Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:50

Ik zit nu aan 7blz, eerste hoofdstuk van de 3 is bijna klaar. Mijn begeleidster had als doel gesteld om aan het einde van de paasvakantie (einde volgende week dus) aan 10blz te zitten dus ik zit lekker voor op schema :) Hopelijk heb ik tegen na de vakantie zo'n 15 pagina's en dan zit ik ongeveer aan de helft.

Rhys

Re: Andere scriptie-schrijvers? (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:37

Heb net mijn eerste hoofdstuk ter beoordeling ingeleverd...ik hoop zo dat mijn docent dit goed vindt en niet alles afkraakt...
Vind het altijd zo moeilijk in te schatten wat het niveau is van mijn eigen werk, ik heb m'n best gedaan natuurlijk, maar ergens zegt een stemmetje in mijn hoofd dat het misschien wel bagger is.
Op naar de volgende fase! (onderzoeksaanpak is wel al doorgesproken dus kan hoe dan ook verder nu)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 17:47

Begeleidster gemaild, dat ik toch wel graag even iets wil horen van haar.
Het is zo vervelend dat ik nu al 2 weken aan het wachten ben, vrees echt zo'n mail "Sorry, het is echt niet goed, schrijfstijl klopt niet, begin maar opnieuw." En ja, dat zal gerust wel meevallen..maar ik kan daar echt om stressen.

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:54

Hallo, mag ik nog meekletsen in jullie topic? Ik ben voor mijn master bezig met een scriptie over empathie bij jongeren met ADHD (orthopedagogiek). En ik kan af en toe wel wat motivatie gebruiken :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 20:18

Ja tuurlijk! :)
Klinkt als een heel interessant onderwerp, kun je daar wat meer over vertellen?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:32

oh, die vind ik ook interesant saartjuh! Zou je die als hij af is naar me kunne PB'en? (ik heb ADHD namelijk)

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 07:43

Ja hoor is goed, planning is om eind juni helemaal klaar te zijn. Ik ga ook snel even lezen waar jullie onderzoeken over gaan!
Ik schrijf mijn scriptie samen met een ander meisje en wij lopen beide stage op een Ggz instelling voor forensische jeugd en orthopsychiatrie. Hier komen onze respondenten vandaan. De theorie is dat jongeren met ADHD moeite hebben met het cognitieve aspect van empathie. Dus dat ze moeite hebben om te begrijpen waarom anderen bepaalde emoties vertonen. Dit wordt dan onderzocht door middel van vragenlijsten en dossieronderzoek over de jongere

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 09:12

Begeleidster heeft gemaild of ik haar commentaar per email wil (we zouden volgende week een afspraak hebben). Maar nog steeds niet even een "Maar maak je geen zorgen hoor, het gaat goed."

-wordt nog zenuwachtiger-

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:27

Rot is dat Dani :(:) maar je hebt er niets aan om je zenuwachtig te maken! probeer het positief te zien; zelfs als het niet goed is zul je horen wáárom dat dan is, en het dus vervolgens helemaal goed doen! :)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:28

Hier nog iemand, dan wel geen scriptie, maar de bachelorthese. Heb gister compleet commentaar gekregen op mijn eerste versie, heb nu twee weken om het allemaal te herschrijven en dan is 20 april al de definitieve afgifte datum!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:37

Dani :(:) Komt vast goed!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:38

Ik begeleid afstudeerscripties en vindt erg leuk om dit topic te lezen! Doet me weer even realiseren dat het razend spannend is om zo'n ding te schrijven.

Nu loop ik al een tijdje mee maar ben altijd op zoek naar manieren om mezelf te verbeteren, dus als jullie do's en don'ts willen delen vanuit het perspectief van de student hoor ik het graag!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:27

Ik zou ook graag do's en don'ts vanaf jouw kant horen :D

Ik ga dit weekend een opzet in elkaar zetten voor een onderwerp dat ik niet leuk vind, gewoon omdat ik klaar ben met het gezeur en maar iets moet doen.
Maar voor mij echt een don't tot nu toe: Iemand helemaal de grond in stappen. Opbouwende kritiek prima, maar pas op hoe je het brengt. :j

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:41

Haaaaaaai, ik kom me ook even melden. 22 jaar, bijna klaar met mn bachelor Psychologie (richting gezondheid) en ga komend schooljaar de 2 jarige master Medische Pscyhologie (pediatrie) volgen op de universiteit van Tilburg.
Ben momenteel druk druk druk aan het schrijven aan mijn bachelorthesis: kwaliteit van leven bij kinderen met kanker.

