Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:36

Meestal kost 't me wat meer dan die twee geoffreerde uren... Correctie hier, correctie daar, klanten die bijlages niet snappen, je kent het wel :+
Ik zou dan dus voor een bedrag voor één portret waarschijnlijk ietsje hoger gaan zitten dan 1 uur fotografie + 1 uur bewerken.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:52

Mja ik ken 't ;)

Dan zou ik vast bedrag doen en dan voor de klant goed afkaderen zodat het duidelijk is waar ze aan toe zijn anders blijf je in de weer. Willen ze iets waar je geen standaard pakketje voor hebt dan kan dat op offerte basis.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:59

Hee een ondernemerstopic in bokt. Ik meld mij maar, wie weet steek ik er wat van op. Inmiddels al enige jaren freelancer ICT'er, webdisigner, fotografe. 'T was een eigenlijk een motje omdat ik bij mijn laatste baas boventallig werd. Maar het is zeker een goede stap geweest, geen moment spijt gehad.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:19

Ja ik gebruik PayPal als verkoper voor de DNA Databank die ik run. Ik had ook niets gelezen over de kosten totdat ik dus tot mijn verbazing zag dat er een gedeelte van het bedrag simpelweg ingehouden werd door PayPal. Ik vind het erg moeilijk om die kosten goed in te schatten met die variabele regels en kan mijn prijzen dus ook moeilijk hierop aanpassen. Nou heb ik soms klanten uit het buitenland en dan is PayPal toch wel ideaal. Een bankoverschrijving ontvangen vanuit het buitenland kost mij namelijk soms ook 5 euro kwam ik achter dus dan maakt het in principe niet uit.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:20

@Nouks, ik denk dat dat inderdaad wel kan werken!
Aangezien ze niet kunnen controleren hoe lang je er mee bezig bent, zullen ze wellicht het niet fijn vinden om met een uurtarief te werken. Daarnaast hoef je dan niet perse een uur te fotograferen voor hetzelfde bedrag.
En je klanten weten precies hoe en wat!
Ga je die prijzen dan ook communiceren op je website?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:32

Om eerlijk te zijn ben ik ook wel een beetje geschrokken van de kosten van een zakelijke bankrekening in verhouding met een privé rekening. Best wel vreemd gezien de banken zelf wel kunnen profiteren van het geld wat je bij hen op de rekening hebt staan.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:34

Is het verplicht om een zakelijke rekening te hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:34

Hmmm, niet kunnen controleren van hoe lang ik ermee bezig ben vind ik geen goede basis om mijn tarieven om te gooien. Ik werk graag op basis van wederzijds vertrouwen...
Precies een uur fotograferen is er ook niet bij hoor. Licht opbouwen, na de tijd weer inpakken...

Als ik dit ga doorvoeren ga ik die prijzen inderdaad ook publiceren op mijn website. Ben benieuwd of dat meer opdrachten van dien aard oplevert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:35

Navanja schreef:

Kwam er zelf pas afgelopen maand achter (na 4,5 jaar ondernemerschap): ja.....
Actiepuntje voor 2011 hierzo. Staat op agenda voor 3 januari. :+

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:38

Haha, oke, is ook goed om te weten! Moet ik dat ook regelen natuurlijk..

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:39

Navanja schreef:

NEE.
Banken willen je dit verplichten omdat ze dan over iedere transactie geld van je kunnen vangen omdat je per transactie moet betalen.

Je mag gerust een privérekening zakelijk gebruiken. Alleen kun je die niet op je bedrijfsnaam zetten. Je moet dan altijd op je factuur vermelden dat ze het naar banknummer 000000000000 ten name van Je Eigen Naam moeten overmaken.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:40

Oooh, dat is wel beter dan! :) Want ik heb namelijk een studentenrekening, lekker goedkoop.. :D

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:42

Oke, nou bedrijf word toch mijn eigen naam, dus dat is niet zo erg. Ik zat alleen even na te denken, ik krijg nu gewoon alles van mijn klanten contant.. Hoe moet ik dat dan doen? Ik kan moeilijk zeggen dat ze het moeten overmaken? Toch?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:45

Hilda79 schreef:
Navanja schreef:

NEE.
Banken willen je dit verplichten omdat ze dan over iedere transactie geld van je kunnen vangen omdat je per transactie moet betalen.

Je mag gerust een privérekening zakelijk gebruiken. Alleen kun je die niet op je bedrijfsnaam zetten. Je moet dan altijd op je factuur vermelden dat ze het naar banknummer 000000000000 ten name van Je Eigen Naam moeten overmaken.

Zal aan mij liggen maar dit vind ik dan heel knullig en onprofessioneel overkomen :o Als klant kan ik misschien wel het idee hebben dat het 'geen zuivere koffie' is.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:46

Dat hoeft niet. Je moet dan een kasboek bij gaan houden waarin je alle contanten noteerd.
Nadeel kan zijn dat als je bijvoorbeeld iedere maand wilt gaan storten wat je verdiend hebt dat je dan daarvoor moet betalen. Je kunt namelijk niet ongelimiteerd gratis storten.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:49

Waarom Dressuurgek.

Ik heb briefpapier en daar staat rechtsboven mijn logo met daaronder mijn eigen naam, adres en dergelijke. Onderaan de factuur staat: Factuurbedrag binnen 14 dagen, onder vermelding van het factuurnummer, overmaken naar bankrekeningnummer ............... ten name van Mijn Naam.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:53

@dressuurgek, als het bedrijf ook gewoon mijn eigen naam is, dan valt dat niet zo op toc, lijkt mij.

