cursus/opleiding paarden (sport) massage

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Re: cursus/opleiding paarden (sport) massage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:13

Ik wacht met spanning af wanneer ie in mn brievenbus ligt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:01

Boek binnen; heel mooi duidelijke afbeldingen hoe een spier/ pees/ ligament loopt, hoe de pees aan skelet is bevestigd. En inderdaad ook omschreven wat de spier precies doet. :)
Nou dan maar aan de studie :P

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:50

Ik meld me hier ook even!

Ik heb me ook ingeschreven voor de eerste 2 modules bij de Bascule. Het liefst zou ik de hele opleiding volgen, maar ik begin eerst maar eens met 2 modules. Wat ik zo hoor en lees, is het toch best pittig!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:02

Maar wel ontzettend leuk :D! Succes & veel plezier met de eerste modules :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:16

Ik weet dat dit een ouder topic is maar dit is wel een aansluitende vraag.

Voor de mensen die fulltime bezig zijn met sportmassage:
hoeveel paarden doen jullie zo gemiddeld, per week, per maand en hoe lang durde het voordat het een beetje liep allemaal, ik ga binnenkort beginnen en heb gelukkig wel een grote vriendenkring in het paardenwereldje maar ben wel benieuwd hoe lang ik moet uittrekken voor de opbouw en waar ik een beetje vanuit moet gaan, qua uren?
Bedankt!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:30

voor de duidelijkheid, ik hoef geen inkomen te weten, ik probeer een beetje een realistisch beeld te krijgen, mag ook via pb :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:30

Ik kan alleen maar zeggen dat fulltime hier niet haalbaar is (en ook niet mijn wens). (Even een rekensommetje: bijv. 20 paarden per week à €50,- is €4000,- per maand, daar nog je btw afdracht vanaf én inkomstenbelasting, blijft er ongeveer €1800,- over. Vergeet dan niet dat je ook veel reiskosten hebt, dus er blijft niet veel aan de strijkstok hangen om van te leven.)
Het is fysiek best zwaar en qua tijd per paard ben je al gauw ruim een uur bezig en dan moet je nog je reistijd meenemen. Ik heb 1 dag waarop ik de massages doe en soms wijk ik daar wel vanaf als dat voor de eigenaar beter uitkomt. Op 1 dag vind ik 3/4 paarden dan wel echt de max (zeker in combi met het trainen van mijn eigen paarden).
Bij mij is het aantal paarden wat ik per week masseer heel wisselend. Soms geen, soms 4. Voor echt fulltime vind ik het te onzeker wat mijn inkomen zou zijn. Ik doe het dus naast mijn gewone werk omdat ik het leuk vind.

Ga je binnenkort starten met de opleiding of ben je al klaar?

Mijn ervaring is dat je iedereen heel graag de vruchten plukt van je kennis en dat je wel mag masseren als het gratis is tijdens je opleiding, maar zodra je er wat voor gaat vragen, haken ze af. Ga dus niet teveel uit van je vrienden in de paardenwereld. Positieve ervaringen en mond op mond reclame werkt beter om klanten van te krijgen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:11

Ik ga binnenkort starten met de opleiding, dat is wel een ding denk ik, mensen die je wel zien als het gratis is en dan niet meer, maar die zie ik dan meer als ervaring opbouwen en binnekomen op stallen. Ik zat er idd aan te denken om er eerst nog wat bij te doen, dan kan je idd later alsnog fulltime gaan. Wil daarna Osteopathie gaan doen, dus dan moet het wel fulltime kunnen. Dankjewel voor je antwoord. :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:26

Leuk dat je gaat starten met de opleiding! Waar ga je de opleiding doen? En waar wil je osteopathie gaan doen?

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 12:40

Na een lange tijd niet echt bezig te zijn geweest met paardenmassage etc. maar ook op dit forum niet aanwezig te zijn geweest speelt het bij mij toch weer om hier iets mee te gaan doen. Ik heb een tijd terug een dagcursus bij massage hippique gedaan hierna vertellen ze dat je best zelf de rug van je eigen paard kan masseren, ma ik had hierbij toch echt het gevoel dat ik hiervoor niet voldoende geleerd heb.
Nu heb ik net mijn opleiding afgerond en wil in augustus een mbo niveau 4 gaan starten. Nu speelt het bij mij toch heel erg om de cursus/opleiding voor humaan sportmasseur te gaan volgend. Maar vraag ik me wel af of dit niet te veel gaat worden. De vraag is dus of iemand weet hoeveel uren studiebelasting ik voor deze opleiding uit zou moeten trekken?
Daarnaast heb ik nog een probleem met een ontsteking in mijn borst welke vooral met koud weer erg pijnlijk is. (dan kan ik mijn arm niet gebruiken en ook bewegen van deze arm is dan zeer pijnlijk). Hiervoor loop ik momenteel bij een reumatoloog en we hopen dat deze ontsteking dan dus ook te verhelpen is.
Weet toevallig iemand of de opleiding humaan sportmasseur veel gebruik van beide armen vraagt?
Een hoop vragen dus wellicht iemand hier met antwoorden...

