Ontslag door crisis... wie nog meer...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ontslag door crisis... wie nog meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:36

Oh jammer want daar zoeken ze veel mensen en ze betalen erg goed. Dan misschien toch in de tomaten gaan, ik heb nu 3 maanden thuis gezeten en wilde echt alles aannemen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:38

Ik heb zelf ontslag genomen in deze crisisperiode :P
T werk vond ik niks aan en met risico dat t wel s lang zou kunnen duren voordat ik weer wat anders zou hebben, ben ik toch maar weg gegaan. Nu nog geen week werkloos en heb volgende week al een gesprek voor een functie die me enorm leuk lijkt écht dichtbij huis is.
Voor zover ik weet ben ik de enige kandidaat voor dit bedrijf wat ik al een tijdje ken.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:42

livetime: hoe doe je dat toch? ik stuur per maand wel 40 brieven weg en krijg alleen afwijzingen. volgens het cwi is er niks mis met mijn brieven alsook mijn cv,

Evenstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:51

Kimberley84 schreef:
Ik zit al vanaf december thuis! En niemand wil mij... ben alweer te oud (24) en heb de verkeerde opleiding:( Ik voel me net een oud wijf, lees 62, die nog een paar jaartjes moet slijten voor haar pensioen. Maar kom op is 24 nou OUD??? Mijn leven is nog maar net begonnen! Nog 1 maand en dan stopt mijn uitkering, wat dan? Waar moet ik dan mijn boodschappen van betalen?

:(:) Als jij al te oud bent ... wat moet ik dan (48) 8)7 achter de geraniums? ^)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:54

chipieke schreef:
*even editten: wat ik zo rot vind aan het belgische systeem, weet niet of het in nederland ook zo is, maar toen mijn vriend zijn ontslag ging krijgen was hetgeen ze als reden erop wilden zetten allesbehalve netjes en het was bovenop nog een grove leugen, dus hij heeft zelf ontslag genomen wegens pesterijen. En hij kon niet eens terugvallen op een uitkering! Dat vond ik echt erg :s We hebben het uiteindelijk niet nodig gehad, maar er zullen nog mensen zijn die hetzelfde gaan meemaken en dan vind ik het echt rot dat je nog eerst eens 21 werkdagen moet draaien (wat niet altijd gemakkelijk is!) voor je op een uitkering kan terugvallen.

Het Belgische systeem is soms nog niet zo slecht hoor. Je vriend had naar de vakbond moeten stappen met die foute reden die ze op zijn C4 wilde zetten. Daarnaast: als hij kan bewijzen dat het verhaal is gelopen, zoals jij zegt dat het gelopen is (eiglk economische reden, foute reden willen opzetten, pesterijen), dan zit de kans er dik in dat zijn sanctie heel beperkt zou zijn (hooguit 4/8 weken, met wat chance nog met een aantal weken uitstel).

Hij moet trouwens geen 21 dagen werken voordat hij uitkering kan krijgen. Het systeem is zo dat je inderdaad een sanctie kan krijgen als je zelf je werk verlaat (4 tot 52 weken geloof ik). Vanaf de uitkeringsaanvraag die hij doet, kan zijn sanctie dan beginnen lopen. Dit wil dus zeggen dat hij eerst een aantal weken zonder uitkering zit, maar dan wel gewoon zijn uitkering krijgt. Als hij voor zijn uitkeringsaanvraag 4weken kan werken, dan volgt er geen sanctie meer.

Ons systeem is écht zo slecht nog niet voor degene die werkloos zijn, hoewel het Nederlandse systeem volgens mij wel beter werkt (inzake werkloosheid tegen te gaan, mensen te stimuleren werk te zoeken,...) Grote verschil met Nederland is geloof ik het feit dat onze uitkeringen niet beperkt zijn in tijd. In Nederland is dat wel het geval.
Ons systeem is gewoon ideaal voor fraude en profiteurs :+

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:59

Evenstar schreef:
Kimberley84 schreef:
Ik zit al vanaf december thuis! En niemand wil mij... ben alweer te oud (24) en heb de verkeerde opleiding:( Ik voel me net een oud wijf, lees 62, die nog een paar jaartjes moet slijten voor haar pensioen. Maar kom op is 24 nou OUD??? Mijn leven is nog maar net begonnen! Nog 1 maand en dan stopt mijn uitkering, wat dan? Waar moet ik dan mijn boodschappen van betalen?

