Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Omdat er al een leuke advertentie in de plaatselijke krant stond, al vast gaan solliciteren. Een brief schrijven koste niet veel moeite aangezien dit goed is aangeleerd. Het was mn eerste sollicitatie, heel erg spannend dus. Ik mocht iig komen voor een 1e gesprek. Dat was heel erg leuk, en leek me echt een leuke baan
. Tot mijn verbazing, mocht ik komen voor een 2e gesprek. En ja hoor, ik ben aangenomen!
-Heb ook heel veel geluk gehad
- . Dus ik kan als ik mijn diploma heb meteen aan de slag. Heb er erg veel zin in moet ik zeggen!

Citaat:Proeftijd
Welke regels gelden voor een proeftijd?
Een proeftijd is een korte periode aan het begin van uw arbeidscontract waarin u en uw werkgever nog gemakkelijk van elkaar af kunnen. De proeftijd is bedoeld om kennis met elkaar te maken en over en weer te bekijken of het werk bevalt. Komt uw werkgever tijdens proeftijd tot de conclusie dat hij niet verder met u wil gaan, dan kan hij u meteen ontslaan. Merkt u zelf tijdens de proeftijd dat u het werk niet leuk genoeg vindt, dan kunt u meteen ontslag nemen.
Omdat de proeftijd best een onzekere periode voor u is, zijn er speciale regels voor. Een hele belangrijke is dat u de proeftijd niet mondeling kunt afspreken. De proeftijd moet dus op papier staan. Dat kan in uw arbeidscontract, in een brief van uw werkgever of in de cao.
De proeftijd mag bovendien maximaal één of twee maanden duren, afhankelijk van de duur van uw contract. Hebt u een vast contract of een tijdelijk contract voor twee jaar of langer, dan is de proeftijd maximaal twee maanden. Hebt u een tijdelijk contract voor minder dan twee jaar of een tijdelijk contract waarvan de einddatum niet bekend is (zoals bij ziektevervanging), dan is de proeftijd maximaal een maand (tenzij in de cao een langere periode staat van maximaal twee maanden).
U mag wel een kortere proeftijd afspreken, maar geen langere. Spreekt u een proeftijd af die langer is dan toegestaan, dan geldt er helemaal geen proeftijd.
De proeftijd moet voor u en uw werkgever even lang zijn. Zit er een verschil in, dan geldt er helemaal geen proeftijd. Bent u tijdens de proeftijd ziek, dan mag uw werkgever de proeftijd niet verlengen met de periode van ziekte.
Zowel u als uw werkgever mag het contract tijdens de proeftijd met onmiddellijke ingang beëindigen. Als de ander om een reden vraagt, moet degene die opzegt die geven.
Uw werkgever mag u tijdens de proeftijd ook ontslaan als u ziek bent.