xSannnn schreef:Anoniem schreef:@xSannnn: Goed kunnen rijden is een talent, iets wat 99% van de ruiters niet(altans niet genoeg) heeft. Ik heb wel een eigen paard. En ik ben vorig jaar ookal op een stal gaan werken. En deze zomer ben ik bezig met een springstal waar ik misschien heen kan. Maar naar mijn mening en de mening van veel mensen hier.. is de opleiding zinloos en zijn de lessen van laag niveau (en natuurlijk ontvangt die opleiding jou goed, en natuurlijk zeggen ze dat je mogelijkheden heb.. ).
Als jij de opleiding wel wil doen. Prima! En ik hoop voor je dat jij wel verder komt dan stallen uitmesten en lesgeven op een manege. Maar naar mijn idee is het weg gegooid geld..
Ik ben van mening dat iedereen kan leren paardrijden. Ik snap je probleem wel. Er zijn veel mensen die verkeerd begeleid worden of een paard kopen waar ze niet mee overweg kunnen. Daarom heb ik express een jong paard gekocht zodat je hem/haar naar je eigen hand kan zetten. Dat zullen sommige mensen misschien dom vinden, maar dit is mijn 2e jongen paard en nee ik ben niet oud, maar het is in beide gevallen het beste wat ik ooit gedaan heb. Met de eerste heb ik 1.40 gesprongen, nouja weetje naast mij zijn er vast nog wel 1000e kinderen die dat kunnen. + dat ik vind dat als je boven de meter foutloze parcours kan springen dat je dan aardig kan rijden. En daar word vaak de fout gemaakt. Springruiters vinden van dressuur ruiters dat ze niet kunnen rijden en andersom net zo hard. Naar mijn mening kan je alleen succesvol worden als je echt bereid bent ervoor te gaan, goede begeleiding hebt en veel stages. En dan vraag ik mijzelf altijd af, zeker met mijn achtergrond. Wat is nou eigenlijk "niet kunnen rijden". Ik bedoel ik noem mezelf ook geen wereldruiter. verre weg van zelfs, maar dat mensen maar steeds tegen mij blijven zeggen je kan geweldig springen ik zal je zo op elk springpaard zetten maar je dressuur is niet zo snap ik dan niet. Ik bedoel elke gek weet dat de basis van springen tactiek en dressuur is. maargoed gaan nu een beetje off topic, dus vandaar wat is niet kunnen rijden? kan in iemands ogen heel erg verschillen. Ik erger me zelf ook dagelijks dat ik met mijn 4 jarige die nog niet alle kneepjes kent maar continu voor 10+ers aan de kant moet, en dan rijden er ook nog volwassenen op, nou wat dat betreft zal ik hun allemaal een enkeltje deurne sturen hoor. Maar sommige kunnen wel degelijk rijden maar kunnen niet met bepaald bloed overweg of hebben de klik niet of weet ik veel wat. Ik snap trouwens wel dat de lessen van laag niveau zijn, niet iedereen is in het bezit van een eigen paard en niet iedereen kan rijden. De ene kan een L proef rijden de andere Z en weer de ander kan nog geen F1 proefje starten, ja dat is dan heel jammer, maar daarvoor neem je clinics bij bekende ruiters en volg je bij een goede lesgever les lijkt me? want wees eerlijk iedereen kan op een Z paard wegrijden. Maargoed het lijkt me dat deze opleiding je juist zoveel mogelijk tot stage aanzet en als je een hele andere opleiding zou hebben zou je waarschijnlijk niet eens stage bij een paarden bedrijf mogen lopen
Ik denk dat iedereen die echt wil best kan leren paardrijden. Tot zeker een L proef zowel springen als Dressuur. Maar goed leren rijden, Dusdanig goed kunnen rijden dat je er je geld mee kan verdienen is toch iets wat weg gelegd is voor mensen met heel veel talent en veel geluk. Want behalve goed kunnen rijden is het het totaal pakket wat je moet kunnen. Je moet een neusje hebben voor goede paarden (en dan doel ik niet op paarden die al 3x GP zijn geweest) Maar jongen paarden. Je moet weten welke merrie en welke hengst samen een heel goed paard gaan vormen. En je moet heeeeel hard kunnen en willen werken. Voor een beroerd loon waar je zelf niet eens een paard van kunt houden.. En dat heb je sowieso de eerste paar jaar.. De meeste top ruiters zijn namelijk geen 25 meer