:(:) Als jij al te oud bent ... wat moet ik dan (48) 8)7 achter de geraniums? ^)

Zo bedoel ik dat niet, maar zo is mijn gevoel en wordt ik benaderd, ga je naar de intratuin, vragen ze medewerkers, werkervaring gevraagd ,krijg je te horen: ja sorry je bent te oud
ze willen tegenwoordig het liefst iemand van 16 met 10 jaar werkervaring }:0

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:04

Kimberley84 schreef:
livetime: hoe doe je dat toch? ik stuur per maand wel 40 brieven weg en krijg alleen afwijzingen. volgens het cwi is er niks mis met mijn brieven alsook mijn cv,

40 brieven?? Dat is aardig wat! Ik weet niet waarom ze jou niet aannemen.
Ik heb nu 9 brieven weg gedaan, ook al voordat ik werkloos werd, en ingeschreven bij 3 uitzendbureau's.
Misschien een tip: Als er een telefoonnummer bij de vacature staat, bel dan daar altijd even naar om 'meer informatie in te winnen'.
Op die manier hebben ze je stem al s gehoord en weten ze dat je serieus op zoek bent. Dan heb je naar mijn idee al een streepje voor bij de rest.
Dit heb ik nlk in veel gevallen ook gedaan. Stuur nadat je je cv hebt verzonden, na een paar dagen even een mailtje erachteraan als je nog niks van ze hebt gehoord. Dan weten ze ook dat je dus echt serieus op zoek bent.
Ik weet niet naar wat voor functie je op zoek bent?
Maar ik zocht richting administratief/secretarieël.

Evenstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:05

Kimberley84 schreef:
Zo bedoel ik dat niet, maar zo is mijn gevoel en wordt ik benaderd, ga je naar de intratuin, vragen ze medewerkers, werkervaring gevraagd ,krijg je te horen: ja sorry je bent te oud
ze willen tegenwoordig het liefst iemand van 16 met 10 jaar werkervaring }:0

Nee, haha, ik wist wel wat jij bedoelde hoor. Er worden tegenwoordig inderdaad onmogelijke dingen gevraagd.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:10

LiVetime schreef:
Kimberley84 schreef:

40 brieven?? Dat is aardig wat! Ik weet niet waarom ze jou niet aannemen.
Ik heb nu 9 brieven weg gedaan, ook al voordat ik werkloos werd, en ingeschreven bij 3 uitzendbureau's.
Misschien een tip: Als er een telefoonnummer bij de vacature staat, bel dan daar altijd even naar om 'meer informatie in te winnen'.
Op die manier hebben ze je stem al s gehoord en weten ze dat je serieus op zoek bent. Dan heb je naar mijn idee al een streepje voor bij de rest.
Dit heb ik nlk in veel gevallen ook gedaan. Stuur nadat je je cv hebt verzonden, na een paar dagen even een mailtje erachteraan als je nog niks van ze hebt gehoord. Dan weten ze ook dat je dus echt serieus op zoek bent.
Ik weet niet naar wat voor functie je op zoek bent?
Maar ik zocht richting administratief/secretarieël.

Ik wil alles wel doen, ben bereid om opleidingen/cursussen te volgen, dit geef ik ook aan in de brief, maar niemand gunt mij die kans ;(

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:25

Ja erg verrot is dat joh...
Daar ergerde ik me laatst ook al aan. Dat ik had gereageerd op een vacature, er enthousiast in had vermeld dat ik erg graag wilde leren en alles qua opleidingen en cursussen zou willen aanpakken, maar je uiteindelijk toch wordt afgewezen op je werkervaring :?
Hoe kun je nou werkervaring krijgen als niemand je die kans aanbiedt?
Denk dat ik het geluk heb gehad dat ik heb gewoond in de kleine plaats waar t bedrijf staat en iedereen elkaar daar kent.
Via via kun je zo doorgeloodst worden. Ik werkte tot vorig jaar november bij een bedrijf die vanwege bedrijfseconomische redenen mij niet meer kon houden, toen via de directeur een adres gekregen van een vriend van hem waar ik gelijk aan de slag kon als commercieel medewerkster. Dus geen dag werkloos geweest. Alleen vond ik dat werk gewoon niet leuk en heb ik in maart aangegeven dat ik wilde stoppen met deze baan.
Erg groot risico, maar vond dat ik een goede keus had gemaakt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:34

Kimberley84 schreef:

Wat voor werk je doet en in welke omgeving je zit wil ook veel verschil maken. Ik heb in een kleine 2 weken al diverse gesprekken gehad en heb alleen mijn CV op Monsterboard en nationale vacaturebank gezet. Maar ik zit dan ook in een vakgebied waar nog steeds veel werk is, hoewel wel stukken minder dan een half jaar geleden.

