Glad/sneeuw, verplicht naar je werk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:17

magda_90 schreef:
KiWiKo schreef:
maar dan nog, dat is maar 4 jaar geleden :)

daar moet de BV Nederland toch op voorbereid zijn? Ook zo de NS, OOK zo de busmaatschappijen en ZEKER rijkswaterstaat

Niet goed genoeg dus. Je geeft de vergelijking met Oostenrijk, daar hebben ze veel vaker sneeuw (vaker dus dan hier!) en daar zijn ze dus veel beter op voorbereid, zij weten niet anders. NL heeft dit weer niet regelmatig waardoor het dus voor problemen zorgt. Als de overheid etc. hier aan werkt om dit goed voor te bereiden dan hoeft het ook helemaal niet voor problemen te zorgen.

winter komt bij mij nou niet echt als een verassing :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:17

KiWiKo schreef:
maar ik zou heel graag toch van iedereen willen horen die morgen thuis wil blijven of ze morgen ook thuisblijven als de baas die uren niet uitbetaald

*gezien ik onder 'iedereen' val*

Als ik morgen vanwege het ontbreken van vervoer thuis moet moet blijven dan zij dat zo. Als ik mogelijkheid heb tot vervoer ga ik het zeker proberen, dan maar later. Maar ik heb stage, daar krijg ik zoiezo niet betaald, dus helemaal gaat het niet op voor mij :+

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:18

Bij ons (bovenin friesland) ligt ook een dik pak sneeuw.(lees op veel plekken een halve meter) De scholen waren vandaag gesloten (hogere scholen) en de bussen reden hier niet. Morgen zijn de scholen ook nog dicht zoals ik heb begrepen. Ik ben vandaag wel naar mijn werk geweest (postkantoor/winkel) maar ben om 4u richting huis gegaan. (moest tot 6) Ik durfde het niet aan om over de gladde wegen ook nog eens in het donker terug te rijden, en het was superrustig in de winkel, dus ik kon wel gemist worden. (die paar uurtjes minder heb ik dan wel voor mijn veiligheid over) Heb het hele eind max 35 gereden, en meer dan een uur over de rit van normaal 20 minuten gedaan. Ben ook verschillende ongelukken (voornl. blikschade door schuivers) tegengekomen. Als het niet noodzakelijk is kom ik dan ook niet op de weg, geen onnodige risico's nemen als het niet nodig is. Een collega van mij is 15 km komen lopen, en is op het laatste stukje gevallen op dr heup, waardoor ze alsnog niet kon werken, en terug naar huis is gebracht. (kon niet komen ivm bussen die niet reden en daarom gaan lopen) Bovendien waren er nog twee collegas die onderuit zijn gegaan, en om die reden ook hun werk niet meer konden doen. tsjah wat is dan wijsheid... Ik heb morgen in elk geval vrij, dus wat dat betreft geen dilemma meer :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:18

@ KiWiKo Ja alleen hebben we hier over t algemeen zachte winters, heeft met klimaat enzo te maken :') Hoe vaak hebben we hier nou werkelijk met extreme omstandigheden te maken gehad? (Jaja, de hel van 63... toen leefde ik nog niet eens :'))
Je kan niet verwachten dat men dan overal er goed op ingespeeld is.

Verder was ik wel naar school gegaan, daarvoor wordt ik ook niet betaald. Veel studenten hadden overigens niet kunnen komen, welke student heeft er nou beschikking tot een auto? Niet veel. En de rest woont te ver weg om met de fiets ofzo te komen. OV reed niet.
Ik heb zoals gezegd een goede auto onder mn kont, geen probleem. Ik rij voorzichtig en dan kom ik er wel. Maar ik zou niet graag in een fiat panda van 20 jaar oud naar school moeten met dit weer :') Of op iets met minder dan 4 wielen. :+

En vrachtwagens.. geen onderhoud, winterbanden? :') Seriously... jij denkt dat er hier meer dan 25 vrachtwagens van de weg geraakt zijn daarom? (En dat was alleen in FRL!)

Ziekenhuizen is een heel ander verhaal. Daarom ook; alleen de weg op als het noodzakelijk is.
Waarom in hemelsnaam het ongeluk opzoeken als het niet nodig is???

