Paarden opleidingen zinvol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:13

xSannnn schreef:
Anoniem schreef:
@xSannnn: Goed kunnen rijden is een talent, iets wat 99% van de ruiters niet(altans niet genoeg) heeft. Ik heb wel een eigen paard. En ik ben vorig jaar ookal op een stal gaan werken. En deze zomer ben ik bezig met een springstal waar ik misschien heen kan. Maar naar mijn mening en de mening van veel mensen hier.. is de opleiding zinloos en zijn de lessen van laag niveau (en natuurlijk ontvangt die opleiding jou goed, en natuurlijk zeggen ze dat je mogelijkheden heb.. ).

Als jij de opleiding wel wil doen. Prima! En ik hoop voor je dat jij wel verder komt dan stallen uitmesten en lesgeven op een manege. Maar naar mijn idee is het weg gegooid geld..

Ik ben van mening dat iedereen kan leren paardrijden. Ik snap je probleem wel. Er zijn veel mensen die verkeerd begeleid worden of een paard kopen waar ze niet mee overweg kunnen. Daarom heb ik express een jong paard gekocht zodat je hem/haar naar je eigen hand kan zetten. Dat zullen sommige mensen misschien dom vinden, maar dit is mijn 2e jongen paard en nee ik ben niet oud, maar het is in beide gevallen het beste wat ik ooit gedaan heb. Met de eerste heb ik 1.40 gesprongen, nouja weetje naast mij zijn er vast nog wel 1000e kinderen die dat kunnen. + dat ik vind dat als je boven de meter foutloze parcours kan springen dat je dan aardig kan rijden. En daar word vaak de fout gemaakt. Springruiters vinden van dressuur ruiters dat ze niet kunnen rijden en andersom net zo hard. Naar mijn mening kan je alleen succesvol worden als je echt bereid bent ervoor te gaan, goede begeleiding hebt en veel stages. En dan vraag ik mijzelf altijd af, zeker met mijn achtergrond. Wat is nou eigenlijk "niet kunnen rijden". Ik bedoel ik noem mezelf ook geen wereldruiter. verre weg van zelfs, maar dat mensen maar steeds tegen mij blijven zeggen je kan geweldig springen ik zal je zo op elk springpaard zetten maar je dressuur is niet zo snap ik dan niet. Ik bedoel elke gek weet dat de basis van springen tactiek en dressuur is. maargoed gaan nu een beetje off topic, dus vandaar wat is niet kunnen rijden? kan in iemands ogen heel erg verschillen. Ik erger me zelf ook dagelijks dat ik met mijn 4 jarige die nog niet alle kneepjes kent maar continu voor 10+ers aan de kant moet, en dan rijden er ook nog volwassenen op, nou wat dat betreft zal ik hun allemaal een enkeltje deurne sturen hoor. Maar sommige kunnen wel degelijk rijden maar kunnen niet met bepaald bloed overweg of hebben de klik niet of weet ik veel wat. Ik snap trouwens wel dat de lessen van laag niveau zijn, niet iedereen is in het bezit van een eigen paard en niet iedereen kan rijden. De ene kan een L proef rijden de andere Z en weer de ander kan nog geen F1 proefje starten, ja dat is dan heel jammer, maar daarvoor neem je clinics bij bekende ruiters en volg je bij een goede lesgever les lijkt me? want wees eerlijk iedereen kan op een Z paard wegrijden. Maargoed het lijkt me dat deze opleiding je juist zoveel mogelijk tot stage aanzet en als je een hele andere opleiding zou hebben zou je waarschijnlijk niet eens stage bij een paarden bedrijf mogen lopen

