miinynke schreef:hoi allemaal,
Al een tijdje geleden dat iemand gereageerd heeft hier, maar even een vraagje. Ik heb op het moment een lastige havo 3 klas. Je zult het vast kennen: druk, veel praten, moeilijk om de aandacht erbij te houden. En dan ook nog eens een van de lessen van 3 tot 10 voor 4... Wat voor tips hebben jullie voor mij? Ben al bezig met structuur, duidelijke regels en contact met leerlingen 1 op 1.
Hoor het graag! en natuurlijk hoe gaat het met de rest met lesgeven?
Vorig jaar heb ik enorm geworsteld met klassenmanagement en daar heel veel van geleerd:
- aan het begin van de les een 'rustpunt' inbouwen. Met mijn drukke tweede klas begin ik altijd met 5-10 minuten lezen (Nederlands). Hoe druk ze ook binnenkomen, ze weten exact wat ze moeten doen en zijn dan ook binnen enkele minuten allemaal in stilte aan het lezen.
- duidelijke 'stiltemomenten' en 'overlegmomenten' inbouwen en deze zichtbaar markeren. Zelf gebruik ik hiervoor, naast de mondelinge instructie, een powerpoint (met kleuren). Deze momenten wissel ik af: nooit langer dan 10 minuten achter elkaar in stilte luisteren/werken en ook nooit de helft van de les achter elkaar laten praten/overleggen.
- lik-op-stukbeleid. Tijdens de overlegmomenten mag er overlegd worden en ook af en toe best over iets anders dan het vak. Ook vind ik het prima als er eens een geintje wordt gemaakt en soms doe ik dat zelf ook. Maar stiltemoment = stiltemoment. Dan waarschuw ik niet, maar schrijf meteen de naam op = strafwerk. Dit heb ik van tevoren wel 1 keer klassikaal besproken/uitgelegd (ook eerlijk gezegd dat ik geen zin heb om 15 keer een 'eerste waarschuwing' uit te delen en dan bij te moeten houden wie er al 1 gehad heeft en wie niet...)
- niet (altijd) de focus leggen op stilte. Stilte betekent niet altijd dat er goed geleerd/gewerkt wordt en geluid is niet altijd negatief. Ik probeer juist gebruik te maken van de interactie die leerlingen met elkaar hebben, bijv. door kleine samenwerkingsopdrachten, leerlingen met elkaar in discussie te laten gaan enz.
Bij mij gaat het tot nu toe erg lekker dit jaar... Ben van vmbo-b/k naar vmbo-t gegaan op een andere school. Dit is mijn tweede LIO en ik hoop dit jaar echt mijn diploma te halen. Ik heb hoop!