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:19

Ik moest vanmiddag 4 uren lesgeven op de manege...24 kids dus. Ben er echt met pijn en moeite heengegleden (12 km ofzo, 45 min. onderweg geweest), vond het doodeng eigenlijk. Gleed zo van rotonde af etc.. Van de 24 kwam er 1 kind..dus had beter thuis kunnen blijven. Nu woon ik ook in Friesland en alle wegen zijn ontzettend slecht. Zelfs de hoofdwegen zijn snotterglad..
Laatst bijgewerkt door Pinacolada op 17-12-09 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

KiWiKo schreef:
winter komt bij mij nou niet echt als een verassing :D

Die ladingen sneeuw wel. Zoveel valt er nu eenmaal niet ieder jaar en dan vind ik het begrijpelijk dat niet iedereen daar goed mee om kan gaan.

Door bijvoorbeeld de auto's hier goed op voor te bereiden en OV aan te passen etc. kan je deze problemen wel verminderen, maar niet wegnemen.

KiWiKo

Xantaatje schreef:
Ik werk voor mezelf dus ja a;s ik daardoor geld mis loop jammer dan, me leven is me meer waard.

Natuurlijk kan je een vrije dag opnemen.., maar er zijn ook bazen die zeggen nee je komt maar gewoon en dan?

Ik ben daar anders in en zeg dan die dag krijg je van mij , zoalng het geen onwil is mag er best wat begrip zijn toch?

Het mes snijd aan twee kanten hoor , ook voor een baas

dat is een keuze die jij maakt :) als werkgever kan je dat niet altijd doen. Ik heb een bedrijf in de thuiszorg, en als een medewerker zich afmeld, dan heb ik een serieus probleem, want dat betekend dat er mensen niet uit bed komen.......

en als die medewerker zich afmeld vanwege wel een paar centimeter sneeuw, dan kan ik je vertellen dat het contract niet verlengd word

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:21

Dan lees je toch niet goed, ik zeg namelijk al die mogelijkheid er is ;) In sommige gevallen zoals ambulance en dokters , zorgpersoneel etc is het een heel ander verhaal,

Tja natuurlijk betaal je als baas, maar wil je als baas dan ook het onderste uit de kan met alle gevolgens van dien?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:21

Ik ben werkzaam in de schoonmaak. En hier in Zuid-West Friesland was het op de kleine weggetjes spekglad. Heb vanochtend voor de zekerheid naar mijn baas gebeld of ik ook naar het bedrijf waar ik schoonmaak moest gaan. Nu had dat bedrijf net naar mijn baas gebeld dat we vandaag niet hoefden te komen. Deze gaat te boek als vakantiedag. Morgen moet ik om 13.00 uur beginnen. En mag dan overwerken. De uren moet ik dan even doorgeven. Dus als ik overwerk wordt dit in mindering gebracht met vandaag. Had ik vandaag al gemoeten, wat echt niet had gekund, want het sneeuwde om de tijd behoorlijk. Dan had ik heel voorzichtig erheen gereden. En alleen de hoogstnoodzakelijke dingen gedaan. Om vervolgens weer heel rustig naar huis te rijden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:23

Nogmaals, een paar centimeter sneeuw is heel anders dan de tientallen centimeters die hier liggen.
Met vijf centimeter buffel ik ook overal heen, met de fiets of met de auto. Maar met een aangereden en gevroren sneeuwlaag van zo'n 20 cm op de weg en opgewaaide zijkanten waardoor je dus niet kunt zien waar de weg eindigt en de stoep begint..

Ben in ieder geval blij dat ik bij de ING werk en niet voor jou :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:24

En als ik nu zou zeggen dat ik morgen lekker met de trailer op pad ga omdat ik perse naar een wedstrijd wil, dan wordt ik voor gek verklaard, wedden? :+

Xantaatje

KiWiKo schreef:
Xantaatje schreef:
Ik werk voor mezelf dus ja a;s ik daardoor geld mis loop jammer dan, me leven is me meer waard.

Natuurlijk kan je een vrije dag opnemen.., maar er zijn ook bazen die zeggen nee je komt maar gewoon en dan?

Ik ben daar anders in en zeg dan die dag krijg je van mij , zoalng het geen onwil is mag er best wat begrip zijn toch?