Komen hier wel interessante dingen langs, met name Saartjuh, jou scriptie. Onderwerp spreekt me ook erg aan, omdat het ook psychologie is en pediatrie. Leuk!

@troi, het is inderdaad mega spanning. Ik vind het erg fijn dat mijn begeleider me vertrouwen geeft en zegt dat er potentie in mijn schrijven zit. Tevens geeft ze wel aan dat er nog veel dingen anders moeten en geeft ze daar goede suggesties voor. Persoonlijk vind ik dat enthousiasme heel fijn in een begeleider, merk dat dat mijn motivatie erg ten goede komt.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:27

Pittig onderwerp Maartje! wil het een beetje?

Ik ben mijn eerste Paasdag aan het doorbrengen met mijn scriptie, zit er wel lekker in :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:41

Ik ben ook lekker bezig met mijn scriptie vandaag. Ondewerp is weer eens verandert: Stilistische verschillen tussen lokale kranten in Gorinchem. (dat zijn 3 kranten). En daaraan vastgekoppeld of hyperlokale initiatieven de kranten bedreigen. Pittig, maar wel heel interessant en ook een goede aanvulling op de literatuur (er is namelijk nog niet deze combi gemaakt).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:41

SplashIsLief schreef:
Ik zou ook graag do's en don'ts vanaf jouw kant horen :D

Ik ga dit weekend een opzet in elkaar zetten voor een onderwerp dat ik niet leuk vind, gewoon omdat ik klaar ben met het gezeur en maar iets moet doen.
Maar voor mij echt een don't tot nu toe: Iemand helemaal de grond in stappen. Opbouwende kritiek
prima, maar pas op hoe je het brengt. :j

Bedankt, bij feedback geven let ik altijd goed op hoe ik het formuleer. Tot nu toe eigenlijk nooit erg negatieve feedback hoeven geven trouwens. Wel bedankt voor de tip.

Do's en don'ts, tja wat ik veel tegenkom is een sterke focus op aantal pagina's terwijl ik veel liever iets korts heb met goede inhoud dan iets langs met dezelfde inhoud. Vaak is korter beter omdat een stuk daar krachtiger van wordt. Maar dan moet er natuurlijk wel voldoende inhoud in zitten. Verder kan ik aanraden om kritiek niet persoonlijk op te vatten en het te zien als tips ipv afbraak. Is soms lastig, dat weet ik. En verder, schroom vooral niet om scripties van anderen door te lezen om een beeld te krijgen van wat de bedoeling is. Maar zie het ook niet als meer dan inspiratie, overkladden is een grote zonde.

Tja uh dat was vermoedelijk weinig nieuws maar wel dingen die mij als begeleider opvallen

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:04

zap schreef:
Ik ben ook lekker bezig met mijn scriptie vandaag. Ondewerp is weer eens verandert: Stilistische verschillen tussen lokale kranten in Gorinchem. (dat zijn 3 kranten). En daaraan vastgekoppeld of hyperlokale initiatieven de kranten bedreigen. Pittig, maar wel heel interessant en ook een goede aanvulling op de literatuur (er is namelijk nog niet deze combi gemaakt).

Wauw, klinkt erg interessant maar wel erg veel werk, of niet?

Vind het trouwens leuk om te lezen waarover iedereen hier schrijft :j

Ik ben ook flink bezig geweest. Moet nog een paar theorieën samenvatten en die heb ik vandaag doorgelezen, in Word een opzetje gemaakt van wat ik nog moet uitschrijven. Morgen en overmorgen ga ik dat allemaal uitschrijven en dan ben ik klaar met hoofdstuk 1 van de 3 :)