Ik denk dat iedereen die echt wil best kan leren paardrijden. Tot zeker een L proef zowel springen als Dressuur. Maar goed leren rijden, Dusdanig goed kunnen rijden dat je er je geld mee kan verdienen is toch iets wat weg gelegd is voor mensen met heel veel talent en veel geluk. Want behalve goed kunnen rijden is het het totaal pakket wat je moet kunnen. Je moet een neusje hebben voor goede paarden (en dan doel ik niet op paarden die al 3x GP zijn geweest) Maar jongen paarden. Je moet weten welke merrie en welke hengst samen een heel goed paard gaan vormen. En je moet heeeeel hard kunnen en willen werken. Voor een beroerd loon waar je zelf niet eens een paard van kunt houden.. En dat heb je sowieso de eerste paar jaar.. De meeste top ruiters zijn namelijk geen 25 meer ;) En daarbij bewijzen sommige verhalen hier in het topic, dat je geen opleiding nodig heb. Dus ik blijf er bij dat je gewoon een goede opleiding moet gaan doen waar je een normale baan mee kunt krijgen. En vanuit dat punt je op proberen te werken tot Stal ruiter bijv.

deniece

Re: Paarden opleidingen zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:16

Ik heb het topic verder niet echt doorgelezen hoor. Ik ben in december gestopt met mijn studie aan de CAH (management, paardhouderij & sport) de deeltijdvariant van HBO Hippische bedrijfskunde.

Naar mijn idee vergroot de opleiding op mijn cv de kansen op een nieuwe baan totaal niet, dit heb ik uit ervaring ondervonden. Momenteel volg ik een andere opleiding (WFT module) en ik merk dat die juist wel erg goed op je cv staat en ik veel sneller contact krijg nadat ik gesolliciteerd heb.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:19

Caira schreef:
Het ligt aan de opleiding, mbo paardenhouderij is vaak een opleiding tot stalveger, sorry dames maar zo is de realiteit gewoon. Ik volg nu zelf een 3 jarige hbo niveau opleiding tot holistisch instructrice, nu 2 weekeinden gehad met les van een holistisch DA, paardengebitsverzorgende DA, deskundig hoefsmid en Emiel voest.

En wat zegt dat?

De opleiding is niet vaak een opleiding tot stalveger. Het is wat men er zelf van maakt. Kun je bijzonder goed rijden, krijg je een baan als ruiter.
Weet je er niet veel van, en kun je er weinig mee trainen, tja dan wordt je mester.

Je moet jezelf willen verbeteren en dat contstant. Van de theorie kan men zeker leren maar de praktijk schoot naar mijn mening veels te kort ik ben dan ook om die redenen gestopt met mijn opleidingen en nu: verdien ik zonder diploma heel goed geld door heel dagen niks anders te doen als lessen geven en paarden trainen, heerlijk toch???

Ik heb ook lessen gehad van hoefsmeden, tandartsen, DA's, Emiel Voest, Lammert Haanstra en ga zo nog maar ff door. Dat zegt helemaal: NIKS.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:20

Ik heb ook paardenhouderij gedaan. 2 jaar, en er toen mee gestopt. Mijns inziens is het echt nutteloos.

Als je via de sport geld wilt verdienen, dan rol je daar vanzelf in d.m.v. de wedstrijden die je rijd. Als je talent hebt rijd je je vanzelf in de kijker en word je er wel uit gepikt.
Om stallen uit te mesten heb je geen diploma nodig... Als je je eigen bedrijf wil beginnen heb je meer aan een winnend staatslot dan aan je paardenhouderij-diploma ;)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:25

ik heb me ingeschreven voor een paardhouderij opleiding...
dit heeft niet de reden van ik doe deze opleiding en kan gelijk aan het werk.
ik doe het meer om de vakken zo als economie enz kan je ook gerust wel meer doen hierna.
ga een niveau 3 opleiding ( indien intake positief niveau 4) doen.

gaat me eigenlijk meer om het niveau wat straks op het papiertje staat + contacten die je maak tussen bedrijven + mijn eigen ervaring wat meer uitbreiden ( zie:mennen bio van het paard enz)

ook heb ik dus het probleem dat ik nogal 2 keer genaaid ben op het horizon dus daar wil ik al niet meer heen :')
En op het moment wil ik niks liever doen dan leren over het paard van binnen tot buiten uit. ik heb jammer genoeg niet het geluk van rijke ouders of zelf een eigen paard enz... maja wil er wel wat verder mee...

mijn doel is uit eindelijk een HBO papiertje te halen in een dier gerichte sector