Het mes snijd aan twee kanten hoor , ook voor een baas

dat is een keuze die jij maakt :) als werkgever kan je dat niet altijd doen. Ik heb een bedrijf in de thuiszorg, en als een medewerker zich afmeld, dan heb ik een serieus probleem, want dat betekend dat er mensen niet uit bed komen.......

en als die medewerker zich afmeld vanwege wel een paar centimeter sneeuw, dan kan ik je vertellen dat het contract niet verlengd word

Een paar centimeter is niet te vergelijken wat er in groningen en friesland is gevallen. Bij ons is alles nog goed en redelijk veilig bereikbaar.

En als ze zich daar afmelden en jij zou als baas zeggen dan wordt je contract niet verkengd zou ik eerlijk gezegd blij zijn en niet voor je willen werken :D
Er zijn altid oplossingen voor

KiWiKo

Xantaatje schreef:
Dan lees je toch niet goed, ik zeg namelijk al die mogelijkheid er is ;) In sommige gevallen zoals ambulance en dokters , zorgpersoneel etc is het een heel ander verhaal,

Tja natuurlijk betaal je als baas, maar wil je als baas dan ook het onderste uit de kan met alle gevolgens van dien?

O...... dus je vind dat dat personeel zich wel maar moet wagen aan weet ik veel wat hier geschetst word omdat die misschien wel jouw leven moeten redden morgen.............

maar zelf vind je het minder belangrijk voor je werkgever.........

beeutje krom :)

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:25

FriesWytske schreef:
Ik ben werkzaam in de schoonmaak. En hier in Zuid-West Friesland was het op de kleine weggetjes spekglad. Heb vanochtend voor de zekerheid naar mijn baas gebeld of ik ook naar het bedrijf waar ik schoonmaak moest gaan. Nu had dat bedrijf net naar mijn baas gebeld dat we vandaag niet hoefden te komen. Deze gaat te boek als vakantiedag. Morgen moet ik om 13.00 uur beginnen. En mag dan overwerken. De uren moet ik dan even doorgeven. Dus als ik overwerk wordt dit in mindering gebracht met vandaag. Had ik vandaag al gemoeten, wat echt niet had gekund, want het sneeuwde om de tijd behoorlijk. Dan had ik heel voorzichtig erheen gereden. En alleen de hoogstnoodzakelijke dingen gedaan. Om vervolgens weer heel rustig naar huis te rijden.

Keurig en zo hoort het ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:25

geen idee hoe het bij ons geregeld is. het moet ook wel heel extreem sneeuwen wil ik thuis blijven.

al was ik vandaag erg blij dat ik er twee weken geleden winterbanden onder heb laten leggen!

woon zo'n 25 km van m'n werk vandaan. doe hier normaal zo'n 25 min over, maar vandaag 1,5 uur heen en 2 uur over de terug weg.

toch heb ik niet echt last gehad van de sneeuw. iets rustiger gereden en hele stukken file, maar niet gegeleden ofzo. heb er uiteindelijk voor gekozen om over de binnenwegen te gaan rijden, omdat de snelweg alleen maar langzaamrijdend/stilstaand was, daar was niet gestooid, maar dat was geen probleem.

echt een heel verschil met de zomerbanden die ik voorheen altijd had.
het kost wat, maar dan heb je ook wat

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 21:27

Nou ja, het is nu eenmaal zo dat niet elk werk even belangrijk is a la minuut of wel?
Dat de bloemist niet open is of het vuilnis niet opgehaald wordt, zou er iemand zijn die daar nu naar kraait? Dat de supermarkt dicht is wordt al een ander verhaal.
Nog erger wordt het als hulpinstanties niet op (kunnen) komen dagen.
Tja, zij zullen extra goed hun best moeten doen en zeer voorzichtig zijn en werken met wat ze hebben 9minder personeel wegens te grote afstand enz)

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:28

KiWiKo schreef:
maar nogmaals de vraag, als de uren die je niet werkt in mindering worden gebracht op je loon, zouden mensen dan ook niet gaan?

Ik ga niet, ik heb een 0-urn contract maar ik heb geen mogelijkheid om er veilig te komen. Dan maar geen geld, mn leven is belangrijker!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:28

Xantaatje schreef:
KiWiKo schreef:

Een paar centimeter is niet te vergelijken wat er in groningen en friesland is gevallen. Bij ons is alles nog goed en redelijk veilig bereikbaar.

En als ze zich daar afmelden en jij zou als baas zeggen dan wordt je contract niet verkengd zou ik eerlijk gezegd blij zijn en niet voor je willen werken :D
Er zijn altid oplossingen voor

Nee, ik heb niks met mensen die om deze reden afbellen........ kan ik niet linksaf en niet rechtsaf mee........... want mijn clienten komen niet uit bed.

