Manzano.

Ik was er trouwens ook een die van vwo naar havo ging (ik wilde van kind af aan al naar de PABO, en zag het nut van VWO doen dus niet in. Daarnaast is mijn zus in 3 VWO gestrand en moest haar paard verkocht wegens tijdgebrek door school, dat wilde ik pertinent niet.
Fluitend 2 havo doorgelopen en de eerste helft van de 3e ook. Alleen toen kreeg ik zwaar Pheiffer, 3 maanden niet op school geweest. Toen was de keuze (puur door de achterstand) of de 3e overdoen, of door naar 4 MAVO.
Aangezien ik er inmiddels achter was dat ik dan opleiding onderwijsassistent versneld kon doen, en de PABO verkort, zouden beiden opties me net zoveel tijd kosten.

Ik had echt geen zin om met jongeren kinderen in de klas te komen, was toen al vrij wijs voor mijn leeftijd, daar had ik echt ongelukkig van geworden.

4 Mavo was een feestjaar voor mij, heb niet heel veel hoeven doen, superleuke klas gehad, echt genoten van het puber zijn en probleemloos geslaagd.

Onderwijsassistent en PABO in hetzelfde tempo ook doorgelopen, ook zonder enige vertraging of wat dan ook.

Dus het kan wel degelijk, van VWO naar MAVO. En ik heb niet niks gedaan, maar een gat van 3 maanden haalde je gewoon niet in 3 maanden weer in helaas...

Maar waarom wil je graag een feestjaar, weinig hoeven doen en genieten van het puber zijn? Ik geloof niet dat mijn ouders ooit toestemming hadden gegeven voor een dergelijk jaar en me eerder hadden laten doubleren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:35

LDRD schreef:
Ken meerdere voorbeelden van mensen die, als ze maar een beetje meer achter de broek aan waren gezeten in het verleden, het veel verder geschopt zouden hebben.

Of als er een beetje meer maatwerk was gelevert er een beter resultaat was behaald. Soms verslonzen kinderen hun opleiding vanwege te weinig uitdaging, soms omdat de uitdaging te groot is, soms hebben ze extra begeleiding nodig om wat voor een rede dan ook, soms moet je puchen en soms niet.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:52

Wij kregen van de juf in groep 4 altijd stickers als je een 8 of hoger had... en als je veel goede cijfers had, zat je rapport dus onder de stickers.... Alleen toen ging ik weer klagen natuurlijk :') Ik deed mijn best nooit echt.. maar ik haalde gewoon altijd goede cijfers.. En je had er ook die gruwelijk hun best deden en het niet lukte... Uiteindelijk mocht ik mijn stickers "doneren" :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:59

Een dubbeltje _O- vond oma meer dan genoeg :D

Oma was overigens wat dementerend :')

Ik kreeg sowieso wel wat geld van mijn ouders, maar alleen op de basisschool. Op de middelbare school vonden ze het echt mijn verantwoordelijkheid en hadden ze zoiets; wij hoeven geen beloning eraan te gaan hangen, jij moet zelf tevreden zijn want het gaat om jouw toekomst.

(Zou zelf ook niet mijn toekomstige kinderen maar gaan motiveren met cadeaus; dan blijven ze nog maar een jaar zitten ;) motivatie moet van binnenuit komen)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-07-13 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:01

Zwerte schreef:
Maar zoals ik al zei, ik vind het een taak voor de ouders om wel die interne motivatie te stimuleren en dat gaat veel verder dan alleen school en rapporten. Sommigen hebben zeker een zetje nodig, maar ik zie die oplossing niet zo zeer in belonen met kados.
Het gemiddelde kind zal dat niet zo zien, dus dan maar belonen met een iphone? Dan zal het kind sowieso nooit leren dat het cijfer al de beloning is! En met dat cijfer een stel trotse ouders, en dat zou de belangrijkste beloning moeten zijn.

Ik zeg niks over belonen met een iphone. Ik wil wel stimuleren dat hij niet met 6jes genoegen neemt, maar een tandje bijzet. Daarom een beloning per cijfer vanaf de 7. En geloof me, het kost me een kapitaal :o .
En trotse ouders krijgt hij er nog gratis bij ook, zeker omdat het hem met zijn beperking ook niet echt komt aanwaaien :D .

Maar dat het verder gaat dan school en rapporten ben ik als geen ander met je eens. Het gaat daarnaast voor een héél groot deel om persoonlijke ontwikkeling.
Ik hoorde vanmorgen dat mijn zoon na zijn proeftijd definitief een contract heeft nu bij AH met als voornaamste reden: 'je heb laten zien dat je met kritiek kan omgaan en vooral ook dat je wat ermee doet. Dat doet maar zo'n 20% van je leeftijdgenoten zo'.
Dan denk ik, die is op de goede weg.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:02

NatasjavE schreef:
LDRD schreef:
Ken meerdere voorbeelden van mensen die, als ze maar een beetje meer achter de broek aan waren gezeten in het verleden, het veel verder geschopt zouden hebben.

Of als er een beetje meer maatwerk was gelevert er een beter resultaat was behaald. Soms verslonzen kinderen hun opleiding vanwege te weinig uitdaging, soms omdat de uitdaging te groot is, soms hebben ze extra begeleiding nodig om wat voor een rede dan ook, soms moet je puchen en soms niet.