Wat opleidingen betreft moet je er ook rekening mee houden dat bedrijven nu voorzichtig zijn met kosten maken. En een opleiding kost hun geld. Ze hebben dus liever iemand die die opleiding al heeft gedaan. In de huidige economie zijn er minder banen en meer werkzoekenden en dat weten de werkgevers dus ze stellen hogere eisen aan de potentiele werknemers. Helaas maar waar.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:51

Daar heb je ook gelijk in Falona!
Bedrijven zijn idd voorzichtiger geworden met het maken van kosten. Bedrijven wilden normaal gesproken al graag mensen met werkervaring, maar nu helemáál.
Maar aan de andere kant, mensen met de opleiding en werkervaring moet je vaak ook meer betalen.
Wat dat betreft zijn mensen goedkoper die de opleiding er niet voor hebben, maar wel bereid zijn te leren.
Toch houden bedrijven erg van zekerheden en gaan ze liever voor mensen die qua opleiding en werkervaring een super CV hebben.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:27

Ook die factor is minder aanwezig. Een jaar geleden was het zo dat de werknemer ook eisen kon stellen voor wat betreft salaris, maar bedrijven zullen daar nu veel minder in mee gaan. Dus ook een hoog opgeleide met veel ervaring zal er rekening mee moeten houden dat hij moet inleveren wil hij weer een baan vinden.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:10

bij mij en mijn familie niet. mijn tante doet sinds kort iets in de administratie en m'n opa z'n laatste jaar vrachtwagenchauffeur bij site, crisis of niet het afval blijft en m'n moeder is afgekeurd

Evenstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:18

Nou D-Day was vandaag ...

Ik ben dus ontslagen -:(-

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 10:20

Sjeeeeeeeeeee, wat k.u.t. Evenstar... weet helaas PRECIES hoe je je voelt -O-

En nu? per direct, wel doorbetaling, recht op ww etc??

Ik heb vanmiddag weer een sollicitatie :D ben benieuwd :o

Evenstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:22

Er is een heel uitgebreid Sociaal Plan opgesteld (moet ik nog helemaal doorlezen) en a.s. donderdag krijg ik nog een gesprek met iemand van het Hoofdkantoor en afd.chef. :7

Evenstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:22

Ik zal voor je duimen, dat deze soll. wel op wat goeds uitloopt.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:53

Jeetje nog steeds mensen die hun baan kwijt zijn, wil iedereen heel veel sterkte wensen.
Ik ben aangenomen als supervisor op een callcenter en begin volgende week maandag, ben maar 2 weken thuis geweest.
Het is dichterbij huis en de functie lijkt me super.

Nogmaals iedereen heel veel sterkte toegewenst

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:18

Heb inmiddels de 1e werkdagen erop zitten (cursus weliswaar) bij het UWV ;) Daarnaast krijg ik nog tot februari volgend jaar aanvullende uitkering, als ik dat wens. Moet dan wel blijven solliciteren.

Maar ben blij met werk bij het UWV ipv alleen maar geld halen daar.

Als jullie, ik hoop oprecht van niet, over een week of wat gaan bellen naar het UWV ivm met een WW uitkering en je krijgt Leonoor aan de telefoon, wees dan lief voor me :o ;)

Weet niet meer wie het schreef, maar ik las dat er bij iemand over een maand de uitkering afliep. Daarna heb je recht op bijstand. Aan te vragen via UWV Werkbedrijf, zij sturen het door naar de Gemeente.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:40

Vanmorgen sollicitatiegesprek gehad, wist niet goed wat ik ervan moest denken. Verliep niet heel erg soepel en er waren nog meer kanidaten. Ze belde me net dat ik vrijdag op 2de gesprek mag komen dus dat gaat goed *\o/*

Hoe gaat het hier met de sollicitaties, iemand die ook op gesprek mag of misschien al op 2de gesprek. Succes in ieder geval, hou jullie op de hoogte.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:49

Wat leuk dat je bij het UWV werkt Leonoor, misschien krijg ik je nog wel eens aan de tel. ;) (werk er ook!)

CIV: super dat je op 2de gesprek mag komen, heel veel succes vrijdag!! +:)+

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:57

Ik ben nou 3 maanden werkzaam en we hebben volgende week bureauoverleg :\ ben echt super benieuwd...ik werk in de bouw btw...nog andere bouwkunde mensen???

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 20:23

Zoooo vandaag collectieve intake m.b.t. faillisement/loondoorbetaling gehad.
Ik vond het on-voor-stel-baar om te zien hoe sommige van mijn collega's zich totaal NIET voorbereid hadden... sommige hadden ook nog helemaal NIKS zelf ondernomen en een enkeling wou alleen maar weten hoeveel en hoelang ze ww zouden krijgen 8)7
niet geloven wat een instelling zeg... bah...

Maar goed, IK was wel goed voorbereid en alles is netjes verlopen en sta nu overal goed ingeschreven en geregistreerd, dus aan mij zal het niet liggen :P
En binnen 4 weken zal eerst voorschot (salaris April) gestort worden, dus er zijn gelukkig weer centjes onderweg...

Ondertussen is mijn eerste sollicitatie op niks uitgelopen...
Nu heb ik afgelopen maandag een sollicitatie gehad voor commercieel assistent, en die waren dusdanig enthioussiast dat ze al gebeld hebben voor een tweede gesprek :D die heb ik aanstaande vrijdag :D
Dat is dus wel leuk.. nog nie gezegd dat ik de baan krijg natuurlijk.. maar tot nu toe positief :j

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:30

Klinkt allemaal goed Denk4Ever, dan hebben we beide vrijdag ons 2de gesprek, spannend := Succes in ieder geval