Ik zou wel winterbanden voor ze betalen als dat nodig zou zijn. Maar personeel wat zich afmeld om deze reden, is in mijn ogen niet consistent genoeg voor het segment waarin ik me bevind, ik heb bikkeld nodig geen watjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:29

Ik zal toch echt gewoon naar mijn werk (Ziekenhuis) moeten glibberen. Kan het niet maken niet te komen. Desnoods daar blijven slapen (hebben een aantal collega's weleens gedaan) zodat de afdeling blijft draaien.

KiWiKo

Xantaatje schreef:
FriesWytske schreef:

Keurig en zo hoort het ;)

precies!

Xantaatje

KiWiKo schreef:
Xantaatje schreef:

O...... dus je vind dat dat personeel zich wel maar moet wagen aan weet ik veel wat hier geschetst word omdat die misschien wel jouw leven moeten redden morgen.............

Goed lezen! Ik zeg dat degene die wel kunnen komen dan wat harder zouden kunnen werken om de mensen te vervangen waarvoor het onmogelijk is. Sommige rijden in zo goede auto met winterbanden dus misschien wel mogelijk om te komen terwijl andere van openbaar vervoer afhankelijk zijn. Nogmaals ik zeg niet dat je te pas en te onpas thuis kan blijven.

Ook in de thuiszorg kunnen jullie elkaar opvangen en de zorg aanpassen. Ik ben kraamverzorgende en ook in deze tak doen we dat nu

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 21:31

Nou mensen ik houd het voor vanavond voor gezien.
Ben benieuwd hoe de wereld er hier morgen uitziet en hoe het me dan lijkt om de weg op te gaan.
Hoop voor die tijd ook reactie te hebben gekregen van mn baas en anders bel ik even tijdig op om navraag te doen.

Wordt vervolgd :)

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:31

Tja ik vind sneeuw iig wel een beetje eng. ben bang voor botsingen enzo. vandaag ging me broer met mij mee naar paard toe. Reden heeeeel zachtjes het erf op. En boem gleden zo tegen de paal van een soort bak/weide aan. heel de neus ingedeukt. Moet een nieuwe motor kap op en nieuwe bumper voor.

Hij is wel even genezen met rijden in de sneeuw. heeft voor morgen zijn werk ook maar even afgebeld gelukkig vonden ze dat geen probleem.

Persoonlijk zou ik even naar je baas zelf bellen en het er even over hebben. Als je een goede baas heb zullen ze hier niet zo snel moeilijk over doen.

(kan nog leuk worden, ga vrijdag nacht op vakantie naar duitsland licht 70cm sneeuw waar wij heen gaan)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:33

Faline schreef:
@ KiWiKo Ja alleen hebben we hier over t algemeen zachte winters, heeft met klimaat enzo te maken :') Hoe vaak hebben we hier nou werkelijk met extreme omstandigheden te maken gehad? (Jaja, de hel van 63... toen leefde ik nog niet eens :'))
Je kan niet verwachten dat men dan overal er goed op ingespeeld is.

Extreem? Noem je dit al extreem? Het komt niet vaak voor dat er 20-40 cm sneeuw valt, maar echt extreem wil ik het niet noemen.
1979 was veel extremer en de ijzelwinter ook.

In het hele land rijden amper treinen, er rijden geen intercity's meer, ook in de delen waar maar weinig sneeuw ligt. Ik snap het echt niet. :n

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:34

Xantaatje schreef:
KiWiKo schreef:

Goed lezen! Ik zeg dat degene die wel kunnen komen dan wat harder zouden kunnen werken om de mensen te vervangen waarvoor het onmogelijk is. Sommige rijden in zo goede auto met winterbanden dus misschien wel mogelijk om te komen terwijl andere van openbaar vervoer afhankelijk zijn. Nogmaals ik zeg niet dat je te pas en te onpas thuis kan blijven.

Ook in de thuiszorg kunnen jullie elkaar opvangen en de zorg aanpassen. Ik ben kraamverzorgende en ook in deze tak doen we dat nu

joh,.......... NOG harder :) ik geloof dat je niet echt begrijpt hoe het er in de zorg aan toe gaan op het moment :D en ook mijn personeel kan toch echt maar op een plek tegelijkertijd zijn :)