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 16:58

Ja Zap klinkt inderdaad tijdrovend of niet.
Maartje, ik vind jou onderwerp ook interessant.
Mijn scriptie is inderdaad interessant alleen heb ik een begeleidster vanuit de uni die een heel erg specifiek beeld heeft van hoe het vormgegeven moet worden. Weinig ruimte dus voor eigen interpretatie. Zelfs over zinnen formuleren hebben we hele discussies. Ik heb ook moeite met mijn schrijfstijl, volgens haar is het ver onder de maat terwijl ik tijdens mij bachelor weinig problemen heb gehad met papers opdrachten en dergelijke. Erg moeilijk dus om voor de 5e keer je theoretische inleiding te verbeteren.. Het is ook een onderwerp waar nog weinig onderzoek naar is gedaan dus dat is ook wel erg leuk. Het bedenken van verklarende theorieën vind ik ook erg lastig omdat er gewoon weinig bekend is over empathie bij ADHD. Biologisch is wel het een en ander te bedenken omdat de gebieden (prefrontaal) die invloed hebben op aandacht en concentratie ook invloed hebben bij empathie. Pff maar die artikelen zijn dan weer heel erg ingewikkeld.
Moeten jullie je scriptie trouwens ook samen schrijven?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:32

Kom me ook even melden in dit topic al ben ik eigenlijk bijna klaar met mijn scriptie :P. Als ik hem eerder had zien staan had ik me vast ook eerder gemeld.. Ik lever morgen de concept eindversie in om te kijken of het met de plaatjes, verwijzingen etc. allemaal goed staat. Volgende week is hij dan echt helemaal af :D.

Mijn onderwerp: De rol van de placenta op in utero overdracht van HIV.
Ik kijk hierbij vooral naar de celtypen en de cytokine chemokine balans in de placenta.

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:42

aah ik word gek van mezelf. Ik ben zo'n ontzettende uitsteller.. Heb daar ooit een cursus voor gevolgd bij studieondersteuning, maar nog steeds gaat het niet heel goed.
Ik heb m'n opzet ingeleverd een maandje terug, daar een 8 op dus ik ben wel op de goede weg.
Maar nu moet ik m'n materiaal (advertenties) gaan ontwerpen, vragenlijsten opstellen en het experiment gaan uitvoeren.
Heb vorige week met veel pijn en moeite een advertentie in elkaar geflanst en die naar m'n begeleider gestuurd. Hij vond het goed, tekst moet alleen wat leesbaarder worden en ietsjes aangepast. Ik ben alleen niet zo goed in Photoshop, dus daar zal ook wel even wat tijd in gaan zitten.
Wat ik nu moet gaan doen is dus de advertentie verbeteren en de vragenlijsten gaan opstellen. Maar ik doe het niet.. Eigenlijk zou ik naar de UB of naar de faculteitsbieb moeten, daar ben ik een stuk meer geneigd om ook echt te gaan werken. Maar dat doe ik maar steeds niet :(

Iemand nog tips of een goede schop onder m'n kont? Ik weet niet precies wat het is, maar er ligt zoveel druk op dat ik de neiging heb het gewoon voor me uit te schuiven en iets te doen wat 'makkelijker' is..
Terwijl het helemaal niet heel lastig oid is!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:44

Geeft FOG een schop, hup naar de UB jij :P.
(mag ik een schop terug (A), ik moet nog 8 pagina's bewerken en dan ben ik er, maar ik ben aan het uitstellen)

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:47

Is dit topic écht alleen voor WO-scriptieschrijvers? Of zitten hier ook HBO-scriptieschrijvers? (En zit hier heel veel verschil in?)
Daar ben ik op dit moment namelijk mee bezig en zou het af en toe wel eens fijn vinden om eens te sparren met mensen...

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:51

*Geeft FOG ook een schop, je kunt het!

Troi bedankt voor jouw inzicht op scripties!

Susanne momenteel zitten er alleen WO scriptieschrijvers, in het afstudeertopic zitten ook veel hbo'ers. Wat mij betreft ben je ook hier welkom, maar ik weet niet of de rest het daar mee eens is.

Ik heb eindelijk een beetje schot in de zaak *\o/* Ik ben me uitgebreid aan het verdiepen en heb het gevoel een goed onderwerp beet te hebben. Hopelijk denken ze daar op de uni ook over. Gelukkig loopt dit niet via mijn eigen vakgroep want daar heb ik het nogal mee gehad na het laatste gesprek :o

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:55

Mag ik me ook melden :)?
Ben nu bezig met mijn scriptie voor BA Geschiedenis en ik ben me toch een potje onzeker :+ Ik kom om in de literatuur en zie af en toe door de bomen het bos niet meer. Ben dus maar gewoon ergens begonnen met het idee dat ik het altijd nog aan kan passen.
Word gewoon al zenuwachtig als ik dit alles lees! Maar, vandaag begonnen met schrijven met als resultaat wel een hele pagina. Vanavond nog een stukje.

Nog meer mensen die er zo tegenop zien?