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:26

suzanneteje ik vrees toch dat je daar wel je armen bij nodig hebt.. bij de opleiding op de bascule moet je in ieder geval ook benen optillen/stretchen enzo..

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 17:27

ja ik ben er helaas ook bang voor. Anders wordt het toch even heel hard hopen dat de reumatoloog de gouden uitvinding voor me heeft die de ontsteking volledig weg kan nemen. wel vraag ik me dan nog af hoeveel uren studiebelasting per week de opleiding voor humaan sportmasseur vraagt.
Iemand met antwoorden hierop?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:10

Ik ben erkent sportmasseur bij de ngs en tevens paardenmasseur.
Naast de wekelijse scholings avonden heb je ong. 10 uur zelfstudie per week. De een pakt het makkelijker op dan de ander. Ik heb beide diplomas tegelijk gehaald naast mijn 32 uur baan. Was best pittig.

Je kan niet masseren met 1hand is mijn ervaring. Veel grepen doe je met twee handen.

suzanneteje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 19:04

fliam schreef:
Ik ben erkent sportmasseur bij de ngs en tevens paardenmasseur.
Naast de wekelijse scholings avonden heb je ong. 10 uur zelfstudie per week. De een pakt het makkelijker op dan de ander. Ik heb beide diplomas tegelijk gehaald naast mijn 32 uur baan. Was best pittig.

Je kan niet masseren met 1hand is mijn ervaring. Veel grepen doe je met twee handen.

Dankjewel voor je reactie. Dan wordt het toch even afwachten totdat de ontsteking definitief weg is en weg blijft!

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:35

Ik geef dit topic ff een schopje omdat ik het een erg interessant onderwerp vind en me aan het oriënteren ben of dit iets voor mij is voor erbij.

Wel ben ik benieuwd of Massage Hippique in Weert de enige is in het zuiden? Een afstand rijden is voor mij geen probleem maar ik heb geen zin om 3 uur(of meer) enkele reis te rijden voor een opleiding.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:34

je hebt oa ook de NHI, de Bascule en Happy-athlete

in Barneveld zit ook een opleiding maar ben de naam even kwijt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:05

Ik ben zelf bij de Bascule bezig, en vindt het de 1 1/2 uur rijden toch echt wel waard. Een van mijn klanten is zelf bij Massage Hippique geweest, en hoewel ik pas halverwege de opleiding ben, komt zij nu al informatie tegen in mn klapper, die zij niet gehad heeft...

Barneveld is Groenhorstcollege.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:20

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:27

Even nieuw leven inblazen.
Ik heb mij ingeschreven voor de humane sportmassage, die start in Januari.
Om dan de opleiding tot 'Happy Athlete' masseur te kunnen volgen.
Heb er razend zin in. Kan niet wachten tot ik de humane heb afgerond! Nog 9 maanden te gaan. Haha.

Ik blijf wel 40uur per week werken. En op zaterdag 2.5uur rijden naar de opleiding. En dan nog de zelfstudie, paard en huishouden.
Dus ik hoop dat het haalbaar blijft.. Maar dat moet dan maar even.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:18

leuk hoor, goed plannen, dan lukt het vast :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:51

Heel leuk om dit topic tegen te komen :j Van de week opende ik zelf dit topic --> [STW] Praktische cursus, paardgerelateerd, wie/wat/waar?

Tot nu toe spreekt de opleiding sportmassage in Barneveld me het meest aan :j Zijn er mensen die deze opleiding afgerond hebben, en hoe kijken jullie er nu op terug? Miste je dingen, of ben je tevreden met wat je geleerd hebt? Pas je het geleerde ook regelmatig (of misschien beroepsmatig) toe?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:44

Heb ik gedaan. Erg tevreden erover. Binnenkort weer bijscholing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:45

Na nog een dagje lezen en zoeken naar wat de opties zijn heb ik me ingeschreven :j Heb er heel veel zin in!

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:28

Onze paarden zijn een aantal keer behandeld door een masseur en dat heeft mijn interesse gewekt. Voor de duidelijkheid ik wil geen sportmasseur worden. Ben dan ook niet op zoek naar een cursus die uit meerdere modules bestaat of die een jaar of zo duurt. Ik wil me graag verdiepen in de beginselen van de massage en zelf de beginselen voelen. Nu zoek ik iemand die bijv een workshop geeft van 1 of 2 dagen of zoiets.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:28

Je kan bij de Bascule ook alleen de eerste module volgen. Deze duurt 3 dagen verdeeld over meerdere weekenden :)