@ Hilda79, ja ik dacht al zoiets. Nee dat klopt, dan zou ik even moeten uitzoeken wat dat storten dan kost enz.. Bedankt in ieder geval!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:58

Hilda79 schreef:
Waarom Dressuurgek.

Ik heb briefpapier en daar staat rechtsboven mijn logo met daaronder mijn eigen naam, adres en dergelijke. Onderaan de factuur staat: Factuurbedrag binnen 14 dagen, onder vermelding van het factuurnummer, overmaken naar bankrekeningnummer ............... ten name van Mijn Naam.

Ligt er misschien ook een beetje aan in welke branche je zit en wat gebruikelijk is in die branche. Als werkt vanuit je eigen naam dan is het logisch natuurlijk niets geks. Maar als ik online iets bij Ruitersportzaak Pipo koop en ik moet geld overmaken t.n.v. A.J.B. de Vries dan vind ik dat raar. Maar dat is mijn mening natuurlijk ;)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:01

Ja een webshop is ietwat raar als dat zo is maar je zult versteld staan hoeveel mensen toch eerst zo werken. Denk dat als je maar duidelijk genoeg stelt dat Ruitersportzaak Pipo van en door A.J.B. de Vries wordt bestuurd dat het eerst wel kan.
Bij bijvoorbeeld Divoza of EJ zou ik inderdaad ook raar kijken. Bij een kleine niet zo.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:01

Het is idd niet verplicht(tenminste dat was het niet, weet niet of dat nu nog zo is), maar je moet je wel afvragen of het handig is prive en zakelijk op 1 rekening te hebben. Qua administratie maak je het jezelf wel ingewikkelder als het door elkaar staat.

Hilda wat is je bedoeling met de paard in portret site? Had in het andere topic de link bekeken, maar snapte niet wat je bedoelde wat we moesten zien.

Leuke trui zeg!
Ik zat me eigenlijk af te vragen waarom je hebt gekozen voor butterphly, want ook ik dacht meteen, he dat is verkeerd geschreven.

Gebeurt vaak hoor Dressuurgek, het gebruiken van rekening op eigen naam. Het punt is dat er zoveel dingen zijn die geld kosten wat al snoept aan de inkomsten, dat je als kleine eenmanszaak toch gaat kijken welke dingen gratis/goedkoper kunnen. De rekening is daar 1 van.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:08

Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat een zakelijke rekening flink duurder is dan een privé rekening en dat je als starter op de kleintjes moet letten ;) En ik weet ook dat het veel voorkomt ik speur tegenwoordig heel wat online ruitersportshopjes af :D

In sommige branches is het een beetje 'not done' en in de andere branche 'gebruikelijk' :)

Edit: schrijffout

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:12

@ Holly, daar staat een proefsite voor In Portret. In Portret zoals het nu is bevalt niet helemaal. Vind het vooral te druk en kreeg te horen dat mijn portfolio niet zou werken. Werkte wel maar men zag het onderscheid tussen de navigatiekleuren en de achtergrond niet altijd.

@ Bankrekeningen.
Wij hebben gewoon een gezamelijke en ik heb eentje op mijn eigennaam die ik zakelijk gebruik. 'Loon' gaat dus vanaf mijn privé naar onze privé en/of rekening.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:35

Oh zo. Wat vind je er zelf niet mooi aan dan?
Ik vind het paarse -witte mooier dan het roze - zwarte. Het eerste kijkt fijner en oogt vriendelijker/vrolijker/aandachthoudender.
De 4 verschillende fotootjes op de home vind ik wel leuker zo. Je ziet gelijk waarvoor men bij jou terecht kan en het oogt tevens voller op de site zo.
Ik vind de nieuwe home boeiender dan de oude, omdat 1) het ingevuld is en 2) je meteen kunt lezen wat je aanbied waardoor er dus niet gezocht hoeft te worden. Wel vind ik het nog wat onduidelijk. Ik zou zelf niet kiezen voor studiofotografie, maar voor elk onderdeel apart. Dit omdat als je enkel vlug langswappert met je ogen, je alleen de titels bekijkt en die vertellen nu niet wat je allemaal aanbied.
Ik zie op de huidige site gewoon je portfolio hoor. Ik weet niet waar ik navigatiekleuren zou moeten zien want alles is wit, maar het werkt wel gewoon. Wel heb ik bij de onderste foto's af en toe een soort tijdbalkje ofzo er doorheen lopen?
En verder heb ik niet gekeken want er wacht nog een strijkje op me hihi.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:44

Ik meld me hier ook maar even. Per 1 januari 2011 ben ik werkenloos. Ook ik ga proberen de stap te maken om via het uwv te starten met een bedrijf. Weet niet helemaal precies hoe het bij mij zit omdat ik zo-i-zo maar 4 maanden uitkering krijg.

Wat ik wil gaan doen. Ik wil graag als gedrasdeskundige, instructeur en vakantie-verzorger aan de slag. Breed genomen dus. Dit voornamelijk omdat ik zeker wil zijn dat ook in vakantie-tijd er een beetje geld blijft binnenkomen. Heb me licht opgestoken bij de kvk en heb besloten om eerst een ondernemingsplan te schrijven. En ondertussen de website vast z'n werk te laten doen, hopelijk reageren er vast wat mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:45

Roze-zwarte? Waar vinen we die? :D