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:56

ik doe een opleiding paardenhouderij, doe een mbo opleiding niveau 4.

ja deze opleiding heeft zeker wel zin.
ik krijg het idee dat bij jou paarden alleen rijden betekend.
want dat is iets waar je tallent voor moet hebben.

maar!

ik ben geen top ruiter, zou ik waarschijnlijk ook niet worden, maar ik weet nu wel super veel over paarden, ik kan elke aftekening omschrijven, kan veel ziektes herkennen, weet precies wat er gebeurt bij een dekking, hoe het eitje groeit, hoelang het duurt. ook weet ik hoe ik correct kan zitten, hoe ik correct een paard kan rijden.
mijn opleiding gaat ook verder als paarden, krijgt ook manegement en boekhouding leer je ook veel van!.
hier een paar dingen die ik leer, maar er zijn nog veel meer dingen die je leert.

ik vind niet dat je kan zeggen dat het lijkt op een ponykamp van 3 jaar, want ik leer helemaal niks van een pony kamp. heb dan plezier en als je op een goed kamp zit leer je misschien wel iets maar zoveel als wij leren dat leer jij niet hoor.

ik kom op stallen om stage te lopen waar ik gewoon meer paardenkennis heb dan de werknemers of eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:55

wilmatj schreef:

maar!

ik ben geen top ruiter, zou ik waarschijnlijk ook niet worden, maar ik weet nu wel super veel over paarden, ik kan elke aftekening omschrijven, kan veel ziektes herkennen, weet precies wat er gebeurt bij een dekking, hoe het eitje groeit, hoelang het duurt. ook weet ik hoe ik correct kan zitten, hoe ik correct een paard kan rijden.
mijn opleiding gaat ook verder als paarden, krijgt ook manegement en boekhouding leer je ook veel van!.
hier een paar dingen die ik leer, maar er zijn nog veel meer dingen die je leert.

ik vind niet dat je kan zeggen dat het lijkt op een ponykamp van 3 jaar, want ik leer helemaal niks van een pony kamp. heb dan plezier en als je op een goed kamp zit leer je misschien wel iets maar zoveel als wij leren dat leer jij niet hoor.

ik kom op stallen om stage te lopen waar ik gewoon meer paardenkennis heb dan de werknemers of eigenaar.

Maar alles wat jij omschrijft kun je ook leren door gewoon ervaring op te doen.. Daar hoef ik niet 3 of 4 jaar lang een paar duizend euro aan uit te geven..
Verder is correct paardrijden, Nogal subjectief. Wat jij correct vind, Kan ik belabberd vinden ;)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:57

Anoniem schreef:
wilmatj schreef:

maar!

Maar alles wat jij omschrijft kun je ook leren door gewoon ervaring op te doen.. Daar hoef ik niet 3 of 4 jaar lang een paar duizend euro aan uit te geven..
Verder is correct paardrijden, Nogal subjectief. Wat jij correct vind, Kan ik belabberd vinden ;)

hier ben ik het niet mee eens...heb me zelfs gratis! aangeboden om op stallen te helpen tegen ervaring en als niet dicht bij is inwoning.... juist ja geen enkele reactie :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:59

HindaFree schreef:
Anoniem schreef:

hier ben ik het niet mee eens...heb me zelfs gratis! aangeboden om op stallen te helpen tegen ervaring en als niet dicht bij is inwoning.... juist ja geen enkele reactie :+

Dan doe je toch iets fout. Ik ga dit jaar voor het 2e jaar op een stal helpen. En heel veel ervaring heb ik nou ook weer niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:00

Ik heb je niet gehoord hoor Hinda....

Maar even zonder dollen, ik denk niet dat je daar meer leert dan op een goede stal. Als je kunt rijden dan word je er evengoed wel uitgepikt. Kun je dat niet, dan zul je je of tevreden moeten stellen met een leven vol vegen en kapot op je 35 OF je zult een andere carriere moeten zoeken. Want met zo'n papiertje verdien je geen cent meer!

HindaFree

Re: Paarden opleidingen zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:06