Absoluut eens, maar feit is dat je het maar te doen hebt met hoe het aangeboden wordt :j.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:03

LZP -> STW

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:28

Ik vind het geld geven per cijfer en hoe hoger hoe meer geld, een heel apart iets.
Voor de een is negens halen geen moeite, de ander moest vreselijk zijn best doen voor een 6.
Ik kreeg thuis niets als ik een goed rapport had. Mijn moeder en vader zeiden dat ze trots waren.
Als het een keer slecht was, ging het erom of je er wat voor had gedaan.
Ik heb voor wiskunde bijvoorbeeld erg veel bijles gehad, maar er zat alsnog wel eens een 3 tussen hoor. Dan waren mijn ouders niet boos, maar steunden ze mij juist en zeiden dat het de volgende keer wel goed kwam.
Als ik er niets voor had gedaan, melden ze wel dat ze daar teleurgesteld in waren en ook waarom.
Ik zou dat met mijn kinderen ook zo doen. Eventueel voor een echt groot iets (eindexamen o.i.d.) een kadootje geven in de vorm van een activiteit.
Het is ook maar net wat je als kind gewend bent. Ik heb nooit verwacht dat ik iets kreeg voor mijn rapport, want ik kreeg ook nooit wat. Net als dat ik in de supermarkt nooit zeurde om een ijsje, snoepje etc. want dat kreeg ik gewoon nooit. En raad eens... wat een enorme blijdschap en verrassing als je dan onverwachts heel zelden toch iets kreeg!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:31

Ik kreeg 5 euro

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:54

LDRD schreef:
Zwerte schreef:

Ik zeg niks over belonen met een iphone. Ik wil wel stimuleren dat hij niet met 6jes genoegen neemt, maar een tandje bijzet. Daarom een beloning per cijfer vanaf de 7. En geloof me, het kost me een kapitaal :o .
En trotse ouders krijgt hij er nog gratis bij ook, zeker omdat het hem met zijn beperking ook niet echt komt aanwaaien :D .

Maar dat het verder gaat dan school en rapporten ben ik als geen ander met je eens. Het gaat daarnaast voor een héél groot deel om persoonlijke ontwikkeling.
Ik hoorde vanmorgen dat mijn zoon na zijn proeftijd definitief een contract heeft nu bij AH met als voornaamste reden: 'je heb laten zien dat je met kritiek kan omgaan en vooral ook dat je wat ermee doet. Dat doet maar zo'n 20% van je leeftijdgenoten zo'.
Dan denk ik, die is op de goede weg.

De algemene strekking van het topic gaat wel over beloningen zoals een iphone, daarom nam ik het even als voorbeeld.
Maar wat nou als dat zesje echt de max is wat haalbaar is? Dan werkt een systeem van beloning boven de 7 juist erg demotiverend.
Mezelf als voorbeeld nemend, die zes voor frans was voor mij echt het mooiste wat ik op de middelbare school heb gehaald (eindcijfer vwo), terwijl ik ook heel wat negens had staan. Die negens had ik ook mn best voor gedaan, maar die zes heeft me bloed, zweet en tranen gekost. Uren en uren aan bijles, dagenlang vechten met teksten.... En toch maar net een zesje. Maar ik kan er tien jaar later nog steeds blij van worden, terwijl de andere hogere cijfers me gestolen kunnen worden.
Ik heb dus wat tegen het idee 'niet genoegen nemen met een zes' omdat het impliceert dat een zes nooit genoeg is. Ik denk dat je tevreden moet zijn met het resultaat als je je best hebt gedaan en dat kan zelfs een 3 zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:17

Zwerte schreef:
De algemene strekking van het topic gaat wel over beloningen zoals een iphone, daarom nam ik het even als voorbeeld.
Maar wat nou als dat zesje echt de max is wat haalbaar is? Dan werkt een systeem van beloning boven de 7 juist erg demotiverend.

Zo'n systeem kan je toch aanpassen naar hoe het uitkomt? Je kunt dat per vak differentiëren als je dat zou willen om maar eens wat te noemen.

Overigens, als het extreem veel moeite zou kosten om eens een zeventje te halen voor een MO, SO of PW op de betreffende school, dan zit een kind toch wat boven het niveau als hij ook nog zijn stinkende best doet.

Mijn zoon moet er flink voor werken op de HAVO, maar alle minimaal 7tjes hebben mij dit jaar een stevige cent gekost :j .
Ik heb het niet over een 7 gemiddeld op de rapporten, maar elk cijfer dat gehaald wordt boven de 7, ook de eenvoudige SO'tjes enz. Zelfs voor tekenen, gym en handarbeid hoor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:01

LDRD schreef:
[
Absoluut eens, maar feit is dat je het maar te doen hebt met hoe het aangeboden wordt :j.

Dat ben ik dan weer niet met je eens. Een dyslectisch kind, een hoogbegaafd kind of welk kind wat maar afwijkt van de norm zal je anders moeten benaderen.

Bij hoogbegaafde kinderen bijvoorbeeld zal je moeten strepen in de stof(herhaling eruit halen) en verdieping aan moeten bieden. Anders haken ze af. Krijgen ook niet meer datgene mee wat ze wel mee moeten krijgen en gaan achter lopen. doodzonde want op die manier einigen ze dus op het VMBO en niet op de Uni waar juist die kinderen horen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:03

Dat klopt helemaal, maar welke school biedt dat allemaal dan?

Ik heb zelf een kind met een beperking. Wat de school laat liggen vangen wij zelf al jaaaaren op.
Als we het van de school moesten hebben zat hij nu écht komend jaar niet in 4 HAVO :n .
Laatst bijgewerkt door LDRD op 10-07-13 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt